SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Dajte pozor na aquaplaning. Niektorí vodiči naň doplatili

Kombinácia krivých ciest, hustého dažďa, vysokej rýchlosti a plytkého dezénu môže vyústiť do havárie. Na neovládateľný šmyk stačí za istých okolností osemdesiatka. Poradíme vám, ako zvládnuť mokrú cestu a nehavarovať.

V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom.V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom. (Zdroj: Katarína Chválová)

BRATISLAVA. V piatok podvečer stopuje vedľa cesty muž v obleku a približne päťdesiat metrov ďalej od kraja cesty vidieť zadnú časť havarovaného BMW. Vedľa auta postáva žena s dvomi malými deťmi. Rodina mala šťastie, pretože nehoda spôsobená aquaplaningom si vyžiadala iba rozbité auto. Vodič ukazuje na mláku a koľaj plnú vody, kde sa jeho auto aj napriek stabilizačnému systému dostalo do šmyku. Následne preletelo niekoľko kríkov, šikmo sa kĺzalo na lúke a po sto metroch sa zastavilo v stromoch.

Slovenské cesty sú v žalostnom stave a žiaľ, veľa úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je na vznik aquaplaningu ako stvorených. Voda stojaca v koľajách alebo na celej šírke cesty neodteká a zvyšuje riziko šmyku. V konečnom dôsledku vodič musí tomu prispôsobiť rýchlosť a čítať cestu v daždi aj bezprostredne po ňom.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak je na diaľnici stotridsiatka, to ešte neznamená, že v daždi tadiaľ možno ísť takou rýchlosťou. Nehovoriac o silných autách na širokých pneumatikách. Pri piatich milimetroch vody na ceste a širokých dezénoch môže byť stokilometrová rýchlosť na širokej opotrebovanej pneumatike vyslovený hazard. Pritom Dacia Logan na úzkych pneumatikách tadiaľ prejde rýchlejšie a bezpečnejšie ako silné auto na širokých plášťoch. To neplatí, ak je cesta iba mokrá, bez vrstvy vody, pretože tam sú široké športové plášte podstatne lepšie. Riziko predstavujú koľaje plné vody a široké mláky.

Zachovajte pokoj

Zákernosť aquplaningu je v neovládateľnosti auta. Vodný klin medzi pneumatikou a cestou spôsobí, že auto stratí kontakt s asfaltom a ide tam, kde ho vedú zotrvačné sily. Keď pneumatika pláva, nedokáže ani minimálne zmeniť smer auta. Preto je dôležité, aby po obnovení priľnavosti nebrzdila, ani prudko nemenila smer.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak pocítite, že auto na vode zaplávalo, alebo zrazu vystúpili otáčky, nezľaknite sa. Vytlačte spojku a zachovajte pôvodný smer. Auto korigujte až potom, ako sa obnoví priľnavosť. Prudkým otočením volantu na vode nič nedosiahnete a keď sa kolesá prilepia späť o asfalt, auto tak prudko zatočí, že šmyk už nevyrovná ani stabilizačný systém. Najlepšie je plávaniu s autom predísť.

Rozhodujú pneumatiky, voda a rýchlosť

Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre.

Skryť Vypnúť reklamu

aquaplaning_sme_2.jpg

Päťmilimetrová vrstva vody dokáže zdvihnúť auto s opotrebovanými pneumatikami v osemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Nemecký automotoklub Adac robil špeciálny test, pri ktorom obul auto Kia cee´d do piatich rôznych rozmerov pneumatík. Samozrejme, športové obutie rozmeru 225/40 R18 znamenalo výrazné zlepšenie jazdných vlastností na suchu aj vlhkej vozovke. V hustom daždi však každý centimeter šírky navyše oproti základnému obutiu znamenal zvýšenie rizika aquaplainingu. Napríklad na rovnakej vrstve vody dosiahli pneumatiky rozmeru 225/40 aquaplaining už pri rýchlosti 69 km/h. Úzke plášte 185/65 plávali až pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu.

Zodpovedný je vodič

Nakoľko hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, musí sa o bezpečnosť postarať vodič. Znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň tri milimetre. Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 041
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 978
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 309
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 272
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 927
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 526
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 399
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 077
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


23 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu