SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Polícia s pokutami tápe

Nariadenie ukladať vyššie sankcie si kraje vysvetľujú rôzne.

Prejsť cez stopku bez zastavenia  môže byť dosť drahé.Prejsť cez stopku bez zastavenia môže byť dosť drahé. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Prekročenie rýchlosti a prekročenie rýchlosti nemusí byť to isté. Aj keď by tachometer ukázal rovnako.

BRATISLAVA. Vodiči, ktorí si pred jazdou neodoprú pivo, alebo sa spoľahnú na neviditeľnosť pri nedobrzdení na stopke, sa musia pripraviť na nekompromisné tresty. Polícia sa potom, ako obetí na cestách opäť pribudlo aj napriek novému zákonu, rozhodla pritvrdiť.

Kde chcú pritvrdiť
  • Jazda v opitosti (200 - 1 000 eur a zákaz činnosti do 5 rokov),
  • jazda pod vplyvom alkoholu (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov),
  • jazda po vplyvom drogy (200 - 1 000 eur a zákaz do 5 rokov),
  • odmietnutie dychovej skúšky na alkohol a drogy (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov),
  • porušenie pravidiel, pre ktoré vznikne dopravná nehoda (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov),
  • útek z miesta nehody (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov),
  • prekročenie rýchlosti (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov),
  • jazda po požití lieku, ktorý ovplyvní schopnosť šoférovať (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • prekročenie prípustnej hmotnosti vozidla (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov),
  • prejazd na červenú alebo stopku (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • prejazd cez železničné priecestie, keď je to zakázané (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • nedanie prednosti v jazde (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • neposlúchnutie pokynu policajta (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • jazda v protismere (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • neumožnenie plynulého prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • jazda bez evidenčného čísla alebo s vyradeným vozidlom (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • predchádzanie v mieste, kde je to zakázané (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • vedenie vozidla bez oprávnenia (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov),
  • použitie antiradaru (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • jazda mimo cesty (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
    l nedôvodné státie na krajnici (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
  • zastavenie a státie na železničnom priecestí, v podjazde a tuneli do 15 metrov pred a za nimi (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov).
Zdroj: Polícia
Policajný viceprezident Stanislav Jankovič zvolal minulý týždeň poradu riaditeľov krajských dopravných inšpektorátov a nariadil im, aby pokuty za vážne priestupky sprísnili. „Dopravní šéfovia majú jasný pokyn nariadiť svojim ľuďom, aby pri závažných priestupkoch ukladali pokuty v hornej polovici rozmedzia zo zákona.“

Závažné priestupky definuje zákon a patrí medzi ne napríklad aj prekročenie rýchlosti, predbiehanie cez plnú čiaru, alebo státie na krajnici. Presné pravidlá, ako priestupky pokutovať, si majú podľa Jankoviča upraviť kraje „podľa situácie v danom regióne“.

Denník SME oslovil všetky krajské policajné riaditeľstvá, aby zistil, ktoré priestupky budú postihovať tvrdšie a koľko najmenej vodiči zaplatia.

Čo kraj, to iný výklad

Jasno má Žilina, kde začali vysoké pokuty ukladať ako prví. Zjednotili výšku sankcií za alkohol či návykové látky a odmietnutie vyšetrenia na ich zistenie. „Pri zistení páchateľa takéhoto priestupku sme pristúpili k ukladaniu vyššej sankcie, ako je spodná hranica, pri opakovanom spáchaní bude sankcia v hornej polovici možnosti jej udelenia,“ povedal zástupca krajského riaditeľa Ivan Špánik.

Kým zákon určuje rozmedzie pokuty za „nafúkanie“ od 150 do 800 eur a zadržanie preukazu od nula do troch rokov, v Žilinskom kraji musia policajti uložiť pokutu 300 až 800 eur a zadržať preukaz najmenej na rok. V Prešovskom a Trenčianskom kraji budú policajti podľa hovorkýň ukladať prísnejšie tresty za všetky „závažné priestupky“, v Nitre hovoria iba o alkohole a rýchlosti, v Bratislave ešte o nebezpečnej jazde v jazdných pruhoch a na krajnici a jazde na červenú. V Banskej Bystrici k alkoholu pridali „jazdu bez oprávnenia“.

„Pritvrdíme tam, kde vodiči jazdia na červenú, pod vplyvom alkoholu, nedodržiavajú rýchlosť či nedajú prednosť v jazde,“ hovorí košický policajný riaditeľ Juraj Bukuš. Trnavská krajská hovorkyňa Martina Kredatusová o pokyne zvýšiť pokuty nevedela vôbec.

Logický dôsledok

Motoristický novinár Michal Karpat hovorí, že chaotické informácie sú dôsledkom nejednotného postupu polície. „Je to veľmi neprehľadné a vodičov to mätie. Keď už chce byť polícia prísna, mala by to riešiť celoslovensky a nie že v každom kraji bude platiť niečo iné.“

Dopravný psychológ Zoltán Bojar hovorí, že vyššie pokuty sú napriek zmätkom s ich zavádzaním logickým dôsledkom správania vodičov. „Každodenne na cestách vidíme, že z nového zákona, napríklad 50 v obciach, si ľudia robia vrtuľu. Žiaľ, nikto nič účinnejšie ako represiu ešte nevymyslel.“ Upozorňuje, že len prísne pokuty slovenské cesty nezmenia. „V prvom rade by si polícia mala získať väčšiu autoritu a začať by mala tým, že sa budú správať vzorovo.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 916
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 812
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 010
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 613
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 315
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  6. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Zuzana Cascino: Sedmokrásky z lásky
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 939
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 250
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 764
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 327
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 669
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 079
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 585
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 034
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu