Od 7. do 9. mája bude v nemeckom mestečku Lausitz súťažiť 202 tímov z Európy, severnej Afriky, Stredného východu a Ázie v rámci dvadsiateho piateho ročníka súťaže Shell Eco-marathon Europe. Cennú trofej si odnesie tím, ktorého vozidlo prejde na určené množstvo paliva najväčšiu vzdialenosť pri najnižšej produkcii emisií.
Pretekov sa aj tento rok zúčastní slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD.
Trasa
Preteky sa budú prvýkrát konať v areáli Eurospeedway v nemeckom mestečku Lausitz. Pre obe kategórie (Prototypy a UrbanConcept) sú pripravené dve rozdielne trasy.
Vozidlá kategórie Prototypov budú pretekať na trase v tvare oblého trojuholníka s dĺžkou 3,2 km. Menší počet šikán a dlhšie rovinky tvoria skvelé podmienky na prekonanie súčasných rekordov kategórie Prototypov. Aktuálny rekord, 3 836 kilometrov na jeden liter paliva, pochádza z roku 2005.
Okruh, na ktorom budú pretekať vozidlá kategórie UrbanConcept, je náročnejší ako trasa vo francúzskom Nogare. Prudké striedanie rýchlych a pomalších úsekov pretkaných ôsmimi šikanami sa však v duchu tejto kategórie omnoho viac približuje podmienkam bežnej cestnej premávky.
Pretekári
Záujem o kategóriu UrbanConcept medzi súťažnými tímami každoročne narastá a rok 2009 bude z tohto hľadiska vôbec najbohatším. Z tejto kategórie sa pretekov zúčastní päťdesiatsedem tímov. Vozidlá na alternatívny pohon sú v tomto roku tiež silne zastúpené a tvoria takmer tretinu zapísaných konceptov.
Medzi pretekármi, ktorí používajú alternatívny pohon vozidla, nebude ani tento rok chýbať slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3 s novým dizajnom a s viacerými úpravami motora.
Typy vozidiel
- 145 vkategórii Prototypov
- 57 vkategórii UrbanConcept
Pohonné systémy
- 152 vozidiel so spaľovacími motormi
- 39 vozidiel s palivovými článkami
- 11 vozidiel poháňaných slnečnou energiou
Typy paliva
- 112 benzín
- 39 vodík
- 16 nafta
- 11 etanol
- 11 solárny pohon
- 10 LPG
- 3 GTL (Gas to Liquid, skvapalnený plyn)
Na aktuálnom ročníku sa zúčastní 29 štátov, čo je najväčší počet v histórii pretekov. Jeden tím vyšlú Čína, Česká republika, Fínsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Rakúsko, Slovensko a Thajsko. Dva tímy prídu z Bulharska, Maďarska, Nórska, Poľska a Švajčiarska, tri z Dánska, Grécka, Iránu a Singapuru, štyri z Pakistanu a Veľkej Británie. Viac tímov vyslalo Švédsko (5), Holandsko (7), Belgicko (8), Taliansko (11), Portugalsko (12), Turecko (13), Španielsko (14) a Nemecko (18). Rebríčku kraľuje Francúzsko s 80 tímami.
Na tomto ročníku sa zúčastní niekoľko nováčikov, ale aj niektoré stálice súťaže. Za „praotca" Shell Eco-maraton sa môže považovať Tamperská technologická univerzita z Fínska, ktorá má za sebou už dvadsaťštyri ročníkov.
Autor: Tlačová správa Shell