Niektorých favoritov sme nezohnali kvôli výpredaju všetkého, čo má štyri kolesá. Prípadne pre krátkodobé vákuum medzi ukončením výroby jednej generácie modelu a začiatkom výroby ďalšej, to je napríklad prípad modelu Volkswagen Polo.
Prínos šrotovného
Politici a odborníci sa predbiehajú vo viac, či menej pozitívnych analýzach, aký dopad bude mať šrotovné pre slovenský trh a bežných občanov. K čisto ekonomickým pohľadom však chýba aj masírovanie inej, tiež dôležitej témy a tou je bezpečnosť. Prínos šrotovného nás teší v tom, že z ciest zmizli desiatky tisíc pojazdných rakiev na kolesách s nízkou úrovňou bezpečnosti a z ohrozených šoférov sa stali plnohodnotní účastníci cestnej premávky. Pretože pri každej zrážke starej škodovky alebo žiguliaka s akýmkoľvek novým, moderným vozidlom automaticky ťahá za kratší koniec ten prvý, ktorý sedí v 20 až 30-ročnej tenkej a ľahko deformovateľnej plechovke. Jednoducho, na niektoré veci sa treba pozerať reálne.
Nech sa zákazník rozhodne pre ktorékoľvek v súčasnosti predávané nové auto, dokonca aj to najlacnejšie, stále bude na tom z bezpečnostného a ekologického hľadiska lepšie, než vo vozidle, ktoré dal v posledných týždňoch zošrotovať. Škoda len, že ďalších niekoľko stotisíc takýchto áut ešte jazdí a bude jazdiť po našich cestách aj naďalej. Preto by možno stálo za úvahu ponechať šrotovné dlhodobejšie…
Z testovanej sedmičky v bariérových skúškach Euro NCAP vyšli parodoxne najlepšie najstaršie autá – Toyota Yaris a Fiat Grande Punto. Hyudani i20, ani Renault Thalia ešte proti stene poslaní neboli.
Zúčastnení
K dispozícii sme mali klasických zástupcov segmentu malých áut, počnúc najpredávanejším modelom nášho trhu Škoda Fabia, cez talianskeho manekýna Fiat Grande Punto, japonský príklad ekonomiky prevádzky Toyotu Yaris až po absolútnu novinku Hyundai i20, ktorý prichádza dobre pripravený a preto mu dávame veľké šance na úspech.
Tieto autá dopĺňajú rovnako úspešní Suzuki SX4 a Dacia Sandero, ktoré síce stoja na hranici segmentov, ale počet predaných kusov alebo cena ich kvalifikovali do nášho výberu. Pokiaľ hovoríme o lacných a ľahko dostupných rodinných autách, rozhodne medzi nimi nemôže chýbať ani Renault Thalia, vďaka ktorej francúzska automobilka od začiatku roka okupuje popredné priečky v rebríčku predaja na našom trhu.
Hyundai, Daciu, Fiat, Renault a Suzuki poháňajú základné benzínové motory. Fabia má pod kapotou silnejšiu z dvoch výkonových verzií trojvalca 1.2 HTP (69 k) a Yaris poháňa najvýkonnejší motor v teste s objemom 1,33 l.
Interiér
Predpokladáme, že zákazníci ktorí kúpili a v budúcnosti ešte kúpia vozidlo prostredníctvom šrotovného (ak sa niekedy ešte zopakuje) ho budú využívať predovšetkým na rodinné účely. Do každého zo skúšaných áut sa relatívne pohodlne zmestí štvorčlenná posádka.
Najpriestrannejšie je Suzuki, ktoré mierne prerástlo segment malých áut, kam všetci jeho konkurenti patria. Veľká vnútorná výška spoločne s rozmernou presklenou plochou dodávajú pocit vzdušnosti. Sedadlá sú ukotvené pomerne vysoko, čo prináša dobrý výhľad z vozidla a pohodlné nastupovanie a vystupovanie.
| |
Fakt, že Suzuki je o čosi väčšie ako konkurenti sa odrazil najmä vo vnútornej šírke interiéru. | SX4 prekvapujúco disponuje najmenším kufrom z testovanej sedmičky. |
| |
Vodiča okrem dobre tvarovaného volantu nadchne aj presné radenie. Sedadlo aj volant sú nastaviteľné v dostatočnom rozsahu. | Ideálnu polohu sedenia tu nájde každý. Vďaka vyššiemu posedu je zo Suzuki najlepší výhľad. Spolu s i20 a Grande Puntom najpohodlnejšie sedenie vzadu. |
Prekvapujúco, Suzuki spomedzi porovnávaných áut disponuje najmenším objemom batožinového priestoru. V základnom usporiadaní odvezie len 270 l nákladu, pričom má najvyššie umiestnenú nakladaciu hranu kufra - vo výške 770 mm nad zemou.
Suverén z hľadiska prepravnej kapacity pochádza z Turecka. Kufor Thalie pohltí 506 l batožiny, ale jeho využiteľnosť limituje relatívne malý nakladací otvor. Reprezentant značky Renault je najdlhším autom nášho testu. V interiéri tento fakt však vôbec necítiť. Môže za to predovšetkým krátky rázvor náprav 2473 mm. Vzadu sa pohodlne odvezú iba dospelí nižšieho vzrastu. Vyššie osoby narazia na nedostatok miesta v oblasti nôh a hláv. Okrem toho zadná lavica je dosť nepohodlná, s krátkym sedákom a kolmým operadlom. Vo dverách nenájdete žiadne odkladacie priestory, len malý socialistický popolník, aký mávali staré škodovky a žiguliaky.
| |
Kokpit Thalie aj v novom prevedení pôsobí zastaralým dojmom. Ovládače klimatizácie a rádia sú príliš malé. | Suverénne najväčší objem batožinového priestoru v teste - 506 l. Jeho využiteľnosť obmedzuje malý vstupný otvor. |
| |
Predné sedadlá majú nedostatočné proporcie. Operadlá aj sedáky sú krátke, opierky hlavy nedokonalé. | Vpredu sú možnosti nastavenia limitované. Pocit stiesnenosti vzadu vytvára obmedzený priestor na nohy a hlavu. |
Palubná doska Renault Thalia zdedila niekoľko dielov z predošlej generácie. Nanešťastie, sú medzi nimi aj malé ovládače klimatizácie a rádia. Snaha nájsť správne tlačidlo nás často prinútila na moment prestať sledovať cestu pred sebou. Sklamanie nám pripravili aj predné sedadlá. Ich najväčším nedostatkom sú malé rozmery. Absencia bočného vedenia sa dá odpustiť. Malý rozsah nastavenia, krátke sedáky a operadlá spolu s nedostatočne výškovo nastaviteľnými opierkami hlavy rozhodne nie. Francúzi jednoznačne šetrili výrobné náklady na nesprávnom mieste.
Kto očakáva, že rovnaká kritika neminie ani ďalší výrobok koncernu Renault - Daciu Sandero, veľmi sa mýli. Po presadnutí z Thalie do Sandera sme boli milo prekvapení. Rumunský výrobok má lepšie sedadlá, priestrannejší interiér a subjektívne je nám aj sympatickejší. Z palubnej dosky srší jednoduchosť, ale nič zásadné jej nechýba. Či sú plasty viac alebo menej kvalitné majiteľ vníma prvé dva týždne, potom sa viac sústredí na praktickú stránku auta a v tej Sandero jednoznačne prevyšuje Thaliu. Vnútornou šírkou, priestorom pre hlavu a kolená aj kvalitou posedu.
| |
Vo vnútri je všetko jednoduché a prehľadné, ale s drobnými ergonomickými prešľapmi. | Dacia má po Thalii druhý najväčší objem kufra, ale aj najvyššie umiestnenú nakladaciu hranu. |
| |
Predným sedadlám chýba výraznejšie bočné vedenie. Inak sú väčšie a pohodlnejšie než v Thalii. | Vzadu nájdu dvaja dospelí cestujúci dostatok miesta vo všetkých smeroch, vpredu chýba bočné vedenie. |
Ani Dacia síce neponúka žiadne odkladacie priestory pre zadných pasažierov, ale aspoň sa necítia tak stiesnene a do hlbokého priestoru pod predné sedadlá si môžu pohodlne zasunúť chodidlá. Jedinú výhradu máme k ovládaču elektrického nastavovania zrkadiel, ktorý je medzi prednými sedadlami a vnútornou rukoväťou dverí. Skladá sa z dvoch kusov, ktoré občas trením o seba vŕzgajú. Tlačidlá ovládajúce okná by tiež mohli byť vo dverách a nie na stredovej konzole. Kufor má objem 320 l, čím sa Sandero v našom teste zaradil na 2. priečku.
Ponukou miesta vnútri nesklamal ani Fiat. Grande Punto je „grande" najmä vo vnútornej výške a šírke. Týmito parametrami môže konkurovať aj o čosi väčšiemu Suzuki. Po stránke priestrannosti interiéru taliana v našom teste radíme hneď za SX4. Škoda, že mu chýba nadanie pri navrhovaní odkladacích priestorov – z držiakov na nápoje v stredovej konzole letia fľaše von pri prvom pridaní plynu a ani boxy vo dverách nie sú veľmi priestranné.
| |
Palubná doska vo Fiate sa vydarila po štylistickej aj ergonomickej stránke. | Využiteľnosť kufra obmedzuje vysoká nakladacia hrana a slabšia šírka. |
| |
Punto je „Grande" aj vo vnútri. | K predným sedadlám nemáme výhrady. |
Hyundai i20, Škoda Fabia a Toyota Yaris sú si ponukou miesta v kabíne veľmi podobné. S nepatrným náskokom v rámci tejto trojice víťazí Kórejec.
| |
Priveľmi plastový interiér je na pohľad lacný, ale kvalitne spracovaný. | Dostatočne veľký nakladací otvor a objem 295 l. |
| |
Pomerne tvrdé sedadlá sú dostatočne dlhé, široké a dobre tvarované. | Hyundai priestorovou ponukou konkuruje Fabii. |
Škodovka a Toyota majú interiéry o čosi užšie, ale rozdiely sme rátali v milimetroch. Fabia jednoznačne boduje kvalitou predných sedadiel a použitými materiálmi, čím sa vyrovná Suzuki SX4.
| |
Škodovka ponúka kvalitné materiály. Palubná doska je na náš vkus dosť vysoká. | Fabia má najnižšie umiestnenú nakladaciu hranu kufra |
| |
Bezchybná ergonómia a najlepšie sedadlá v teste. Pomerne úzka karoséria má za následok... | ...menej miesta pre posádku v oblasti ramien. Na výšku je naopak najviac veľkorysá. |
Yaris predstavuje typickú japonskú školu. Sedačky sa musia zaobísť bez bočného vedenia. Zišli by sa im dlhšie sedáky, zvlášť vzadu, kde sa výrobca snažil menej miesta pre nohy oklamať krátkymi sedákmi. Zato palubná doska ponúka až sedem rôznych úložných priečinkov. Batožinový priestor má rovnaký objem ako v aute Fiat - 275 l.
| |
Zaujal nás digitálny prístrojový panel a množstvo odkladacích priestorov. | Kufor Yarisu dostáva známku - priemerný. Batožinový priestor odvezie 275 l nákladu. |
| |
Vysoký posed a nízko situovaná palubná doska zaručujú dobrý | Zásluhou tenkých predných operadiel je vzadu dostatok miesta na nohy. Zadné sedadlá sú krátke, ale dobre tvarované. |
Motory
Papierovo najslabší agregát poháňa zhodou okolností dizajnovo najemotívnejšie Grande Punto. Už pri uvedení tohto krásneho auta na trh sme kritizovali, prečo výrobca postavil do prvej línie starý dvojventilový štvorvalec a už vôbec nerozumieme prečo ho dodnes nenahradil novším a modernejším agregátom. Vraj sa tak stane na jeseň pri modernizácii fazóny, ktorá má priniesť viac technických než štylistických úprav.
Očakáva sa nová generácia motorov MultiAir s prepĺňaním, aj bez neho. V nízkych otáčkach, kde by sa mal prejaviť krútiaci moment 1.2 8V agregát kvôli emisiám dusí elektrický plynový pedál a pri akcelerácii vo vysokých otáčkach má zasa vyššiu spotrebu. Zvukovo je veľmi príjemný a dobre utlmený. Výraznejšie sa ozýva až nad otáčkami 5000 1/min.
Druhý najslabší je zážihový trojvalec 1.2 HTP z koncernu Volkswagen pod kapotou Fabie. V jeho prípade nemôžeme vystáť kultúru chodu a trojvalcový zvuk. V porovnaní s Grande Puntom aspoň lepšie ťahá odspodu, ostrejšie reaguje na stlačenie akcelerátora a vďaka menšej energetickej náročnosti má nižšiu spotrebu.
Napriek tomu je to najslabší článok inak veľmi vydareného auta, preto aj v prípade Fabie intenzívne čakáme na zmenu fazóny a s ňou spojené nové motory. Očakáva sa prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.2 TSI (100 k) a šéf vývoja českej automobilky Dr. Eckhard Scholz nám nedávno v rozhovore naznačil niečo aj o 1.0 l prepĺňanom agregáte.
Sandero tiež nepoháňa žiaden výkrik techniky, ale 1,4 l 8V zážihový štvorvalec sa k charakteru tohto auta hodí. Pri kúsku snahy sa s ním dá jazdiť celkom úsporne a ani jeho dynamika nie je úplne katastrofálna. Na bezpečné predbiehanie a vyšplhanie sa do strmého kopca stačí.
Za ideálne motory do malého auta možno označiť 1,2 l štvorvalce automobiliek Renault a Hyundai. Sú tiché a kultivované, pekne ťahajú odspodu, ale chutia im aj vysoké otáčky, vďaka čomu sa s nimi dá jazdiť celkom svižne. Navyše, nie sú náročné ani na palivo. Ich dynamika ale závisí od zaťaženia auta.
Ponuka motorov pre Suzuki SX4 začína 1,5 l benzínovým štvorvalcom, preto dosahuje najväčší krútiaci moment a zospodu ťahá najrazantnejšie. Vo vyšších otáčkach je ale mierne hlučný. Jeho najvyššie dynamické ambície z testovanej sedmičky potvrdzuje najlepšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,0 s.
Iba o 0,7 s za ním zaostáva Yaris, ktorého štvorvalec 1.33 Dual VVT-i víťazí v porovnaní motorov. Za ním sa umiestnili Suzuki, Hyundai, Renault, Dacia, Škoda a Fiat. Yaris jasne dominuje kultúrou chodu, odhlučnením, spotrebou a uspokojivá je aj jeho dynamika.
Na ceste
Losí test aj rýchle prejazdy zákrut s najväčšou istotou zvláda Fabia. Napriek vysokej karosérii jej náhle zmeny smeru vôbec nič nerobia. Zahýňa presne a s nadšením. Spoľahnúť sa dá tiež na zadnú nápravu. Do určitej rýchlosti úplne ignoruje všetky sily, ktoré by ju mohli rozhádzať.
Thalia jazdí v porovnaní s ňou ako rozhojdaný kočiar. V zákrutách sa priveľmi nakláňa. V kritickej situácii ju zahnúť donútite doslova pod hrozbou vyzutia pneumatiky. Väčšine zákazníkov to však prekážať nemusí, pretože Thalia ich nikdy nebude provokovať k dynamickej jazde a na presúvanie po našich rozbitých cestách jej mäkký a poddajný podvozok bude väčšine majiteľov vyhovovať.
Pre tých, ktorí sa chcú lepšie povoziť, ale za rovnaké peniaze, je tu Dacia. Jej jazdné vlastnosti sú porovnateľné s väčšinou konkurenčných modelov, ale s jedným rozdielom. Jej podvozok je naladený na oveľa horšie cesty ako sú tie naše a vďaka tomu doslova prehliada nerovnosti.
Po prvých kilometroch s Hyundaiom i20 sme sa nemohli ubrániť pocitu, že kórejskí inžinieri sa pri ladení podvozka veľmi dlho vozili v nemeckých autách. Tuhé pruženie účinne potláča nakláňanie karosérie v zákrutách, preto komfortom malý Hyundai nehýri. Je presne a ľahko ovládateľný, istý a stabilný v tiahlych zákrutách a v technických pasážach prirodzene zábavný. Nech to znie akokoľvek, jazda s i20 po okreskách je zážitkom, po ktorom si poviete, dnes som sa dobre povozil.
Podvozok Toyoty dynamické šantenie neobľubuje. Dopraje vám síce dostaztok priľnavosti, ale istú dávku odporu voči športovejšiemu štýlu jazdy naznačí veľkými náklonmi karosérie.
Mäkšie ladený je aj podvozok Fiata, ale iba kvôli potrebnému jazdnému komfortu. Napriek tomu má predná náprava problém s absorbovaním hrubých priečnych nerovností. Inak je nadmieru istý, čitateľný a nad očakávanie zábavný.
Suzuki s tvrdšie naladeným pružením pohotovo reaguje na pokyny vodiča a nerovnosti galantne filtruje. Napriek pomerne vysoko ležiacemu ťažisku v zákrutách sa veľmi nenakláňa.
Resumé
Dacia
Model, vyvinutý na platforme Logana pre Južnú Ameriku, sa pôvodne v Európe vôbec nemal objaviť. Pozitívne reakcie zákazníkov na prvé snímky, ktoré obleteli svet však inšpirovali vedenie koncernu rozhodnúť inak. Zo Sandera sa vďaka praktickej karosérii typu hatchback a modernému dizajnu stal v západnej Európe doslova bestseller. V boji s konkurenciou ťaží z jednoduchej, ale modernej konštrukcie (platforma Clio II a Modus), ktorá je zárukou vysokej spoľahlivosti.
Ľudovejšou rečou povedané, auto je tak jednoducho vymyslené, že sa na ňom nemá čo pokaziť. Ďalej boduje veľkým vnútorným a batožinovým priestorom, robustným podvozkom vyvinutým pre ďaleko horšie cesty ako sú tie naše a nízkou cenou. Logan sme už podrobili dlhodobému testu na 50.000 km a odvety zastávane názor, že pri obmedzenom rozpočte by sme radšej zvolili novú, väčšiu a priestrannejšiu Daciu, než jazdené auto.
Plusy | Mínusy |
Jednoducho navrhnuté, ale postavené na moderných základoch | Najväčším problémom tohto auta sú minulosť značky a predsudky |
Najviac priestoru za najmenej peňazí | nekvalitné stierače |
Robustný podovozok znesie viac než len naše cesty | vŕzgajúce vnútorné madlá dverí |
Kupujeme, ale vopred si odložíme niekoľko drobných na kvalitnejšie stierače.
Fiat
Po rokoch konečne pravé talianske auto. Krásne, štýlové, ale pritom priestranné, ľahko ovládateľné a emotívne nielen na pohľad, ale aj spoza volantu. Ak hľadáte vozidlo, ktoré by potešilo váš zrak každé ráno pred cestou do práce, malý talian je ten pravý. Jeho podvozok ponúka okrem výbornej stability a ovládateľnosti podstatne vyšší stupeň cestovného komfortu, než ktorýkoľvek jeho predchodca.
Do príchodu novej Fiesty to bol spolu s Fabiou najlepšie jazdiaci malý automobil na trhu a stále je v dobrej kondícii. Jediným problémom sú staré a lenivé základné benzínové šrtvorvalce. Preto si zvážte, či oželiete trochu dynamiky a kúpite si auto hneď alebo počkáte do septembra na modernizovanú verziu s dynamickejšími a úspornejšími benzínovými motormi MultiAir.
Plusy | Mínusy |
Štýlové talianske auto plné emócií | Slabý a zastaralý motor |
Do príchodu Fiesty, Fabie a Ibizy dynamicky najschopnejší podvozok v segmente | Vysoká nakladacia hrana kufra |
Od budúceho roka 1.2 8V v kombinácii s LPG (fabrická verzia) | Chýbajú funkčné držiaky na nápoje |
Vnútri boduje šírkou a výškou | - |
Kupujeme, ale počkáme si do septembra na facelift a nové benzínové motory MultiAir.
Hyundai
Malého Kórejca poháňa príjemný motor, jeden z najdynamickejších vo svojej triede. Výrobca stavil na prednosti dôležité pre každodenný život - najlepšia bezpečnostná výbava, najdlhšia záruka, veľa miesta vnútri, veľký kufor.
Navyše schopne jazdí. Konštruktéri sa evidentne nechali inšpirovať nemeckými autami. Ponúka najviac radosti z jazdy za najmenej peňazí. Ak sa dokážete povzniesť nad lacné indické plasty a nebude vám prekážať tvrdý sedák, rozhodne sa oplatí kúpiť ho.
Plusy | Mínusy |
Jeden z najdynamickejších motorov vo svojej objemovej triede | Indické plasty |
Najlepšia bezpečnostná výbava, najdlhšia záruka, veľa miesta vnútri | Priveľmi tvrdé sedáky |
Veľmi schopný podvozok | Dizajn bez vlastnej tváre |
Ponúka najviac radosti z jazdy v pomere k cene auta | - |
Kupujeme bez výhrad!
Suzuki
Solídne, úsporné a veľmi dobre vybavené auto, ale zároveň najdrahšie. Pôsobí dosť robustne a tuho, vyžaruje z neho odolnosť voči mestu a vysoká úroveň bezpečnosti. Kombinácia vyššieho posedu a kompaktných rozmerov ho priam predurčuje do hustej mestskej premávky, kde pri parkovaní medzi obrubníkmi zákazníci tiež ocenia väčšiu svetlú výšku.
Kvalitne vypracovaný interiér s peknými poťahmi je príjemným miestom na trávenie času. Chválime výborný posed za volantom a jednoduché nastupovanie. Podvozok je trochu tvrdší, ale vďaka tomu je aj napriek vyššej svetlej výške dostatočne istý a stabilný v zákrutách. Jediným negatívom je malý kufor, ktorý ustúpil priestoru na zadných sedadlách.
Plusy | Mínusy |
Pôsobí najhodnotnejším dojmom | Veľký objem motora |
Kvalitný a výborne spracovaný interiér | Tvrdšie naladený podvozok |
Atraktívny pomer ceny a výbavy | Priemerný objem batožinového priestoru |
Nízke ceny náhradných dielcov | - |
Kupujeme bez výhrad!
Toyota
Yaris boduje výkonnou a spoľahlivou technikou. Jeho motor v dynamike a spotrebe porazí aj objemnejších konkurentov. V porovnaní s predchodcom 1.3 VVT-i počuteľne stíchol, najmä pri diaľničnom tempe. Silnými argumentmi sú tiež bohatá výbava za rozumnú cenu a nízke prevádzkové náklady, čiže správny japonský držgroš.
Interiér zaujme dobrým výhľadom a množstvom odkladacích priestorov. Jeho problémom sú krátke zadné sedadlá, neprakticky tvarovaný batožinový priestor a náklony karosérie v zákrutách, ktoré zbytočne naštrbujú dôveru posádky v podvozok, pretože stopu drží spoľahlivo.
Plusy | Mínusy |
Zaujme vyspelou technikou | Nepomer výšky a šírky karosérie |
V spotrebe a dynamike neporaziteľný motor | Náklony v zákrutách |
Spoľahlivosť a nízke prevádzkové náklady | Krátke zadné sedadlá |
Pri motore 1.33 Dual VVT-i systém stop&start v základnej výbave | - |
Kupujeme bez výhrad!
Renault
Ľahko dostupný automobil, schopný naplno zastávať funkciu rodinného auta. Jeho výhodou je výborná cena, modernejší vzhľad, než technika pod kapotou a z testovanej sedmičky bezkonkurenčne najväčší batožinový priestor objemu 500 l. Logo Renault nezatají, že pod povrchom sa nachádza 10 rokov stará platforma.
Thalia v podstate od začiatku spočíva na rovnakom technickom základe a obmieňa sa iba jej vonkajší obal a interiér. V porovnaní s testovanou konkurenciou výrazne zaostáva v jazdným vlastnostiach a vnútornom priestore. Preto by sme v tejto cenovej kategórii uprednostnili Daciu, ktorá je po konštrukčnej stránke mladšia, priestrannejšia a podstatne lepšie sa správa na ceste.
Plusy | Mínusy |
Ľahko dostupný | 10 rokov stará platforma |
Schopný plne zastúpiť funkciu rodinného auta | Mäkké a krátke sedadlá |
Najlacnejší zo sedanov s veľkým kufrom | Priveľmi mäkký podvozok, slabá stabilita v kritických situáciách |
Radšej si kúpime Daciu.
Škoda
Na záver sme si nechali najpredávanejšiu Fabiu. Spomedzi testovanej sedmičky dominuje v jazdných vlastnostiach. Pôsobí najrobustnejšie a najstabilnejšie. Aj na fotke je vidieť, že vyhýbací manéver s ňou vôbec nezamával. Radenie aj riadenie sú presné a najviac komunikuje s vodičom. Milo nás prekvapila tiež malým polomerom otáčania a z toho vyplývajúcou obratnosťou v meste.
Medzi jej ďalšie prednosti patria výborne tvarované sedadlá a veľkorysý vnútorný priestor, najmä batožinový. V každom porovnaní doteraz ale pohorela na motore. Ak teda potrebujete auto teraz a Fabia sa vám pozdáva, určite ju odporúčame. Pokiaľ vás to ale nesúri, počkajte do budúceho roka na modernizovanú verziu s oveľa schopnejším novým motorom 1.2 TSI (100 k).
Plusy | Mínusy |
Solídne, poctivo urobené auto | Trojvalcový motor |
Najistejší a najstabilnejší podvozok | Kultúra chodu |
Tvar sedadiel | Vzhľad auta |
Objem batožinového priestoru | - |
Kupujeme, ale od motora 1.4 16V alebo si počkáme na facelift a nový prepĺňaný štvorvalec 1.2 TSI (100 k).
Pokračovanie porovnávacieho testu nájdete v aktuálnom májovom vydaní Autožurnálu. Do druhého kola sme zaradili Ford Fiesta, Hondu Jazz, Kia cee´d, Opel Corsa a Seat Ibiza.