SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Pod Strečnom na hlavnom ťahu prikreslia tretí pruh

Pod hradom Strečno pribudne niekoľko kilometrový tretí pruh. S výstavbou tunelov to vraj nesúvisí.

Pod Strečnom namaľujú tretí pruh.Pod Strečnom namaľujú tretí pruh. (Zdroj: TASR / PAVOL ĎURČO)

ŽILINA. Približne na polovici cesty popod Strečno vytvorí Slovenská správa ciest tri pruhy. Stavať sa nebude, zmenia len dopravné značenie a tretí pruh namaľujú na súčasnú vozovku. Z necelých dvanásť kilometrov úseku takto upravia šesť. „Chceme tak zvýšiť kapacitu v oboch smeroch cesty medzi Žilinou a Martinom," povedal šéf žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. Na úseku sú ochranné siete a zábrany proti padaniu skál, tretí pruh využijú aj pri ich opravách. „Bude slúžiť aj pre údržbu sietí ale hlavne pre kamióny. Zipsovaním chceme zlepšiť organizáciu dopravy," hovorí Hlavoň. Práce budú podľa neho znamenať najmä zmenu dopravného značenia a úpravu povrchov. Rozšíriť majú cestu od hradu Strečno po úsek Margity a Besnej a na opačnej strane od prístavu pltí po železničný tunel.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na ceste s tromi pruhmi rovnako pribudnú zábrany a autá tam nebudú môcť prejsť do protismeru. Dvojpruh zostane len na miestach kde úpravy neumožňuje šírka vozovky, či iné zlé technické parametre. S prácami by sa malo začať v prvý júnový týždeň. „Budú trvať asi mesiac. Záujemcovia v pondelok odovzdali ponuky, tie sa vyhodnotia a určí sa víťaz," povedal Hlavoň.

„Rozširovanie tejto cesty je určite správnym krokom. Dokonca viem, že existuje projekt na plný štvorpruh. Z reálneho pohľadu je to však veľmi ťažké urobiť, muselo by to ísť na pilótach," povedal Ján Čelko, dopravný expert a dekan Stavebnej fakulty v Žiline. Rozširovanie však podľa neho vôbec nesmie ísť na úkor diaľnice.

Minister má nezverejnený otáznik

V minulosti totiž zazneli aj názory, že celá cesta popod Strečno sa rozšíri na štyri pruhy a nahradí tak pripravované tunely Ovčiarsko a Dubná Skala. Práve tie by tranzit z úžiny Váhu mali odviesť. Ich výstavba má byť súčasťou tretieho balíka PPP projektov na diaľnici D1. Víťaz tendra má diaľnicu postaviť a rovnako aj 30 rokov prevádzkovať. Koľko bude stáť tretí balík, ktorého súčasťou sú aj oba tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený a záujem o túto zákazku má iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister Vážny minulý týždeň nepovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža. Výhrady k súťaži jednotlivca má ale opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov". Minister sa však nebojí.

„Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa." Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal. Mohlo by ísť napríklad o celkovú nutnosť výstavby tunelov, ktorá sa dlhodobo spochybňuje. Oficiálne to však doteraz nikto nepovedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Hľadajú sa peniaze

„Problémom je financovanie, pretože banky sú dnes oveľa opatrnejšie, aby takéto projekty financovali," povedal Čelko. Dúfa, že nutnosť výstavby oboch tunelov už dnes nikto nespochybňuje. „Verím, že sa to už podarilo prekonať, aspoň takto som bol už niekoľkokrát uistený zodpovednými, že to s tým nemá nič spoločné," hovorí Čelko. Bol by veľmi nerád, ak by sa zasa začala spochybňovať nutnosť výstavby oboch tunelov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 034
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 321
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 5 207
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 317
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 503
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 022
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 853
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 471
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 717
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo 1 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Novinárka Monika Tódová.

Písali o svedkovi Petrovi Tóthovi.


3 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Trestné oznámenie podal Peter Tóth, ktorý sledoval novinárov pre Kočnera.


55m

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


1 h
Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Patria k najlepším modelom Škody.


19. sep
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu