SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Forbes: Slovensko má najnebezpečnejšie cesty

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

Rebríček amerického magazínu hovorí o Slovensku ako o krajine s cestami smrti. Naša polícia sa bráni, že Američania zavádzajú.

BRATISLAVA. Dvakrát si premyslite plánovanie cesty do Ruska, na Slovensko či do Poľska. Tieto krajiny sa umiestnili na vrchole rebríčka v počte obetí na cestách. Takto varoval pred pár dňami svojich čitateľov prestížny americký časopis Forbes. Prevažne ekonomicky zameraný dvojtýždenník je známy zostavovaním rebríčkov, pravidelne napríklad prináša zoznam najbohatších ľudí sveta.

Časopis tentoraz vychádzal z údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá zastrešuje tridsať najvyspelejších ekonomík sveta. OECD zverejnila údaje o počte obetí na cestách na milión obyvateľov a počte obetí na milión áut za rok 2007, ktoré organizácii poskytli všetky členské a dve kandidátske krajiny India a Rusko.

Forbes obe štatistiky spriemeroval a vytvoril rebríček desiatich krajín s najnebezpečnejšími cestami.

Zmestili sa doň všetky štáty Visegrádskej štvorky, ale prekvapivo aj ôsme Spojené štáty či desiate Belgicko. Zlé výsledky východnej a strednej Európy Forbes vysvetľuje: „Najhoršie skončili postkomunistické štáty, kde je politická infraštruktúra chaotická a slabá. V Rusku, najnebezpečnejšej krajine pre vodiča, vláda robí mizernú prácu pri presadzovaní obmedzení rýchlosti a prijímaní zákonov proti opitosti vodičov."

Z porovnania jednotlivých čísel Slovensko vychádza o niečo menej katastrofálne. V počte obetí na cestách na milión obyvateľov (122) skončilo siedme najhoršie, v počte obetí na milión áut (426) je na treťom najhoršom mieste. Priemer oboch čísel (274) nás však radí hneď za Rusko, a keďže to je len kandidátom OECD, v organizácii sú tak podľa Forbes najnebezpečnejšie práve naše cesty.

nehody.jpg

Polícia: Forbes je neseriózny

Slovenskej polícii sa rebríček nepozdáva. „Spočítanie a spriemerovanie niekoľkých ukazovateľov je nepresné, pretože počet mŕtvych na milión obyvateľov a na milión áut je z pohľadu demografického, ale aj geografického zavádzajúce pri porovnaní malého Slovenska s väčšími krajinami. Považujeme to za neseriózne," napísal policajný hovorca Martin Korch.

Podobný názor má aj ministerstvo vnútra. Jeho hovorca Erik Tomáš navyše upozorňuje, že situácia sa v poslednom období po zmene cestného zákona zmenila. „Teší nás, že už minulý rok bol počet obetí najpriaznivejší v histórii Slovenska a pozitívny trend zatiaľ pokračuje aj v tomto roku."

Nekvalitná cestná sieť

V roku 2007 zahynulo na slovenských cestách 627 ľudí, o rok neskôr 558. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo znížiť počet obetí do roku 2010 pod 305.

Ministerstvo vnútra aj preto pripravilo prísnejší zákon o cestnej premávke, ktorý začal platiť vo februári. V prvých dvoch mesiacoch po jeho prijatí obetí skutočne ubudlo, v apríli však už opäť zomrelo na cestách viac ľudí ako vlani.

Dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že hoci spriemerovanie dvoch štatistík nás naozaj mierne znevýhodňuje,
v bezpečnosti ciest na chvost najvyspelejších krajín patríme. Je to podľa neho aj preto, že máme nekvalitnú cestnú sieť s malým počtom diaľnic a rýchlostných ciest a s prevahou nebezpečnejších ciest nižších tried. „Ak na našich cestách spraví vodič chybu, veľmi často skončí tragicky, nárazom do niektorého z množstva pevných prekážok pozdĺž ciest."

Reálnejším odrazom bezpečnosti by podľa neho bola štatistika počtu obetí na počet najazdených kilometrov na cestách.

Američan u nás: Dospelí jazdia ako tínedžeri

DONALD SPATZ, editor Slovak Spectator, žije na Slovensku iba pár mesiacov. Bezpečnejšie sa cíti na domácich cestách. Manželka Slovenka ho počas rozhovoru presviedčala, že tu je za volantom viac piva.

Šoférujete na Slovensku?

„Najmä po Bratislave, tak 300 kilometrov za týždeň."

Veríte Forbesu, že slovenskí vodiči sú nebezpeční?

„Nepoužil by som slovo nebezpeční. Niektorí sú veľmi agresívni, rýchlo predbiehajú a chodia z pruhu do pruhu, jazdia naozaj rýchlo. Ja sa pokúšam šoférovať podľa pravidiel. Ale slovenské autá predbiehajú aj stotridsiatkou, keď všetci ostatní idú osemdesiat. Presne ako dnes, keď som išiel z Dúbravky cez tunel a niekto sa tam prehnal rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu."

Američania takto nejazdia?

„Niektorí áno. Nemôžem povedať, že by ste boli horší, to by nebolo fér. Navyše, cesty sú u nás širšie a bezpečnejšie. Tu sa každý snaží predbiehať nebezpečne aj na úzkych cestách."

Cítite sa bezpečnejšie na slovenských alebo amerických cestách?

„No, povedal by som že na amerických (smiech). Ale naozaj za to nemôžu iba vodiči."

Američania dostávajú vodičský preukaz už v šestnástich. Nespôsobujú viac nehôd?

„Sám som dostal vodičský preukaz v šestnástich. Už stredná škola nám pomohla s hodinami autoškoly. Tínedžeri sú dobre pripravení. Problémom sú skôr slovenskí dvadsiatnici, tridsiatnici, ktorí jazdia ako tínedžeri. Majú svoje veľké BMW a Audi. Na takých si radšej dávam pozor."

Pijú Slováci výraznejšie za volantom ako Američania?

„Nerád by som porovnával. Viem, že na Slovensku je prísne pravidlo nulovej tolerancie. Niektoré štáty v USA sú benevolentnejšie. Ale v posledných rokoch začali sprísňovať práve pre množstvo nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči."


Juraj Koník
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 554
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 916
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 845
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 489
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 853
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 232
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  2. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 890
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 710
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 301
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 075
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 832
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 868
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu