SME

Prvá jazda: Lancia Delta 1.8 TurboJet

Ani sa to nezdá, ale už o pár týždňov uplynie presne rok od vtedy, čo Lancia vyprevadila do sveta novú vlajkovú loď. Názory na to, či mala použiť legendárne meno Delta alebo nie, sú rôzne. Faktom ale je, že zatiaľ do bodky plní všetko čo od nej výrobca oč

(Zdroj: Lancia)

V prémiovom segmente vytvorila novú alternatívu postavenú na chuti, vôni a štýle talianskej kultúry. Automobilke Lancia zase pomáha po kúskoch dvíhať trhový podiel na domácom trhu aj v Európe. Ideálna situácia na prihodenie ďalšieho polienka do ohňa emócií a posilnenie modelovej palety o najvýkonnejší motor 1.8 TurboJet a najluxusnejšiu výbavu Executive.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Anjel s dvesto démonmi pod kapotouPremiéry talianskych automobilov majú vždy jedinečnú príchuť. V prípade Delty 1.8 TurboJet sa o ňu postaral film Angels&Demons od režiséra Rona Howarda s Tomom Hanksom v hlavnej úlohe, ktorom si Delta zahrala prominentnú vedľajšiu rolu. Výrobca bravúrne použil názov filmu na odprezentovanie dvojitej povahy svojho nového produktu. Anjel v zmysle nízkej spotreby a nízkych emisií CO2. 200 démonov pod prednou kapotou má zase vyjadrovať maximálnu silu a dynamiku v rámci danej objemovej triedy. V ten deň sme sa teda zúčastnili až dvoch premiér – auta a filmu. Úprimne, to auto stojí za viac ako ten film...

SkryťVypnúť reklamu

Šéf automobilky Lancia - Olivier Francois - veľmi premyslene využil názov filmu Angels&Demons na odprezentovanie dvojitej povahy svojho najnovšieho produktu. Delta v sebe spája praktickosť kombíka s emóciami športového hatchbacku. Taktiež nízku spotrebu a nízke emisie na jednej strane a maximálnu silu a dynamiku vo svojej objemovej triede na strane druhej.

Malé, ale postupné úspechy Zatiaľ, čo vo filme je Delta za hviezdu, v reálnom živote vzbudzuje veľkú pozornosť hlavne vďaka tomu, že stretnúť ju na ceste (mimo Talianska) je rovnaká rarita ako vidieť Ferrari. Na Slovensku sa z nej od uvedenia na trh predalo 60 kúskov. V tomto roku by sa situácia mala zlepšiť, pretože už si ju zákazníci majú konečne kde vyskúšať, aj objednať.

SkryťVypnúť reklamu

V Taliansku si Delta drží vedúcu pozíciu v prémiovom segmente D so 14,1-percentným podielom pred druhým BMW3. Pozitívne tiež je, že celoeurópsky podiel Lancie napriek recesii automobilového trhu vzrástol za prvé 4 mesiace tohto roka z 0,8 na 0,9%, pričom predpoklad je uzavrieť rok 2009 s podielom 1%.

Novinky z kuchyne Lancia Ešte predtým, ako sme zasadli za volant najnovšej vlajkovej lode automobilky Lancia (výroba modelu Thesis čoskoro končí), prehodili sme pár slov s vrcholnými predstaviteľmi. Najviac nás zaujímalo prečo výrobca kombinuje najvýkonnejší motor v ponuke výhradne s automatickou prevodovkou. Odpovedá Paolo Buffardi, šéf vývoja automobilov značky Lancia: „Delta 1.8 TurboJet che byť čistokrvným Gran Turismo, teda autom, s ktorým si užijete športovú jazdu, ale veľký dôraz kladie aj na luxus a komfort. V Nemecku a vo Švajčiarsku, čo sú trhy, kde okrem Talianska očakávame najväčší odbyt tohto modelu, vyžadujú zákazníci tento typ auta a motora prevažne s automatickou prevodovkou. Pre zákazníkov preferujúcich manuálne radenie máme zase k dispozícii 1,9-litrový TwinTurbo diesel, ktorý ponúka porovnateľnú dynamiku (190 k/400 Nm)“.

SkryťVypnúť reklamu

Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) označil nový prepĺňaný zážihový štvorvalec koncernu Fiat za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii. Ako príklad svojho tvrdenia použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4 (180 k). Pri svojom výklade však akosi opomenul, že do Audi A4 sa montuje aj výkonnejšia verzia tohto agregátu (211 k).

Ďalšou alternatívou pre tento motor bude pripravovaná nová dvojspojková automatická prevodovka na spôsob DSG so suchou spojkou, ktorá znesie krútiaci moment do 350 Nm a bude sa volať DDCT (Dry Dual Clutch Transmission). Kedy presne príde na trh nám ale nikto nevedel povedať. Konkrétny termín premiéry sme sa nedozvedeli ani v prípade ďalších plánovaných noviniek – novej generácie modelu Ypsilon a motorov MultiAir. Momentálne sa všetky rozhodnutia tak dynamicky menia, že nikto sa neodváži vypustiť žiadnu oficiálnu informáciu. O novej generácii benzínových motorov sme sa dozvedeli len toľko, že podľa Fiatu bude systém MultiAir rovnako revolučný ako common-rail u naftových motorov a aplikovateľný aj v kombinácii s LPG a CNG. S uvedením týchto motorov na slovenský trh môžeme počítať pravdepodobne až v budúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výborný ťah, otázna spotreba Vráťme sa k motoru 1.8 TurboJet a novej šesťstupňovej automatickej prevodovke od japonskej firmy Aisin. Dario Sacco, šéf oddelenia Fiat Powertrain Technologies (v minulosti pracoval pre Ferrari) ho označil za najbrilantnejší motor vo svojej kategórii a ako príklad použil porovnanie s niekoľkonásobným držiteľom titulu motor roka 2.0 TFSI v modeli Audi A4. V porovnaní s ním agregát Lancie vyťažil z menšieho objemu väčší výkon (200 k), ponúka rovnaký krútiaci moment pri nižších otáčkach (Lancia 320 Nm pri 1400–3750 ot/min, Audi 320 Nm pri 1500-3900 ot/min) a lepšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h (Lancia 7,4 s vs. Audi 7,9 s).

V jednom dôležitom parametri však zaostáva a tým je spotreba. Napriek všetkých technickým vymoženostiam, ako je menší objem motora, prepĺňanie turbodúchadlom, ktoré potrebuje v porovnaní s motormi porovnateľného objemu o polovicu kratší reakčný čas od stlačenia akcelerátora po roztočenie sa do pracovných otáčok, priame vstrekovanie paliva a minimálne straty spôsobené trením, dosahuje Delta v priemere o liter vyšší apetít (Lancia 7,8 l/100 km vs. Audi 6,6 l/100 km).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne další výrobca, ktorý sa neriadi tým, na čo sú zákazníci naučení, ale logikou.

V manuálnom režime rešpektuje smer radenia pákou zaužívaný v pretekárskych autách.

To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu.

Ak by to tak bolo aj v skutočnosti, liter nie je veľký rozdiel. Počas prvých testovacích jázd sme sa však k udávanému priemeru ani nepriblížili. Čiastočne sme sa o to pričinili sami, vlastným štýlom jazdy, pretože dynamika a čulé reakcie motora na stláčanie akcelerátora nedovolia vodičovi ho šetriť. Na spotrebu sme prihliadali len okrajovo, napriek tomu priemer okolo 11 l/100 km sa nám zdá byť aj tak vysoký. Pre objektívnosť však treba spomenúť, že motory mali najazdené sotva 2.000 km, takže reálne budeme vedieť spotrebu posúdiť až pri domácom teste. Tri veci však talianskemu motoru nemožno uprieť – presvedčivú dynamiku, fantastickú elasticitu a krásny dunivý zvuk výfuku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor nielen na papieri, ale aj v skutočnosti svoju silu rozbalí už od 1400 ot/min, kedy dáva k dispozícii 70% krútiaceho momentu a bez poľavenia v dychu tlačí ručičku otáčkomera pod červené pole na každom prevodovom stupni. Žiaľ, musíme zdôrazniť, že iba „pod červené pole otáčkomera“, pretože kvôli emisiám ho automat ani v manuálnom režime nepustí vyššie ako do 5800 ot/min (červené pole začína od 6000 ot/min). Aj z tohto dôvodu bude pre športovo zameraných vodičov asi zaujímavejšia Alfa Romeo 159 s týmto istým motorom, kde sa bude dodávať s manuálnou prevodovkou.

Lancia Delta hrá na komfortnejšiu, luxusnejšiu nôtu. Tomu odpovedá jej ľahké riadenie a veľmi solídny komfort pruženia, o ktorý sa stará adaptívne pruženie Reactive Suspension System. Riadiaca jednotka automaticky upravuje tuhosť tlmičov podľa aktuálnej jazdnej situácie a kvality povrchu, čím prispieva nielen ku komfortu jazdy, ale súčasne zlepšuje stabilitu vozidla a pomáha aktívnej bezpečnosti. Prispôsobením tuhosti tlmičov panickému brzdeniu dokáže napríklad systém RSS skrátiť brzdnú dráhu z rýchlosti 100 km/h o 5%. Vyššiemu výkonu a väčšej dynamike boli prispôsobené aj brzdy. Bezpečné spomalenie auta zabezpečuje brzdová sústava Brembo, vpredu s kotúčmi s priemerom 330 mm, vzadu 278 mm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Schopný automatV automatickom režime radí šesťstupňová samočinná prevodovka veľmi presvedčivo – hladko a plynulo. Vlastne jej nemožno nič vyčítať. Citlivo sa prispôsobuje štýlu jazdy. Ak vodič netlačí na akcelerátor, prevodovka využíva vždy najvyšší rýchlostný stupeň, aby motor pracoval v nízkych otáčkach, priaznivých pre spotrebu a emisie. Akonáhle však vodič pritisne, nerobí jej problém podradiť o niekoľko stupňov nižšie. Technici ju naučili pri brzdení samočinne podraďovať, dokonca s medziplynom, čím jazde dodáva športovejší charakter a čiastočne šetrí brzdy.

V manuálnom režime môže vodič meniť prevodové stupne radiacou pákou alebo pádlami pod volantom.

V športovom režime, pri manuálnom radení pádlami pod volantom alebo radiacou pákou by mohla radiť menej trhane, ale rýchlosť radenia smerom hore aj dolu je na klasický automat v poriadku. Pochváliť musíme tiež smer radenia pákou, ktorý rešpektuje schému zaužívanú v pretekárskych autách a spomedzi prémiových výrobcov automobilov sa jej drží len BMW. To znamená, že podraďuje sa pohybom dopredu a hore sa radí pohybom dozadu. Z automatických prevodoviek, ktoré sme doposiaľ mali možnosť vyskúšať v autách koncernu Fiat je toto najlepší kúsok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lancia Delta 1.8 TurboJet

zdvihový objem [cm3] 1742

výkon [kW/k] 147/200

pri otáčkach [1/min] 5000-5500

krútiaci moment [Nm] 320

pri otáčkach [1/min] 1400-3750

palivová spotreba [l/100 km] 11,1/5,9/7,8

emisie CO2 [g/km] 185

zrýchlenie 0-100 [s] 7,4

maximálna rýchlosť [km/h] 230

pohotovostná hmotnosť [kg] 1430

Rozmery

dĺžka 4520 mm

šírka 1797 mm

výška 1499 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

rázvor náprav 2700 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu 1538/1531 mm

objem batožinového priestoru 380-465 l

objem palivovej nádrže 58 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 727
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 927
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 302
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 352
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 935
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 863
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 468
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  2. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  3. Štefan Šturdzík: Rakovina
  4. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  5. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  7. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  8. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 880
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 531
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 076
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 837
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 474
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 971
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 272
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu