SME

Prvú Ibizu vyvíjali Španieli, Taliani i Nemci

Historicky najúspešnejší model španielskej automobilky Seat sa na cestách vyskytuje už 25 rokov. Od prvého uvedenia na trh v roku 1984 vznikli štyri generácie.

(Zdroj: SEAT, Nanjing)

BRATISLAVA. Malý automobil, nazvaný podľa španielskeho ostrova v Stredozemnom mori, vznikol ešte v dobe, keď Seat patril pod krídla turínskeho gigantu Fiat. Prvá generácia, predstavená na parížskom autosalóne v roku 1984, využívala komponenty z Fiatu Ritmo. Jej modernú, stroho pôsobiacu hranatú karosériu navrhlo talianske štylistické štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá Ibiza s génmi Porsche

Na vývoji zážihových pohonných jednotiek pre Ibizu (s výnimkou základnej) sa podieľali konštruktéri Porsche. Seat preto v reklamných materiáloch s obľubou používal slogan „taliansky dizajn, nemecká technika“ a zadnú časť vozidiel zdobil logom „Porsche System“. Špičková verzia mala pod kapotou štvorvalec 1,5 l s výkonom 74 kW (101 k).

SkryťVypnúť reklamu

Tento model patrí dodnes k vyhľadávaným exemplárom najmä zo strany mladých vodičov s obmedzeným rozpočtom a túžbou po mrštnom malom aute. Ibizu vyrábali ako troj a päťdverový hatchback, sedan i pick-up. V roku 1999 kúpila licenciu na výrobu modernizovanej prvej generácie Ibizy čínska automobilka Nanjing a s miernymi úpravami ju vyrábala pod názvom Yuejin Soyat.

Pod vedením koncernu VW

Druhá generácia už vznikla pod taktovkou nového vlastníka španielskej značky, koncernu VW Group. Paleta karosárskych verzií sa rozšírila o kupé Cordoba SX a kombi Cordoba Vario. Ibiza využívala platformu zhodnú s VW Polo 6N, ale niektoré motory si vypožičala od väčšieho Golfa. Pod kapotou sa objavovali aj obľúbené vznetové agregáty SDI (bez prepĺňania) a TDI (s prepĺňaním).

SkryťVypnúť reklamu

Športový imidž španielskej automobilky zvýrazňovala verzia Ibiza Cupra s dvojlitrovým štvorvalcom, ktorá sa stala základom pre stavbu špeciálu SEAT Ibiza Kit Car určeného pre automobilové súťaže. Zo sesterskej Cordoby neskôr vzniklo ďalšie súťažné vozidlo - Cordoba WRC.

Modernizácia v roku 1999 Ibize priniesla najmä modernejší dizajn a lepšiu výbavu. Zmenila sa aj technika. Špičkový model Cupra R poháňal prepĺňaný štvorvalec 1,8 T dosahujúci výkon až 134 kW (182 k).

Bacuľku vystriedala športovkyňa

Druhá generačná zmena v histórii Ibizy prišla v roku 2002. Malý Seat opäť zdieľal platformu zhodnú s VW Polo, tentokrát s novším modelom 9N. Takmer totožná bola aj ponuka motorov siahajúca od trojvalcov 1,2 HTP po turbodiesle 1,9 TDI. Bacuľaté krivky karosérie vzišli z pera Waltera de Silvu. Okrem hatchbacku vznikol aj sedan Cordoba. Ibiza tentokrát už nenašla uplatnenie vo vrcholovom motoristickom športe, ale výrobca jej imidž zvýrazňoval športovými modelmi Formula Racing (FR) a Cupra. Po novom mohli mať športové verzie pod kapotami aj vznetové motory.

Najnovšia, štvrtá, generácia Seat Ibiza prišla na trh iba nedávno. Španieli ju predstavili najprv ako dramaticky vyzerajúcu štúdiu Bocanegra na ženevskom autosalóne v roku 2008. O niekoľko mesiacov neskôr už bola známa sérová verzia. Spočíva na novej platforme, ale zatiaľ využíva zväčša iba osvedčené motory. K dispozícii je ako troj a päťdverový hatchback. Na rozdiel od predošlej generácie, novinka navrhutá Lucom Donckerwolke má ostro rezané rysy karosérie. Výrobca už oznámil, že vyvíja aj verziu kombi.

SkryťVypnúť reklamu

Pri príležitosti 25. výročia vzniku prvej generácie Ibizy Španieli na autosalóne v Barcelone pripravili zvláštnu expozíciu venovanú histórii tohto modelu. Seat vypustí do sveta limitovanú edíciu „Ibiza 25 anniversary“ s bohatou výbavou a špeciálnym logom na veku batožinového priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu