SME
reklama

Dajte pozor na aquaplaning. Niektorí vodiči naň doplatili

Kombinácia krivých ciest, hustého dažďa, vysokej rýchlosti a plytkého dezénu môže vyústiť do havárie. Na neovládateľný šmyk stačí za istých okolností osemdesiatka. Poradíme vám, ako zvládnuť mokrú cestu a nehavarovať.

V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom.V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom. (Zdroj: Katarína Chválová)

BRATISLAVA. V piatok podvečer stopuje vedľa cesty muž v obleku a približne päťdesiat metrov ďalej od kraja cesty vidieť zadnú časť havarovaného BMW. Vedľa auta postáva žena s dvomi malými deťmi. Rodina mala šťastie, pretože nehoda spôsobená aquaplaningom si vyžiadala iba rozbité auto. Vodič ukazuje na mláku a koľaj plnú vody, kde sa jeho auto aj napriek stabilizačnému systému dostalo do šmyku. Následne preletelo niekoľko kríkov, šikmo sa kĺzalo na lúke a po sto metroch sa zastavilo v stromoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenské cesty sú v žalostnom stave a žiaľ, veľa úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je na vznik aquaplaningu ako stvorených. Voda stojaca v koľajách alebo na celej šírke cesty neodteká a zvyšuje riziko šmyku. V konečnom dôsledku vodič musí tomu prispôsobiť rýchlosť a čítať cestu v daždi aj bezprostredne po ňom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je na diaľnici stotridsiatka, to ešte neznamená, že v daždi tadiaľ možno ísť takou rýchlosťou. Nehovoriac o silných autách na širokých pneumatikách. Pri piatich milimetroch vody na ceste a širokých dezénoch môže byť stokilometrová rýchlosť na širokej opotrebovanej pneumatike vyslovený hazard. Pritom Dacia Logan na úzkych pneumatikách tadiaľ prejde rýchlejšie a bezpečnejšie ako silné auto na širokých plášťoch. To neplatí, ak je cesta iba mokrá, bez vrstvy vody, pretože tam sú široké športové plášte podstatne lepšie. Riziko predstavujú koľaje plné vody a široké mláky.

Zachovajte pokoj

Zákernosť aquplaningu je v neovládateľnosti auta. Vodný klin medzi pneumatikou a cestou spôsobí, že auto stratí kontakt s asfaltom a ide tam, kde ho vedú zotrvačné sily. Keď pneumatika pláva, nedokáže ani minimálne zmeniť smer auta. Preto je dôležité, aby po obnovení priľnavosti nebrzdila, ani prudko nemenila smer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak pocítite, že auto na vode zaplávalo, alebo zrazu vystúpili otáčky, nezľaknite sa. Vytlačte spojku a zachovajte pôvodný smer. Auto korigujte až potom, ako sa obnoví priľnavosť. Prudkým otočením volantu na vode nič nedosiahnete a keď sa kolesá prilepia späť o asfalt, auto tak prudko zatočí, že šmyk už nevyrovná ani stabilizačný systém. Najlepšie je plávaniu s autom predísť.

Rozhodujú pneumatiky, voda a rýchlosť

Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

aquaplaning_sme_2.jpg

Päťmilimetrová vrstva vody dokáže zdvihnúť auto s opotrebovanými pneumatikami v osemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Nemecký automotoklub Adac robil špeciálny test, pri ktorom obul auto Kia cee´d do piatich rôznych rozmerov pneumatík. Samozrejme, športové obutie rozmeru 225/40 R18 znamenalo výrazné zlepšenie jazdných vlastností na suchu aj vlhkej vozovke. V hustom daždi však každý centimeter šírky navyše oproti základnému obutiu znamenal zvýšenie rizika aquaplainingu. Napríklad na rovnakej vrstve vody dosiahli pneumatiky rozmeru 225/40 aquaplaining už pri rýchlosti 69 km/h. Úzke plášte 185/65 plávali až pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu.

Zodpovedný je vodič

Nakoľko hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, musí sa o bezpečnosť postarať vodič. Znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň tri milimetre. Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Adac

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 691
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 105
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 112
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 268
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Odišla Eva Štefankovičová, režisérka filmu, ktorého scenár ležal 10 rokov v televíznej dramaturgii, lebo ešte nenastal ten správny čas nakrútiť ho
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.4.1924)
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  4. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  5. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  6. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  7. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  8. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 599
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 535
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 260
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 754
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 077
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 887
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu