Menej zranených i mŕtvych vysvetľujú policajti ich aktivitou a novým zákonom.
BRATISLAVA. Zdá sa, že rozhodnutie polície vyberať po aprílových nepriaznivých číslach vyššie pokuty za najvážnejšie dopravné priestupky na vodičov zabralo. V máji počet obetí i ťažko zranených na cestách medziročne opäť klesol. Z prvých štyroch mesiacov od platnosti nového zákona o cestnej premávke tak lepšie ako vlani dopadli tri.
Pripravte sa na cestu autom - pozrite si dopravný servis na mape
Kým vo februári klesol počet obetí o štyri a v marci až o dvadsaťšesť, v apríli bolo opäť o osem mŕtvych viac. Polícia vzápätí po zverejnení nepriaznivého vývoja ohlásila tvrdé postihy tých, ktorí výrazne prekračujú rýchlosť, jazdia agresívne alebo pod vplyvom alkoholu. „Pritvrdíme muziku na celom území a pokuty budeme tlačiť k hornej hranici,“ hovoril policajný viceprezident Stanislav Jankovič.
Počas akcie koncom mesiaca, keď na cesty vyrazilo 2237 policajtov, prišlo o vodičské preukazy za štyri dni 417 vodičov.
Pokračujú v prísnosti Štatistika Máj 2009 (máj 2008)
usmrtení: 28 (39), medziročný pokles: 28 %, ťažko zranení: 151 (167). Január – máj 2009 (2008)
usmrtení: 143 (186), medziročný pokles: 23 %, ťažko zranení: 531 (677).
Zdroj: Polícia
Májové štatistiky ukazujú, že prísnejší meter zabral. Mŕtvych bolo vlani 39, tohto roku 28. O 16 menej bolo ťažko zranených.
Z prísnejších postihov za vážne priestupky polícia len tak nezľaví. „Podľa toho, ako sa budú vodiči správať, bude polícia pokračovať v podobných akciách,“ vraví hovorca policajného prezídia Martin Korch.
Český model, keď po prijatí nového prísneho zákona počet obetí najskôr výrazne klesol, no už o pár mesiacov sa vrátil na pôvodnú úroveň, sa zatiaľ u nás nepotvrdil. Policajné štatistiky ukazujú, že aprílové nepriaznivé čísla boli zatiaľ skôr výkyvom. „Najmä preto, že bol porovnávaný s aprílom minulého roka, ktorý mal suverénne najlepšie čísla v tom období,“ mieni minister vnútra Robert Kaliňák.
Nové zákony aj autá Ak by trend z prvých piatich mesiacov vydržal, Slovensko by v tomto roku mohlo zaznamenať najmenej mŕtvych v histórii samostatnosti. Tých bolo najmenej vlani – 558. Tento rok klesol počet obetí za prvých päť mesiacov oproti vlaňajšku takmer o štvrtinu.
Polícia si to vysvetľuje novým zákonom a vlastným prístupom.
„Naše snahy sú očividné nielen prijatím zákona, ale aj zvýšeným počtom dopravných hliadok na cestách a zabezpečením novej, modernejšej techniky, ktorá nám umožňuje lepšie vplývať na bezpečnosť premávky,“ tvrdí Korch.
Dopravný analytik Jozef Drahovský súhlasí, že prísne vynucovanie dodržiavania predpisov bolo účinné. Menší vplyv mohli mať aj počasie a to, že ľudia si kupujú nové bezpečnejšie autá.
Veľké nedostatky podľa neho stále máme v kvalite ciest. „Bolo by treba zlepšiť aj cestnú sieť a dopravné značenie či odstrániť množstvo pevných prekážok popri cestách,“ myslí si.
Európe sme sľúbili viac, sme na chvoste
Záväzok znížiť počet obetí dopravných nehôd, ktorý sme dali Bruselu, asi nesplníme.
BRATISLAVA. Slovensko zrejme nesplní záväzok voči Európskej únii znížiť počet obetí na cestách do roku 2010 na polovicu z roku 2001. V najnovšej správe o plnení Národného plánu na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky to priznalo ministerstvo dopravy.
K výraznému zníženiu obetí sme sa zaviazali spolu s ostatnými krajinami únie. V roku 2001 zahynulo na cestách dnešnej európskej dvadsaťsedmičky 54-tisíc ľudí. Budúci rok by to podľa predsavzatí malo byť najviac 27-tisíc.
Slovensko však k splneniu plánu zrejme výrazne nepomôže. V roku 2001 u nás zomrelo 614 ľudí, vlani 558. Zníženie je tak len 10-percentné.
„Zníženie počtu o 50 percent, pri výraznom medziročnom náraste dopravy a motorizácie, pri pomerne nízkom prírastku nových ciest a pri obmedzených rekonštrukciách nevyhovujúcej cestnej infraštruktúry, je nadhodnotenou ambíciou,“ píše v správe ministerstvo dopravy.
Minister vnútra Robert Kaliňák nesplnenie záväzku pripúšťa. „Treba sa pozrieť na tento záväzok reálnejšie vzhľadom na enormný nárast vozidiel, ako aj celkovú situáciu na cestách. Pre nás však zostáva naďalej motivačný.“
Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline upozorňuje, že v tom nie sme sami. Počet úmrtí v celej únii sa zatiaľ podarilo znížiť iba o 27 percent. K zníženiu o polovicu sa priblížili iba Luxembursko, Francúzsko, Portugalsko a Španielsko.
„Z pohľadu Slovenska pokles počtu usmrtených nemožno považovať za veľký úspech,“ priznáva odborník.