BRATISLAVA. Malý automobil, nazvaný podľa španielskeho ostrova v Stredozemnom mori, vznikol ešte v dobe, keď Seat patril pod krídla turínskeho gigantu Fiat. Prvá generácia, predstavená na parížskom autosalóne v roku 1984, využívala komponenty z Fiatu Ritmo. Jej modernú, stroho pôsobiacu hranatú karosériu navrhlo talianske štylistické štúdio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara.
Prvá Ibiza s génmi Porsche
Na vývoji zážihových pohonných jednotiek pre Ibizu (s výnimkou základnej) sa podieľali konštruktéri Porsche. Seat preto v reklamných materiáloch s obľubou používal slogan „taliansky dizajn, nemecká technika“ a zadnú časť vozidiel zdobil logom „Porsche System“. Špičková verzia mala pod kapotou štvorvalec 1,5 l s výkonom 74 kW (101 k).
Tento model patrí dodnes k vyhľadávaným exemplárom najmä zo strany mladých vodičov s obmedzeným rozpočtom a túžbou po mrštnom malom aute. Ibizu vyrábali ako troj a päťdverový hatchback, sedan i pick-up. V roku 1999 kúpila licenciu na výrobu modernizovanej prvej generácie Ibizy čínska automobilka Nanjing a s miernymi úpravami ju vyrábala pod názvom Yuejin Soyat.
Pod vedením koncernu VW
Druhá generácia už vznikla pod taktovkou nového vlastníka španielskej značky, koncernu VW Group. Paleta karosárskych verzií sa rozšírila o kupé Cordoba SX a kombi Cordoba Vario. Ibiza využívala platformu zhodnú s VW Polo 6N, ale niektoré motory si vypožičala od väčšieho Golfa. Pod kapotou sa objavovali aj obľúbené vznetové agregáty SDI (bez prepĺňania) a TDI (s prepĺňaním).
Športový imidž španielskej automobilky zvýrazňovala verzia Ibiza Cupra s dvojlitrovým štvorvalcom, ktorá sa stala základom pre stavbu špeciálu SEAT Ibiza Kit Car určeného pre automobilové súťaže. Zo sesterskej Cordoby neskôr vzniklo ďalšie súťažné vozidlo - Cordoba WRC.
Modernizácia v roku 1999 Ibize priniesla najmä modernejší dizajn a lepšiu výbavu. Zmenila sa aj technika. Špičkový model Cupra R poháňal prepĺňaný štvorvalec 1,8 T dosahujúci výkon až 134 kW (182 k).
Bacuľku vystriedala športovkyňa
Druhá generačná zmena v histórii Ibizy prišla v roku 2002. Malý Seat opäť zdieľal platformu zhodnú s VW Polo, tentokrát s novším modelom 9N. Takmer totožná bola aj ponuka motorov siahajúca od trojvalcov 1,2 HTP po turbodiesle 1,9 TDI. Bacuľaté krivky karosérie vzišli z pera Waltera de Silvu. Okrem hatchbacku vznikol aj sedan Cordoba. Ibiza tentokrát už nenašla uplatnenie vo vrcholovom motoristickom športe, ale výrobca jej imidž zvýrazňoval športovými modelmi Formula Racing (FR) a Cupra. Po novom mohli mať športové verzie pod kapotami aj vznetové motory.
Najnovšia, štvrtá, generácia Seat Ibiza prišla na trh iba nedávno. Španieli ju predstavili najprv ako dramaticky vyzerajúcu štúdiu Bocanegra na ženevskom autosalóne v roku 2008. O niekoľko mesiacov neskôr už bola známa sérová verzia. Spočíva na novej platforme, ale zatiaľ využíva zväčša iba osvedčené motory. K dispozícii je ako troj a päťdverový hatchback. Na rozdiel od predošlej generácie, novinka navrhutá Lucom Donckerwolke má ostro rezané rysy karosérie. Výrobca už oznámil, že vyvíja aj verziu kombi.
Pri príležitosti 25. výročia vzniku prvej generácie Ibizy Španieli na autosalóne v Barcelone pripravili zvláštnu expozíciu venovanú histórii tohto modelu. Seat vypustí do sveta limitovanú edíciu „Ibiza 25 anniversary“ s bohatou výbavou a špeciálnym logom na veku batožinového priestoru.