VISEGRÁD, BUDAPEŠŤ. Mladoboleslavská automobilka si s modernizáciou dvoch špičkových verzií modelového radu Octavia dala načas. Omladená Škoda Octavia RS a Scout prichádzajú viac ako pol roka po odhalení svojich pomalších, či v teréne menej zdatných súrodencov.
Zmeny dizajnu, subjektívne, RS-ke prospeli Prvé stretnutie s vynovenou Octaviou RS na letisku v Budapešti nás utvrdilo v názore, že práve jej omladzovacia kúra prospela azda najviac. Nová tvár s výraznejšie tvarovanými svetlometmi a maskou chladiča rešpektuje ostatné verzie radu Octavia. Na rozdiel od nich má RS-ka predný nárazník s väčšími otvormi pre prívod vzduchu do motorového priestoru.
Prvá škodovka s LED denným svietením Poznávacím znakom najrýchlejšej Octavie sú svetlomety pre denné svietenie vytvorené z diód a integrované do nárazníka. Tento aktuálne veľmi populárny prvok sa na sériovom vozidle s okrídleným šípom v znaku objavuje vôbec po prvýkrát. Z ďalších štylistických zmien, ktoré vyplynuli z faceliftu, spomeňme ešte upravené koncové svetlá, na prianie dodávané zliatinové kolesá Neptune s priemerom 18 palcov (štandardne sú montované 17-palcové disky) alebo nový lak karosérie Anthracite. Po vzore ostatných modernizovaných verzií dostal aj interiér Octavie RS nové ovládače klimatizácie a audia. Špecialitou je trojramenný volant s integrovanými logom RS.
Dizajn predného nárazníka Octavie Scout sa zmenil len nepatrne. Najväčšou novinkou sú modifikované predné svetlomety.
Odtučňovacia kúra V oblasti techniky sa konštruktéri zamerali najmä na znižovanie hmotnosti. Zákazníkom je k dispozícii prepĺňaný zážihový dvojliter produkujúci výkon 147 kW (200 k) a turbodiesel 2,0 TDI CR, ktorý odvádza 125 kW (170 k). Oba agregáty výrobca kombinuje s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Cenné kilogramy sporili všade. Napríklad pôvodné liatinové spodné ramená prednej nápravy nahradili ľahšie, vyrobené z plechu. V batožinovom priestore už nenájdete rezervné koleso, ale iba sadu na opravu defektu (vraj tým ušetrili 2,2 kg). Výsledkom šetrenia je redukcia hmotnosti o 20 kilogramov v prípade benzínovej verzie a o 15 kilogramov pri naftovom prevedení.
Octavia RS je prvá sériovo vyrábaná škodovka vybavená dennými svetlami z LED diód.
Rýchla, ale… RS-ka ma po niekoľkých desiatkach kilometrov strávených na maďarských cestách i okruhu Euroring presvedčila, že bezpochyby ide o rýchle a komfortné auto, ale prívlastok športovec mu právom nepatrí. Chýbalo mi viac zábavy za volantom. Auto so zážihovým aj vznetovým motorom je značne nedotáčavé, čo spolu s elektrickým plynovým pedálom, ktorý nedokáže postupne dávkovať výkon, kazí radosť zo športovej jazdy.
Do interiéru pribudli nové ovládače audiosústavy a klimatizácie. Volant sa zaobišiel bez akýchkoľvek tlačidiel.
Chýba samosvor Paradoxne, zákruty viac chutia verzii kombi s ťažšou zadnou časťou a tým pádom lepším celkovým vyvážením. Prednej náprave by prospel samosvorný diferenciál, ale konštruktéri sa ho rozhodli obísť. Stabilizačný systém nie je možné úplne vypnúť. Deaktivovať sa dá iba časť z neho - trakčná kontrola. Ani naladenie podvozka nie je extrémne tuhé, takže Octavia RS s prehľadom zvládne úlohu rýchleho rodinného vozidla. Zákazníci ho tak aj poňali. Veď až 70% všetkých doteraz predaných Octavií RS má karosériu typu kombi.
Aj Scout má novú tvár Vynovená Škoda Octavia Scout na testovacom polygóne ukázala, že si dokáže poradiť s väčšími terénnymi prekážkami, než aké ponúka bežná poľná cesta. Karoséria sa nekrúti a pri troche predvídania sa s pohonom všetkých kolies prostredníctvom medzinápravovej lamelovej spojky Haldex dajú zdolávať náročnejšie výjazdy. Scout dostal v súlade s ostatnými súrodencami novú optiku a niektoré ďalšie štylistické inovácie.
V interiéri zostáva základným rozoznávacím znakom “terénnej Octavie“ madlo na palubnej doske pred spolujazdcom. Paleta poháňacích jednotiek obsahuje dva agregáty. Vydarený prepĺňaný štvorvalec 1,8 TSI dáva 118 kW (160 k), dvojlitrový turbodiesel 103 kW (140 k).
Technické paramentre vozidiel Škoda Octavia RS motor 2,0 TSI 2,0 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1984 1968
výkon [kW/k] 147/200 125/170
pri otáčkach [1/min] 5100-6000 4200
krútiaci moment [Nm] 280 350
pri otáčkach [1/min] 1700-5000 1750-2500
pohotovostná hmotnosť [kg] 1375 1410
palivová spotreba [l/100 km] 7,5 (7,7) 5,7 (6,0)
emisie CO2 [g/km] 175 150
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,2 8,3
maximálna rýchlosť [km/h] 242 (240) 226 (224)
*údaje v zátvorke platia pre verzie s prevodovkou DSG
Technické paramentre vozidiel Škoda Octavia Scout motor 1,8 TSI 2,0 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1798 1968
výkon [kW/k] 118/160 103/140
pri otáčkach [1/min] 4500-6200 4000
krútiaci moment [Nm] 250 320
pri otáčkach [1/min] 1500-4500 1750
pohotovostná hmotnosť [kg] 1340 1470
palivová spotreba [l/100 km] 7,8 6,4
emisie CO2 [g/km] 176 167
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,4 10,2
maximálna rýchlosť [km/h] 211 197