SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Skúšali sme dokonalé BMW Z4

Nový dvojsedadlový roadster BMW Z4 nie je iba módnym hitom leta. Pod nádhernými krivkami karosérie sa ukrýva najmodernejšia technika. Odhliadnuc od úzkeho spektra využitia tohto auta si ho dovolíme označiť za dokonalé.

Verzia  sDrive 35i  predstavuje na dnešnú dobu  dokonalú symbiózu modernej automobilovej techniky, dizajnu a materiálového inžinierstva.Verzia sDrive 35i predstavuje na dnešnú dobu dokonalú symbiózu modernej automobilovej techniky, dizajnu a materiálového inžinierstva. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. Športovými modelmi radu Z automobilka BMW demonštrovala nové trendy v dizajne a technike a zároveň sa vracala ku koreňom slávnych modelov.

Prvé BMW Z1 malo spúšťacie dvere, ktoré mizli v prahoch. Druhý roadster Z3 ako auto Jamesa Bonda rozbehol hromadnú produkciu dvojsedadlových športových áut tohto typu. Minulá generácia Z4 zasa skĺbila klasický dizajn s novou líniou BMW. K dokonalému spojeniu prišlo teraz pri premiére nového BMW Z4.

Plátenná strecha je preč

Výrobca zrejme pod tlakom módnych trendov upustil od klasickej plátennej strechy a nahradil ju skladacou a plechovou. Auto so zatvorenou strechou prišlo o časť svojho pôvodného rukopisu, na druhej strane je použiteľnejším celý rok. Najmä pribudol vnútorný priestor, takže do BMW Z4 sa netreba skladať ako do tanku, ale dá sa v ňom pohodlne dochádzať do práce.

Pri troche skromnosti s využívaním batožinového priestoru možno Z4 používať ako služobné auto na obchodné cesty. Veď vyzerá nadmieru reprezentatívne a jeho umelecká stránka sa približuje šperku. To spozná iba ten, kto uvidí Z4 naživo.

Izoluje od hluku

Po týždni jazdenia v rôznorodom počasí sa ukáže aj plechová strecha ako vhodná zmena, hoci nemá spomínané čaro plátennej. V zavretej polohe má Z4 rovnaký akustický komfort ako bežné malé kupé. Pri pohľade na tvary auta vysokého sotva meter tridsať sa nám nechce veriť, že súčiniteľ odporu vzduchu je dosť vysoký až 0,34.

Zato automobilka urobila niekoľko opatrení vo využití energie pri brzdení, aby so športovým modelom dosiahla nízku spotrebu a vysoký výkon. BMW Z4 sDrive 3,5i by malo pri výkone 225 kW dosiahnuť priemernú spotrebu iba 9 litrov. Nám sa to čiastkovo podarilo, ale reálna radosť z jazdy vychádza na 12,5 litra.

Otvára nebo nad hlavou

Jazda s vetrom vo vlasoch a difúzorom medzi bezpečnostnými oblúkmi prevetrá hlavu až vo vysokej rýchlosti. Mrholenie v bežnom tempe nemá šancu obťažovať posádku a ak sa rozprší, keď ste už mimo auta, stačí podržať tlačidlo zamykania na diaľkovom ovládači a strecha sa samočinne zatvorí. Dvadsaťsekundová operácia prebieha celkom ticho a hladko.

Pri nedávnom teste kabrioletu Mini sprevádzal zatváranie strechy oveľa vyšší hluk. Otvorený roadster sa správa na pocit rovnako tuho ako ostatné BMW, čo dosiahli konštruktéri početnými výstuhami v motorovom priestore a tiež priehradou medzi sedadlami a batožinovým priestorom. V porovnaní s predchodcom je rám čelného skla oproti hlavám cestujúcich poznateľne vyššie a nastupovanie jednoduchšie.

Sedadlá bez elektriky

Vo výbave najsilnejšej verzie nás trochu prekvapilo iba manuálne nastavovanie polohy sedadla. Nejde o rozmaznanosť, ale práve v tomto type auta je málo miesta na ovládače a posádka sedí takmer na podlahe, čiže výškové nastavovanie s odľahčovaním sedadla vyzerá nanajvýš komicky. Voči tvaru sedadiel a polohe sedenia za volantom však nemožno mať žiadne výhrady.

Dokonalý interiér

Ešte sme nesedeli v BMW, ktorého interiér by sa pridŕžal konzervatívnych línií značky, ale zároveň pôsobil tak emočne taliansky. Kruhové ovládače klimatizácie korešpondujú s tvarom prístrojovej dosky, rovnako precízne a pekne vyzerajú budíky pred vodičom.

Všetko je do najmenšieho detailu prepracované a dobre stvárnené. V Z4 ani na krivej ceste nič nevŕzgalo a celkom dobre sa interiér čistí aj od prachu. Jediný praktický odkladací priestor s pogumovaným dnom je pred radiacou pákou. Boxy vo dverách aj skrinka pred spolujazdcom sú skôr symbolické. Preto sme využívali priestor za prednými sedadlami s poličkou a sieťkou. Zádržná sieťka sa síce zosúvala dole, ale predmety ostali pridržané sedadlami.

Ako v sedmičke

V malom aute sa našlo miesto pre elektroniku, palubný informačný systém, navigáciu a najnovšiu generáciu ovládača iDrive. V podstate ide o základnú úroveň, ktorú používa aj BMW radu 7. Na BMW je zaujímavé ako dokáže skĺbiť klasiku v ovládacích prvkoch s najnovšou technikou. Jediné, čo sa zmenilo a nevedeli sme si s tým spočiatku rady, bolo vypínanie stabilizačného systému.

Jediným ovládačom na stredovom tuneli možno prestaviť charakteristiku celého auta z normálneho režimu (Normal) na Sport a Sport+. Posledný stupeň rozsvieti ikonu vypnutého stabilizačného systému, aktivuje najrýchlejší spôsob radenia a prestaví aj ostatné komponenty auta na výsostne športové. Zároveň sa vodič nemusí hanbiť porovnávať s niekým v šprinte, pretože auto sa s novou automatickou dvojspojkovou prevodovkou pohne z miesta veľmi svižne.

Prevodovka má dve spojky

Stačí podržať brzdový pedál ľavou nohou a pravou stlačiť plyn. Na displeji zasvieti šachovnicová zástavka, motor vyletí do otáčok a pustením brzdy auto vyletí vpred ako raketa. Bez zbytočného pretáčania kolies a veľmi efektívne. Stabilizačný systém ostáva aktívny, hoci je k športovej jazde benevolentný. Až časom sme prišli na to, že iné tlačidlo treba podržať poriadne dlho a stabilizačný systém DSC sa deaktivuje ešte raz. Už naozaj. Potom sa začína jazda, na ktorú sme u Z4 zvyknutí.

Efektívny šmyk

Novinka sa so samosvorným diferenciálom a hmotnosťou rozdelenou v pomere 50:50 správa disciplinovanejšie ako minulá generácia a robí veľmi efektívne drifty so slušným prenosom výkonu na cestu. Vodič sedí tesne pred zadnými kolesami, takže má o stabilite zadnej časti auta veľmi dobrý prehľad. Prácu nekomplikuje ani nová prevodovka.

V manuálnom režime nechá zaradený stupeň až kým sa vodič nerozhodne preradiť. V tomto má navrch nad konkurenčnou DSG. Trvalo dosť dlho kým BMW prišlo s dvojspojkovou prevodovkou. Kto preradí párkrát pod plným plynom, dospeje k názoru, že to čakanie stálo za to.

Turbo odfukuje

Radový šesťvalec s technológiou Twinturbo a precíznym vstrekovaním nemožno prehliadnuť, pretože ho poriadne počuť. Našťastie turbodúchadlá neubrali bavoráckym motorom tradičný ostrý zvuk, iba pridali vzdychnutie pretlakového ventilu. Samotné parametre výkonu (306 koní) a krútiaceho momentu hovoria samé za seba.

Svojim spôsobom dokonalé

Z rodinného hľadiska takmer nepoužiteľné auto je dokonalé vo svojom obore. Verzia sDrive 35i predstavuje na dnešnú dobu dokonalú symbiózu modernej automobilovej techniky, dizajnu a materiálového inžinierstva. Úloha BMW Z4 nekončí iba pri vonkajšom efekte, pretože najsilnejšia verzia je po jazdeckej stránke výborné športové auto. Rýchlo preraďuje, úžasne vykrajuje zákruty a keď treba, jazdí nádherným šmykom.

Sme spokojní

Motor
Nová prevodovka
Jazdné vlastnosti
Dizajn
Interiér

Sme nespokojní

Odkladacie priestory

Kupujem - nekupujem

V tejto triede určite. Z množstva áut, ktoré mi prešli rukami, je BMW Z4 najkrajšie a najlepšie. Sadli sme si.
BMW Z4 sDrive 35i
Cena modelu od 36 950 eur (1 113 155,70 Sk)
Cena skúš. verzie od 48 500 eur (1 461 111,70 Sk)
Motor -
Typ radový šesťvalec, Twinturbo
Zdvihový objem (cm3) 2979
Výkon (kw/k) 225/306
Pri otáčkach (ot./min.) 5800
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min) 1300-5000
Emisie CO2 (g/km) 219
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2496
Dĺžka (mm) 4239
Šírka (mm) 1790/1951
Výška (mm) 1291
Pohotovostná hmot. (kg) 1580
Objem palivovej nádrže (l) 55
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,2 s
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 13,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 7,0
Kombinovaná spotreba 9,4
Spotreba v teste (l/100 km) 12,2 l/100 km
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  2. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  3. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  7. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  8. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  9. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  10. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 060
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 435
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 803
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 786
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 113
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 437
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 365
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 962
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 2 884
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje od 15 do 30 minút.


18 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 12 h
Nataša Holinová

List z Generálnej prokuratúry je ďalší hlúpy krok a komunikačný prešľap.


19 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 22 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  2. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  3. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  4. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  5. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  6. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Dušan Vršanský: Chcete e-certifikát po očkovaní? Nebuďte naivní, nedostanete nič.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 893
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 301
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 503
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 381
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 623
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 153
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 910
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 391
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu