SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Dajte pozor na aquaplaning. Niektorí vodiči naň doplatili

Kombinácia krivých ciest, hustého dažďa, vysokej rýchlosti a plytkého dezénu môže vyústiť do havárie. Na neovládateľný šmyk stačí za istých okolností osemdesiatka. Poradíme vám, ako zvládnuť mokrú cestu a nehavarovať.

V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom.V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom. (Zdroj: Katarína Chválová)

BRATISLAVA. V piatok podvečer stopuje vedľa cesty muž v obleku a približne päťdesiat metrov ďalej od kraja cesty vidieť zadnú časť havarovaného BMW. Vedľa auta postáva žena s dvomi malými deťmi. Rodina mala šťastie, pretože nehoda spôsobená aquaplaningom si vyžiadala iba rozbité auto. Vodič ukazuje na mláku a koľaj plnú vody, kde sa jeho auto aj napriek stabilizačnému systému dostalo do šmyku. Následne preletelo niekoľko kríkov, šikmo sa kĺzalo na lúke a po sto metroch sa zastavilo v stromoch.

Slovenské cesty sú v žalostnom stave a žiaľ, veľa úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je na vznik aquaplaningu ako stvorených. Voda stojaca v koľajách alebo na celej šírke cesty neodteká a zvyšuje riziko šmyku. V konečnom dôsledku vodič musí tomu prispôsobiť rýchlosť a čítať cestu v daždi aj bezprostredne po ňom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak je na diaľnici stotridsiatka, to ešte neznamená, že v daždi tadiaľ možno ísť takou rýchlosťou. Nehovoriac o silných autách na širokých pneumatikách. Pri piatich milimetroch vody na ceste a širokých dezénoch môže byť stokilometrová rýchlosť na širokej opotrebovanej pneumatike vyslovený hazard. Pritom Dacia Logan na úzkych pneumatikách tadiaľ prejde rýchlejšie a bezpečnejšie ako silné auto na širokých plášťoch. To neplatí, ak je cesta iba mokrá, bez vrstvy vody, pretože tam sú široké športové plášte podstatne lepšie. Riziko predstavujú koľaje plné vody a široké mláky.

Zachovajte pokoj

Zákernosť aquplaningu je v neovládateľnosti auta. Vodný klin medzi pneumatikou a cestou spôsobí, že auto stratí kontakt s asfaltom a ide tam, kde ho vedú zotrvačné sily. Keď pneumatika pláva, nedokáže ani minimálne zmeniť smer auta. Preto je dôležité, aby po obnovení priľnavosti nebrzdila, ani prudko nemenila smer.

SkryťVypnúť reklamu

Ak pocítite, že auto na vode zaplávalo, alebo zrazu vystúpili otáčky, nezľaknite sa. Vytlačte spojku a zachovajte pôvodný smer. Auto korigujte až potom, ako sa obnoví priľnavosť. Prudkým otočením volantu na vode nič nedosiahnete a keď sa kolesá prilepia späť o asfalt, auto tak prudko zatočí, že šmyk už nevyrovná ani stabilizačný systém. Najlepšie je plávaniu s autom predísť.

Rozhodujú pneumatiky, voda a rýchlosť

Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre.

SkryťVypnúť reklamu

aquaplaning_sme_2.jpg

Päťmilimetrová vrstva vody dokáže zdvihnúť auto s opotrebovanými pneumatikami v osemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Nemecký automotoklub Adac robil špeciálny test, pri ktorom obul auto Kia cee´d do piatich rôznych rozmerov pneumatík. Samozrejme, športové obutie rozmeru 225/40 R18 znamenalo výrazné zlepšenie jazdných vlastností na suchu aj vlhkej vozovke. V hustom daždi však každý centimeter šírky navyše oproti základnému obutiu znamenal zvýšenie rizika aquaplainingu. Napríklad na rovnakej vrstve vody dosiahli pneumatiky rozmeru 225/40 aquaplaining už pri rýchlosti 69 km/h. Úzke plášte 185/65 plávali až pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu.

Zodpovedný je vodič

Nakoľko hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, musí sa o bezpečnosť postarať vodič. Znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň tri milimetre. Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 891
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 881
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 526
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 893
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 261
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  2. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  3. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody 2 098
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu