SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Forbes: Slovensko má najnebezpečnejšie cesty

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

BRATISLAVA. Dvakrát si premyslite plánovanie cesty do Ruska, na Slovensko či do Poľska. Tieto krajiny sa umiestnili na vrchole rebríčka v počte obetí na cestách. Takto varoval pred pár dňami svojich čitateľov prestížny americký časopis Forbes. Prevažne ekonomicky zameraný dvojtýždenník je známy zostavovaním rebríčkov, pravidelne napríklad prináša zoznam najbohatších ľudí sveta.

Časopis tentoraz vychádzal z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá zastrešuje tridsať najvyspelejších ekonomík sveta. OECD zverejnila údaje o počte obetí na cestách na milión obyvateľov a počte obetí na milión áut za rok 2007, ktoré organizácii poskytli všetky členské a dve kandidátske krajiny India a Rusko.

Forbes obe štatistiky spriemeroval a vytvoril rebríček desiatich krajín s najnebezpečnejšími cestami.

Zmestili sa doň všetky štáty Visegrádskej štvorky, ale prekvapivo aj ôsme Spojené štáty či desiate Belgicko. Zlé výsledky východnej a strednej Európy Forbes vysvetľuje: „Najhoršie skončili postkomunistické štáty, kde je politická infraštruktúra chaotická a slabá. V Rusku, najnebezpečnejšej krajine pre vodiča, vláda robí mizernú prácu pri presadzovaní obmedzení rýchlosti a prijímaní zákonov proti opitosti vodičov."

Z porovnania jednotlivých čísel Slovensko vychádza o niečo menej katastrofálne. V počte obetí na cestách na milión obyvateľov (122) skončilo siedme najhoršie, v počte obetí na milión áut (426) je na treťom najhoršom mieste. Priemer oboch čísel (274) nás však radí hneď za Rusko, a keďže to je len kandidátom OECD, v organizácii sú tak podľa Forbes najnebezpečnejšie práve naše cesty.

nehody.jpg

Polícia: Forbes je neseriózny

Slovenskej polícii sa rebríček nepozdáva. „Spočítanie a spriemerovanie niekoľkých ukazovateľov je nepresné, pretože počet mŕtvych na milión obyvateľov a na milión áut je z pohľadu demografického, ale aj geografického zavádzajúce pri porovnaní malého Slovenska s väčšími krajinami. Považujeme to za neseriózne," napísal policajný hovorca Martin Korch.

Podobný názor má aj ministerstvo vnútra. Jeho hovorca Erik Tomáš navyše upozorňuje, že situácia sa v poslednom období po zmene cestného zákona zmenila. „Teší nás, že už minulý rok bol počet obetí najpriaznivejší v histórii Slovenska a pozitívny trend zatiaľ pokračuje aj v tomto roku."

Nekvalitná cestná sieť

V roku 2007 zahynulo na slovenských cestách 627 ľudí, o rok neskôr 558. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo znížiť počet obetí do roku 2010 pod 305.

Ministerstvo vnútra aj preto pripravilo prísnejší zákon o cestnej premávke, ktorý začal platiť vo februári. V prvých dvoch mesiacoch po jeho prijatí obetí skutočne ubudlo, v apríli však už opäť zomrelo na cestách viac ľudí ako vlani.

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že hoci spriemerovanie dvoch štatistík nás naozaj mierne znevýhodňuje,
v bezpečnosti ciest na chvost najvyspelejších krajín patríme. Je to podľa neho aj preto, že máme nekvalitnú cestnú sieť s malým počtom diaľnic a rýchlostných ciest a s prevahou nebezpečnejších ciest nižších tried. „Ak na našich cestách spraví vodič chybu, veľmi často skončí tragicky, nárazom do niektorého z množstva pevných prekážok pozdĺž ciest."

Reálnejším odrazom bezpečnosti by podľa neho bola štatistika počtu obetí na počet najazdených kilometrov na cestách.

Američan u nás: Dospelí jazdia ako tínedžeri

DONALD SPATZ, editor Slovak Spectator, žije na Slovensku iba pár mesiacov. Bezpečnejšie sa cíti na domácich cestách. Manželka Slovenka ho počas rozhovoru presviedčala, že tu je za volantom viac piva.

Šoférujete na Slovensku?

„Najmä po Bratislave, tak 300 kilometrov za týždeň."

Veríte Forbesu, že slovenskí vodiči sú nebezpeční?

„Nepoužil by som slovo nebezpeční. Niektorí sú veľmi agresívni, rýchlo predbiehajú a chodia z pruhu do pruhu, jazdia naozaj rýchlo. Ja sa pokúšam šoférovať podľa pravidiel. Ale slovenské autá predbiehajú aj stotridsiatkou, keď všetci ostatní idú osemdesiat. Presne ako dnes, keď som išiel z Dúbravky cez tunel a niekto sa tam prehnal rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu."

Američania takto nejazdia?

„Niektorí áno. Nemôžem povedať, že by ste boli horší, to by nebolo fér. Navyše, cesty sú u nás širšie a bezpečnejšie. Tu sa každý snaží predbiehať nebezpečne aj na úzkych cestách."

Cítite sa bezpečnejšie na slovenských alebo amerických cestách?

„No, povedal by som že na amerických (smiech). Ale naozaj za to nemôžu iba vodiči."

Američania dostávajú vodičský preukaz už v šestnástich. Nespôsobujú viac nehôd?

„Sám som dostal vodičský preukaz v šestnástich. Už stredná škola nám pomohla s hodinami autoškoly. Tínedžeri sú dobre pripravení. Problémom sú skôr slovenskí dvadsiatnici, tridsiatnici, ktorí jazdia ako tínedžeri. Majú svoje veľké BMW a Audi. Na takých si radšej dávam pozor."

Pijú Slováci výraznejšie za volantom ako Američania?

„Nerád by som porovnával. Viem, že na Slovensku je prísne pravidlo nulovej tolerancie. Niektoré štáty v USA sú benevolentnejšie. Ale v posledných rokoch začali sprísňovať práve pre množstvo nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči."


Juraj Koník
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 622
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 092
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 621
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 668
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 998
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 976
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 030
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 023
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 008
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric