BRATISLAVA. Interiér auta prehriaty dlhým státím na slnku treba najskôr vyvetrať tak, ako sme boli zvyknutí v časoch bez klimatizácie. Otvorenie dverí dokorán aspoň na minútu ušetrí palivo, pretože klimatizácia spotrebuje najviac pri chladení horúceho interiéru na požadovanú teplotu. Udržiavanie konštantnej teploty ovplyvňuje spotrebu minimálne.
Čím je motor slabší, tým je nárast v pomere k celkovej spotrebe vyšší. Najvyššia spotreba je pri štarte klimatizácie a počiatočnom vychladení auta. Preto je vhodné na začiatku prehriate auto vyvetrať dverami a oknami a potom pustiť klimatizáciu na vnútorný okruh.
Podľa testov nemeckého automotoklubu ADAC, krátko po štarte klimatizácie v prehriatom aute môže spotreba stúpnuť až o 2,47 - 4,15 litra na sto kilometrov. Chladenie na teplotu interiéru 22 stupňov nás najviac stojí v meste, kde je teplejšie a motor beží na nižší výkon. Podľa ADAC-u udržiavanie teploty zvýši spotrebu auta so silným motorom iba o 0,76 litra. Majitelia malých automobilov s motorom výkonu okolo 60 kW môžu čakať zvýšenie spotreby až 2,11 litra na sto kilometrov.
Na diaľnici je vonkajšia teplota nižšia a auto chladí aj nápor vzduchu, takže väčšina áut spáli sotva o pol litra viac. K spotrebe motora je šetrnejšia automatická klimatizácia, ktorá prechladí iba aktuálne potrebné množstvo vzduchu a jej kompresor nebeží vždy na plný výkon.
Autor: ADAC