SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Dajte pozor na aquaplaning. Niektorí vodiči naň doplatili

Kombinácia krivých ciest, hustého dažďa, vysokej rýchlosti a plytkého dezénu môže vyústiť do havárie. Na neovládateľný šmyk stačí za istých okolností osemdesiatka. Poradíme vám, ako zvládnuť mokrú cestu a nehavarovať.

V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom.V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom. (Zdroj: Katarína Chválová)

BRATISLAVA. V piatok podvečer stopuje vedľa cesty muž v obleku a približne päťdesiat metrov ďalej od kraja cesty vidieť zadnú časť havarovaného BMW. Vedľa auta postáva žena s dvomi malými deťmi. Rodina mala šťastie, pretože nehoda spôsobená aquaplaningom si vyžiadala iba rozbité auto. Vodič ukazuje na mláku a koľaj plnú vody, kde sa jeho auto aj napriek stabilizačnému systému dostalo do šmyku. Následne preletelo niekoľko kríkov, šikmo sa kĺzalo na lúke a po sto metroch sa zastavilo v stromoch.

Slovenské cesty sú v žalostnom stave a žiaľ, veľa úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je na vznik aquaplaningu ako stvorených. Voda stojaca v koľajách alebo na celej šírke cesty neodteká a zvyšuje riziko šmyku. V konečnom dôsledku vodič musí tomu prispôsobiť rýchlosť a čítať cestu v daždi aj bezprostredne po ňom.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak je na diaľnici stotridsiatka, to ešte neznamená, že v daždi tadiaľ možno ísť takou rýchlosťou. Nehovoriac o silných autách na širokých pneumatikách. Pri piatich milimetroch vody na ceste a širokých dezénoch môže byť stokilometrová rýchlosť na širokej opotrebovanej pneumatike vyslovený hazard. Pritom Dacia Logan na úzkych pneumatikách tadiaľ prejde rýchlejšie a bezpečnejšie ako silné auto na širokých plášťoch. To neplatí, ak je cesta iba mokrá, bez vrstvy vody, pretože tam sú široké športové plášte podstatne lepšie. Riziko predstavujú koľaje plné vody a široké mláky.

Zachovajte pokoj

Zákernosť aquplaningu je v neovládateľnosti auta. Vodný klin medzi pneumatikou a cestou spôsobí, že auto stratí kontakt s asfaltom a ide tam, kde ho vedú zotrvačné sily. Keď pneumatika pláva, nedokáže ani minimálne zmeniť smer auta. Preto je dôležité, aby po obnovení priľnavosti nebrzdila, ani prudko nemenila smer.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak pocítite, že auto na vode zaplávalo, alebo zrazu vystúpili otáčky, nezľaknite sa. Vytlačte spojku a zachovajte pôvodný smer. Auto korigujte až potom, ako sa obnoví priľnavosť. Prudkým otočením volantu na vode nič nedosiahnete a keď sa kolesá prilepia späť o asfalt, auto tak prudko zatočí, že šmyk už nevyrovná ani stabilizačný systém. Najlepšie je plávaniu s autom predísť.

Rozhodujú pneumatiky, voda a rýchlosť

Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre.

Skryť Vypnúť reklamu

aquaplaning_sme_2.jpg

Päťmilimetrová vrstva vody dokáže zdvihnúť auto s opotrebovanými pneumatikami v osemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Nemecký automotoklub Adac robil špeciálny test, pri ktorom obul auto Kia cee´d do piatich rôznych rozmerov pneumatík. Samozrejme, športové obutie rozmeru 225/40 R18 znamenalo výrazné zlepšenie jazdných vlastností na suchu aj vlhkej vozovke. V hustom daždi však každý centimeter šírky navyše oproti základnému obutiu znamenal zvýšenie rizika aquaplainingu. Napríklad na rovnakej vrstve vody dosiahli pneumatiky rozmeru 225/40 aquaplaining už pri rýchlosti 69 km/h. Úzke plášte 185/65 plávali až pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu.

Zodpovedný je vodič

Nakoľko hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, musí sa o bezpečnosť postarať vodič. Znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň tri milimetre. Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 841
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 668
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 003
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 687
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 936
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 547
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 082
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 578
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 488
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 331
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson