Masívnu odtučňovaciu diétu škodlivín odštartoval preplňovaný naftový šesťvalec 3.0 TDI Clean Diesel, ktorý je prvým sériovo vyrábaným naftovým motorom pre osobné autá produkujúcim nízke emisie oxidov dusíka(Nox ) za pomoci aditíva AdBlue.
Najprv Clean Diesel, potom hybrid Práve v týchto dňoch sme uskutočnili porovnávací test, ktorý potvrdil, že dobrý naftový motor je minimálne na dlhých trasách z pohľadu spotreby paliva stále efektívnejší, než benzínový hybrid. Uvedomuje si to automobilka Audi, preto už dopredu potichu pripravuje vlastný hybridný systém využívajúci moderný turbodiesel.
Niekoľko prototypov s karosériou Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne (spoločná platforma s Q7) behá po nemeckých diaľniciach už dlhšiu dobu. Ich sériového uvedenia sa však dočkáme pravdepodobne až s príchodom úplne novej generácie Audi Q7. Aby dovtedy mohla svoju vlajkovú loď v segmente SUV predávať s naftovými motormi aj za veľkou mlákou, kde už dnes platia veľmi prísne emisné predpisy ULEV II Bin 5 odpovedajúce európskej norme Euro 6 (do platnosti vstúpi až v roku 2014), musela nájsť spôsob ako ešte viac znížiť emisie oxidov dusíka (Nox).
Pri naftových motoroch na to existuje niekoľko spôsobov, ale tie so sebou prinášajú aj nechcené zvyšovanie paliva. Systém SCR (Selective Catalytic Reduction) od automobilky Audi je v porovnaní s nimi technicky náročnejší, ale efektívnejší, pretože popri významnom znížení emisií Nox ( až o 90%) pomáha znížiť aj spotrebu paliva a emisie CO₂. Spotrebu síce len o decilitre (8,9 l/100 km 3.0 TDI Clean Diesel vs. 9,1 l/100 km 3.0 TDI)), ale nejaký priestor treba nechať do budúcnosti aj hybridom...
Základom systému SCR je katalyzátor DeNox a roztok AdBlue, ktorý sa z 32,5% skladá z močoviny. Tento roztok je priebežne vstrekovaný do výfukového systému pred katalyzátor. Močovina sa v horúcich výfukových plynoch premení na čpavok, ktorý potom v katalyzátore reaguje s oxidom dusíka, ktorý ho rozloží na dusík a vodu. Roztok AdBlue nie je toxický a je biologicky odbúrateľný. Z hľadiska údržby si motor 3.0 TDI Clean Diesel nevyžaduje od zákazníka žiadne úkony navyše. Aditívum sa do výfukového potrubia vstrekuje z jednej operatívnej a ďalšej zásobnej nádržky s objemom 23 litrov, ktorej náplň by mala vydržať celý jeden servisný interval.
Za normálnych okolností by teda zákazník nemal prísť s aditívom vôbec do kontaktu, pretože jeho dolievanie by malo prebiehať v rámci klasických servisných návštev. Pre prípady extrémnych situácii, kedy sa aditívum z určitého dôvodu minie rýchlejšie a elektronika auta zaregistruje potrebu ho doplniť, je pripravené aj dopĺňacie hrdlo nádržky, hneď vedľa tankovacieho hrdla. Výkonové aj dynamické parametre prepĺňaného naftového šesťvalca 3.0 TDI Clean Diesel sú rovnaké aké dosahuje štandardný 3.0 TDI. Ani v praxi rozdiel v dynamike necítiť, jedine zvuk čistejšieho naftového šesťvalca znie trochu klepotavejšie v nízkych otáčkach.
Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel sa začne u nás predávať na jeseň tohto roka. Predbežnú cenu zatiaľ nevieme, ale určite bude vyššia ako v prípade klasického šesťvalca 3.0 TDI.
Nižšia spotreba Všetky 6- a 8-valcove verzie sú teraz štandardne vybavené akumulátormi uchovávajúcimi brzdnú energiu a šetriacimi tak palivo. Vďaka tomu klesla spotreba motorov o 0,8 až 1,4 l/100 km. 3.6 FSI teraz spotrebuje 12,1 l/100 km (predtým 12,9 l/100 km), osemvalec 4.2 FSI si odpije 12,7 l/100 km (predtým 13,6 l/100 km).
Najviac klesla spotreba naftových motorov - 3.0 TDI sa uspokojí len s 9,1 l/100 km (predtým 10,5 l/100 km) a V8 motor 4.2 TDI zredukoval apetít z 11,1 l/100 km na 9,9 l/100 km, pritom jeho výkonové parametre súčasne stúpli na 340 k a 760 Nm. Všetky motory výrobca štandardne kombinuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic a svoju silu prenášajú na vozovku prostredníctvom pohonu quattro.
Ľahká kozmetika Štylistické zmeny sa v rámci prehupnutia do druhej polovice životného cyklu sústredili hlavne na exteriér s cieľom Audi Q7 opticky trochu znížiť. Prepracované boli vstupy na prívod vzduchu k motoru po prednými LED smerovkami, predný nárazník dostal integrovanú spodnú ochranu, predné reflektory sú vybavené LED svetlami pre denné svietenie v tvare ležatého písmena U a spätné zrkadlá boli trochu zmenšené kvôli lepšej aerodynamike.
Modernizované boli tiež zadné svetlá a všetky vzory, 18 a 19-palcové kolesá dostali nový dizajn. S pakety a Off-road pakety ostávajú naďalej v ponuke. V interiéri pribudlo nové nočné osvetlenie, exkluzivitu kabíny znásobuje množstvo detailov okrášlených chrómom . Predných pasažierov potešia nové komfortné sedačky s vyhrievaním aj chladením. Veľký dôraz bol kladený tiež na zvýšenie pohodlia cestujúcich sediacich v druhom rade. Na priestorových pomeroch sa nič nezmenilo, ale zadné sedačky dostali mäkšie čalúnenie a rozšírená bola príplatková výbava.
Čo je AdBlue?
Ide o 32,5% vodný roztok močoviny vyrobený z technicky čistej močoviny a demineralizovanej vody. Je to bezfarebná, číra kvapalina slabo zapáchajúca po amoniaku. Roztok je bez toxických vlastností, na ľudský organizmus nepôsobí agresívne. Nemá horľavé vlastnosi, nie je zatriedený ako nebezpečný na prepravu.
Technické parametre vozidiel Audi Q7 motor 3.6 FSI 4.2 FSI 3.0 TDI 3.0 TDI Clean Diesel 4.2 TDI V12 TDI
zdvihový objem [cm3] 3597 4163 2967 2967 4134 5934
výkon [kW/k] 206/280 257/350 176/240 176/240 250/340 368/500
pri otáčkach [1/min] 6200 6800 4000-4400 4000-4400 4000 3750
krútiaci moment [Nm] 360 440 550 550 760 1000
pri otáčkach [1/min] 2500-5000 3500 2000-2250 2000-2250 1750-3000 1750-3250
palivová spotreba [l/100 km] 12,1 12,7 9,1 8,9 9,9 11,3
emisie CO2 [g/km] 289 304 239 234 262 298
zrýchlenie 0-100 [s] 8,5 7,4 8,5 8,5 6,4 5,5
maximálna rýchlosť [km/h] 225/230 244/248 210/216 210/216 240 250
pohotovostná hmotnosť 5 miest [kg] 2930 2965 3020 3070 3145 3275
Rozmery: dĺžka 5089 mm
šírka 1983 mm
výška 1737 mm
rázvor náprav 3002 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1651/1681
objem batožinového priestoru (l) 330/775/2035
objem palivovej nádrže 100 l