SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Kto najviac zarába na pohonných látkach?

Predaj pohonných látok na Slovensku je stále pod úrovňou minulého roka. Spôsobuje to najmä fakt, že nafta v okolitých štátoch je výrazne lacnejšia. Najmä pre výšku spotrebnej dane z nafty.

Predaj pohonných látok na Slovensku je stále pod úrovňou minulého roka. V apríli 2009 sa predalo takmer o 14 miliónov litrov pohonných látok menej ako v rovnakom období roku 2008. Predaj nafty je nižší približne o 10 miliónov litrov. Menej sa tiež predávajú benzíny 95 Natural (medziročne o 2,5 milióna litrov), niektoré aditivované pohonné látky a benzíny (Uni) pre staršie autá.

Predajnosť 98 a 100-oktánové benzínov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka mierne stúpla. Podobne je na tom aj aditivovaná (vylepšená) nafta a LPG (o 246 tisíc litrov).

Ak sa však pozrieme na porovnanie apríla s marcom, predaj pohonných látok stúpol.

Všetky pohonné látky 95 Natural Nafta
predaj v miliónoch litroch v apríli 2007 111,4 44,4 50,3
predaj v miliónoch litroch v apríli 2008 130,9
51,9 67,0
predaj v miliónoch litroch v marci 2009 111,0
46,2
54,9
predaj v miliónoch litroch v apríli 2009 117,0
49,3
57,0

Z aktuálnych údajov organizácie SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) vyplýva, že z pohľadu priemerného predaja za deň rastie spotreba pohonných látok natankovaných na Slovensku. Rast pri benzínoch dosiahol takmer 10,5%, pri nafte 7,25% a pri LPG 8,9%.

graf04_big.jpg

Ako na predaj vplývali ceny pohonných látok? Pozrite si to v nasledujúcich grafoch. Prvé tri grafy ukazujú, koľko pohonných látok sa predalo v závislosti od vývoja mesačnej priemernej ceny pohonnej látky. Veľký graf rozdeľuje príjem z predaných pohonných látok na to, koľko z neho kto získa.

graf05_big.jpg

Vyzerá to tak, že predaj pohonných látok na Slovensku sa po niekoľkých mesiacoch pomaly vracia do normálu. Vidno to najmä na predaji najpredávanejšieho benzínu. Po období, keď sa motoristom z prihraničných oblastí oplatilo jazdiť do zahraničia natankovať, sa cenové rozdiely medzi krajinami začínajú stierať. Spôsobuje to najmä mierne posilňovanie národných mien v okolitých štátoch a rast cien pohonných látok.

Najmä tlak daní na naftu na Slovensku však spôsobuje, že motoristom "dieselákom" sa naďalej oplatí tankovať v okolitých štátoch. Na jedno natankovanie dokážu stále ušetriť nemalé peniaze.

Dane

Daňové príjmy z benzínov sa už dostali z najhoršieho. Odhadované dane z predaného benzínu 95 Natural v apríli sa najmä vďaka spotrebným daniam dostali nad úroveň rovnakého obdobia minulého roka. Zatiaľ čo štát získal o odhadovaných 0,5 milióna eur viac ako v apríli 2008, predajcovia a výrobcovia utŕžili približne o 10 miliónov menej.

Daňové príjmy z nafty v apríli sú však stále nižšie, než pred rokom - odhadom o 6,8 milióna eur. Predajcovia a výrobcovia však dostali o 19,5 milióna eur menej.

Pre tých, ktorí uvažujú o šetrení na pohonných látkach

Nasledujúca tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať "na otočku" od miesta, kde sa nachádzate s autom až po miesto tankovania v zahraničí. Tabuľka berie do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemernú spotrebu 8 litrov na 100 km pre benzín a 5 litrov na 100 km pre naftu a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.


95 Natural Nafta
Česko 15,1 km 45,0 km
Maďarsko 33,4 km

82,2 km

Poľsko 40,3 km 141,2 km
Rakúsko 11,5 km 64,2 km

Samozrejme, čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie, keďže miniete menej paliva na cestu na čerpaciu stanicu a späť. Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu (podľa tabuľky) čerpaciu stanicu je cca 7 litrov pre naftu a 3,2 litra pre benzíny pri určených spotrebách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 036
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 155
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 466
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 271
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


2 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


19 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 016
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 166
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 914
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 630
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 871
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 822
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu