SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Forbes: Slovensko má najnebezpečnejšie cesty

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

BRATISLAVA. Dvakrát si premyslite plánovanie cesty do Ruska, na Slovensko či do Poľska. Tieto krajiny sa umiestnili na vrchole rebríčka v počte obetí na cestách. Takto varoval pred pár dňami svojich čitateľov prestížny americký časopis Forbes. Prevažne ekonomicky zameraný dvojtýždenník je známy zostavovaním rebríčkov, pravidelne napríklad prináša zoznam najbohatších ľudí sveta.

Časopis tentoraz vychádzal z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá zastrešuje tridsať najvyspelejších ekonomík sveta. OECD zverejnila údaje o počte obetí na cestách na milión obyvateľov a počte obetí na milión áut za rok 2007, ktoré organizácii poskytli všetky členské a dve kandidátske krajiny India a Rusko.

Forbes obe štatistiky spriemeroval a vytvoril rebríček desiatich krajín s najnebezpečnejšími cestami.

Zmestili sa doň všetky štáty Visegrádskej štvorky, ale prekvapivo aj ôsme Spojené štáty či desiate Belgicko. Zlé výsledky východnej a strednej Európy Forbes vysvetľuje: „Najhoršie skončili postkomunistické štáty, kde je politická infraštruktúra chaotická a slabá. V Rusku, najnebezpečnejšej krajine pre vodiča, vláda robí mizernú prácu pri presadzovaní obmedzení rýchlosti a prijímaní zákonov proti opitosti vodičov."

Z porovnania jednotlivých čísel Slovensko vychádza o niečo menej katastrofálne. V počte obetí na cestách na milión obyvateľov (122) skončilo siedme najhoršie, v počte obetí na milión áut (426) je na treťom najhoršom mieste. Priemer oboch čísel (274) nás však radí hneď za Rusko, a keďže to je len kandidátom OECD, v organizácii sú tak podľa Forbes najnebezpečnejšie práve naše cesty.

nehody.jpg

Polícia: Forbes je neseriózny

Slovenskej polícii sa rebríček nepozdáva. „Spočítanie a spriemerovanie niekoľkých ukazovateľov je nepresné, pretože počet mŕtvych na milión obyvateľov a na milión áut je z pohľadu demografického, ale aj geografického zavádzajúce pri porovnaní malého Slovenska s väčšími krajinami. Považujeme to za neseriózne," napísal policajný hovorca Martin Korch.

Podobný názor má aj ministerstvo vnútra. Jeho hovorca Erik Tomáš navyše upozorňuje, že situácia sa v poslednom období po zmene cestného zákona zmenila. „Teší nás, že už minulý rok bol počet obetí najpriaznivejší v histórii Slovenska a pozitívny trend zatiaľ pokračuje aj v tomto roku."

Nekvalitná cestná sieť

V roku 2007 zahynulo na slovenských cestách 627 ľudí, o rok neskôr 558. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo znížiť počet obetí do roku 2010 pod 305.

Ministerstvo vnútra aj preto pripravilo prísnejší zákon o cestnej premávke, ktorý začal platiť vo februári. V prvých dvoch mesiacoch po jeho prijatí obetí skutočne ubudlo, v apríli však už opäť zomrelo na cestách viac ľudí ako vlani.

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že hoci spriemerovanie dvoch štatistík nás naozaj mierne znevýhodňuje,
v bezpečnosti ciest na chvost najvyspelejších krajín patríme. Je to podľa neho aj preto, že máme nekvalitnú cestnú sieť s malým počtom diaľnic a rýchlostných ciest a s prevahou nebezpečnejších ciest nižších tried. „Ak na našich cestách spraví vodič chybu, veľmi často skončí tragicky, nárazom do niektorého z množstva pevných prekážok pozdĺž ciest."

Reálnejším odrazom bezpečnosti by podľa neho bola štatistika počtu obetí na počet najazdených kilometrov na cestách.

Američan u nás: Dospelí jazdia ako tínedžeri

DONALD SPATZ, editor Slovak Spectator, žije na Slovensku iba pár mesiacov. Bezpečnejšie sa cíti na domácich cestách. Manželka Slovenka ho počas rozhovoru presviedčala, že tu je za volantom viac piva.

Šoférujete na Slovensku?

„Najmä po Bratislave, tak 300 kilometrov za týždeň."

Veríte Forbesu, že slovenskí vodiči sú nebezpeční?

„Nepoužil by som slovo nebezpeční. Niektorí sú veľmi agresívni, rýchlo predbiehajú a chodia z pruhu do pruhu, jazdia naozaj rýchlo. Ja sa pokúšam šoférovať podľa pravidiel. Ale slovenské autá predbiehajú aj stotridsiatkou, keď všetci ostatní idú osemdesiat. Presne ako dnes, keď som išiel z Dúbravky cez tunel a niekto sa tam prehnal rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu."

Američania takto nejazdia?

„Niektorí áno. Nemôžem povedať, že by ste boli horší, to by nebolo fér. Navyše, cesty sú u nás širšie a bezpečnejšie. Tu sa každý snaží predbiehať nebezpečne aj na úzkych cestách."

Cítite sa bezpečnejšie na slovenských alebo amerických cestách?

„No, povedal by som že na amerických (smiech). Ale naozaj za to nemôžu iba vodiči."

Američania dostávajú vodičský preukaz už v šestnástich. Nespôsobujú viac nehôd?

„Sám som dostal vodičský preukaz v šestnástich. Už stredná škola nám pomohla s hodinami autoškoly. Tínedžeri sú dobre pripravení. Problémom sú skôr slovenskí dvadsiatnici, tridsiatnici, ktorí jazdia ako tínedžeri. Majú svoje veľké BMW a Audi. Na takých si radšej dávam pozor."

Pijú Slováci výraznejšie za volantom ako Američania?

„Nerád by som porovnával. Viem, že na Slovensku je prísne pravidlo nulovej tolerancie. Niektoré štáty v USA sú benevolentnejšie. Ale v posledných rokoch začali sprísňovať práve pre množstvo nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči."


Juraj Koník
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 590
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 061
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 717
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 398
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 977
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 713
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 285
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 824
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


10 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Obe autá patria k najlepším modelom, ktoré Škoda ponúka.


11 h
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Skryť Zatvoriť reklamu