SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
HISTÓRIA:

Prvú Ibizu vyvíjali Španieli, Taliani i Nemci

Historicky najúspešnejší model španielskej automobilky Seat sa na cestách vyskytuje už 25 rokov. Od prvého uvedenia na trh v roku 1984 vznikli štyri generácie.

(Zdroj: SEAT, Nanjing)

BRATISLAVA. Malý automobil, nazvaný podľa španielskeho ostrova v Stredozemnom mori, vznikol ešte v dobe, keď Seat patril pod krídla turínskeho gigantu Fiat. Prvá generácia, predstavená na parížskom autosalóne v roku 1984, využívala komponenty z Fiatu Ritmo. Jej modernú, stroho pôsobiacu hranatú karosériu navrhlo talianske štylistické štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara.

Prvá Ibiza s génmi Porsche

Na vývoji zážihových pohonných jednotiek pre Ibizu (s výnimkou základnej) sa podieľali konštruktéri Porsche. Seat preto v reklamných materiáloch s obľubou používal slogan „taliansky dizajn, nemecká technika“ a zadnú časť vozidiel zdobil logom „Porsche System“. Špičková verzia mala pod kapotou štvorvalec 1,5 l s výkonom 74 kW (101 k).

Tento model patrí dodnes k vyhľadávaným exemplárom najmä zo strany mladých vodičov s obmedzeným rozpočtom a túžbou po mrštnom malom aute. Ibizu vyrábali ako troj a päťdverový hatchback, sedan i pick-up. V roku 1999 kúpila licenciu na výrobu modernizovanej prvej generácie Ibizy čínska automobilka Nanjing a s miernymi úpravami ju vyrábala pod názvom Yuejin Soyat.

Pod vedením koncernu VW

Druhá generácia už vznikla pod taktovkou nového vlastníka španielskej značky, koncernu VW Group. Paleta karosárskych verzií sa rozšírila o kupé Cordoba SX a kombi Cordoba Vario. Ibiza využívala platformu zhodnú s VW Polo 6N, ale niektoré motory si vypožičala od väčšieho Golfa. Pod kapotou sa objavovali aj obľúbené vznetové agregáty SDI (bez prepĺňania) a TDI (s prepĺňaním).

Športový imidž španielskej automobilky zvýrazňovala verzia Ibiza Cupra s dvojlitrovým štvorvalcom, ktorá sa stala základom pre stavbu špeciálu SEAT Ibiza Kit Car určeného pre automobilové súťaže. Zo sesterskej Cordoby neskôr vzniklo ďalšie súťažné vozidlo - Cordoba WRC.

Modernizácia v roku 1999 Ibize priniesla najmä modernejší dizajn a lepšiu výbavu. Zmenila sa aj technika. Špičkový model Cupra R poháňal prepĺňaný štvorvalec 1,8 T dosahujúci výkon až 134 kW (182 k).

Bacuľku vystriedala športovkyňa

Druhá generačná zmena v histórii Ibizy prišla v roku 2002. Malý Seat opäť zdieľal platformu zhodnú s VW Polo, tentokrát s novším modelom 9N. Takmer totožná bola aj ponuka motorov siahajúca od trojvalcov 1,2 HTP po turbodiesle 1,9 TDI. Bacuľaté krivky karosérie vzišli z pera Waltera de Silvu. Okrem hatchbacku vznikol aj sedan Cordoba. Ibiza tentokrát už nenašla uplatnenie vo vrcholovom motoristickom športe, ale výrobca jej imidž zvýrazňoval športovými modelmi Formula Racing (FR) a Cupra. Po novom mohli mať športové verzie pod kapotami aj vznetové motory.

Najnovšia, štvrtá, generácia Seat Ibiza prišla na trh iba nedávno. Španieli ju predstavili najprv ako dramaticky vyzerajúcu štúdiu Bocanegra na ženevskom autosalóne v roku 2008. O niekoľko mesiacov neskôr už bola známa sérová verzia. Spočíva na novej platforme, ale zatiaľ využíva zväčša iba osvedčené motory. K dispozícii je ako troj a päťdverový hatchback. Na rozdiel od predošlej generácie, novinka navrhutá Lucom Donckerwolke má ostro rezané rysy karosérie. Výrobca už oznámil, že vyvíja aj verziu kombi.

Pri príležitosti 25. výročia vzniku prvej generácie Ibizy Španieli na autosalóne v Barcelone pripravili zvláštnu expozíciu venovanú histórii tohto modelu. Seat vypustí do sveta limitovanú edíciu „Ibiza 25 anniversary“ s bohatou výbavou a špeciálnym logom na veku batožinového priestoru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 10 236
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 668
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 081
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 263
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 329
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 970
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 622
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 326
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 976
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Poslanci začali rokovací deň zákonom o pomoci tehotným ženám.


a 2 ďalší 2 h

Odpočúvania sú podľa súdov nelegálne.


15 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


1 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Chobotnica čiernej ekonomiky na Liptovskej Mare. A nekonajúci štát
  2. Michal Boga: Výhody materskej kašičky
  3. Martin Dorčák: Obetuje vláda východ Slovenska?
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako som zvládol akademický rok v online prostredí?
  5. Roman Vavro: Exkluzívne: O využití 5G sietí ľudskou rečou
  6. Inštitút strategických politík: Nová obranná dohoda medzi USA, Veľkou Britániou a Austráliou vyvoláva napätie nielen s Čínou, ale aj Francúzskom
  7. Roman Brandšteter: Najväčší exportér ľavicových myšlienok do Česka
  8. Elena Antalová: Sú naši politici rozšafní alebo "rozšafní"?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 602
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 464
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 423
  4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 241
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 666
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 977
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 513
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 122
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu