SME

Vodičov umravnili cestári

Prebiehajúca rekonštrukcia najvyťaženejšieho diaľničného úseku na Slovensku výrazne prispela k zníženiu nehodovosti.

Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Stred cesty je rozkopaný.Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Stred cesty je rozkopaný. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou to v bežný pracovný deň vyzerá, akoby Slováci boli disciplinovaní vodiči. Auto výrazne prekračujúce povolenú rýchlosť vidno len z času načas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skôr ako disciplinovanosť je však dôvodom rozsiahla rekonštrukcia cesty a zápchy, ktoré vodičom nedovoľujú jazdiť tak rýchlo, ako by chceli. Hliadky tu posilnila aj dopravná polícia.

Práce na ceste

Na štyroch niekoľkokilometrových úsekoch sa jazdí v dvoch zúžených pruhoch v oboch smeroch. Uprostred cesty vidno ťažké mechanizmy, robotníci vymieňajú podložie a pokladajú novú kanalizáciu. Rýchlosť na týchto úsekoch je obmedzená na 80 kilometrov za hodinu a na 60 pri vjazde a výjazde.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukciu prvých úsekov chce Národná diaľničná spoločnosť dokončiť koncom júla, vzápätí začnú pracovať robotníci na ďalších štyroch.

Celý úsek medzi Bratislavou a Trnavou by mal byť rozšírený na šesť, hoci zatiaľ len zúžených jazdných pruhov, do mája 2010. Náklady na túto etapu rekonštrukcie odhaduje diaľničná spoločnosť na 36,5 milióna eur.

Pomalšie a bezpečnejšie

Hoci práce premávku na najvyťaženejšom diaľničnom úseku na Slovensku výrazne spomalili a dostať sa z centra Trnavy do centra Bratislavy môže v špičke trvať aj hodinu a pol, polícia i diaľničná spoločnosť vidia aj pozitíva. Tým je podľa nich najmä výrazne nižšia nehodovosť.

„Väčšina vodičov na tomto úseku bezpečnostné opatrenia dodržiava. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí nedodržujú bezpečnú vzdialenosť či maximálnu povolenú rýchlosť,“ vraví bratislavský krajský hovorca František Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

Podobnú skúsenosť majú aj policajti na úseku diaľnice, ktorý sa už nachádza v Trnavskom kraji.

„K častejšiemu porušovaniu povolenej rýchlosti dochádza, vzhľadom na vytvárajúce sa zápchy, najmä v noci,“ hovorí Martina Kredatusová z trnavského riaditeľstva.

Najhrubšieho porušenia pravidiel premávky sa podľa nej od spustenia rekonštrukcie dopustil vodič, ktorému hliadka na úseku s povolenou osemdesiatkou namerala 148 kilometrov za hodinu. Dostal pokutu 500 eur.

Zvedavci zavadzajú

Národná diaľničná spoločnosť sa sťažuje najmä na zvedavých vodičov, ktorí zastavujú v odstavenom strede, aby si zblízka obzreli práce.

„Radi by sme vodičov požiadali, aby to nerobili. Jednak ohrozujú pracovníkov stavby, ale aj vlastnú bezpečnosť, pretože môžu prepadnúť do stredu, ktorý je vykopaný,“ upozorňuje hovorca NDS Marcel Jánošík.
Polícia na tomto úseku zvýšila aj počet hliadok. „Posilnený výkon služby je najmä v miestach, kde je pre práce obmedzená premávka. Sú tam vysielané hliadky na označených policajných autách, ale aj na civilných vozidlách, ktoré majú namontovaný merač rýchlosti a kamerový systém,“ hovorí Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

Trnavská polícia podľa Kredatusovej využíva vo väčšej miere aj motorky, „vďaka ktorým sa môže ľahšie dostať do neprejazdných úsekov a situáciu riešiť“.

V rokoch 2012 – 2015 by sa mala uskutočniť druhá etapa rekonštrukcie diaľničného úseku, počas ktorej budú jazdné pruhy rozšírené na bežné rozmery.

Cestné komando už zasahuje

Prvé štatistické údaje o práci zatiaľ osemčlenného komanda plánuje polícia zverejniť už tento týždeň.

BRATISLAVA. Nekompromisné cestné komando poľujúce na cestných pirátov, o ktorom pri prijímaní nového zákona o cestnej premávke hovoril minister vnútra Robert Kaliňák, už brázdi slovenské cesty.

Vzniklo začiatkom mája a má zatiaľ osem policajtov, všetko dlhoročných príslušníkov dopravnej polície. Ich počet by sa mal postupne zvýšiť na pätnásť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Polícia je na informácie o špecializovanom útvare skúpa. Chce, aby bol pre nedisciplinovaných vodičov prekvapením. Hovorca policajného prezídia Martin Korch povedal len toľko, že útvar sídli v Bratislave, ale má celoslovenskú pôsobnosť.

„Nie je problém, aby sa v priebehu dňa slovenská kobra objavila vo viacerých krajoch Slovenska.“

Útvar by sa mal zameriavať najmä na najvážnejšie dopravné priestupky, ako sú výrazné prekročenie rýchlosti, alkohol za volantom alebo agresívna jazda.

Prvé štatistické údaje o práci komanda chce polícia zverejniť už tento týždeň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 865
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 787
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 171
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 980
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 903
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 024
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu