SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Rekord bol prekonaný: 3 771 km na jeden liter paliva

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň. Slovenskému tímu sa však nedarilo. Ich auto preteky nedokončilo.

Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov.Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov. (Zdroj: Shell)

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň.

Rekordy boli prekonané v kategóriách Prototypov s interným spaľovacím pohonom, UrbanConcept s dieselovým spaľovacím pohonom, UrbanConcept s najnižším objemom emisií CO2 a v kategórii vozidiel s pohonom na solárnu energiu.

Hlavný rekordér

Hlavným rekordmanom tohto ročníka bol tím Microjoule zo St. Joseph La Joliverie vo francúzskom Nantes. Jeho prototyp s interným spaľovacím pohonom zdolal už dlho platný rekord 3 410 km, ktorý dosiahol pred piatimi rokmi tím z rovnakej školy. Rekord bol prekonaný o ďalších 172 kilometrov.

01.jpg

Tím však tento výsledok neuspokojil - večer v rovnaký deň opäť prekonal čerstvý rekord 3 582 km o ďalších 189 kilometrov. Prototyp teda prešiel na jeden liter paliva historickú vzdialenosť 3 771 km.

Ďalší francúzsky tím, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, prešiel so svojím solárnym vozidlom 644 kilometrov na jednu kilowatthodinu energie. Ani tento výsledok však nestačil a o niekoľko hodín bol na svete nový rekord: 665km/Kwh.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Päť rekordov, ktoré boli zapísané v rámci tohto ročníka a zatiaľ neboli prekonané (predošlé rekordy sú uvedené v zátvorkách):

  • Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3771 km/l (3 582km/l vroku 2009; 3 410km/l vroku 2005), Kategória Prototypov sinterným spaľovacím motorom
  • ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh vroku 2009, 570km/Kwh vroku 2008), vozidlo so solárnym pohonom
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko, 1,246km/l, celkovo najnižšia spotreba vkategórii UrbanConcept (848km/l vroku 2008)
  • FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l vkategórii UrbanConcept sdieselovým spaľovacím motorom (306km/l vroku 2007)
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, najnižšie emisie CO2 v kategórii UrbanConcept (6,15g/km vroku 2008)

Pretekov sa aj tento rok zúčastnil slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Ich vozidlo, ktoré súťažilo v kategórii Prototypov, však neukončilo preteky pre problémy s nastavením elektroniky.

Prehľad víťazov v jednotlivých kategóriách

Prototypy:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 1 MICROJULE, LPTI St. Joseph La Joliverie Nantes, Francúzsko Spaľovací motor
2 204 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Palivový článok (vodík)
3 201 Polyjoule, Polytech' Nantes, Francúzsko Palivový článok (vodík)

UrbanConcept:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)
2 401 Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Holandsko Palivový článok (vodík)
3 306 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Spaľovací motor

urban.jpg

Emisie CO2:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)

Zvláštne ocenenia

Francúzsko a Taliansko ovládli odovzdávanie zvláštnych cien. Obe krajiny si odniesli po dve medaily. Ďalšie ceny získalo Belgicko a Nórsko. Nasleduje kompletný prehľad ocenených tímov:

Tím č. Cena Víťaz
220 Cena Shell za marketing a komunikáciu Politecnico di Torino, Taliansko
30 Cena Autodesk za dizajn UrbanConcept: Østfold University College, Nórsko
221 Cena Autodesk za dizajn Prototype: Fondazione Politecnico di Milano, Taliansko
203 Cena Bosch za technickú inováciu ESSTIN, Nancy, Francúzsko
304 Cena ADAC za bezpečnosť Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko
52 Cena Shell za tímového ducha ENSIAME Valenciennes, Francúzsko

Cena za dizajn:

design.jpg

Cena za technickú inováciu:

Innovation.jpg

Cena za bezpečnosť:

safety.jpg

Cena za marketing:

marketing.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 333
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 876
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 059
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 480
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 868
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 559
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 272
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 125
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 881
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 851
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodík

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ak by sa Fico a Pellegrini chceli vrátiť, nerobili by to lepšie (píše Samo Marec)

Nikam sme sa nepohli, len sa všetci dohádali.

Predseda vlády Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí  po rokovaní 67. schôdze vlády SR.
Ľudia čakajú pred odberným miestom v bratislavskej Ružinovskej poliklinike počas celoplošného skríningového testovania na COVID-19.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.

Koronavírus: Situácia v levickej nemocnici je kritická, povoláva ambulantných lekárov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Ilustračné foto