BRATISLAVA. Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou to v bežný pracovný deň vyzerá, akoby Slováci boli disciplinovaní vodiči. Auto výrazne prekračujúce povolenú rýchlosť vidno len z času načas.
Skôr ako disciplinovanosť je však dôvodom rozsiahla rekonštrukcia cesty a zápchy, ktoré vodičom nedovoľujú jazdiť tak rýchlo, ako by chceli. Hliadky tu posilnila aj dopravná polícia.
Práce na ceste
Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Uprostred cesty vidno ťažké mechanizmy, robotníci vymieňajú podložie a pokladajú novú kanalizáciu. Rýchlosť na týchto úsekoch je obmedzená na 80 kilometrov za hodinu a na 60 pri vjazde a výjazde.
Rekonštrukciu prvých úsekov chce Národná diaľničná spoločnosť dokončiť koncom júla, vzápätí začnú pracovať robotníci na ďalších štyroch.
Celý úsek medzi Bratislavou a Trnavou by mal byť rozšírený na šesť, hoci zatiaľ len zúžených jazdných pruhov, do mája 2010. Náklady na túto etapu rekonštrukcie odhaduje diaľničná spoločnosť na 36,5 milióna eur.
Pomalšie a bezpečnejšie
Hoci práce premávku na najvyťaženejšom diaľničnom úseku na Slovensku výrazne spomalili a dostať sa z centra Trnavy do centra Bratislavy môže v špičke trvať aj hodinu a pol, polícia i diaľničná spoločnosť vidia aj pozitíva. Tým je podľa nich najmä výrazne nižšia nehodovosť.
„Väčšina vodičov na tomto úseku bezpečnostné opatrenia dodržiava. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí nedodržujú bezpečnú vzdialenosť či maximálnu povolenú rýchlosť,“ vraví bratislavský krajský hovorca František Peczár.
Podobnú skúsenosť majú aj policajti na úseku diaľnice, ktorý sa už nachádza v Trnavskom kraji.
„K častejšiemu porušovaniu povolenej rýchlosti dochádza, vzhľadom na vytvárajúce sa zápchy, najmä v noci,“ hovorí Martina Kredatusová z trnavského riaditeľstva.
Najhrubšieho porušenia pravidiel premávky sa podľa nej od spustenia rekonštrukcie dopustil vodič, ktorému hliadka na úseku s povolenou osemdesiatkou namerala 148 kilometrov za hodinu. Dostal pokutu 500 eur.
Zvedavci zavadzajú
Národná diaľničná spoločnosť sa sťažuje najmä na zvedavých vodičov, ktorí zastavujú v odstavenom strede, aby si zblízka obzreli práce.
„Radi by sme vodičov požiadali, aby to nerobili. Jednak ohrozujú pracovníkov stavby, ale aj vlastnú bezpečnosť, pretože môžu prepadnúť do stredu, ktorý je vykopaný,“ upozorňuje hovorca NDS Marcel Jánošík.
Polícia na tomto úseku zvýšila aj počet hliadok. „Posilnený výkon služby je najmä v miestach, kde je pre práce obmedzená premávka. Sú tam vysielané hliadky na označených policajných autách, ale aj na civilných vozidlách, ktoré majú namontovaný merač rýchlosti a kamerový systém,“ hovorí Peczár.
Trnavská polícia podľa Kredatusovej využíva vo väčšej miere aj motorky, „vďaka ktorým sa môže ľahšie dostať do neprejazdných úsekov a situáciu riešiť“.
V rokoch 2012 – 2015 by sa mala uskutočniť druhá etapa rekonštrukcie diaľničného úseku, počas ktorej budú jazdné pruhy rozšírené na bežné rozmery.
Cestné komando už zasahuje
Prvé štatistické údaje o práci zatiaľ osemčlenného komanda plánuje polícia zverejniť už tento týždeň.
BRATISLAVA. Nekompromisné cestné komando poľujúce na cestných pirátov, o ktorom pri prijímaní nového zákona o cestnej premávke hovoril minister vnútra Robert Kaliňák, už brázdi slovenské cesty.
Vzniklo začiatkom mája a má zatiaľ osem policajtov, všetko dlhoročných príslušníkov dopravnej polície. Ich počet by sa mal postupne zvýšiť na pätnásť.
Polícia je na informácie o špecializovanom útvare skúpa. Chce, aby bol pre nedisciplinovaných vodičov prekvapením. Hovorca policajného prezídia Martin Korch povedal len toľko, že útvar sídli v Bratislave, ale má celoslovenskú pôsobnosť.
„Nie je problém, aby sa v priebehu dňa slovenská kobra objavila vo viacerých krajoch Slovenska.“
Útvar by sa mal zameriavať najmä na najvážnejšie dopravné priestupky, ako sú výrazné prekročenie rýchlosti, alkohol za volantom alebo agresívna jazda.
Prvé štatistické údaje o práci komanda chce polícia zverejniť už tento týždeň.