DUBROVNÍK. Automobilový svet prekypuje novinkami a nič nenaznačuje to, že by sa značky chceli vzdať kríze, o ktorej sa všade hovorí. Francúzi sa dokonca rozhodli zaútočiť na spotrebiteľa naraz dvomi modelmi. Na juhu Dalmácie, v Dubrovníku, sme sa boli osobne presvedčiť, ako jazdia nový crossover a kupé kabriolet od Peugeotu.
Hneď prvý pocit po uchopení volantu a zaradení rýchlosti v modeli 3008 naznačil, že kulisa radenia je podstatne lepšia v porovnaní so základným modelom 308, ktorému sme to vyčítali. Trasa viedla prevažne cez dediny a mestá a preto sme pri ležérnej jazde skúmali, čím by mal práve tento mestský crossover zaujať.
Útočí na populárne SUV
Automobilka vstupom do segmentu nenechala nič na náhodu a veľmi precízne zmapovala náladu na trhu. Za posledné dva roky stúpol záujem o malé SUV v Európe o 266 percent. Preto sa bolo treba voči konkurencii dobre vyzbrojiť. Rázvor 2613 mm má len o päť milimetrov viac ako pôvodný hatchback, toto auto je ale o poznanie širšie, vyššie a dlhšie. Svetlá výška je 150 mm, čo by malo byť o 20 mm viac, ako pri hatchbacku.
Údaje z premietačky
Interiér je veľmi priestranný a pohodlný, s praktickými odkladacími priestormi. V stredovom tuneli, pod lakťovou opierkou sa nachádza veľmi hlboký priestor, z ktorého by sme vodičovi neodporúčali počas jazdy radšej nič vyberať.
Peugeot 3008 ponúka takzvaný Head Up Display, ktorý sa nachádza v zornom uhle vodiča, priamo za volantom. V oblasti čelného skla na priehľadnej tabuľke zobrazuje dôležité údaje a veľmi ľahko sa obsluhuje. Po krátkom čase mierne prekážal a tak sme využili zasunutie skla späť do prítrojovky. Konkurenčné systémy premietajú údaje priamo na sklo a to je lepšie. Tritisícosmička je vybavená dištančným radarom, elektrickou parkovacou brzdou, asistentom na rozjazd do kopca a aj parkovacím asistentom.
Multifunkčný interiér
Systém Multiflex ponúka rôzne variácie úpravy, sklápanie sedadiel, tri pozície nastavenia dna batožinového priestoru, vysúvací panel v rovine nakladacej hrany s dnom kufra, čo môže poslúžiť rovnako dobre na pohodlné odkladanie predmetov ako aj na oddych, či prezúvanie sa do lyžiarok alebo kolieskových korčúľ.
Všade aj bez štvorkolky
Nový GRIP systém funguje ako inteligentná trakčná kontrola. Obsahuje päť módov, ktoré sú zadefinované ako štandardný, snehový, na všetky terény (blato, tráva, mokro), na piesok a vypnuté ESP. Využívanie tohto systému ale podmieňuje presne určené obutie kolies, inak by neplnilo svoj účel dostatočne. Peugeot 3008 bude patriť medzi veľmi praktické a zaujímavé autá na trhu.
Francúzske automobilky už neraz ukázali, že v spolupráci s elektronikou a samosvorným predným diferenciálom dokážu vyťažiť z pohonu prednej nápravy maximum. Peugeot 3008 je dôkazom, že pohon oboch náprav nemusí byť pre bežné používanie auta bezpodmienečný. Stačí dobre nastaviť elektroniku na jednotlivé povrchy. Keďže kompromisné nastavenie nie je ideálne, Peugeot v spolupráci s firmou Bosch vyvinul GRIP systém, nový trakčný a stabilizačný systém, navrhnutý pre 16 palcové pneumatiky kategórie M+S, schopný fungovať v piatich módoch.
|
V štandardnom nastavení pracuje ESP ako v bežnom osobnom aute za obvyklých podmienok. Snežný Snow mód kontroluje pretáčanie kolies na snehu pri rozjazde. Po prekročení rýchlosti 50 km/h začne ESP fungovať v štandardnom móde. All-terain mode určený na výjazd do lesa po štrkovej, blatovej ceste alebo mokrej lúke dokáže nahradiť uzávierku diferenciálu až do výšky 100 percent. So zvyšujúcou sa rýchlosťou systém optimalizuje prenos výkonu medzi kolesami. Po prekročení osemdesiatky sa samočinne vypne. Špeciálne nastavenie elektroniky zohľadňuje pieskový Sand mód, ktorý má zabrániť zahrabaniu sa v sypkom podklade. Ak si elektronika nedokáže poradiť, ostáva posledná možnosť - úplne vypnúť ESP. To je však možné iba do rýchlosti 50 km/h. |
Dynamic Roll Control - spolu s dvomi najsilnejšími motorizáciami bude 3008 vybavená pasívnym hydraulickým systémom, napojeným na tlmiče. Úlohou systému je zmierňovať náklony karosérie v ostrých zákrutách a pri prudkých vyhýbacích manévroch. V podstate ide o negovanie vyššieho ťažiska karosérie pomocou hydraulických piestov a zásobníka, prepojených na zadné tlmiče. Hlavným prínosom je redukcia dynamických kmitov karosérie. |
Vyšlo slnko, aj kabriolet
Ráno, po nočnej búrke na mori, nastal krásny slnečný deň, ako stvorený na jazdu kabrioletom. Z veľmi milého a elegantného kupé sa za dvadsať sekúnd stal vážny kabriolet, ktorý pútal pozornosť chodcov, aj iných vodičov na ceste. Skromne sme konštatovali, že na toto auto by sa dalo celkom rýchlo zvyknúť. Biela farba mu skutočne pristane a preto sme si tú našu testovanú verziu vychutnávali plnou mierou.
Kabriolet na celý rok
Interiér vozidla je veľmi štýlový. Kožené sedačky a doplnky navodzovali priam snobskú atmosféru. Ovládače sú prehľadné a celý dojem z auta príjemný. Aby si milovníci otvorených striech mohli tento pôžitok vychutnávať aj keď práve nesvieti slnko a vonku je už chladno, do Peugeotu nainštalovali „Airwave system“. Ten prostredníctvom vyhrievaného sedadla prenáša cez výduchy v opierkach hlavy teplý vzduch na krk, ramená a udržiava určité teplotné vákuum. Preto sa cestujúci cíti pohodlne, aj keď je vonku zima. Podmienkou je použitie sieťky Windstop, aby sa zachoval akýsi vajíčkový efekt, vďaka ktorému obteká vzduch ponad auto a nerobí prievan vo vnútri.
Dôraz na jazdu
Niekto jazdí s otvorenou strechou z frajeriny, iný pre lepší výhľad a niekto si konečne nemusí otvárať okno, ak chce dobre počuť motor. Pri dynamickejšej jazde sme si užívali odfukovanie turba nami prevetrávanej 1,6 THP. Až 150 koní pod kapotou sa vôbec nenechalo zahanbiť a tak sme ocenili aj spomínaný Airwave systém. Peugeot 308CC je dostupný aj v dieselovom prevedení 2,0 HDi FAP (103kW/140k) a ponuku motorizácií rozšírili aj zážihový 1,6 VTi (88kW/120k) a vznetový 1,6 HDi (82kW/112k). Peugeot 3008 poháňajú benzínové motory 1,6 VTi (88kW/120k) a 1,6 THP (110kW/150k) a dieslové 1,6 HDi FAP (80kW/110k) a 2,0 HDi FAP (110kW/150k). Oba modely sa práve začali ponúkať na Slovensku. Cena crossoveru začína na hranici 18 900 eur (569 381,40 Sk) a kabrio sa predáva od 24 700 eur (744 112,20 Sk).
(Cestu hradila firma Peugeot)