SME
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián
reklama

Rekord bol prekonaný: 3 771 km na jeden liter paliva

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň. Slovenskému tímu sa však nedarilo. Ich auto preteky nedokončilo.

Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov.Hromadná fotografia všetkých súťažných tímov. (Zdroj: Shell)

Jubilejný 25. ročník Shell Eco-marathon Europe bol v rámci svojich troch dní svedkom siedmich nových rekordov. Z nich boli dva prekonané hneď nasledujúci deň.

Rekordy boli prekonané v kategóriách Prototypov s interným spaľovacím pohonom, UrbanConcept s dieselovým spaľovacím pohonom, UrbanConcept s najnižším objemom emisií CO2 a v kategórii vozidiel s pohonom na solárnu energiu.

Hlavný rekordér

Hlavným rekordmanom tohto ročníka bol tím Microjoule zo St. Joseph La Joliverie vo francúzskom Nantes. Jeho prototyp s interným spaľovacím pohonom zdolal už dlho platný rekord 3 410 km, ktorý dosiahol pred piatimi rokmi tím z rovnakej školy. Rekord bol prekonaný o ďalších 172 kilometrov.

01.jpg

Tím však tento výsledok neuspokojil - večer v rovnaký deň opäť prekonal čerstvý rekord 3 582 km o ďalších 189 kilometrov. Prototyp teda prešiel na jeden liter paliva historickú vzdialenosť 3 771 km.

Ďalší francúzsky tím, ProductTeam z Lycée Louis Pasquet v Arles, prešiel so svojím solárnym vozidlom 644 kilometrov na jednu kilowatthodinu energie. Ani tento výsledok však nestačil a o niekoľko hodín bol na svete nový rekord: 665km/Kwh.

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Päť rekordov, ktoré boli zapísané v rámci tohto ročníka a zatiaľ neboli prekonané (predošlé rekordy sú uvedené v zátvorkách):

  • Microjoule, St Joseph La Joliverie, 3771 km/l (3 582km/l vroku 2009; 3 410km/l vroku 2005), Kategória Prototypov sinterným spaľovacím motorom
  • ProductTeam, Lycée Louis Pasquet, 665km/Kwh (644km/Kwh vroku 2009, 570km/Kwh vroku 2008), vozidlo so solárnym pohonom
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko, 1,246km/l, celkovo najnižšia spotreba vkategórii UrbanConcept (848km/l vroku 2008)
  • FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, 589km/l vkategórii UrbanConcept sdieselovým spaľovacím motorom (306km/l vroku 2007)
  • Team NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, 2,6g/km, najnižšie emisie CO2 v kategórii UrbanConcept (6,15g/km vroku 2008)

Pretekov sa aj tento rok zúčastnil slovenský tím zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD, ktorý sa zúčastňuje súťaže už od roku 1994. Ich vozidlo, ktoré súťažilo v kategórii Prototypov, však neukončilo preteky pre problémy s nastavením elektroniky.

Prehľad víťazov v jednotlivých kategóriách

Prototypy:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 1 MICROJULE, LPTI St. Joseph La Joliverie Nantes, Francúzsko Spaľovací motor
2 204 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Palivový článok (vodík)
3 201 Polyjoule, Polytech' Nantes, Francúzsko Palivový článok (vodík)

UrbanConcept:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)
2 401 Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Holandsko Palivový článok (vodík)
3 306 FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark, Dánsko Spaľovací motor

urban.jpg

Emisie CO2:

Poradie Štartovacie číslo Domovská škola Pohon
1 402 NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet, Nórsko Palivový článok (vodík)

Zvláštne ocenenia

Francúzsko a Taliansko ovládli odovzdávanie zvláštnych cien. Obe krajiny si odniesli po dve medaily. Ďalšie ceny získalo Belgicko a Nórsko. Nasleduje kompletný prehľad ocenených tímov:

Tím č. Cena Víťaz
220 Cena Shell za marketing a komunikáciu Politecnico di Torino, Taliansko
30 Cena Autodesk za dizajn UrbanConcept: Østfold University College, Nórsko
221 Cena Autodesk za dizajn Prototype: Fondazione Politecnico di Milano, Taliansko
203 Cena Bosch za technickú inováciu ESSTIN, Nancy, Francúzsko
304 Cena ADAC za bezpečnosť Faculté Polytechnique de Mons, Belgicko
52 Cena Shell za tímového ducha ENSIAME Valenciennes, Francúzsko

Cena za dizajn:

design.jpg

Cena za technickú inováciu:

Innovation.jpg

Cena za bezpečnosť:

safety.jpg

Cena za marketing:

marketing.jpg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Všetkým lepí pred voľbami
  2. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  3. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  4. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  5. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  6. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  7. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 056
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 550
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 117
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 713
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 783
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 193
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 788
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov 2 512
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kubica: Kniha od krčmových rečí po beh
  2. Ján Buocik: Kto pomôže Bratislave po parlamentných voľbách 2023?
  3. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu...
  4. Norbert Kaník: Aký je rozdiel medzi Matovičom a Ficom? A je vôbec nejaký?
  5. Jano Richter: Noviny vytrvalo mlčia o miliónovej korupcii
  6. Juraj Kumičák: Politikum II - Pellegrini
  7. Irena Šimuneková: Studený hrad a hrad Gýmeč časť 2.
  8. Leonard Malacký: Čo je to za stranu ten HLAS, kde sa vzal?
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 516
  2. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 51 364
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 255
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 36 361
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 960
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 572
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 660
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 263
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu