BRATISLAVA. Len pred troma mesiacmi nový zákon o cestnej premávke zaviedol výrazne vyššie pokuty za niektoré dopravné priestupky.
Polícia si myslí, že to na nezodpovedných vodičov nestačí. Pri závažných priestupkoch už nebude ukladať pokuty na spodnej hranici určenej v zákone.
„Pritvrdíme muziku na celom území a pokuty za najzávažnejšie priestupky budeme tlačiť k hornej hranici,“ povedal policajný viceprezident Stanislav Jankovič.
V Žiline už začali
Nová taktika je reakciou na nepriaznivý vývoj na cestách. Kým v prvých mesiacoch od prijatia zákona počet obetí oproti rovnakému obdobiu minulého roku klesal, v apríli stúpol z vlaňajších 30 na 38. „Účel je, aby sa znížil počet mŕtvych a zranených na cestách. Spodná hranica pokút sa nebude využívať až do odvolania, kým nebudeme so situáciou spokojní.“ Akých priestupkov sa bude prísne posudzovanie týkať, závisí podľa viceprezidenta od situácie v jednotlivých krajoch.
Tento systém ako prvý zaviedol krajský policajný šéf v Žiline František Posluch. V marci policajtom v Žilinskom kraji nariadil ukladanie zvýšených pokút v prípade odmietnutia alkotestu či šoférovania pod vplyvom alkoholu a drog.
Kým zákon určuje rozmedzie pokuty za „nafúkanie“ od 150 do 800 eur a zadržanie vodičského preukazu od nuly do troch rokov, v Žilinskom kraji musia policajti uložiť pokutu od 300 do 800 eur a zadržať preukaz najmenej na rok. Ak vodič rovnaký priestupok do piatich rokov zopakuje, spodná hranica sa zvyšuje na 500 eur.
„V Žiline boli najhoršie výsledky od začiatku roka. Upozornili sme ich, že by s tým niečo mali robiť. Krajský riaditeľ rozhodol, že budú reagovať takto. Alkohol a drogy si nastavil, lebo podľa analýzy, ktorú si urobili, majú asi najväčší problém s tým,“ hovorí Jankovič.
Zásah do právomocí
Už zajtra sa na porade so šéfmi všetkých krajských dopravných inšpektorátov chce dohodnúť na podobnom postupe aj v ostatných krajoch. „Každý kraj si to nastaví svojím spôsobom, týkať sa to bude najzávažnejších priestupkov, ako sú alkohol alebo útek z miesta nehody,“ spresňuje Jankovič.
Celoslovensky v prvom štvrťroku tohto roku počet nehôd pod vplyvom alkoholu klesol oproti vlaňajšku z 594 na 477.
Bývalý minister vnútra Martin Pado (SDKÚ) si myslí, že podobný pokyn obmedzuje právomoci policajtov.
„Policajt by mal určiť výšku pokuty vzhľadom na okolnosti priestupku. Ak má pokyn, že spodnú hranicu pokuty nemôže využívať, uberá mu to z kompetencií.“ Nepáči sa mu ani to, že v každom kraji budú platiť iné pravidlá. „Mala by platiť rovnosť pred zákonom a nie, že vodič zaplatí za rovnaký priestupok v Žiline viac ako v Košiciach.“
Opatrenie kritizujú aj motoristi. Prezident ústredného automotoklubu Juraj Smrečan sa domnieva, že štát sa vysokými pokutami vŕši na vodičoch. „Dvadsať rokov sa tu vinou štátu zanedbalo dopravno-bezpečnostné vzdelávanie a teraz si to má zase odskákať vodič? A keď ani tieto pokuty nebudú fungovať, ako si oni predstavujú, tak čo, odtneme mu ruku,“ pýta sa.