SME
reklama

Prvá jazda: Lancia Delta 1.8 TurboJet

Ani sa to nezdá, ale už o pár týždňov uplynie presne rok od vtedy, čo Lancia vyprevadila do sveta novú vlajkovú loď. Názory na to, či mala použiť legendárne meno Delta alebo nie, sú rôzne. Faktom ale je, že zatiaľ do bodky plní všetko čo od nej výrobca oč

(Zdroj: Lancia)

V prémiovom segmente vytvorila novú alternatívu postavenú na chuti, vôni a štýle talianskej kultúry. Automobilke Lancia zase pomáha po kúskoch dvíhať trhový podiel na domácom trhu aj v Európe. Ideálna situácia na prihodenie ďalšieho polienka do ohňa emócií a posilnenie modelovej palety o najvýkonnejší motor 1.8 TurboJet a najluxusnejšiu výbavu Executive.

Anjel s dvesto démonmi pod kapotou

Premiéry talianskych automobilov majú vždy jedinečnú príchuť. V prípade Delty 1.8 TurboJet sa o ňu postaral film Angels&Demons od režiséra Rona Howarda s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe, ktorom si Delta zahrala prominentnú vedľajšiu rolu. Výrobca bravúrne použil názov filmu na odprezentovanie dvojitej povahy svojho nového produktu. Anjel v zmysle nízkej spotreby a nízkych emisií CO2. 200 démonov pod prednou kapotou má zase vyjadrovať maximálnu silu a dynamiku v rámci danej objemovej triedy. V ten deň sme sa teda zúčastnili až dvoch premiér – auta a filmu. Úprimne, to auto stojí za viac ako ten film...

51_male_big.jpg

Šéf automobilky Lancia - Olivier Francois - veľmi premyslene využil názov filmu Angels&Demons na odprezentovanie dvojitej povahy svojho najnovšieho produktu. Delta v sebe spája praktickosť kombíka s emóciami športového hatchbacku. Taktiež nízku spotrebu a nízke emisie na jednej strane a maximálnu silu a dynamiku vo svojej objemovej triede na strane druhej.

Malé, ale postupné úspechy

Zatiaľ, čo vo filme je Delta za hviezdu, v reálnom živote vzbudzuje veľkú pozornosť hlavne vďaka tomu, že stretnúť ju na ceste (mimo Talianska) je rovnaká rarita ako vidieť Ferrari. Na Slovensku sa z nej od uvedenia na trh predalo 60 kúskov. V tomto roku by sa situácia mala zlepšiť, pretože už si ju zákazníci majú konečne kde vyskúšať, aj objednať.

V Taliansku si Delta drží vedúcu pozíciu v prémiovom segmente D so 14,1-percentným podielom pred druhým BMW3. Pozitívne tiež je, že celoeurópsky podiel Lancie napriek recesii automobilového trhu vzrástol za prvé 4 mesiace tohto roka z 0,8 na 0,9%, pričom predpoklad je uzavrieť rok 2009 s podielom 1%.

Novinky z kuchyne Lancia

Ešte predtým, ako sme zasadli za volant najnovšej vlajkovej lode automobilky Lancia (výroba modelu Thesis čoskoro končí), prehodili sme pár slov s vrcholnými predstaviteľmi. Najviac nás zaujímalo prečo výrobca kombinuje najvýkonnejší motor v ponuke výhradne s automatickou prevodovkou. Odpovedá Paolo Buffardi, šéf vývoja automobilov značky Lancia: „Delta 1.8 TurboJet che byť čistokrvným Gran Turismo, teda autom, s ktorým si užijete športovú jazdu, ale veľký dôraz kladie aj na luxus a komfort. V Nemecku a vo Švajčiarsku, čo sú trhy, kde okrem Talianska očakávame najväčší odbyt tohto modelu, vyžadujú zákazníci tento typ auta a motora prevažne s automatickou prevodovkou. Pre zákazníkov preferujúcich manuálne radenie máme zase k dispozícii 1,9-litrový TwinTurbo diesel, ktorý ponúka porovnateľnú dynamiku (190 k/400 Nm)“.

52_male_big.jpg

Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) označil nový prepĺňaný zážihový štvorvalec koncernu Fiat za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii. Ako príklad svojho tvrdenia použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4 (180 k). Pri svojom výklade však akosi opomenul, že do Audi A4 sa montuje aj výkonnejšia verzia tohto agregátu (211 k).

Ďalšou alternatívou pre tento motor bude pripravovaná nová dvojspojková automatická prevodovka na spôsob DSG so suchou spojkou, ktorá znesie krútiaci moment do 350 Nm a bude sa volať DDCT (Dry Dual Clutch Transmission). Kedy presne príde na trh nám ale nikto nevedel povedať. Konkrétny termín premiéry sme sa nedozvedeli ani v prípade ďalších plánovaných noviniek – novej generácie modelu Ypsilon a motorov MultiAir. Momentálne sa všetky rozhodnutia tak dynamicky menia, že nikto sa neodváži vypustiť žiadnu oficiálnu informáciu. O novej generácii benzínových motorov sme sa dozvedeli len toľko, že podľa Fiatu bude systém MultiAir rovnako revolučný ako common-rail u naftových motorov a aplikovateľný aj v kombinácii s LPG a CNG. S uvedením týchto motorov na slovenský trh môžeme počítať pravdepodobne až v budúcom roku.

Výborný ťah, otázna spotreba

Vráťme sa k motoru 1.8 TurboJet a novej šesťstupňovej automatickej prevodovke od japonskej firmy Aisin. Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) ho označil za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii a ako príklad použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4. V porovnaní s ním agregát Lancie vyťažil z menšieho objemu väčší výkon (200 k), ponúka rovnaký krútiaci moment pri nižších otáčkach (Lancia 320 Nm pri 1400–3750 ot/min, Audi 320 Nm pri 1500-3900 ot/min) a lepšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h (Lancia 7,4 s vs. Audi 7,9 s).

V jednom dôležitom parametri však zaostáva a tým je spotreba. Napriek všetkých technickým vymoženostiam, ako je menší objem motora, prepĺňanie turbodúchadlom, ktoré potrebuje v porovnaní s motormi porovnateľného objemu o polovicu kratší reakčný čas od stlačenia akcelerátora po roztočenie sa do pracovných otáčok, priame vstrekovanie paliva a minimálne straty spôsobené trením, dosahuje Delta v priemere o liter vyšší apetít (Lancia 7,8 l/100 km vs. Audi 6,6 l/100 km).

53_male_big.jpg Konečne další výrobca, ktorý sa neriadi tým, na čo sú zákazníci naučení, ale logikou.
V manuálnom režime rešpektuje smer radenia pákou zaužívaný v pretekárskych autách.
To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu.
Ak by to tak bolo aj v skutočnosti, liter nie je veľký rozdiel. Počas prvých testovacích jázd sme sa však k udávanému priemeru ani nepriblížili. Čiastočne sme sa o to pričinili sami, vlastným štýlom jazdy, pretože dynamika a čulé reakcie motora na stláčanie akcelerátora nedovolia vodičovi ho šetriť. Na spotrebu sme prihliadali len okrajovo, napriek tomu priemer okolo 11 l/100 km sa nám zdá byť aj tak vysoký. Pre objektívnosť však treba spomenúť, že motory mali najazdené sotva 2.000 km, takže reálne budeme vedieť spotrebu posúdiť až pri domácom teste. Tri veci však talianskemu motoru nemožno uprieť – presvedčivú dynamiku, fantastickú elasticitu a krásny dunivý zvuk výfuku.

Motor nielen na papieri, ale aj v skutočnosti svoju silu rozbalí už od 1400 ot/min, kedy dáva k dispozícii 70% krútiaceho momentu a bez poľavenia v dychu tlačí ručičku otáčkomera pod červené pole na každom prevodovom stupni. Žiaľ, musíme zdôrazniť, že iba „pod červené pole otáčkomera“, pretože kvôli emisiám ho automat ani v manuálnom režime nepustí vyššie ako do 5800 ot/min (červené pole začína od 6000 ot/min). Aj z tohto dôvodu bude pre športovo zameraných vodičov asi zaujímavejšia Alfa Romeo 159 s týmto istým motorom, kde sa bude dodávať s manuálnou prevodovkou.

Lancia Delta hrá na komfortnejšiu, luxusnejšiu nôtu. Tomu odpovedá jej ľahké riadenie a veľmi solídny komfort pruženia, o ktorý sa stará adaptívne pruženie Reactive Suspension System. Riadiaca jednotka automaticky upravuje tuhosť tlmičov podľa aktuálnej jazdnej situácie a kvality povrchu, čím prispieva nielen ku komfortu jazdy, ale súčasne zlepšuje stabilitu vozidla a pomáha aktívnej bezpečnosti. Prispôsobením tuhosti tlmičov panickému brzdeniu dokáže napríklad systém RSS skrátiť brzdnú dráhu z rýchlosti 100 km/h o 5%. Vyššiemu výkonu a väčšej dynamike boli prispôsobené aj brzdy. Bezpečné spomalenie auta zabezpečuje brzdová sústava Brembo, vpredu s kotúčmi s priemerom 330 mm, vzadu 278 mm.

Schopný automat

V automatickom režime radí šesťstupňová samočinná prevodovka veľmi presvedčivo – hladko a plynulo. Vlastne jej nemožno nič vyčítať. Citlivo sa prispôsobuje štýlu jazdy. Ak vodič netlačí na akcelerátor, prevodovka využíva vždy najvyšší rýchlostný stupeň, aby motor pracoval v nízkych otáčkach, priaznivých pre spotrebu a emisie. Akonáhle však vodič pritisne, nerobí jej problém podradiť o niekoľko stupňov nižšie. Technici ju naučili pri brzdení samočinne podraďovať, dokonca s medziplynom, čím jazde dodáva športovejší charakter a čiastočne šetrí brzdy.

54_male_big.jpg

V manuálnom režime môže vodič meniť prevodové stupne radiacou pákou alebo pádlami pod volantom.

V športovom režime, pri manuálnom radení pádlami pod volantom alebo radiacou pákou by mohla radiť menej trhane, ale rýchlosť radenia smerom hore aj dolu je na klasický automat v poriadku. Pochváliť musíme tiež smer radenia pákou, ktorý rešpektuje schému zaužívanú v pretekárskych autách a spomedzi prémiových výrobcov automobilov sa jej drží len BMW. To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu. Z automatických prevodoviek, ktoré sme doposiaľ mali možnosť vyskúšať v autách koncernu Fiat je toto najlepší kúsok.

Lancia Delta 1.8 TurboJet

zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000-5500
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400-3750
palivová spotreba [l/100 km] 11,1/5,9/7,8
emisie CO2 [g/km] 185
zrýchlenie 0-100 [s] 7,4
maximálna rýchlosť [km/h] 230
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430

Rozmery

dĺžka 4520 mm
šírka 1797 mm
výška 1499 mm
rázvor náprav 2700 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1538/1531 mm
objem batožinového priestoru 380-465 l
objem palivovej nádrže 58 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 365
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 885
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 222
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 801
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 825
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 029
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 000
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 443
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 235
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu