SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

EuroNCAP: Až päť áut s piatimi hviezdičkami

Šesť nových automobilov sa podrobilo bariérovým skúškam inštitútu EuroNCAP. Výsledky obsahujú zväčša pozitívne hodnotenie.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Ani prísnejšia metodika nárazových testov nepriniesla lavínu negatívnych výsledkov. Technici inštitútu EuroNCAP hodnotia štyri úrovne bezpečnosti vozidiel - ochranu dospelých cestujúcich, ochranu detí, bezpečnosť chodcov a bezpečnostné systémy v aute.

85 percent zo všetkých predaných exemplárov konkrétneho modelu musí štandardne obsahovať stabilizačný systém, inak nemôže rátať s plným počtom hviezdičiek. Napriek sprísneným kritériám si najvyšší počet hviezdičiek odnieslo päť zo šiestich skúšaných automobilov: Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul a Peugeot 3008.

Audi a Honda s výhradami

Bezpečnostná úroveň nového kompaktného SUV od Audi i druhej generácie Hondy Jazz je podľa hodnotenia inštitútu EuroNCAP na vysokej úrovni, čo dokumentujú udelené body. Obe vozidlá však spája zaváhanie v ochrane pasažierov v prípade bočného nárazu do úzkej prekážky podobnej stĺpu, či stromu. Audi v tomto ohľade ponúka iba obmedzenú ochranu, najmä kvôli možnému ohrozeniu hrudníka svojho pasažiera.


Úroveň ochrany, akú posádke poskytuje Honda je dokonca nedostatočná. Najhoršie by v prípade skutočnej nehody vyviazol hrudník cestujúceho. Miera stlačenia rebrier totiž prekročila bezpečnú hranicu.

V celkovom hodnotení si však obe vozidlá vyslúžili päť hviezdičiek.

Skvelí Kórejci

Zástupcovia dvoch kórejských automobiliek - Kia Soul a Hyundai i20 - vyšli z bariérových skúšok s veľmi dobrým hodnotením a plným počtom hviezd.

Obom autám technici EuroNCAP vyčítali možnosť poranenia dolných končatín pasažierov sediacich vpredu vplyvom tvrdých a nevhodne tvarovaných častí palubnej dosky. Bočný náraz im vyniesol výborné hodnotenie, keďže cestujúcim poskytli takmer stopercentnú ochranu.

Peugeot mal poškodený airbag

Najnovší člen rodiny Peugeot obdržal plný počet bodov za ochranu posádky v prípade bočného nárazu. Po bočnom náraze do úzkej prekážky imitujúcej stĺp technici EuroNCAP konštatovali priemernú ochranu hrudníka. Pri vyhodnocovaní nárazu zozadu (neprevádza sa s celým autom, ale iba so sedadlom) do stojacej 3008-čky sa kritika vzniesla na sedadlá. Cestujúcim poskytujú iba priemernú ochranu krčnej chrbtice.

Za ochranu posádky v prípade čelného nárazu si francúzsky výrobok odniesol lichotivé hodnotenie. A to napriek tomu, že skúšaný exemplár mal poškodený airbag spolujazdca, takže plyn z neho unikal nielen z na to určeného otvoru. Tento fakt sa však pod zníženie bezpečnostnej úrovne vozidla nepodpísal. Automobilka prisľúbila, že sa chybou bude zaoberať.

Suzuki len s tromi hviezdičkami

Najhoršie hodnotenie spomedzi poltucta testovaných vozidiel dosiahlo Suzuki Alto, ktoré však na slovenskom trhu nenájdete. Priestor pre posádku síce zostal po čelnom náraze takmer bez deformácií, ale inštitút EuroNCAP japonskému miniautu vyčíta zle navrhnutú palubnú dosku, ktorá môže ohroziť dolné končatiny vodiča a spolujazdca. Najohrozenejšia je pravá noha vodiča.

Ochrana hrudníka v prípade bočného nárazu a ochrana krku a hlavy pri náraze zozadu do stojaceho Alta boli vyhodnotené ako priemerné. Pod hranicou priemeru sa Suzuki ocitlo v oblasti ochrany dieťaťa umiestneného v detskej sedačke. Najväčšou výhradou technikov je v tomto prípade nevypínateľný airbag spolujazdca.

Chodci sa musia mať na pozore

Audi, Kia, Peugeot ani Suzuki sa k chodcom nesprávajú práve priateľsky. Ich predné časti sú nevhodne navrhnuté, takže v prípade zrážky s človekom mu môžu spôsobiť veľmi vážne zranenia. Najhoršiu úroveň ochrany spomedzi šiestich skúšaných modelov poskytuje Peugeot.
Naopak, chvála sa vzniesla na Hondu Jazz a Hyundai i20. Bolo im udelených 60 a 64 percent z maximálneho bodového zisku, čo sa považuje za veľmi dobrý výsledok.

Hodnotiaca tabuľka EuroNCAP

automobil hviezdičky ochrana dospelých detí chodcov bezp. systémy
Audi Q5 5, 92% 84% 32% 71%
Honda Jazz 5 78% 79% 60% 71%
Hyundai i20 5 88% 83% 64% 86%
Kia Soul 5 87% 86% 39% 86%
Peugeot 3008 5 86% 81% 31% 97%
Suzuki Alto 3 55% 46% 35% 29%

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 544
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 048
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 957
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 608
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 302
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 896
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


3 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


21 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  4. Štefan Vidlár: KET
  5. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  8. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 516
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 784
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 678
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 961
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 510
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 934
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 459
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 412
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu