SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Telefóny na diaľnici žijú

Núdzové telefóny na diaľnici síce fungujú ale zostávajú nevyužité. Motoristi volajú pomoc mobilom a pokiaľ ide o havárie je to lepšie a rýchlejšie spojenie s políciou a záchrankou. Komunikácia pri zásahoch a sprejazdňovaní diaľnice má medzery.

Núdzové telefóny na diaľnici fungujú a spoja motoristu s operátorom strediska správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Sú využité iba minimálne.Núdzové telefóny na diaľnici fungujú a spoja motoristu s operátorom strediska správy a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Sú využité iba minimálne. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Telefóny na diaľniciach sú napojené na strediská správy diaľnic a údržby ciest. Všetky kilometre diaľnic sú udržiavané z jednotlivých bodov, ktorých je na Slovensku pätnásť. Stredisko je veľký objekt s päťdesiatkou zamestnancov, vrátane dispečera, ktorý zabezpečuje a spracováva udalosti vzniknuté na diaľnici. Dispečer strediska má tiež povinnosť dvíhať telefón, pokiaľ sa motorista z diaľnice ozve.

Ak potrebujete na diaľnici akúkoľvek pomoc a nemáte mobil, použite statický SOS telefón na diaľnici. Dispečer vyšle informáciu cez svoje stredisko svojim ľuďom a postúpi ju polícii alebo záchranným zložkám. „Súčasne dáva informáciu na centrálne operátorské stanovisko v Bratislave, ktoré potom zmobilizuje ďalšie zložky. Systém je viacúrovňový a v podstate funguje non stop,“ potvrdil Marcel Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Volajte radšej z mobilu

Telefóny na diaľnici sú viac menej záložný systém pre prípad, ak motorista nemá inú možnosť privolať pomoc. Ak havarujete alebo máte v aute iný zdravotný problém, asi bude lepšie volať záchranku a nie správcu komunikácie. Samozrejme v núdzovom prípade dispečer národnej diaľničnej spoločnosti zavolá pomoc. „Telefóny sú využívané minimálne, pretože keď sa niekomu niečo stane, aj bez poškodenia zdravia, len treba riešiť nehodu, ľudia volajú z mobilných telefónov políciu,“ okomentoval realitu Marcel Jánošík. V prípade nehody so zranenými treba rovno volať číslo 112.

Podľa ankety na našej stránke iba 3,5 percenta opýtaných využilo služby núdzového telefónu na diaľnici. Až 72,3 percenta šoférov službu zatiaľ nepotrebovalo a 16,8 percenta si myslí, že v ére mobilov sú tieto telefóny nepotrebné.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto informuje správcu

Núdzové volanie na 112 obyčajne prepoja na diaľničnú políciu a na operačné stredisko súčasne. Polícia informuje Národnú diaľničnú spoločnosť, keď od nej potrebuje pomoc. Dispečing čísla 112 privolá políciu a tá spätne kontaktuje núdzovú linku, či už zaistila ostatné zložky. Pokiaľ nie, tak policajt sám volá národnú diaľničnú spoločnosť. „Keď mám informáciu, že vozidlá blokujú pruh alebo sa situácia komplikuje, okamžite volám správcu cesty, nech tam vyšle vozidlo so svetelnou šípkou,“ povedal Viktor Kissa z diaľničnej polície. Správca diaľnice, ale ani polícia nemajú kapacity na to, aby v pondelok ráno stáli preventívne zložky na rizikových miestach diaľnice. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že často dostane informáciu o nehode neskoro.

Skryť Vypnúť reklamu

telefony_dialnica_2.jpg

Na nehodovom úseku medzi Trnavou a Bratislavou nie sú kamery a správca cesty dostane informáciu až od polície. „Ak policajt urýchlene rieši nehodu a zabudne dať vedieť správcovi, nastáva časový presah,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť síce spravuje aj vlastní komunikáciu, ale v prípade nehody na nej nemôže v podstate nič vykonávať. Ani odťahovať vozidlá, lebo na to slúžia zmluvné odťahové služby.

Problematické odťahovanie

Veľké zdržanie na diaľnici spôsobujú havarované vozidlá, najmä kamióny a ich komplikované odstraňovanie. Národná diaľničná spoločnosť diaľnicu vlastní a spravuje, ale nemá takmer žiadne právomoci v prípade nehody na nej niečo vykonávať. „Veľmi veľa úkonov, ktoré nemôžeme robiť, by sme chceli mať v kompetencii,“ potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Rovnako policajt môže riadiť dopravu a riešiť dopravnú nehodu, ale nemá právo privolať najrýchlejšiu odťahovú službu a prikázať odtiahnutie vraku. Prvú voľbu má vinník nehody, ktorý si zavolá zrejme najlacnejšiu odťahovú službu. Správca komunikácie nemá zariadenie na odťahovanie a má iba podpísané zmluvy s dodávateľmi. Musí však čakať ako vyrieši situáciu vinník, v prípade že je živý a zdravý.

Až keď sa zistí, že by odtiahnutie trvalo dlho alebo to privolaná služba nedokáže, potom nastúpi správca komunikácie. „Nemôžeme sa čudovať, že pri akejkoľvek kolízii je diaľnica odstavená strašne dlho, lebo sa čaká najmä na odťahovú službu,“ podľa Jánošíka ani posledná úprava zákona o premávke toto nedoriešila.


Zápchy na D1 spôsobuje zvedavosť

Časté nehody na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vznikajú najmä nedodržaním bezpečnej vzdialenosti a nepozornosťou vodičov. Na vine býva tiež ignorovanie ostatných šoférov. Rovnaké príčiny spôsobujú zápchy počas likvidácie nehôd.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá správy diaľnic majú oranžové majáky, ktoré neumožňujú uplatniť si právo prednosti v jazde. Vodiči ich nerešpektujú a často vozidlá nepustia vôbec. „Vodič nášmu vozidlu neuhne ani za ten svet, pretože ako vidíme na cestách, má problém uhnúť sanitke,“ upozornil Marcel Jánošík. Na diaľnici sa bežne nepoužívajú spätné zrkadlá a zneužíva odstavný pruh. Veľkou prekážkou je tiež zvedavosť a senzáciechtivosť vodičov.
„Naši vodiči sú škodoradostní, majú z nehody divadlo, pozerajú sa dokonca aj z opačného smeru,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície. Keby sa vodiči starali o seba a rešpektovali premávku, kolóny by na diaľnici vôbec neboli.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 941
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 322
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 409
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 292
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 846
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 787
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 273
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 188
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 051
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

20 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

10 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan