SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pod Strečnom na hlavnom ťahu prikreslia tretí pruh

Pod hradom Strečno pribudne niekoľko kilometrový tretí pruh. S výstavbou tunelov to vraj nesúvisí.

Pod Strečnom namaľujú tretí pruh.Pod Strečnom namaľujú tretí pruh. (Zdroj: TASR / PAVOL ĎURČO)

ŽILINA. Približne na polovici cesty popod Strečno vytvorí Slovenská správa ciest tri pruhy. Stavať sa nebude, zmenia len dopravné značenie a tretí pruh namaľujú na súčasnú vozovku. Z necelých dvanásť kilometrov úseku takto upravia šesť. „Chceme tak zvýšiť kapacitu v oboch smeroch cesty medzi Žilinou a Martinom," povedal šéf žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. Na úseku sú ochranné siete a zábrany proti padaniu skál, tretí pruh využijú aj pri ich opravách. „Bude slúžiť aj pre údržbu sietí ale hlavne pre kamióny. Zipsovaním chceme zlepšiť organizáciu dopravy," hovorí Hlavoň. Práce budú podľa neho znamenať najmä zmenu dopravného značenia a úpravu povrchov. Rozšíriť majú cestu od hradu Strečno po úsek Margity a Besnej a na opačnej strane od prístavu pltí po železničný tunel.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na ceste s tromi pruhmi rovnako pribudnú zábrany a autá tam nebudú môcť prejsť do protismeru. Dvojpruh zostane len na miestach kde úpravy neumožňuje šírka vozovky, či iné zlé technické parametre. S prácami by sa malo začať v prvý júnový týždeň. „Budú trvať asi mesiac. Záujemcovia v pondelok odovzdali ponuky, tie sa vyhodnotia a určí sa víťaz," povedal Hlavoň.

„Rozširovanie tejto cesty je určite správnym krokom. Dokonca viem, že existuje projekt na plný štvorpruh. Z reálneho pohľadu je to však veľmi ťažké urobiť, muselo by to ísť na pilótach," povedal Ján Čelko, dopravný expert a dekan Stavebnej fakulty v Žiline. Rozširovanie však podľa neho vôbec nesmie ísť na úkor diaľnice.

Minister má nezverejnený otáznik

V minulosti totiž zazneli aj názory, že celá cesta popod Strečno sa rozšíri na štyri pruhy a nahradí tak pripravované tunely Ovčiarsko a Dubná Skala. Práve tie by tranzit z úžiny Váhu mali odviesť. Ich výstavba má byť súčasťou tretieho balíka PPP projektov na diaľnici D1. Víťaz tendra má diaľnicu postaviť a rovnako aj 30 rokov prevádzkovať. Koľko bude stáť tretí balík, ktorého súčasťou sú aj oba tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený a záujem o túto zákazku má iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister Vážny minulý týždeň nepovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža. Výhrady k súťaži jednotlivca má ale opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov". Minister sa však nebojí.

„Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa." Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal. Mohlo by ísť napríklad o celkovú nutnosť výstavby tunelov, ktorá sa dlhodobo spochybňuje. Oficiálne to však doteraz nikto nepovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Hľadajú sa peniaze

„Problémom je financovanie, pretože banky sú dnes oveľa opatrnejšie, aby takéto projekty financovali," povedal Čelko. Dúfa, že nutnosť výstavby oboch tunelov už dnes nikto nespochybňuje. „Verím, že sa to už podarilo prekonať, aspoň takto som bol už niekoľkokrát uistený zodpovednými, že to s tým nemá nič spoločné," hovorí Čelko. Bol by veľmi nerád, ak by sa zasa začala spochybňovať nutnosť výstavby oboch tunelov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 000
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 253
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 290
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 682
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 715
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 912
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 810
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 678
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.