SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Začína sa súťaž o najnižšiu spotrebu - vyhrajú Slováci?

Dnes sa začína 25. ročník preteku, ktorého cieľom je spotrebovať čo najmenej pohonných látok. Súťažiť bude 202 tímov z celého sveta. Nebude chýbať ani tím zo Slovenska.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Shell)

Od 7. do 9. mája bude v nemeckom mestečku Lausitz súťažiť 202 tímov z Európy, severnej Afriky, Stredného východu a Ázie v rámci dvadsiateho piateho ročníka súťaže Shell Eco-marathon Europe. Cennú trofej si odnesie tím, ktorého vozidlo prejde na určené množstvo paliva najväčšiu vzdialenosť pri najnižšej produkcii emisií.

Pretekov sa aj tento rok zúčastní slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD.

Trasa

Preteky sa budú prvýkrát konať v areáli Eurospeedway v nemeckom mestečku Lausitz. Pre obe kategórie (Prototypy a UrbanConcept) sú pripravené dve rozdielne trasy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá kategórie Prototypov budú pretekať na trase v tvare oblého trojuholníka s dĺžkou 3,2 km. Menší počet šikán a dlhšie rovinky tvoria skvelé podmienky na prekonanie súčasných rekordov kategórie Prototypov. Aktuálny rekord, 3 836 kilometrov na jeden liter paliva, pochádza z roku 2005.

Okruh, na ktorom budú pretekať vozidlá kategórie UrbanConcept, je náročnejší ako trasa vo francúzskom Nogare. Prudké striedanie rýchlych a pomalších úsekov pretkaných ôsmimi šikanami sa však v duchu tejto kategórie omnoho viac približuje podmienkam bežnej cestnej premávky.

02.jpg

Pretekári

Záujem o kategóriu UrbanConcept medzi súťažnými tímami každoročne narastá a rok 2009 bude z tohto hľadiska vôbec najbohatším. Z tejto kategórie sa pretekov zúčastní päťdesiatsedem tímov. Vozidlá na alternatívny pohon sú v tomto roku tiež silne zastúpené a tvoria takmer tretinu zapísaných konceptov.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi pretekármi, ktorí používajú alternatívny pohon vozidla, nebude ani tento rok chýbať slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Tím v novom zložení bude viesť prof. Ing. Aurel Sloboda, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Aj tento rok postaví slovenský tím na štartovaciu čiaru v kategórii prototypov svoje vozidlo B&S 3 s novým dizajnom a s viacerými úpravami motora.

Typy vozidiel

  • 145 vkategórii Prototypov
  • 57 vkategórii UrbanConcept

Pohonné systémy

  • 152 vozidiel so spaľovacími motormi
  • 39 vozidiel s palivovými článkami
  • 11 vozidiel poháňaných slnečnou energiou

Typy paliva

  • 112 benzín
  • 39 vodík
  • 16 nafta
  • 11 etanol
  • 11 solárny pohon
  • 10 LPG
  • 3 GTL (Gas to Liquid, skvapalnený plyn)

03.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Na aktuálnom ročníku sa zúčastní 29 štátov, čo je najväčší počet v histórii pretekov. Jeden tím vyšlú Čína, Česká republika, Fínsko, Luxembursko, Malajzia, Maroko, Rakúsko, Slovensko a Thajsko. Dva tímy prídu z Bulharska, Maďarska, Nórska, Poľska a Švajčiarska, tri z Dánska, Grécka, Iránu a Singapuru, štyri z Pakistanu a Veľkej Británie. Viac tímov vyslalo Švédsko (5), Holandsko (7), Belgicko (8), Taliansko (11), Portugalsko (12), Turecko (13), Španielsko (14) a Nemecko (18). Rebríčku kraľuje Francúzsko s 80 tímami.

Na tomto ročníku sa zúčastní niekoľko nováčikov, ale aj niektoré stálice súťaže. Za „praotca" Shell Eco-maraton sa môže považovať Tamperská technologická univerzita z Fínska, ktorá má za sebou už dvadsaťštyri ročníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 885
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 880
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 516
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 785
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 194
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  4. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  5. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  6. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  7. Mária Drahošová: Máte pravdu
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu