SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Prvú Ibizu vyvíjali Španieli, Taliani i Nemci

Historicky najúspešnejší model španielskej automobilky Seat sa na cestách vyskytuje už 25 rokov. Od prvého uvedenia na trh v roku 1984 vznikli štyri generácie.

(Zdroj: SEAT, Nanjing)

BRATISLAVA. Malý automobil, nazvaný podľa španielskeho ostrova v Stredozemnom mori, vznikol ešte v dobe, keď Seat patril pod krídla turínskeho gigantu Fiat. Prvá generácia, predstavená na parížskom autosalóne v roku 1984, využívala komponenty z Fiatu Ritmo. Jej modernú, stroho pôsobiacu hranatú karosériu navrhlo talianske štylistické štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara.

Prvá Ibiza s génmi Porsche

Na vývoji zážihových pohonných jednotiek pre Ibizu (s výnimkou základnej) sa podieľali konštruktéri Porsche. Seat preto v reklamných materiáloch s obľubou používal slogan „taliansky dizajn, nemecká technika“ a zadnú časť vozidiel zdobil logom „Porsche System“. Špičková verzia mala pod kapotou štvorvalec 1,5 l s výkonom 74 kW (101 k).

Tento model patrí dodnes k vyhľadávaným exemplárom najmä zo strany mladých vodičov s obmedzeným rozpočtom a túžbou po mrštnom malom aute. Ibizu vyrábali ako troj a päťdverový hatchback, sedan i pick-up. V roku 1999 kúpila licenciu na výrobu modernizovanej prvej generácie Ibizy čínska automobilka Nanjing a s miernymi úpravami ju vyrábala pod názvom Yuejin Soyat.

Pod vedením koncernu VW

Druhá generácia už vznikla pod taktovkou nového vlastníka španielskej značky, koncernu VW Group. Paleta karosárskych verzií sa rozšírila o kupé Cordoba SX a kombi Cordoba Vario. Ibiza využívala platformu zhodnú s VW Polo 6N, ale niektoré motory si vypožičala od väčšieho Golfa. Pod kapotou sa objavovali aj obľúbené vznetové agregáty SDI (bez prepĺňania) a TDI (s prepĺňaním).

Športový imidž španielskej automobilky zvýrazňovala verzia Ibiza Cupra s dvojlitrovým štvorvalcom, ktorá sa stala základom pre stavbu špeciálu SEAT Ibiza Kit Car určeného pre automobilové súťaže. Zo sesterskej Cordoby neskôr vzniklo ďalšie súťažné vozidlo - Cordoba WRC.

Modernizácia v roku 1999 Ibize priniesla najmä modernejší dizajn a lepšiu výbavu. Zmenila sa aj technika. Špičkový model Cupra R poháňal prepĺňaný štvorvalec 1,8 T dosahujúci výkon až 134 kW (182 k).

Bacuľku vystriedala športovkyňa

Druhá generačná zmena v histórii Ibizy prišla v roku 2002. Malý Seat opäť zdieľal platformu zhodnú s VW Polo, tentokrát s novším modelom 9N. Takmer totožná bola aj ponuka motorov siahajúca od trojvalcov 1,2 HTP po turbodiesle 1,9 TDI. Bacuľaté krivky karosérie vzišli z pera Waltera de Silvu. Okrem hatchbacku vznikol aj sedan Cordoba. Ibiza tentokrát už nenašla uplatnenie vo vrcholovom motoristickom športe, ale výrobca jej imidž zvýrazňoval športovými modelmi Formula Racing (FR) a Cupra. Po novom mohli mať športové verzie pod kapotami aj vznetové motory.

Najnovšia, štvrtá, generácia Seat Ibiza prišla na trh iba nedávno. Španieli ju predstavili najprv ako dramaticky vyzerajúcu štúdiu Bocanegra na ženevskom autosalóne v roku 2008. O niekoľko mesiacov neskôr už bola známa sérová verzia. Spočíva na novej platforme, ale zatiaľ využíva zväčša iba osvedčené motory. K dispozícii je ako troj a päťdverový hatchback. Na rozdiel od predošlej generácie, novinka navrhutá Lucom Donckerwolke má ostro rezané rysy karosérie. Výrobca už oznámil, že vyvíja aj verziu kombi.

Pri príležitosti 25. výročia vzniku prvej generácie Ibizy Španieli na autosalóne v Barcelone pripravili zvláštnu expozíciu venovanú histórii tohto modelu. Seat vypustí do sveta limitovanú edíciu „Ibiza 25 anniversary“ s bohatou výbavou a špeciálnym logom na veku batožinového priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 078
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 860
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 059
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 092
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 671
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 219
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  5. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 680
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 313
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 971
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 080
  5. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 040
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 037
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 941
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 895
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu