SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Forbes: Slovensko má najnebezpečnejšie cesty

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

BRATISLAVA. Dvakrát si premyslite plánovanie cesty do Ruska, na Slovensko či do Poľska. Tieto krajiny sa umiestnili na vrchole rebríčka v počte obetí na cestách. Takto varoval pred pár dňami svojich čitateľov prestížny americký časopis Forbes. Prevažne ekonomicky zameraný dvojtýždenník je známy zostavovaním rebríčkov, pravidelne napríklad prináša zoznam najbohatších ľudí sveta.

Časopis tentoraz vychádzal z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá zastrešuje tridsať najvyspelejších ekonomík sveta. OECD zverejnila údaje o počte obetí na cestách na milión obyvateľov a počte obetí na milión áut za rok 2007, ktoré organizácii poskytli všetky členské a dve kandidátske krajiny India a Rusko.

Forbes obe štatistiky spriemeroval a vytvoril rebríček desiatich krajín s najnebezpečnejšími cestami.

Zmestili sa doň všetky štáty Visegrádskej štvorky, ale prekvapivo aj ôsme Spojené štáty či desiate Belgicko. Zlé výsledky východnej a strednej Európy Forbes vysvetľuje: „Najhoršie skončili postkomunistické štáty, kde je politická infraštruktúra chaotická a slabá. V Rusku, najnebezpečnejšej krajine pre vodiča, vláda robí mizernú prácu pri presadzovaní obmedzení rýchlosti a prijímaní zákonov proti opitosti vodičov."

Z porovnania jednotlivých čísel Slovensko vychádza o niečo menej katastrofálne. V počte obetí na cestách na milión obyvateľov (122) skončilo siedme najhoršie, v počte obetí na milión áut (426) je na treťom najhoršom mieste. Priemer oboch čísel (274) nás však radí hneď za Rusko, a keďže to je len kandidátom OECD, v organizácii sú tak podľa Forbes najnebezpečnejšie práve naše cesty.

nehody.jpg

Polícia: Forbes je neseriózny

Slovenskej polícii sa rebríček nepozdáva. „Spočítanie a spriemerovanie niekoľkých ukazovateľov je nepresné, pretože počet mŕtvych na milión obyvateľov a na milión áut je z pohľadu demografického, ale aj geografického zavádzajúce pri porovnaní malého Slovenska s väčšími krajinami. Považujeme to za neseriózne," napísal policajný hovorca Martin Korch.

Podobný názor má aj ministerstvo vnútra. Jeho hovorca Erik Tomáš navyše upozorňuje, že situácia sa v poslednom období po zmene cestného zákona zmenila. „Teší nás, že už minulý rok bol počet obetí najpriaznivejší v histórii Slovenska a pozitívny trend zatiaľ pokračuje aj v tomto roku."

Nekvalitná cestná sieť

V roku 2007 zahynulo na slovenských cestách 627 ľudí, o rok neskôr 558. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo znížiť počet obetí do roku 2010 pod 305.

Ministerstvo vnútra aj preto pripravilo prísnejší zákon o cestnej premávke, ktorý začal platiť vo februári. V prvých dvoch mesiacoch po jeho prijatí obetí skutočne ubudlo, v apríli však už opäť zomrelo na cestách viac ľudí ako vlani.

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že hoci spriemerovanie dvoch štatistík nás naozaj mierne znevýhodňuje,
v bezpečnosti ciest na chvost najvyspelejších krajín patríme. Je to podľa neho aj preto, že máme nekvalitnú cestnú sieť s malým počtom diaľnic a rýchlostných ciest a s prevahou nebezpečnejších ciest nižších tried. „Ak na našich cestách spraví vodič chybu, veľmi často skončí tragicky, nárazom do niektorého z množstva pevných prekážok pozdĺž ciest."

Reálnejším odrazom bezpečnosti by podľa neho bola štatistika počtu obetí na počet najazdených kilometrov na cestách.

Američan u nás: Dospelí jazdia ako tínedžeri

DONALD SPATZ, editor Slovak Spectator, žije na Slovensku iba pár mesiacov. Bezpečnejšie sa cíti na domácich cestách. Manželka Slovenka ho počas rozhovoru presviedčala, že tu je za volantom viac piva.

Šoférujete na Slovensku?

„Najmä po Bratislave, tak 300 kilometrov za týždeň."

Veríte Forbesu, že slovenskí vodiči sú nebezpeční?

„Nepoužil by som slovo nebezpeční. Niektorí sú veľmi agresívni, rýchlo predbiehajú a chodia z pruhu do pruhu, jazdia naozaj rýchlo. Ja sa pokúšam šoférovať podľa pravidiel. Ale slovenské autá predbiehajú aj stotridsiatkou, keď všetci ostatní idú osemdesiat. Presne ako dnes, keď som išiel z Dúbravky cez tunel a niekto sa tam prehnal rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu."

Američania takto nejazdia?

„Niektorí áno. Nemôžem povedať, že by ste boli horší, to by nebolo fér. Navyše, cesty sú u nás širšie a bezpečnejšie. Tu sa každý snaží predbiehať nebezpečne aj na úzkych cestách."

Cítite sa bezpečnejšie na slovenských alebo amerických cestách?

„No, povedal by som že na amerických (smiech). Ale naozaj za to nemôžu iba vodiči."

Američania dostávajú vodičský preukaz už v šestnástich. Nespôsobujú viac nehôd?

„Sám som dostal vodičský preukaz v šestnástich. Už stredná škola nám pomohla s hodinami autoškoly. Tínedžeri sú dobre pripravení. Problémom sú skôr slovenskí dvadsiatnici, tridsiatnici, ktorí jazdia ako tínedžeri. Majú svoje veľké BMW a Audi. Na takých si radšej dávam pozor."

Pijú Slováci výraznejšie za volantom ako Američania?

„Nerád by som porovnával. Viem, že na Slovensku je prísne pravidlo nulovej tolerancie. Niektoré štáty v USA sú benevolentnejšie. Ale v posledných rokoch začali sprísňovať práve pre množstvo nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči."


Juraj Koník
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 868
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 429
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 548
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 542
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 637
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 048
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 910
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 627
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračná snímka.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.