SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Komando už stíha pirátov ciest

Špeciálna dopravná policajná jednotka v utajení má za sebou prvé zásahy a dve naháňačky. Vodiči reagovali na policajtov v civile aj dupnutím na plyn.

Kamufláž nie je v polícii novinka, doteraz však bola na cestách skôr viditeľná.Kamufláž nie je v polícii novinka, doteraz však bola na cestách skôr viditeľná. (Zdroj: PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Vyhliadli si motorkára na neoznačenom stroji. Na hlavnom ťahu medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom sa vodiča pokúsili zastaviť. Nereagoval. Pri úteku takmer zrazil policajta, ktorý musel uskočiť.

Zistite si pred cestou, čo by vás mohlo zdržať

Tak sa začala jedna z prvých akcií špecializovaného policajného útvaru, ktorý policajti volajú aj dopravné komando alebo slovenská kobra. Nasledovala sedemkilometrová naháňačka. Chytili ho, 24-ročný mladík bude pykať viac ako len za priestupok. Obvinili ho z útoku na verejného činiteľa.

Kobra v utajení

Čo jednotka riešila v máji

54 prekročení rýchlosti, najvyššie o 69 kilometrov za hodinu v meste;
4 prípady jazdy v opitosti;
76 ďalších priestupkov ako agresívny spôsob jazdy, nevyhovujúci technický stav, telefonovanie za volantom;
zadržali 16 vodičských preukazov.

Zdroj: Polícia

Ďalšie prenasledovanie prišlo už o deň neskôr, opäť blízko Žiliny. Špeciálnej hliadke v civile na výkonnom aute chcel tentoraz ujsť Volkswagen Golf. Vodič zastavil v Tepličke nad Váhom, ďalej unikal po vlastných. Na aute mal značky zo škodovky.

Útvar zameraný na cestných pirátov zriadila polícia začiatkom mája. V prvých týždňoch sa sťahovali do jednej z bratislavských policajných budov, kde bude mať komando základňu, fasovali autá, novú techniku. Vyskúšali si aj ostrú službu.

„Na cestách boli štyri dni po dvanásť hodín, najmä v okolí Žiliny a Dunajskej Stredy. Zistili napríklad 54 prekročení rýchlosti, rekordérom bol taxikár, ktorý išiel v úseku s päťdesiatkou rýchlosťou 119 kilometrov za hodinu a to v daždi," povedal hovorca policajného prezídia Martin Korch.

K činnosti komanda sa zatiaľ vyjadruje len on. Identitu ôsmich policajtov, ktorých má byť neskôr pätnásť, starostlivo taja. Polícia dokonca nechce prezradiť ani podrobnosti o ich autách a technike. „Utajenie má preventívny účinok, vodiči nemôžu vedieť, v ktorú dennú hodinu, na ktorom mieste a na akom aute ich môžu čakať," hovorí Korch.

Rozdiel medzi nimi a bežnou hliadkou dopravnej polície je v tom, že jazdia na civilných autách.
„V komande sú dlhoroční dopravní policajti, ktorí majú bohaté skúsenosti, výcvik na jazdu so silnými autami a najmodernejšiu techniku." Priebeh akcií nahrávajú.

Boj o rešpekt

Dopravný psychológ Zoltán Bojar si myslí, že komando môže mať na cestných pirátov odstrašujúci efekt. „Za predpokladu, že sa naozaj zamerajú na najviac agresívnych vodičov, ktorí majú silné stroje a bežní policajti ich zväčša nechytili."

Upozorňuje však aj na úskalia komanda. „Je to agresívny silový nástroj polície, ktorý vníma verejnosť citlivo.

Musia si získať dôveru a rešpekt a dať pozor, aby sa ich naháňačky neskončili tým, že sa pri nich zopár ľudí zabije pri náraze do stromu."

Komando má zmysel aj podľa motoristického novinára Michala Karpata. „Zvlášť, ak budú mať rovnaký meter aj na vplyvných a bohatých ľudí, ktorí si zvyknú všetko vybaviť."

Polícia by podľa neho mala pravidelne o činnosti útvaru informovať. „Aby sme vedeli, že robia to, na čo boli zriadení a nevyberajú pokuty za bežné priestupky, aby cez peniaze dokazovali svoju opodstatnenosť."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 864
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 846
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 818
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 972
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 720
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 088
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  2. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  4. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  6. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  7. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  8. Ľubomír Maretta: Samota
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 978
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 490
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 067
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 563
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 648
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 699
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 559
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu