Dizajn karosérie stavil na podstatne väčšiu porciu dynamiky než predchodca. Pritom veľmi umne maskuje veľký podiel presklenej plochy (až 5,1 m²). Viditeľne väčšie sú najmä sklá v prednej časti kabíny, vďaka ktorým (spolu s dopredu posunutými A stĺpikmi) sa výhľad do strán zlepšil o 8%. Nastupovanie je ešte pohodlnejšie než doposiaľ. Zlepšil sa tiež rozsah nastavenia volantu a vodičovho sedadla.
Kabína pôsobí veľmi útulne. Už pri prvom posadení za volant ešte na autosalóne v Ženeve sme z nej mali veľmi dobrý pocit. Kvalita materiálov a vypracovania zodpovedá najvyšším štandardom triedy. S jedným detailom to však návrhári v snahe byť originálni trochu prehnali. Je ním digitálne stvárnený analógový otáčkomer, ktorý na pestrom prístrojovom paneli z tekutých kryštálov (môžete si ho upraviť do šiestich rôznych farebných kombinácií) pôsobí štylisticky aj tematicky ako päsťou do oka.
Kabína je vzdušná, kvalitná a dobre odhlučnená. Nové ovládanie audio sústavy je dosť komplikované. Prístrojový panel je už priveľmi pestrý.
Predné sedadlá prichádzajú s príjemnou novinkou – opierkami hlavy s nastaviteľnou bočnou oporou, ktoré veľmi dobre fixujú hlavu spolujazdcovi (prvýkrát sme sa s týmto prvkom stretli u predchádzajúcej generácie BMW7). Keďže sme vstávali v ten deň veľmi skoro, všetci kolegovia vezúci sa počas testovacej trasy na sedadle spolujazdca si nové opierky veľmi pochvaľovali.
Nová opierka hlavy s nastaviteľnou bočnou oporou
výborne fixuje hlavu.
Zadné sedadlá sú citeľne väčšie a lepšie tvarované, dokonca aj tie v treťom rade. Priestor, ktorý po ich vyklopení z podlahy vznikne, však naďalej vyhovie nanajvýš deťom, aj keď na výšku si vraj pasažieri sediaci úplne vzadu polepšia v porovnaní s predchodcom o 54 mm a na dĺžku o 27 mm a podľa výrobcu sa tam vmestia aj pasažieri vysokí do 1,75 m. Vmestiť sa možno vmestia, ale dlho tam asi neobsedia. Z predĺženého rázvoru o 34 mm najviac profitujú cestujúci v druhom rade, ktorí si podľa potreby priestor pre nohy môžu prispôsobovať posúvaním sedadiel v rozsahu až 170 mm (dvojnásobok oproti predchodcovi).
Len si nič nezabudnúť Variabilitu interiéru znásobuje 40 odkladacích priestorov s celkovým objemom 92 litrov. K základnej výbave patria štyri schránky pod podlahou (2 x 2,5 l vpredu a 2 x 3,2 l v druhom rade) a dve zásuvky pod prednými sedadlami a dve pod zadným (s výnimkou sedemmiestnej verzie). Do podlahy sa dá tiež ukryť roletka batožinového priestoru. Klimatizovaná schránka pred spolujazdcom má objem 11 litrov.
V porovnaní s predchodcom sú zadné sedadlá väčšie a lepšie tvarované. Traja dospelí sa vedľa seba bez problémov vmestia. Každý rad má k dispozícii vlastnú 12V zásuvku.
Zaujímavou novinkou je posúvateľná stredová lakťová opierka medzi prednými sedadlami s veľkým odkladacím boxom s objemom deväť litrov a integrovaným ovládacím panelom navigačného systému. Prepracované sú boxy vo dverách s poličkou na odloženie mobilného telefónu, ale aj priestorom pre fľaše.
Family friendly: mysleli na pohodlie celej rodiny,
teda aj detí, na dlhých cestách.
Na zadnej strane predných operadiel sú teraz k dispozícii až tri odkladacie vaky. Dva menšie na prenosné herné konzoly, MP3 prehrávače alebo iné hračky a jeden veľký pod vyklápacícm stolíkom na časopisy, knihy a omaľovánky. V interiéri sú k dispozícii až tri 12V zásuvky na dobíjanie mobilných telefónov, herných konzol, video a MP3 prehrávačov, či na zapojenie prenosnej autochladničky.
Vstavaná navigácia TomTom Ide o prvé spojenie výrobcu mobilných navigačných systémov s výrobcom automobilov. Renault si urobil prieskum, na základe ktorého až 70% zákazníkov malo záujem o vstavaný, teda priamo od výrobcu automobilu dodaný navigačný systém. Odrádzala ich však vysoká cena. To potvrdzuje aj situácia na trhu.
Batožinový priestor päťmiestnej verzie narástol na 752 l (+ 33 l).
Približne až 80% trhu s navigáciami pripadá na mobilné navigácie. Zvyšných 20% zákazníkov sa pre vstavanú navigáciu rozhoduje nie ani tak kvôli samotnej navigácii, ale skôr v rámci balíka s DVD prehrávačom a bluetooth systémom. Ten ponúka Grand Scénic v drahšej verzii vstavaného navigačného systému Carminat Bluetooth DVD za 1800 €.
V porovnaní s ním je Carminat TomTom výrazne lacnejší. Stojí len 490 €, obsahuje rovnako aj mapy Východnej Európy a zahŕňa všetky navigačné funkcie, na ktoré ste boli doposiaľ zvyknutí u mobilných navigácii tejto značky: na displeji s uhlopriečkou 5,8 palca (Carminat Bluetooth DVD má obrazovku s uhlopriečkou 7 palcov) zobrazuje detaily odbočiek, čas príjazdu, vzdialenosť do odbočky, dopravné informácie s ponukou alternatívnych trás, rýchlostné obmedzenia, upozorňuje na statické radary a iné.
Dokonca naviguje aj v slovenskom jazyku. Aktualizácia mapových podkladov je veľmi jednoduchá. Všetky mapy sú nahraté na SD karte, ktorú stačí vytiahnuť a vložiť do počítača. Prvých 60 dní od prevzatia auta je aktualizácia máp zadarmo. Neskôr sa poplatky dajú nastaviť podľa toho, či zákazník chce mapy aktualizovať každé tri mesiace alebo raz ročne.
Malý, ale čiperný turbomotor Z palety 7 motorov je na Slovensku v ponuke len päť – dva zážihové 1.6 (110 k) a 1.4 TCe (130 k) a tri naftové 1.5 dCi (105 k), 2.0 dCi (160 k) a 1.9 dCi (130 k). Všetky agregáty sa štandardne kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Naftový dvojliter bude v ponuke aj so šesťstupňovým automatom. Neskôr, približne koncom roka, pribudne aj nová dvojspojková automatická prevodovka.
Verzia so siedmymi sedadlami ponúka 702 l. Po vyklopení všetkých siedmych sedadiel zostane vzadu
ešte 208 litrov pre batožinu.
Najviac sme boli zvedaví na novinku, benzínový štvorvalec 1.4 TCe, ktorý tu debutuje. Na papieri dosahuje slušné parametre, ale kombinácia objemu 1,4 l s veľkým rodinným vanom vyvoláva približme rovnaké obavy, ako keby ste chceli posadiť slona na chrbát somárovi. Už prvé kilometre nás však presvedčili, že nie je dôvod na paniku. Objemový hendikep dobieha húževnatosťou a energickým ťahom v celom spektre pracovných otáčok. Pôvod v japonských motoroch značky Nissan jednoducho nezaprie.
Pri obsadení auta dvomi pasažiermi sme na väčší a silnejší motor nepomysleli ani v stúpaní do kopca. S plným počtom pasažierov a batožiny na palube sa zapotí asi viac. Preto si potencionálni zákazníci musia zvážiť, ako často jazdia plne naložení a či im cenové a poistné zvýhodnenie maloobjemového motora stojí za viac alebo nemej pravidelný úbytok dynamiky spôsobený zaťažením auta.
V dvojmiestnom dodávkovom usporiadaní ponúka
7-miestna verzia prepravnú kapacitu 2063 litrov.
5-miestna verzia o 13 litrov menej.
Na motore zaujme tichý chod, ostré, dalo by sa povedať japonské reakcie na stlačenie akcelerátora a menšie zaťaženie prednej časti auta. To umožnilo ladičom podvozka nájsť lepší kompromis medzi zábavou a jazdným komfortom než v prípade naftového dvojlitra, ktorý sa prejavuje na menšej nedotáčavosti v zákrutách a príjemnejšom, hladšom filtrovaní nerovností. Agregát 1.4 TCe vychádza po technickej stránke z atmosferických štvorvalcov objemu 1,5 a 1,6 l automobilky Nissan.
V porovnaní s nimi však prešiel viacerými úpravami za účelom dosiahnutia efektívnejšieho spaľovania a tým pádom lepšieho priebehu výkonu na všetkých prevodových stupňoch, pri súčasnom znížení paliva a emisií CO2. Všetkému
čo odznelo vyššie veríme, napriek tomu si nevieme predstaviť za akých podmienok mu výrobca nameral priemer 7,1 l/100 km (7,3 l/100 km pri sedemmiestnej verzii). My sme sa pohybovali o viac ako dva litre vyššie. Uvidíme, ako dopadne náš druhý pokus v rámci domáceho testu.
V interiéri je 40 rôznych odkladacích priestorov
s celkovým objemom 92 l.
Silný a úsporný dvojliter Najvýkonnejší naftový agregát 2.0 dCi (160 k) je o poznanie živší. Veľmi odhodlane vyráža dopredu po každom pohladení akcelerátora. Sila mu evidentne nechýba. Vďaka mohutnému krútiacemu momentu 380 Nm vrcholiacemu pri otáčkach 2000 1/min si vystačí s nízkymi, maximálne strednými otáčkami, čo sa potom pozitívne prejavuje na spotrebe.
Priemer 6,6 l/100 km je reálne dosiahnuteľný. Okrem spotreby tradične exceluje v kultúre chodu. Na margo jazdných vlastností už bolo naznačené, že naftová verzia má vzhľadom na väčšiu váhu motora tvrdšie naladenú prednú nápravu, čím trpí na poskakovanie pri prejazde menej kvalitných povrchov.
V porovnaní s konkurenciou úroveň filtrovania nerovností pružením však stále spĺňa nadštandard. Jazdná stabilita je napriek vyššej karosérii veľmi slušná, pocit z ovládania auta veľmi pripomína nový Mégane, s ktorým Grand Scénic zdieľa spoločnú platformu. Aj pre neho sú charakteristické tieto znaky: brilantná priľnavosť predných kolies, ľahké, ale stále dostatočne presné a citlivé riadenie a dobré brzdy – vpredu s ventilovanými kotúčmi s priemerom 296 mm (320 mm 2.0 dCi), vzadu s kotúčmi s priemerom 274 mm (290 mm).
Technické parametre vozidiel Renault Grand Scénic motor 1.6 16V 1.4 TCe 1.5 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
zdvihový objem [cm3] 1598 1397 1461 1870 1995
výkon [kW/k] 81/110 96/130 78/105 96/130 118/160
pri otáčkach [1/min] 6000 5500 4000 3750 3750
krútiaci moment [Nm] 151 190 240 300 380
pri otáčkach [1/min] 4250 2250 1750 1750 2000
palivová spotreba [l/100 km] 7,5 7,1/7,3 5,2/5,3 5,5/5,6 6,6
emisie CO2 [g/km] 177 168/173 136/138 145/149 173
zrýchlenie 0-100 [s] 12,0/12,6 10,7/11,5 12,6/13,4 - 9,3/9,5
maximálna rýchlosť [km/h] 185 190 180 195 205
pohotovostná hmotnosť 5 miest [kg] 1407/1444 1420/1457 1410/1430 1503/1540 1591/1628
Rozmery dĺžka 4560 mm
šírka 2077 mm
výška 1645 mm
rázvor náprav 2770 mm
objem batožinového priestoru 752(2050)/208(2063)
objem palivovej nádrže 60 l
*5-miestna verzia/7-miestna verzia