SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Telefóny na diaľnici žijú

Núdzové telefóny na diaľnici síce fungujú ale zostávajú nevyužité. Motoristi volajú pomoc mobilom a pokiaľ ide o havárie je to lepšie a rýchlejšie spojenie s políciou a záchrankou. Komunikácia pri zásahoch a sprejazdňovaní diaľnice má medzery.

Núdzové telefóny na diaľnici fungujú a spoja motoristu s operátorom strediska správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Sú využité iba minimálne.Núdzové telefóny na diaľnici fungujú a spoja motoristu s operátorom strediska správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Sú využité iba minimálne. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Telefóny na diaľniciach sú napojené na strediská správy diaľnic a údržby ciest. Všetky kilometre diaľnic sú udržiavané z jednotlivých bodov, ktorých je na Slovensku pätnásť. Stredisko je veľký objekt s päťdesiatkou zamestnancov, vrátane dispečera, ktorý zabezpečuje a spracováva udalosti vzniknuté na diaľnici. Dispečer strediska má tiež povinnosť dvíhať telefón, pokiaľ sa motorista z diaľnice ozve.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak potrebujete na diaľnici akúkoľvek pomoc a nemáte mobil, použite statický SOS telefón na diaľnici. Dispečer vyšle informáciu cez svoje stredisko svojim ľuďom a postúpi ju polícii alebo záchranným zložkám. „Súčasne dáva informáciu na centrálne operátorské stanovisko v Bratislave, ktoré potom zmobilizuje ďalšie zložky. Systém je viacúrovňový a v podstate funguje non stop,“ potvrdil Marcel Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Volajte radšej z mobilu

Telefóny na diaľnici sú viac menej záložný systém pre prípad, ak motorista nemá inú možnosť privolať pomoc. Ak havarujete alebo máte v aute iný zdravotný problém, asi bude lepšie volať záchranku a nie správcu komunikácie. Samozrejme v núdzovom prípade dispečer národnej diaľničnej spoločnosti zavolá pomoc. „Telefóny sú využívané minimálne, pretože keď sa niekomu niečo stane, aj bez poškodenia zdravia, len treba riešiť nehodu, ľudia volajú z mobilných telefónov políciu,“ okomentoval realitu Marcel Jánošík. V prípade nehody so zranenými treba rovno volať číslo 112.

Podľa ankety na našej stránke iba 3,5 percenta opýtaných využilo služby núdzového telefónu na diaľnici. Až 72,3 percenta šoférov službu zatiaľ nepotrebovalo a 16,8 percenta si myslí, že v ére mobilov sú tieto telefóny nepotrebné.

SkryťVypnúť reklamu

Kto informuje správcu

Núdzové volanie na 112 obyčajne prepoja na diaľničnú políciu a na operačné stredisko súčasne. Polícia informuje Národnú diaľničnú spoločnosť, keď od nej potrebuje pomoc. Dispečing čísla 112 privolá políciu a tá spätne kontaktuje núdzovú linku, či už zaistila ostatné zložky. Pokiaľ nie, tak policajt sám volá národnú diaľničnú spoločnosť. „Keď mám informáciu, že vozidlá blokujú pruh alebo sa situácia komplikuje, okamžite volám správcu cesty, nech tam vyšle vozidlo so svetelnou šípkou,“ povedal Viktor Kissa z diaľničnej polície. Správca diaľnice, ale ani polícia nemajú kapacity na to, aby v pondelok ráno stáli preventívne zložky na rizikových miestach diaľnice. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že často dostane informáciu o nehode neskoro.

SkryťVypnúť reklamu

telefony_dialnica_2.jpg

Na nehodovom úseku medzi Trnavou a Bratislavou nie sú kamery a správca cesty dostane informáciu až od polície. „Ak policajt urýchlene rieši nehodu a zabudne dať vedieť správcovi, nastáva časový presah,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť síce spravuje aj vlastní komunikáciu, ale v prípade nehody na nej nemôže v podstate nič vykonávať. Ani odťahovať vozidlá, lebo na to slúžia zmluvné odťahové služby.

Problematické odťahovanie

Veľké zdržanie na diaľnici spôsobujú havarované vozidlá, najmä kamióny a ich komplikované odstraňovanie. Národná diaľničná spoločnosť diaľnicu vlastní a spravuje, ale nemá takmer žiadne právomoci v prípade nehody na nej niečo vykonávať. „Veľmi veľa úkonov, ktoré nemôžeme robiť, by sme chceli mať v kompetencii,“ potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako policajt môže riadiť dopravu a riešiť dopravnú nehodu, ale nemá právo privolať najrýchlejšiu odťahovú službu a prikázať odtiahnutie vraku. Prvú voľbu má vinník nehody, ktorý si zavolá zrejme najlacnejšiu odťahovú službu. Správca komunikácie nemá zariadenie na odťahovanie a má iba podpísané zmluvy s dodávateľmi. Musí však čakať ako vyrieši situáciu vinník, v prípade že je živý a zdravý.

Až keď sa zistí, že by odtiahnutie trvalo dlho alebo to privolaná služba nedokáže, potom nastúpi správca komunikácie. „Nemôžeme sa čudovať, že pri akejkoľvek kolízii je diaľnica odstavená strašne dlho, lebo sa čaká najmä na odťahovú službu,“ podľa Jánošíka ani posledná úprava zákona o premávke toto nedoriešila.


Zápchy na D1 spôsobuje zvedavosť

Časté nehody na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vznikajú najmä nedodržaním bezpečnej vzdialenosti a nepozornosťou vodičov. Na vine býva tiež ignorovanie ostatných šoférov. Rovnaké príčiny spôsobujú zápchy počas likvidácie nehôd.

SkryťVypnúť reklamu

Autá správy diaľnic majú oranžové majáky, ktoré neumožňujú uplatniť si právo prednosti v jazde. Vodiči ich nerešpektujú a často vozidlá nepustia vôbec. „Vodič nášmu vozidlu neuhne ani za ten svet, pretože ako vidíme na cestách, má problém uhnúť sanitke,“ upozornil Marcel Jánošík. Na diaľnici sa bežne nepoužívajú spätné zrkadlá a zneužíva odstavný pruh. Veľkou prekážkou je tiež zvedavosť a senzáciechtivosť vodičov.
„Naši vodiči sú škodoradostní, majú z nehody divadlo, pozerajú sa dokonca aj z opačného smeru,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície. Keby sa vodiči starali o seba a rešpektovali premávku, kolóny by na diaľnici vôbec neboli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 512
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 177
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 674
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 200
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 027
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 068
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  2. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  3. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  4. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  5. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  6. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  7. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  8. Soňa Fröhlichová: Hollywood – synonymum amerického filmového priemyslu, deň číslo 18 a 19
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 136 849
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 195
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 265
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 117
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 964
  6. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 854
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 838
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 490
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu