Predaj pohonných látok na Slovensku je stále pod úrovňou minulého roka. V apríli 2009 sa predalo takmer o 14 miliónov litrov pohonných látok menej ako v rovnakom období roku 2008. Predaj nafty je nižší približne o 10 miliónov litrov. Menej sa tiež predávajú benzíny 95 Natural (medziročne o 2,5 milióna litrov), niektoré aditivované pohonné látky a benzíny (Uni) pre staršie autá.
Predajnosť 98 a 100-oktánové benzínov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka mierne stúpla. Podobne je na tom aj aditivovaná (vylepšená) nafta a LPG (o 246 tisíc litrov).
Ak sa však pozrieme na porovnanie apríla s marcom, predaj pohonných látok stúpol.
Všetky pohonné látky | 95 Natural | Nafta | |
predaj v miliónoch litroch v apríli 2007 | 111,4 | 44,4 | 50,3 |
predaj v miliónoch litroch v apríli 2008 | 130,9 | 51,9 | 67,0 |
predaj v miliónoch litroch v marci 2009 | 111,0 | 46,2 | 54,9 |
predaj v miliónoch litroch v apríli 2009 | 117,0 | 49,3 | 57,0 |
Z aktuálnych údajov organizácie SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) vyplýva, že z pohľadu priemerného predaja za deň rastie spotreba pohonných látok natankovaných na Slovensku. Rast pri benzínoch dosiahol takmer 10,5%, pri nafte 7,25% a pri LPG 8,9%.
Ako na predaj vplývali ceny pohonných látok? Pozrite si to v nasledujúcich grafoch. Prvé tri grafy ukazujú, koľko pohonných látok sa predalo v závislosti od vývoja mesačnej priemernej ceny pohonnej látky. Veľký graf rozdeľuje príjem z predaných pohonných látok na to, koľko z neho kto získa.
Vyzerá to tak, že predaj pohonných látok na Slovensku sa po niekoľkých mesiacoch pomaly vracia do normálu. Vidno to najmä na predaji najpredávanejšieho benzínu. Po období, keď sa motoristom z prihraničných oblastí oplatilo jazdiť do zahraničia natankovať, sa cenové rozdiely medzi krajinami začínajú stierať. Spôsobuje to najmä mierne posilňovanie národných mien v okolitých štátoch a rast cien pohonných látok.
Najmä tlak daní na naftu na Slovensku však spôsobuje, že motoristom "dieselákom" sa naďalej oplatí tankovať v okolitých štátoch. Na jedno natankovanie dokážu stále ušetriť nemalé peniaze.
Dane
Daňové príjmy z benzínov sa už dostali z najhoršieho. Odhadované dane z predaného benzínu 95 Natural v apríli sa najmä vďaka spotrebným daniam dostali nad úroveň rovnakého obdobia minulého roka. Zatiaľ čo štát získal o odhadovaných 0,5 milióna eur viac ako v apríli 2008, predajcovia a výrobcovia utŕžili približne o 10 miliónov menej.
Daňové príjmy z nafty v apríli sú však stále nižšie, než pred rokom - odhadom o 6,8 milióna eur. Predajcovia a výrobcovia však dostali o 19,5 milióna eur menej.
Pre tých, ktorí uvažujú o šetrení na pohonných látkach
Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať "na otočku" od miesta, kde sa nachádzate s autom až po miesto tankovania v zahraničí. Tabuľka berie do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemernú spotrebu 8 litrov na 100 km pre benzín a 5 litrov na 100 km pre naftu a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.
95 Natural | Nafta | |
Česko | 15,1 km | 45,0 km |
Maďarsko | 33,4 km | 82,2 km |
Poľsko | 40,3 km | 141,2 km |
Rakúsko | 11,5 km | 64,2 km |
Samozrejme, čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie, keďže miniete menej paliva na cestu na čerpaciu stanicu a späť. Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu (podľa tabuľky) čerpaciu stanicu je cca 7 litrov pre naftu a 3,2 litra pre benzíny pri určených spotrebách.