BRATISLAVA. Telefóny na diaľniciach sú napojené na strediská správy diaľnic a údržby ciest. Všetky kilometre diaľnic sú udržiavané z jednotlivých bodov, ktorých je na Slovensku pätnásť. Stredisko je veľký objekt s päťdesiatkou zamestnancov, vrátane dispečera, ktorý zabezpečuje a spracováva udalosti vzniknuté na diaľnici. Dispečer strediska má tiež povinnosť dvíhať telefón, pokiaľ sa motorista z diaľnice ozve.
Ak potrebujete na diaľnici akúkoľvek pomoc a nemáte mobil, použite statický SOS telefón na diaľnici. Dispečer vyšle informáciu cez svoje stredisko svojim ľuďom a postúpi ju polícii alebo záchranným zložkám. „Súčasne dáva informáciu na centrálne operátorské stanovisko v Bratislave, ktoré potom zmobilizuje ďalšie zložky. Systém je viacúrovňový a v podstate funguje non stop,“ potvrdil Marcel Jánošík.
Volajte radšej z mobilu
Telefóny na diaľnici sú viac menej záložný systém pre prípad, ak motorista nemá inú možnosť privolať pomoc. Ak havarujete alebo máte v aute iný zdravotný problém, asi bude lepšie volať záchranku a nie správcu komunikácie. Samozrejme v núdzovom prípade dispečer národnej diaľničnej spoločnosti zavolá pomoc. „Telefóny sú využívané minimálne, pretože keď sa niekomu niečo stane, aj bez poškodenia zdravia, len treba riešiť nehodu, ľudia volajú z mobilných telefónov políciu,“ okomentoval realitu Marcel Jánošík. V prípade nehody so zranenými treba rovno volať číslo 112.
Podľa ankety na našej stránke iba 3,5 percenta opýtaných využilo služby núdzového telefónu na diaľnici. Až 72,3 percenta šoférov službu zatiaľ nepotrebovalo a 16,8 percenta si myslí, že v ére mobilov sú tieto telefóny nepotrebné.
Kto informuje správcu
Núdzové volanie na 112 obyčajne prepoja na diaľničnú políciu a na operačné stredisko súčasne. Polícia informuje Národnú diaľničnú spoločnosť, keď od nej potrebuje pomoc. Dispečing čísla 112 privolá políciu a tá spätne kontaktuje núdzovú linku, či už zaistila ostatné zložky. Pokiaľ nie, tak policajt sám volá národnú diaľničnú spoločnosť. „Keď mám informáciu, že vozidlá blokujú pruh alebo sa situácia komplikuje, okamžite volám správcu cesty, nech tam vyšle vozidlo so svetelnou šípkou,“ povedal Viktor Kissa z diaľničnej polície. Správca diaľnice, ale ani polícia nemajú kapacity na to, aby v pondelok ráno stáli preventívne zložky na rizikových miestach diaľnice. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že často dostane informáciu o nehode neskoro.
![]() |
Na nehodovom úseku medzi Trnavou a Bratislavou nie sú kamery a správca cesty dostane informáciu až od polície. „Ak policajt urýchlene rieši nehodu a zabudne dať vedieť správcovi, nastáva časový presah,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť síce spravuje aj vlastní komunikáciu, ale v prípade nehody na nej nemôže v podstate nič vykonávať. Ani odťahovať vozidlá, lebo na to slúžia zmluvné odťahové služby.
Problematické odťahovanie
Veľké zdržanie na diaľnici spôsobujú havarované vozidlá, najmä kamióny a ich komplikované odstraňovanie. Národná diaľničná spoločnosť diaľnicu vlastní a spravuje, ale nemá takmer žiadne právomoci v prípade nehody na nej niečo vykonávať. „Veľmi veľa úkonov, ktoré nemôžeme robiť, by sme chceli mať v kompetencii,“ potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.
Rovnako policajt môže riadiť dopravu a riešiť dopravnú nehodu, ale nemá právo privolať najrýchlejšiu odťahovú službu a prikázať odtiahnutie vraku. Prvú voľbu má vinník nehody, ktorý si zavolá zrejme najlacnejšiu odťahovú službu. Správca komunikácie nemá zariadenie na odťahovanie a má iba podpísané zmluvy s dodávateľmi. Musí však čakať ako vyrieši situáciu vinník, v prípade že je živý a zdravý.
Až keď sa zistí, že by odtiahnutie trvalo dlho alebo to privolaná služba nedokáže, potom nastúpi správca komunikácie. „Nemôžeme sa čudovať, že pri akejkoľvek kolízii je diaľnica odstavená strašne dlho, lebo sa čaká najmä na odťahovú službu,“ podľa Jánošíka ani posledná úprava zákona o premávke toto nedoriešila.
Zápchy na D1 spôsobuje zvedavosť
Časté nehody na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou vznikajú najmä nedodržaním bezpečnej vzdialenosti a nepozornosťou vodičov. Na vine býva tiež ignorovanie ostatných šoférov. Rovnaké príčiny spôsobujú zápchy počas likvidácie nehôd.
Autá správy diaľnic majú oranžové majáky, ktoré neumožňujú uplatniť si právo prednosti v jazde. Vodiči ich nerešpektujú a často vozidlá nepustia vôbec. „Vodič nášmu vozidlu neuhne ani za ten svet, pretože ako vidíme na cestách, má problém uhnúť sanitke,“ upozornil Marcel Jánošík. Na diaľnici sa bežne nepoužívajú spätné zrkadlá a zneužíva odstavný pruh. Veľkou prekážkou je tiež zvedavosť a senzáciechtivosť vodičov.
„Naši vodiči sú škodoradostní, majú z nehody divadlo, pozerajú sa dokonca aj z opačného smeru,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície. Keby sa vodiči starali o seba a rešpektovali premávku, kolóny by na diaľnici vôbec neboli.