SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Pod Strečnom na hlavnom ťahu prikreslia tretí pruh

Pod hradom Strečno pribudne niekoľko kilometrový tretí pruh. S výstavbou tunelov to vraj nesúvisí.

Pod Strečnom namaľujú tretí pruh.Pod Strečnom namaľujú tretí pruh. (Zdroj: TASR / PAVOL ĎURČO)

ŽILINA. Približne na polovici cesty popod Strečno vytvorí Slovenská správa ciest tri pruhy. Stavať sa nebude, zmenia len dopravné značenie a tretí pruh namaľujú na súčasnú vozovku. Z necelých dvanásť kilometrov úseku takto upravia šesť. „Chceme tak zvýšiť kapacitu v oboch smeroch cesty medzi Žilinou a Martinom," povedal šéf žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. Na úseku sú ochranné siete a zábrany proti padaniu skál, tretí pruh využijú aj pri ich opravách. „Bude slúžiť aj pre údržbu sietí ale hlavne pre kamióny. Zipsovaním chceme zlepšiť organizáciu dopravy," hovorí Hlavoň. Práce budú podľa neho znamenať najmä zmenu dopravného značenia a úpravu povrchov. Rozšíriť majú cestu od hradu Strečno po úsek Margity a Besnej a na opačnej strane od prístavu pltí po železničný tunel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na ceste s tromi pruhmi rovnako pribudnú zábrany a autá tam nebudú môcť prejsť do protismeru. Dvojpruh zostane len na miestach kde úpravy neumožňuje šírka vozovky, či iné zlé technické parametre. S prácami by sa malo začať v prvý júnový týždeň. „Budú trvať asi mesiac. Záujemcovia v pondelok odovzdali ponuky, tie sa vyhodnotia a určí sa víťaz," povedal Hlavoň.

„Rozširovanie tejto cesty je určite správnym krokom. Dokonca viem, že existuje projekt na plný štvorpruh. Z reálneho pohľadu je to však veľmi ťažké urobiť, muselo by to ísť na pilótach," povedal Ján Čelko, dopravný expert a dekan Stavebnej fakulty v Žiline. Rozširovanie však podľa neho vôbec nesmie ísť na úkor diaľnice.

Minister má nezverejnený otáznik

V minulosti totiž zazneli aj názory, že celá cesta popod Strečno sa rozšíri na štyri pruhy a nahradí tak pripravované tunely Ovčiarsko a Dubná Skala. Práve tie by tranzit z úžiny Váhu mali odviesť. Ich výstavba má byť súčasťou tretieho balíka PPP projektov na diaľnici D1. Víťaz tendra má diaľnicu postaviť a rovnako aj 30 rokov prevádzkovať. Koľko bude stáť tretí balík, ktorého súčasťou sú aj oba tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený a záujem o túto zákazku má iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister Vážny minulý týždeň nepovedal.

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža. Výhrady k súťaži jednotlivca má ale opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov". Minister sa však nebojí.

„Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa." Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal. Mohlo by ísť napríklad o celkovú nutnosť výstavby tunelov, ktorá sa dlhodobo spochybňuje. Oficiálne to však doteraz nikto nepovedal.

SkryťVypnúť reklamu

Hľadajú sa peniaze

„Problémom je financovanie, pretože banky sú dnes oveľa opatrnejšie, aby takéto projekty financovali," povedal Čelko. Dúfa, že nutnosť výstavby oboch tunelov už dnes nikto nespochybňuje. „Verím, že sa to už podarilo prekonať, aspoň takto som bol už niekoľkokrát uistený zodpovednými, že to s tým nemá nič spoločné," hovorí Čelko. Bol by veľmi nerád, ak by sa zasa začala spochybňovať nutnosť výstavby oboch tunelov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 101
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 160
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 613
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 489
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 848
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 562
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 493
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 348
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič počas odvolávania v parlamente.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


2 h
Meloniová

Je to víťazstvo menšiny, hovorí Francesco Clementi.


4 h
Minister financií Igor Matovič počas odvolávania v parlamente.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  2. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  3. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  4. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  5. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  8. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 460
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 903
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 703
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 534
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 644
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 850
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu