SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ministerstvo dopravy: Zníženie počtu mŕtvych na cestách o polovicu je nadhodnotená ambícia

Rezort tento postoj vysvetľuje tým, že dochádza k výraznému medziročnému nárastu dopravy a motorizácie pri pomerne nízkom prírastku nových ciest a pri obmedzených rekonštrukciách nevyhovujúcej cestnej infraštruktúry.

BRATISLAVA. Zníženie úmrtnosti v cestnej premávke do roku 2010 o 50 percent oproti východiskovému roku 2002, ktoré deklaruje Charta EÚ (SR je signatárom), je nadhodnotenou ambíciou. Konštatuje to ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPaT) v informácii o vyhodnotení účinnosti opatrení Národného plánu na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ktorú na dnešnom rokovaní zobrala vláda na vedomie.

Prehodnotenie tohto cieľa je preto podľa MDPaT aktuálne, a to nielen v SR, ale aj v ostatných štátoch EÚ. "Cieľ stanovený Chartou sa žiaľ takmer žiadnej krajine nedarí plniť podľa proklamovaných predsavzatí a počet úmrtí pri dopravných nehodách sa v EÚ pohybuje stále na úrovni 40.000 obetí ročne," uvádza ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napriek uvedeným skutočnostiam konštatuje, že Slovensko vykonáva nemálo aktivít pre zlepšenie dopravno-bezpečnostnej situácie a v snahe zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky napreduje. "Svedčia o tom aj štatistické údaje, ktoré v roku 2008 vykazujú medziročný pokles v sledovaných ukazovateľoch dopravnej nehodovosti, teda i v počte úmrtí," konštatuje v informácii.

Pri dopravných nehodách na Slovensku bolo v roku 2008 usmrtených celkom 558 osôb. V porovnaní s rokom 2007 je to o 69 usmrtených menej. Ťažko zranených osôb bolo 1794 (pokles o 242) a ľahko zranených 9194, teda o 80 menej ako predvlani. Pozitívny trend bol zaznamenaný aj v počte nehôd zavinených vodičom motorového vozidla 51.843 (pokles o 1887), nehôd zavinených vodičom nemotorového vozidla 546 (-185), rovnako aj v počte nehôd zavinených chodcami 926 (-31).

SkryťVypnúť reklamu

V uplynulom roku bolo v Slovenskej republike zaevidovaných celkom 58.996 dopravných nehôd (DN), čo je v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka 2007 o 2075 nehôd menej. Najčastejšími príčinami DN v uplynulom roku bolo porušenie základných povinností (20.529 DN), nasleduje nesprávny spôsob jazdy, rýchlosť, nedanie prednosti v jazde, nesprávne predchádzanie a technická porucha vozidla. Podľa druhu dopravných nehôd boli najpočetnejšie zrážky s idúcim nekoľajovým vozidlom, potom so zaparkovaným vozidlom, s pevnou prekážkou, s chodcom, nehoda samostatného vozidla - havária a ostatné DN.

K najmenej nehodám došlo vlani na diaľniciach (1439), čo svedčí o najvyššej bezpečnosti týchto komunikačných spojníc. Na cestách I. triedy bolo 13.023 DN a II. triedy 5890 DN. Ďalšie DN sa udiali na cestách III. triedy a ostatných sledovaných i nesledovaných komunikáciách. MDPaT zároveň upozorňuje, že DN sa rovnako ako v predchádzajúcich obdobiach kumulujú v obciach. Z celkového počtu zaevidovaných dopravných nehôd došlo v obciach k 42.927 nehodám, mimo obce bolo zaevidovaných 16.069 DN.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom ostáva aj alkohol za volantom, čo je kategória, ktorá v štatistike dopravných nehôd narastá. Navyše v ostatnom čase je komplikovanejšia aj o požívanie iných drog vodičmi. V hodnotenom období roka 2008 bolo požitie alkoholických nápojov vodičom zistené v 3124 prípadoch dopravných nehôd v SR, čo celkovo predstavuje nárast o 14 prípadov, v obciach však až o 54 prípadov zisteného alkoholu za volantom pri zavinení dopravnej nehody, usmrtených bolo 24 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 018
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 841
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 209
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 804
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 303
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 051
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


17 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


17 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


13 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 723
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 324
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 884
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 256
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 072
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 353
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 863
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu