SME

Forbes: Slovensko má najnebezpečnejšie cesty

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

BRATISLAVA. Dvakrát si premyslite plánovanie cesty do Ruska, na Slovensko či do Poľska. Tieto krajiny sa umiestnili na vrchole rebríčka v počte obetí na cestách. Takto varoval pred pár dňami svojich čitateľov prestížny americký časopis Forbes. Prevažne ekonomicky zameraný dvojtýždenník je známy zostavovaním rebríčkov, pravidelne napríklad prináša zoznam najbohatších ľudí sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Časopis tentoraz vychádzal z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá zastrešuje tridsať najvyspelejších ekonomík sveta. OECD zverejnila údaje o počte obetí na cestách na milión obyvateľov a počte obetí na milión áut za rok 2007, ktoré organizácii poskytli všetky členské a dve kandidátske krajiny India a Rusko.

Forbes obe štatistiky spriemeroval a vytvoril rebríček desiatich krajín s najnebezpečnejšími cestami.

Zmestili sa doň všetky štáty Visegrádskej štvorky, ale prekvapivo aj ôsme Spojené štáty či desiate Belgicko. Zlé výsledky východnej a strednej Európy Forbes vysvetľuje: „Najhoršie skončili postkomunistické štáty, kde je politická infraštruktúra chaotická a slabá. V Rusku, najnebezpečnejšej krajine pre vodiča, vláda robí mizernú prácu pri presadzovaní obmedzení rýchlosti a prijímaní zákonov proti opitosti vodičov."

SkryťVypnúť reklamu

Z porovnania jednotlivých čísel Slovensko vychádza o niečo menej katastrofálne. V počte obetí na cestách na milión obyvateľov (122) skončilo siedme najhoršie, v počte obetí na milión áut (426) je na treťom najhoršom mieste. Priemer oboch čísel (274) nás však radí hneď za Rusko, a keďže to je len kandidátom OECD, v organizácii sú tak podľa Forbes najnebezpečnejšie práve naše cesty.

nehody.jpg

Polícia: Forbes je neseriózny

Slovenskej polícii sa rebríček nepozdáva. „Spočítanie a spriemerovanie niekoľkých ukazovateľov je nepresné, pretože počet mŕtvych na milión obyvateľov a na milión áut je z pohľadu demografického, ale aj geografického zavádzajúce pri porovnaní malého Slovenska s väčšími krajinami. Považujeme to za neseriózne," napísal policajný hovorca Martin Korch.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný názor má aj ministerstvo vnútra. Jeho hovorca Erik Tomáš navyše upozorňuje, že situácia sa v poslednom období po zmene cestného zákona zmenila. „Teší nás, že už minulý rok bol počet obetí najpriaznivejší v histórii Slovenska a pozitívny trend zatiaľ pokračuje aj v tomto roku."

Nekvalitná cestná sieť

V roku 2007 zahynulo na slovenských cestách 627 ľudí, o rok neskôr 558. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo znížiť počet obetí do roku 2010 pod 305.

Ministerstvo vnútra aj preto pripravilo prísnejší zákon o cestnej premávke, ktorý začal platiť vo februári. V prvých dvoch mesiacoch po jeho prijatí obetí skutočne ubudlo, v apríli však už opäť zomrelo na cestách viac ľudí ako vlani.

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že hoci spriemerovanie dvoch štatistík nás naozaj mierne znevýhodňuje,
v bezpečnosti ciest na chvost najvyspelejších krajín patríme. Je to podľa neho aj preto, že máme nekvalitnú cestnú sieť s malým počtom diaľnic a rýchlostných ciest a s prevahou nebezpečnejších ciest nižších tried. „Ak na našich cestách spraví vodič chybu, veľmi často skončí tragicky, nárazom do niektorého z množstva pevných prekážok pozdĺž ciest."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Reálnejším odrazom bezpečnosti by podľa neho bola štatistika počtu obetí na počet najazdených kilometrov na cestách.

Američan u nás: Dospelí jazdia ako tínedžeri

DONALD SPATZ, editor Slovak Spectator, žije na Slovensku iba pár mesiacov. Bezpečnejšie sa cíti na domácich cestách. Manželka Slovenka ho počas rozhovoru presviedčala, že tu je za volantom viac piva.

Šoférujete na Slovensku?

„Najmä po Bratislave, tak 300 kilometrov za týždeň."

Veríte Forbesu, že slovenskí vodiči sú nebezpeční?

„Nepoužil by som slovo nebezpeční. Niektorí sú veľmi agresívni, rýchlo predbiehajú a chodia z pruhu do pruhu, jazdia naozaj rýchlo. Ja sa pokúšam šoférovať podľa pravidiel. Ale slovenské autá predbiehajú aj stotridsiatkou, keď všetci ostatní idú osemdesiat. Presne ako dnes, keď som išiel z Dúbravky cez tunel a niekto sa tam prehnal rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Američania takto nejazdia?

„Niektorí áno. Nemôžem povedať, že by ste boli horší, to by nebolo fér. Navyše, cesty sú u nás širšie a bezpečnejšie. Tu sa každý snaží predbiehať nebezpečne aj na úzkych cestách."

Cítite sa bezpečnejšie na slovenských alebo amerických cestách?

„No, povedal by som že na amerických (smiech). Ale naozaj za to nemôžu iba vodiči."

Američania dostávajú vodičský preukaz už v šestnástich. Nespôsobujú viac nehôd?

„Sám som dostal vodičský preukaz v šestnástich. Už stredná škola nám pomohla s hodinami autoškoly. Tínedžeri sú dobre pripravení. Problémom sú skôr slovenskí dvadsiatnici, tridsiatnici, ktorí jazdia ako tínedžeri. Majú svoje veľké BMW a Audi. Na takých si radšej dávam pozor."

Pijú Slováci výraznejšie za volantom ako Američania?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Nerád by som porovnával. Viem, že na Slovensku je prísne pravidlo nulovej tolerancie. Niektoré štáty v USA sú benevolentnejšie. Ale v posledných rokoch začali sprísňovať práve pre množstvo nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči."


Juraj Koník

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu