SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
HISTÓRIA:

Roadster od BMW oslavuje jubileum

V Mníchove si pripomínajú 75 rokov od uvedenia prvého športového auta s karosériou typu roadster.

(Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Z pásov automobilky BMW už 75 rokov schádzajú športové autá typu roadster. Toto malé jubileum si v Mníchove pripomínajú iba niekoľko mesiacov po uvedení druhej generácie modelu Z4.

Písal sa máj roku 1934, keď svetlo sveta uzrel BMW 315/1 Sports Roadster. Nízke čelné sklo, dve sedadlá, zakryté zadné kolesá a dlhá predná časť, kde sa ukrýval šesťvalcový motor s objemom 1,5 l, boli charakteristické črty športového auta vychádzajúceho z BMW 315.

Neskôr vznikla aj výkonnejšia verzia 319/1. Ďalším zástupcom kategórie roadster od BMW bol 328 Roadster. Šlo o vozidlo určené najmä na preteky. Jeho motor dosahoval výkon 59 kW (80 k) a automobil dokázal uháňať rýchlosťou až 155 km/h. Vzniklo však iba 464 exemplárov.

Legenda s označením 507

Až v New Yorku, v roku 1955, debutoval dnes už legendárny BMW 507. Automobil s nízkou, ale „svalnatou“ karosériou mal odlákať zákazníkov od amerických športových modelov. Dizajnom 507-čky, ktorý vytvoril Albrecht von Goertz, sa dodnes inšpirujú štylisti mníchovskej značky pri návrhu najnovších športových vozidiel.

Pod dlhou prednou kapotou sa ukrýval prvý sériovo vyrábaný hliníkový osemvalec na svete. Disponoval zdvihovým objemom 3,2 l, štvorventilovou technikou a produkoval výkon 110 kW (150 k). Vďaka aerodynamickej karosérii auto dosahovalo najvyššiu rýchlosť 220 km/h.

Éra „Z“

Dlhá pauza vo výrobe roadsterov s roztočenou vrtuľou v logu skončila koncom 80-tych rokov. V roku 1988 prišlo na svet prvé BMW, ktorého označenie obsahovalo aj písmeno Z. Model Z1 bol typický hlave nezvyčajnou konštrukciou otvárania bočných dverí. Mal oceľový skelet a povrchové diely karosérie vyrobené z plastov.

Aj zásluhou tohto riešenia sa konštruktérom podarilo udržať hmotnosť vozidla na úrovni 1250 kilogramov. Jeho zadné kolesá roztáčal šesťvalcový motor s objemom 2,5 l. Z1-tka sa pýšila slušnými dynamickými parametrami - zrýchlením z 0-100 km/h za 8,8 sekundy a maximálnou rýchlosťou 225 km/h.

Prvýkrát s pevnou, elektricky ovládanou strechou

Nástupca Z1, BMW Z3 sa na trhu objavil v roku 1996. Existoval aj vo verzii kupé a z ponuky poháňacích jednotiek určených pre tento model najviac „vytŕčal“ špičkový motor V6 3,2 l pochádzajúci z BMW M3.

Nezávisle na modeli Z3 v roku 2000 predstavili retroroadster BMW Z8. Automobil štylisticky inšpirovaný legendárnym BMW 507 charakterizovalo niekoľko netypických detailov, napríklad prístrojový panel umiestnený uprostred palubnej dosky.

Z3-ka sa svojho nástupcu dočkala až v roku 2002. Volá sa BMW Z4 a koncom uplynulého roka začali vyrábať už jeho druhú generáciu. Do histórie roadsterov značky BMW sa zapíše tým, že ako prvý ponúka pevnú elektricky sklápaciu strechu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan