Prekročenie rýchlosti a prekročenie rýchlosti nemusí byť to isté. Aj keď by tachometer ukázal rovnako.
BRATISLAVA. Vodiči, ktorí si pred jazdou neodoprú pivo, alebo sa spoľahnú na neviditeľnosť pri nedobrzdení na stopke, sa musia pripraviť na nekompromisné tresty. Polícia sa potom, ako obetí na cestách opäť pribudlo aj napriek novému zákonu, rozhodla pritvrdiť.
Kde chcú pritvrdiť Jazda v opitosti (200 - 1 000 eur a zákaz činnosti do 5 rokov), jazda pod vplyvom alkoholu (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov), jazda po vplyvom drogy (200 - 1 000 eur a zákaz do 5 rokov), odmietnutie dychovej skúšky na alkohol a drogy (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov), porušenie pravidiel, pre ktoré vznikne dopravná nehoda (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov), útek z miesta nehody (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov), prekročenie rýchlosti (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov), jazda po požití lieku, ktorý ovplyvní schopnosť šoférovať (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), prekročenie prípustnej hmotnosti vozidla (150 - 800 eur a zákaz do 3 rokov), prejazd na červenú alebo stopku (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), prejazd cez železničné priecestie, keď je to zakázané (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), nedanie prednosti v jazde (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), neposlúchnutie pokynu policajta (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), jazda v protismere (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), neumožnenie plynulého prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), jazda bez evidenčného čísla alebo s vyradeným vozidlom (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), predchádzanie v mieste, kde je to zakázané (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), vedenie vozidla bez oprávnenia (300 - 1 300 eur a zákaz od 1 do 5 rokov), použitie antiradaru (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), jazda mimo cesty (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov),
l nedôvodné státie na krajnici (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov), zastavenie a státie na železničnom priecestí, v podjazde a tuneli do 15 metrov pred a za nimi (60 - 300 eur a zákaz do 2 rokov). Zdroj: Polícia
Policajný viceprezident Stanislav Jankovič zvolal minulý týždeň poradu riaditeľov krajských dopravných inšpektorátov a nariadil im, aby pokuty za vážne priestupky sprísnili. „Dopravní šéfovia majú jasný pokyn nariadiť svojim ľuďom, aby pri závažných priestupkoch ukladali pokuty v hornej polovici rozmedzia zo zákona.“
Závažné priestupky definuje zákon a patrí medzi ne napríklad aj prekročenie rýchlosti, predbiehanie cez plnú čiaru, alebo státie na krajnici. Presné pravidlá, ako priestupky pokutovať, si majú podľa Jankoviča upraviť kraje „podľa situácie v danom regióne“.
Denník SME oslovil všetky krajské policajné riaditeľstvá, aby zistil, ktoré priestupky budú postihovať tvrdšie a koľko najmenej vodiči zaplatia.
Čo kraj, to iný výklad Jasno má Žilina, kde začali vysoké pokuty ukladať ako prví. Zjednotili výšku sankcií za alkohol či návykové látky a odmietnutie vyšetrenia na ich zistenie. „Pri zistení páchateľa takéhoto priestupku sme pristúpili k ukladaniu vyššej sankcie, ako je spodná hranica, pri opakovanom spáchaní bude sankcia v hornej polovici možnosti jej udelenia,“ povedal zástupca krajského riaditeľa Ivan Špánik.
Kým zákon určuje rozmedzie pokuty za „nafúkanie“ od 150 do 800 eur a zadržanie preukazu od nula do troch rokov, v Žilinskom kraji musia policajti uložiť pokutu 300 až 800 eur a zadržať preukaz najmenej na rok. V Prešovskom a Trenčianskom kraji budú policajti podľa hovorkýň ukladať prísnejšie tresty za všetky „závažné priestupky“, v Nitre hovoria iba o alkohole a rýchlosti, v Bratislave ešte o nebezpečnej jazde v jazdných pruhoch a na krajnici a jazde na červenú. V Banskej Bystrici k alkoholu pridali „jazdu bez oprávnenia“.
„Pritvrdíme tam, kde vodiči jazdia na červenú, pod vplyvom alkoholu, nedodržiavajú rýchlosť či nedajú prednosť v jazde,“ hovorí košický policajný riaditeľ Juraj Bukuš. Trnavská krajská hovorkyňa Martina Kredatusová o pokyne zvýšiť pokuty nevedela vôbec.
Logický dôsledok Motoristický novinár Michal Karpat hovorí, že chaotické informácie sú dôsledkom nejednotného postupu polície. „Je to veľmi neprehľadné a vodičov to mätie. Keď už chce byť polícia prísna, mala by to riešiť celoslovensky a nie že v každom kraji bude platiť niečo iné.“
Dopravný psychológ Zoltán Bojar hovorí, že vyššie pokuty sú napriek zmätkom s ich zavádzaním logickým dôsledkom správania vodičov. „Každodenne na cestách vidíme, že z nového zákona, napríklad 50 v obciach, si ľudia robia vrtuľu. Žiaľ, nikto nič účinnejšie ako represiu ešte nevymyslel.“ Upozorňuje, že len prísne pokuty slovenské cesty nezmenia. „V prvom rade by si polícia mala získať väčšiu autoritu a začať by mala tým, že sa budú správať vzorovo.“