BRATISLAVA. Ceny nafty sú už nejaký čas nižšie ako ceny najpredávanejšieho benzínu 95 Natural. Zlom nastal začiatkom mája. Predchádzalo mu výraznejšie zlacnenie nafty oproti benzínom a následne mierne zlacnenie nafty v čase, keď ceny benzínov rástli. Zatiaľ čo v polovici decembra bola nafta v porovnaní s 95-oktánovým benzínom Natural drahšia približne o 16 centov za liter, dnes je lacnejšia zhruba o 4 centy za liter (vyše jednej koruny).
Nafta dobehla benzín
V histórii boli ceny nafty zvyčajne nižšie ako ceny benzínov. Prvé obdobie, v ktorom bola nafta drahšia ako 95-ka, sme zaznamenali v marci 2003. Nafta vtedy bola drahšia až o 2 a pol centa za liter. Približne o rok a pol sa situácia zopakovala, no trvala dlhšie - približne dva mesiace a nafta sa vtedy predávala až o 4 a pol centa za liter drahšie.
Prvým dňom najdlhšieho obdobia v histórii, keď nafta prekonávala cenou Natural 95, bol 25. september 2007. Trvalo to celých 590 dní.
Rozdiel v cenách rástol postupne od desatín centa. No v polovici decembra 2008 dosiahol rekordných 16 centov za liter.
Príčinami poslednej cenovej dominancie nafty boli najmä silná zima na prelome rokov 2007 a 2008 a následná finančná kríza. Keďže nafta sa obchoduje na svetových trhoch v skupine látok používaných na vykurovanie, dopyt po nej bol veľký. Tomu zodpovedala aj cena. S koncom zimy sa začínali prejavovať príznaky finančnej krízy, keď finančné inštitúcie nalievali peniaze do komodít. Viac však šlo do nafty, lebo je to najmä priemyselná komodita. V dôsledku hypotekárnych a úverových problémov, najmä v USA, a takisto pre nižšiu spotrebu benzínov počas motoristickej sezóny rozdiel narastal.
Keď sa finančná kríza v lete začala rozširovať na celé svetové hospodárstvo, finančné inštitúcie opúšťali komodity, najmä ropu a ropné produkty. V tomto období „padali" ceny benzínov a nafty na burze v Rotterdame v podstate rovnako. Takisto to bolo aj na Slovensku. Až s priblížením sa zimy v novembri 2008 rozdiel začal znovu rásť v prospech cien nafty.
Až v januári sa rozdiely začali stierať, to však už boli známe udalosti a predpoklady, podľa ktorých by to najhoršie z krízy malo byť za nami. Keďže sa však skončila zima, o naftu prestal byť vo svete taký veľký záujem. Rast cien ropy neťahal ceny nafty tak výrazne ako benzíny.
Ceny nafty podrží kríza
Blíži sa motoristická sezóna, ekonomická kríza pokračuje. O benzín je vo svete záujem. A čo ak príde v lete alebo na jeseň hurikán a USA budú musieť benzín znovu nakupovať v Európe? Zároveň kríza drží rast cien „priemyselnej" nafty na uzde. Obchodníci na svetových trhoch ju nebudú ťahať vyššie tak ako benzíny, keď nie je jasné, aký bude vývoj v priemysle. No to, že v lete budú ľudia cestovať, je jasné už teraz.
Výhodný nákup
BRATISLAVA. Tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať do zahraničia od miesta, kde sa nachádzate. Berú sa do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemerná spotreba 8 litrov na 100 km pri benzíne a 5 litrov pri nafte a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.
Čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie.
Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu čerpaciu stanicu, je podľa tabuľky zhruba 7 litrov v prípade nafty a 3,2 litra v prípade benzínov pri určených spotrebách.