SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Vodičov umravnili cestári

Prebiehajúca rekonštrukcia najvyťaženejšieho diaľničného úseku na Slovensku výrazne prispela k zníženiu nehodovosti.

Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Stred cesty je rozkopaný.Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Stred cesty je rozkopaný. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou to v bežný pracovný deň vyzerá, akoby Slováci boli disciplinovaní vodiči. Auto výrazne prekračujúce povolenú rýchlosť vidno len z času načas.

Skôr ako disciplinovanosť je však dôvodom rozsiahla rekonštrukcia cesty a zápchy, ktoré vodičom nedovoľujú jazdiť tak rýchlo, ako by chceli. Hliadky tu posilnila aj dopravná polícia.

Práce na ceste

Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Uprostred cesty vidno ťažké mechanizmy, robotníci vymieňajú podložie a pokladajú novú kanalizáciu. Rýchlosť na týchto úsekoch je obmedzená na 80 kilometrov za hodinu a na 60 pri vjazde a výjazde.

Rekonštrukciu prvých úsekov chce Národná diaľničná spoločnosť dokončiť koncom júla, vzápätí začnú pracovať robotníci na ďalších štyroch.

Celý úsek medzi Bratislavou a Trnavou by mal byť rozšírený na šesť, hoci zatiaľ len zúžených jazdných pruhov, do mája 2010. Náklady na túto etapu rekonštrukcie odhaduje diaľničná spoločnosť na 36,5 milióna eur.

Pomalšie a bezpečnejšie

Hoci práce premávku na najvyťaženejšom diaľničnom úseku na Slovensku výrazne spomalili a dostať sa z centra Trnavy do centra Bratislavy môže v špičke trvať aj hodinu a pol, polícia i diaľničná spoločnosť vidia aj pozitíva. Tým je podľa nich najmä výrazne nižšia nehodovosť.

„Väčšina vodičov na tomto úseku bezpečnostné opatrenia dodržiava. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí nedodržujú bezpečnú vzdialenosť či maximálnu povolenú rýchlosť,“ vraví bratislavský krajský hovorca František Peczár.

Podobnú skúsenosť majú aj policajti na úseku diaľnice, ktorý sa už nachádza v Trnavskom kraji.

„K častejšiemu porušovaniu povolenej rýchlosti dochádza, vzhľadom na vytvárajúce sa zápchy, najmä v noci,“ hovorí Martina Kredatusová z trnavského riaditeľstva.

Najhrubšieho porušenia pravidiel premávky sa podľa nej od spustenia rekonštrukcie dopustil vodič, ktorému hliadka na úseku s povolenou osemdesiatkou namerala 148 kilometrov za hodinu. Dostal pokutu 500 eur.

Zvedavci zavadzajú

Národná diaľničná spoločnosť sa sťažuje najmä na zvedavých vodičov, ktorí zastavujú v odstavenom strede, aby si zblízka obzreli práce.

„Radi by sme vodičov požiadali, aby to nerobili. Jednak ohrozujú pracovníkov stavby, ale aj vlastnú bezpečnosť, pretože môžu prepadnúť do stredu, ktorý je vykopaný,“ upozorňuje hovorca NDS Marcel Jánošík.
Polícia na tomto úseku zvýšila aj počet hliadok. „Posilnený výkon služby je najmä v miestach, kde je pre práce obmedzená premávka. Sú tam vysielané hliadky na označených policajných autách, ale aj na civilných vozidlách, ktoré majú namontovaný merač rýchlosti a kamerový systém,“ hovorí Peczár.

Trnavská polícia podľa Kredatusovej využíva vo väčšej miere aj motorky, „vďaka ktorým sa môže ľahšie dostať do neprejazdných úsekov a situáciu riešiť“.

V rokoch 2012 – 2015 by sa mala uskutočniť druhá etapa rekonštrukcie diaľničného úseku, počas ktorej budú jazdné pruhy rozšírené na bežné rozmery.

Cestné komando už zasahuje

Prvé štatistické údaje o práci zatiaľ osemčlenného komanda plánuje polícia zverejniť už tento týždeň.

BRATISLAVA. Nekompromisné cestné komando poľujúce na cestných pirátov, o ktorom pri prijímaní nového zákona o cestnej premávke hovoril minister vnútra Robert Kaliňák, už brázdi slovenské cesty.

Vzniklo začiatkom mája a má zatiaľ osem policajtov, všetko dlhoročných príslušníkov dopravnej polície. Ich počet by sa mal postupne zvýšiť na pätnásť.

Polícia je na informácie o špecializovanom útvare skúpa. Chce, aby bol pre nedisciplinovaných vodičov prekvapením. Hovorca policajného prezídia Martin Korch povedal len toľko, že útvar sídli v Bratislave, ale má celoslovenskú pôsobnosť.

„Nie je problém, aby sa v priebehu dňa slovenská kobra objavila vo viacerých krajoch Slovenska.“

Útvar by sa mal zameriavať najmä na najvážnejšie dopravné priestupky, ako sú výrazné prekročenie rýchlosti, alkohol za volantom alebo agresívna jazda.

Prvé štatistické údaje o práci komanda chce polícia zverejniť už tento týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 891
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 881
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 526
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 893
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 261
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: Neznesiteľná ľahkosť, s akou Matovič reční o Hitlerovi a médiá o fašistoch
  2. Juraj Švarc: Obecné záležitosti – práca v zastupiteľstve
  3. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  8. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 014
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 436
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 775
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 440
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody 2 098
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu