SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Prvá jazda: Lancia Delta 1.8 TurboJet

Ani sa to nezdá, ale už o pár týždňov uplynie presne rok od vtedy, čo Lancia vyprevadila do sveta novú vlajkovú loď. Názory na to, či mala použiť legendárne meno Delta alebo nie, sú rôzne. Faktom ale je, že zatiaľ do bodky plní všetko čo od nej výrobca oč

(Zdroj: Lancia)

V prémiovom segmente vytvorila novú alternatívu postavenú na chuti, vôni a štýle talianskej kultúry. Automobilke Lancia zase pomáha po kúskoch dvíhať trhový podiel na domácom trhu aj v Európe. Ideálna situácia na prihodenie ďalšieho polienka do ohňa emócií a posilnenie modelovej palety o najvýkonnejší motor 1.8 TurboJet a najluxusnejšiu výbavu Executive.

Anjel s dvesto démonmi pod kapotou

Premiéry talianskych automobilov majú vždy jedinečnú príchuť. V prípade Delty 1.8 TurboJet sa o ňu postaral film Angels&Demons od režiséra Rona Howarda s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe, ktorom si Delta zahrala prominentnú vedľajšiu rolu. Výrobca bravúrne použil názov filmu na odprezentovanie dvojitej povahy svojho nového produktu. Anjel v zmysle nízkej spotreby a nízkych emisií CO2. 200 démonov pod prednou kapotou má zase vyjadrovať maximálnu silu a dynamiku v rámci danej objemovej triedy. V ten deň sme sa teda zúčastnili až dvoch premiér – auta a filmu. Úprimne, to auto stojí za viac ako ten film...

51_male_big.jpg

Šéf automobilky Lancia - Olivier Francois - veľmi premyslene využil názov filmu Angels&Demons na odprezentovanie dvojitej povahy svojho najnovšieho produktu. Delta v sebe spája praktickosť kombíka s emóciami športového hatchbacku. Taktiež nízku spotrebu a nízke emisie na jednej strane a maximálnu silu a dynamiku vo svojej objemovej triede na strane druhej.

Malé, ale postupné úspechy

Zatiaľ, čo vo filme je Delta za hviezdu, v reálnom živote vzbudzuje veľkú pozornosť hlavne vďaka tomu, že stretnúť ju na ceste (mimo Talianska) je rovnaká rarita ako vidieť Ferrari. Na Slovensku sa z nej od uvedenia na trh predalo 60 kúskov. V tomto roku by sa situácia mala zlepšiť, pretože už si ju zákazníci majú konečne kde vyskúšať, aj objednať.

V Taliansku si Delta drží vedúcu pozíciu v prémiovom segmente D so 14,1-percentným podielom pred druhým BMW3. Pozitívne tiež je, že celoeurópsky podiel Lancie napriek recesii automobilového trhu vzrástol za prvé 4 mesiace tohto roka z 0,8 na 0,9%, pričom predpoklad je uzavrieť rok 2009 s podielom 1%.

Novinky z kuchyne Lancia

Ešte predtým, ako sme zasadli za volant najnovšej vlajkovej lode automobilky Lancia (výroba modelu Thesis čoskoro končí), prehodili sme pár slov s vrcholnými predstaviteľmi. Najviac nás zaujímalo prečo výrobca kombinuje najvýkonnejší motor v ponuke výhradne s automatickou prevodovkou. Odpovedá Paolo Buffardi, šéf vývoja automobilov značky Lancia: „Delta 1.8 TurboJet che byť čistokrvným Gran Turismo, teda autom, s ktorým si užijete športovú jazdu, ale veľký dôraz kladie aj na luxus a komfort. V Nemecku a vo Švajčiarsku, čo sú trhy, kde okrem Talianska očakávame najväčší odbyt tohto modelu, vyžadujú zákazníci tento typ auta a motora prevažne s automatickou prevodovkou. Pre zákazníkov preferujúcich manuálne radenie máme zase k dispozícii 1,9-litrový TwinTurbo diesel, ktorý ponúka porovnateľnú dynamiku (190 k/400 Nm)“.

52_male_big.jpg

Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) označil nový prepĺňaný zážihový štvorvalec koncernu Fiat za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii. Ako príklad svojho tvrdenia použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4 (180 k). Pri svojom výklade však akosi opomenul, že do Audi A4 sa montuje aj výkonnejšia verzia tohto agregátu (211 k).

Ďalšou alternatívou pre tento motor bude pripravovaná nová dvojspojková automatická prevodovka na spôsob DSG so suchou spojkou, ktorá znesie krútiaci moment do 350 Nm a bude sa volať DDCT (Dry Dual Clutch Transmission). Kedy presne príde na trh nám ale nikto nevedel povedať. Konkrétny termín premiéry sme sa nedozvedeli ani v prípade ďalších plánovaných noviniek – novej generácie modelu Ypsilon a motorov MultiAir. Momentálne sa všetky rozhodnutia tak dynamicky menia, že nikto sa neodváži vypustiť žiadnu oficiálnu informáciu. O novej generácii benzínových motorov sme sa dozvedeli len toľko, že podľa Fiatu bude systém MultiAir rovnako revolučný ako common-rail u naftových motorov a aplikovateľný aj v kombinácii s LPG a CNG. S uvedením týchto motorov na slovenský trh môžeme počítať pravdepodobne až v budúcom roku.

Výborný ťah, otázna spotreba

Vráťme sa k motoru 1.8 TurboJet a novej šesťstupňovej automatickej prevodovke od japonskej firmy Aisin. Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) ho označil za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii a ako príklad použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4. V porovnaní s ním agregát Lancie vyťažil z menšieho objemu väčší výkon (200 k), ponúka rovnaký krútiaci moment pri nižších otáčkach (Lancia 320 Nm pri 1400–3750 ot/min, Audi 320 Nm pri 1500-3900 ot/min) a lepšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h (Lancia 7,4 s vs. Audi 7,9 s).

V jednom dôležitom parametri však zaostáva a tým je spotreba. Napriek všetkých technickým vymoženostiam, ako je menší objem motora, prepĺňanie turbodúchadlom, ktoré potrebuje v porovnaní s motormi porovnateľného objemu o polovicu kratší reakčný čas od stlačenia akcelerátora po roztočenie sa do pracovných otáčok, priame vstrekovanie paliva a minimálne straty spôsobené trením, dosahuje Delta v priemere o liter vyšší apetít (Lancia 7,8 l/100 km vs. Audi 6,6 l/100 km).

53_male_big.jpg Konečne další výrobca, ktorý sa neriadi tým, na čo sú zákazníci naučení, ale logikou.
V manuálnom režime rešpektuje smer radenia pákou zaužívaný v pretekárskych autách.
To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu.
Ak by to tak bolo aj v skutočnosti, liter nie je veľký rozdiel. Počas prvých testovacích jázd sme sa však k udávanému priemeru ani nepriblížili. Čiastočne sme sa o to pričinili sami, vlastným štýlom jazdy, pretože dynamika a čulé reakcie motora na stláčanie akcelerátora nedovolia vodičovi ho šetriť. Na spotrebu sme prihliadali len okrajovo, napriek tomu priemer okolo 11 l/100 km sa nám zdá byť aj tak vysoký. Pre objektívnosť však treba spomenúť, že motory mali najazdené sotva 2.000 km, takže reálne budeme vedieť spotrebu posúdiť až pri domácom teste. Tri veci však talianskemu motoru nemožno uprieť – presvedčivú dynamiku, fantastickú elasticitu a krásny dunivý zvuk výfuku.

Motor nielen na papieri, ale aj v skutočnosti svoju silu rozbalí už od 1400 ot/min, kedy dáva k dispozícii 70% krútiaceho momentu a bez poľavenia v dychu tlačí ručičku otáčkomera pod červené pole na každom prevodovom stupni. Žiaľ, musíme zdôrazniť, že iba „pod červené pole otáčkomera“, pretože kvôli emisiám ho automat ani v manuálnom režime nepustí vyššie ako do 5800 ot/min (červené pole začína od 6000 ot/min). Aj z tohto dôvodu bude pre športovo zameraných vodičov asi zaujímavejšia Alfa Romeo 159 s týmto istým motorom, kde sa bude dodávať s manuálnou prevodovkou.

Lancia Delta hrá na komfortnejšiu, luxusnejšiu nôtu. Tomu odpovedá jej ľahké riadenie a veľmi solídny komfort pruženia, o ktorý sa stará adaptívne pruženie Reactive Suspension System. Riadiaca jednotka automaticky upravuje tuhosť tlmičov podľa aktuálnej jazdnej situácie a kvality povrchu, čím prispieva nielen ku komfortu jazdy, ale súčasne zlepšuje stabilitu vozidla a pomáha aktívnej bezpečnosti. Prispôsobením tuhosti tlmičov panickému brzdeniu dokáže napríklad systém RSS skrátiť brzdnú dráhu z rýchlosti 100 km/h o 5%. Vyššiemu výkonu a väčšej dynamike boli prispôsobené aj brzdy. Bezpečné spomalenie auta zabezpečuje brzdová sústava Brembo, vpredu s kotúčmi s priemerom 330 mm, vzadu 278 mm.

Schopný automat

V automatickom režime radí šesťstupňová samočinná prevodovka veľmi presvedčivo – hladko a plynulo. Vlastne jej nemožno nič vyčítať. Citlivo sa prispôsobuje štýlu jazdy. Ak vodič netlačí na akcelerátor, prevodovka využíva vždy najvyšší rýchlostný stupeň, aby motor pracoval v nízkych otáčkach, priaznivých pre spotrebu a emisie. Akonáhle však vodič pritisne, nerobí jej problém podradiť o niekoľko stupňov nižšie. Technici ju naučili pri brzdení samočinne podraďovať, dokonca s medziplynom, čím jazde dodáva športovejší charakter a čiastočne šetrí brzdy.

54_male_big.jpg

V manuálnom režime môže vodič meniť prevodové stupne radiacou pákou alebo pádlami pod volantom.

V športovom režime, pri manuálnom radení pádlami pod volantom alebo radiacou pákou by mohla radiť menej trhane, ale rýchlosť radenia smerom hore aj dolu je na klasický automat v poriadku. Pochváliť musíme tiež smer radenia pákou, ktorý rešpektuje schému zaužívanú v pretekárskych autách a spomedzi prémiových výrobcov automobilov sa jej drží len BMW. To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu. Z automatických prevodoviek, ktoré sme doposiaľ mali možnosť vyskúšať v autách koncernu Fiat je toto najlepší kúsok.

Lancia Delta 1.8 TurboJet

zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000-5500
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400-3750
palivová spotreba [l/100 km] 11,1/5,9/7,8
emisie CO2 [g/km] 185
zrýchlenie 0-100 [s] 7,4
maximálna rýchlosť [km/h] 230
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430

Rozmery

dĺžka 4520 mm
šírka 1797 mm
výška 1499 mm
rázvor náprav 2700 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1538/1531 mm
objem batožinového priestoru 380-465 l
objem palivovej nádrže 58 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu