SME
reklama

Rekord bol prekonaný: 3 771 km na jeden liter paliva

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň. Slovenskému tímu sa však nedarilo. Ich auto preteky nedokončilo.

Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov.Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov. (Zdroj: Shell)

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň.

Rekordy boli prekonané v kategóriách Prototypov s interným spaľovacím pohonom, UrbanConcept s dieselovým spaľovacím pohonom, UrbanConcept s najnižším objemom emisií CO2 a v kategórii vozidiel s pohonom na solárnu energiu.

Hlavný rekordér

Hlavným rekordmanom tohto ročníka bol tím Microjoule zo St. Joseph La Joliverie vo francúzskom Nantes. Jeho prototyp s interným spaľovacím pohonom zdolal už dlho platný rekord 3 410 km, ktorý dosiahol pred piatimi rokmi tím z rovnakej školy. Rekord bol prekonaný o ďalších 172 kilometrov.

01.jpg

Tím však tento výsledok neuspokojil - večer v rovnaký deň opäť prekonal čerstvý rekord 3 582 km o ďalších 189 kilometrov. Prototyp teda prešiel na jeden liter paliva historickú vzdialenosť 3 771 km.

Ďalší francúzsky tím, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, prešiel so svojím solárnym vozidlom 644 kilometrov na jednu kilowatthodinu energie. Ani tento výsledok však nestačil a o niekoľko hodín bol na svete nový rekord: 665km/Kwh.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Päť rekordov, ktoré boli zapísané v rámci tohto ročníka a zatiaľ neboli prekonané (predošlé rekordy sú uvedené v zátvorkách):

  • Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3771 km/l (3 582km/l vroku 2009; 3 410km/l vroku 2005), Kategória Prototypov sinterným spaľovacím motorom
  • ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh vroku 2009, 570km/Kwh vroku 2008), vozidlo so solárnym pohonom
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko, 1,246km/l, celkovo najnižšia spotreba vkategórii UrbanConcept (848km/l vroku 2008)
  • FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l vkategórii UrbanConcept sdieselovým spaľovacím motorom (306km/l vroku 2007)
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, najnižšie emisie CO2 v kategórii UrbanConcept (6,15g/km vroku 2008)

Pretekov sa aj tento rok zúčastnil slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Ich vozidlo, ktoré súťažilo v kategórii Prototypov, však neukončilo preteky pre problémy s nastavením elektroniky.

Prehľad víťazov v jednotlivých kategóriách

Prototypy:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 1 MICROJULE, LPTI St. Joseph La Joliverie Nantes, Francúzsko Spaľovací motor
2 204 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Palivový článok (vodík)
3 201 Polyjoule, Polytech' Nantes, Francúzsko Palivový článok (vodík)

UrbanConcept:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)
2 401 Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Holandsko Palivový článok (vodík)
3 306 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Spaľovací motor

urban.jpg

Emisie CO2:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)

Zvláštne ocenenia

Francúzsko a Taliansko ovládli odovzdávanie zvláštnych cien. Obe krajiny si odniesli po dve medaily. Ďalšie ceny získalo Belgicko a Nórsko. Nasleduje kompletný prehľad ocenených tímov:

Tím č. Cena Víťaz
220 Cena Shell za marketing a komunikáciu Politecnico di Torino, Taliansko
30 Cena Autodesk za dizajn UrbanConcept: Østfold University College, Nórsko
221 Cena Autodesk za dizajn Prototype: Fondazione Politecnico di Milano, Taliansko
203 Cena Bosch za technickú inováciu ESSTIN, Nancy, Francúzsko
304 Cena ADAC za bezpečnosť Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko
52 Cena Shell za tímového ducha ENSIAME Valenciennes, Francúzsko

Cena za dizajn:

design.jpg

Cena za technickú inováciu:

Innovation.jpg

Cena za bezpečnosť:

safety.jpg

Cena za marketing:

marketing.jpg

Autor: Tlačová správa Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 623
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 057
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 851
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 604
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 324
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 093
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 137
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu