SME

Audi Q7- Emisná diéta

Uťahovanie opaskov sa v súčasnosti deje na všetkých frontoch. Najviac zdôrazňovanou témou pri prezentácii inovovaného Audi Q7 bolo znižovanie spotreby a emisií.

(Zdroj: Audi)

Masívnu odtučňovaciu diétu škodlivín odštartoval preplňovaný naftový šesťvalec 3.0 TDI Clean Diesel, ktorý je prvým sériovo vyrábaným naftovým motorom pre osobné autá produkujúcim nízke emisie oxidov dusíka(Nox ) za pomoci aditíva AdBlue.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv Clean Diesel, potom hybrid Práve v týchto dňoch sme uskutočnili porovnávací test, ktorý potvrdil, že dobrý naftový motor je minimálne na dlhých trasách z pohľadu spotreby paliva stále efektívnejší, než benzínový hybrid. Uvedomuje si to automobilka Audi, preto už dopredu potichu pripravuje vlastný hybridný systém využívajúci moderný turbodiesel.

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľko prototypov s karosériou Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne (spoločná platforma s Q7) behá po nemeckých diaľniciach už dlhšiu dobu. Ich sériového uvedenia sa však dočkáme pravdepodobne až s príchodom úplne novej generácie Audi Q7. Aby dovtedy mohla svoju vlajkovú loď v segmente SUV predávať s naftovými motormi aj za veľkou mlákou, kde už dnes platia veľmi prísne emisné predpisy ULEV II Bin 5 odpovedajúce európskej norme Euro 6 (do platnosti vstúpi až v roku 2014), musela nájsť spôsob ako ešte viac znížiť emisie oxidov dusíka (Nox).

Pri naftových motoroch na to existuje niekoľko spôsobov, ale tie so sebou prinášajú aj nechcené zvyšovanie paliva. Systém SCR (Selective Catalytic Reduction) od automobilky Audi je v porovnaní s nimi technicky náročnejší, ale efektívnejší, pretože popri významnom znížení emisií Nox ( až o 90%) pomáha znížiť aj spotrebu paliva a emisie CO₂. Spotrebu síce len o decilitre (8,9 l/100 km 3.0 TDI Clean Diesel vs. 9,1 l/100 km 3.0 TDI)), ale nejaký priestor treba nechať do budúcnosti aj hybridom...

SkryťVypnúť reklamu

Základom systému SCR je katalyzátor DeNox a roztok AdBlue, ktorý sa z 32,5% skladá z močoviny. Tento roztok je priebežne vstrekovaný do výfukového systému pred katalyzátor. Močovina sa v horúcich výfukových plynoch premení na čpavok, ktorý potom v katalyzátore reaguje s oxidom dusíka, ktorý ho rozloží na dusík a vodu. Roztok AdBlue nie je toxický a je biologicky odbúrateľný. Z hľadiska údržby si motor 3.0 TDI Clean Diesel nevyžaduje od zákazníka žiadne úkony navyše. Aditívum sa do výfukového potrubia vstrekuje z jednej operatívnej a ďalšej zásobnej nádržky s objemom 23 litrov, ktorej náplň by mala vydržať celý jeden servisný interval.

Za normálnych okolností by teda zákazník nemal prísť s aditívom vôbec do kontaktu, pretože jeho dolievanie by malo prebiehať v rámci klasických servisných návštev. Pre prípady extrémnych situácii, kedy sa aditívum z určitého dôvodu minie rýchlejšie a elektronika auta zaregistruje potrebu ho doplniť, je pripravené aj dopĺňacie hrdlo nádržky, hneď vedľa tankovacieho hrdla. Výkonové aj dynamické parametre prepĺňaného naftového šesťvalca 3.0 TDI Clean Diesel sú rovnaké aké dosahuje štandardný 3.0 TDI. Ani v praxi rozdiel v dynamike necítiť, jedine zvuk čistejšieho naftového šesťvalca znie trochu klepotavejšie v nízkych otáčkach.

SkryťVypnúť reklamu

Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel sa začne u nás predávať na jeseň tohto roka. Predbežnú cenu zatiaľ nevieme, ale určite bude vyššia ako v prípade klasického šesťvalca 3.0 TDI.

Nižšia spotreba Všetky 6- a 8-valcove verzie sú teraz štandardne vybavené akumulátormi uchovávajúcimi brzdnú energiu a šetriacimi tak palivo. Vďaka tomu klesla spotreba motorov o 0,8 až 1,4 l/100 km. 3.6 FSI teraz spotrebuje 12,1 l/100 km (predtým 12,9 l/100 km), osemvalec 4.2 FSI si odpije 12,7 l/100 km (predtým 13,6 l/100 km).

Najviac klesla spotreba naftových motorov - 3.0 TDI sa uspokojí len s 9,1 l/100 km (predtým 10,5 l/100 km) a V8 motor 4.2 TDI zredukoval apetít z 11,1 l/100 km na 9,9 l/100 km, pritom jeho výkonové parametre súčasne stúpli na 340 k a 760 Nm. Všetky motory výrobca štandardne kombinuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic a svoju silu prenášajú na vozovku prostredníctvom pohonu quattro.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľahká kozmetika Štylistické zmeny sa v rámci prehupnutia do druhej polovice životného cyklu sústredili hlavne na exteriér s cieľom Audi Q7 opticky trochu znížiť. Prepracované boli vstupy na prívod vzduchu k motoru po prednými LED smerovkami, predný nárazník dostal integrovanú spodnú ochranu, predné reflektory sú vybavené LED svetlami pre denné svietenie v tvare ležatého písmena U a spätné zrkadlá boli trochu zmenšené kvôli lepšej aerodynamike.

Modernizované boli tiež zadné svetlá a všetky vzory, 18 a 19-palcové kolesá dostali nový dizajn. S pakety a Off-road pakety ostávajú naďalej v ponuke. V interiéri pribudlo nové nočné osvetlenie, exkluzivitu kabíny znásobuje množstvo detailov okrášlených chrómom . Predných pasažierov potešia nové komfortné sedačky s vyhrievaním aj chladením. Veľký dôraz bol kladený tiež na zvýšenie pohodlia cestujúcich sediacich v druhom rade. Na priestorových pomeroch sa nič nezmenilo, ale zadné sedačky dostali mäkšie čalúnenie a rozšírená bola príplatková výbava.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo je AdBlue?

Ide o 32,5% vodný roztok močoviny vyrobený z technicky čistej močoviny a demineralizovanej vody. Je to bezfarebná, číra kvapalina slabo zapáchajúca po amoniaku. Roztok je bez toxických vlastností, na ľudský organizmus nepôsobí agresívne. Nemá horľavé vlastnosi, nie je zatriedený ako nebezpečný na prepravu.

Technické parametre vozidiel Audi Q7 motor 3.6 FSI 4.2 FSI 3.0 TDI 3.0 TDI Clean Diesel 4.2 TDI V12 TDI

zdvihový objem [cm3] 3597 4163 2967 2967 4134 5934

výkon [kW/k] 206/280 257/350 176/240 176/240 250/340 368/500

pri otáčkach [1/min] 6200 6800 4000-4400 4000-4400 4000 3750

krútiaci moment [Nm] 360 440 550 550 760 1000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 2500-5000 3500 2000-2250 2000-2250 1750-3000 1750-3250

palivová spotreba [l/100 km] 12,1 12,7 9,1 8,9 9,9 11,3

emisie CO2 [g/km] 289 304 239 234 262 298

zrýchlenie 0-100 [s] 8,5 7,4 8,5 8,5 6,4 5,5

maximálna rýchlosť [km/h] 225/230 244/248 210/216 210/216 240 250

pohotovostná hmotnosť 5 miest [kg] 2930 2965 3020 3070 3145 3275

Rozmery: dĺžka 5089 mm

šírka 1983 mm

výška 1737 mm

rázvor náprav 3002 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1651/1681

objem batožinového priestoru (l) 330/775/2035

objem palivovej nádrže 100 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 582
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 114
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 905
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 163
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 975
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 893
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 020
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu