Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň.
Rekordy boli prekonané v kategóriách Prototypov s interným spaľovacím pohonom, UrbanConcept s dieselovým spaľovacím pohonom, UrbanConcept s najnižším objemom emisií CO2 a v kategórii vozidiel s pohonom na solárnu energiu.
Hlavný rekordér
Hlavným rekordmanom tohto ročníka bol tím Microjoule zo St. Joseph La Joliverie vo francúzskom Nantes. Jeho prototyp s interným spaľovacím pohonom zdolal už dlho platný rekord 3 410 km, ktorý dosiahol pred piatimi rokmi tím z rovnakej školy. Rekord bol prekonaný o ďalších 172 kilometrov.
Tím však tento výsledok neuspokojil - večer v rovnaký deň opäť prekonal čerstvý rekord 3 582 km o ďalších 189 kilometrov. Prototyp teda prešiel na jeden liter paliva historickú vzdialenosť 3 771 km.
Ďalší francúzsky tím, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, prešiel so svojím solárnym vozidlom 644 kilometrov na jednu kilowatthodinu energie. Ani tento výsledok však nestačil a o niekoľko hodín bol na svete nový rekord: 665km/Kwh.
Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.
V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.
zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice
Päť rekordov, ktoré boli zapísané v rámci tohto ročníka a zatiaľ neboli prekonané (predošlé rekordy sú uvedené v zátvorkách):
- Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3771 km/l (3 582km/l vroku 2009; 3 410km/l vroku 2005), Kategória Prototypov sinterným spaľovacím motorom
- ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh vroku 2009, 570km/Kwh vroku 2008), vozidlo so solárnym pohonom
- Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko, 1,246km/l, celkovo najnižšia spotreba vkategórii UrbanConcept (848km/l vroku 2008)
- FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l vkategórii UrbanConcept sdieselovým spaľovacím motorom (306km/l vroku 2007)
- Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, najnižšie emisie CO2 v kategórii UrbanConcept (6,15g/km vroku 2008)
Pretekov sa aj tento rok zúčastnil slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Ich vozidlo, ktoré súťažilo v kategórii Prototypov, však neukončilo preteky pre problémy s nastavením elektroniky.
Prehľad víťazov v jednotlivých kategóriách
Prototypy:
Poradie | Štartovacie číslo | Domovská škola | Pohon |
1 | 1 | MICROJULE, LPTI St. Joseph La Joliverie Nantes, Francúzsko | Spaľovací motor |
2 | 204 | FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko | Palivový článok (vodík) |
3 | 201 | Polyjoule, Polytech' Nantes, Francúzsko | Palivový článok (vodík) |
UrbanConcept:
Poradie | Štartovacie číslo | Domovská škola | Pohon |
1 | 402 | NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko | Palivový článok (vodík) |
2 | 401 | Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Holandsko | Palivový článok (vodík) |
3 | 306 | FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko | Spaľovací motor |
Emisie CO2:
Poradie | Štartovacie číslo | Domovská škola | Pohon |
1 | 402 | NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko | Palivový článok (vodík) |
Zvláštne ocenenia
Francúzsko a Taliansko ovládli odovzdávanie zvláštnych cien. Obe krajiny si odniesli po dve medaily. Ďalšie ceny získalo Belgicko a Nórsko. Nasleduje kompletný prehľad ocenených tímov:
Tím č. | Cena | Víťaz |
220 | Cena Shell za marketing a komunikáciu | Politecnico di Torino, Taliansko |
30 | Cena Autodesk za dizajn | UrbanConcept: Østfold University College, Nórsko |
221 | Cena Autodesk za dizajn | Prototype: Fondazione Politecnico di Milano, Taliansko |
203 | Cena Bosch za technickú inováciu | ESSTIN, Nancy, Francúzsko |
304 | Cena ADAC za bezpečnosť | Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko |
52 | Cena Shell za tímového ducha | ENSIAME Valenciennes, Francúzsko |
Cena za dizajn:
Cena za technickú inováciu:
Cena za bezpečnosť:
Cena za marketing: