SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
HISTÓRIA:

Prvú Ibizu vyvíjali Španieli, Taliani i Nemci

Historicky najúspešnejší model španielskej automobilky Seat sa na cestách vyskytuje už 25 rokov. Od prvého uvedenia na trh v roku 1984 vznikli štyri generácie.

(Zdroj: SEAT, Nanjing)

BRATISLAVA. Malý automobil, nazvaný podľa španielskeho ostrova v Stredozemnom mori, vznikol ešte v dobe, keď Seat patril pod krídla turínskeho gigantu Fiat. Prvá generácia, predstavená na parížskom autosalóne v roku 1984, využívala komponenty z Fiatu Ritmo. Jej modernú, stroho pôsobiacu hranatú karosériu navrhlo talianske štylistické štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara.

Prvá Ibiza s génmi Porsche

Na vývoji zážihových pohonných jednotiek pre Ibizu (s výnimkou základnej) sa podieľali konštruktéri Porsche. Seat preto v reklamných materiáloch s obľubou používal slogan „taliansky dizajn, nemecká technika“ a zadnú časť vozidiel zdobil logom „Porsche System“. Špičková verzia mala pod kapotou štvorvalec 1,5 l s výkonom 74 kW (101 k).

Tento model patrí dodnes k vyhľadávaným exemplárom najmä zo strany mladých vodičov s obmedzeným rozpočtom a túžbou po mrštnom malom aute. Ibizu vyrábali ako troj a päťdverový hatchback, sedan i pick-up. V roku 1999 kúpila licenciu na výrobu modernizovanej prvej generácie Ibizy čínska automobilka Nanjing a s miernymi úpravami ju vyrábala pod názvom Yuejin Soyat.

Pod vedením koncernu VW

Druhá generácia už vznikla pod taktovkou nového vlastníka španielskej značky, koncernu VW Group. Paleta karosárskych verzií sa rozšírila o kupé Cordoba SX a kombi Cordoba Vario. Ibiza využívala platformu zhodnú s VW Polo 6N, ale niektoré motory si vypožičala od väčšieho Golfa. Pod kapotou sa objavovali aj obľúbené vznetové agregáty SDI (bez prepĺňania) a TDI (s prepĺňaním).

Športový imidž španielskej automobilky zvýrazňovala verzia Ibiza Cupra s dvojlitrovým štvorvalcom, ktorá sa stala základom pre stavbu špeciálu SEAT Ibiza Kit Car určeného pre automobilové súťaže. Zo sesterskej Cordoby neskôr vzniklo ďalšie súťažné vozidlo - Cordoba WRC.

Modernizácia v roku 1999 Ibize priniesla najmä modernejší dizajn a lepšiu výbavu. Zmenila sa aj technika. Špičkový model Cupra R poháňal prepĺňaný štvorvalec 1,8 T dosahujúci výkon až 134 kW (182 k).

Bacuľku vystriedala športovkyňa

Druhá generačná zmena v histórii Ibizy prišla v roku 2002. Malý Seat opäť zdieľal platformu zhodnú s VW Polo, tentokrát s novším modelom 9N. Takmer totožná bola aj ponuka motorov siahajúca od trojvalcov 1,2 HTP po turbodiesle 1,9 TDI. Bacuľaté krivky karosérie vzišli z pera Waltera de Silvu. Okrem hatchbacku vznikol aj sedan Cordoba. Ibiza tentokrát už nenašla uplatnenie vo vrcholovom motoristickom športe, ale výrobca jej imidž zvýrazňoval športovými modelmi Formula Racing (FR) a Cupra. Po novom mohli mať športové verzie pod kapotami aj vznetové motory.

Najnovšia, štvrtá, generácia Seat Ibiza prišla na trh iba nedávno. Španieli ju predstavili najprv ako dramaticky vyzerajúcu štúdiu Bocanegra na ženevskom autosalóne v roku 2008. O niekoľko mesiacov neskôr už bola známa sérová verzia. Spočíva na novej platforme, ale zatiaľ využíva zväčša iba osvedčené motory. K dispozícii je ako troj a päťdverový hatchback. Na rozdiel od predošlej generácie, novinka navrhutá Lucom Donckerwolke má ostro rezané rysy karosérie. Výrobca už oznámil, že vyvíja aj verziu kombi.

Pri príležitosti 25. výročia vzniku prvej generácie Ibizy Španieli na autosalóne v Barcelone pripravili zvláštnu expozíciu venovanú histórii tohto modelu. Seat vypustí do sveta limitovanú edíciu „Ibiza 25 anniversary“ s bohatou výbavou a špeciálnym logom na veku batožinového priestoru.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 625
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 787
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 483
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 270
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 796
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 163
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 585
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 451
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 216
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N