SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Kríza stlačila cenu nafty pod Natural 95

Skončilo sa dlhé obdobie, keď bola nafta drahšia ako najpredávanejší benzín.

BRATISLAVA. Ceny nafty sú už nejaký čas nižšie ako ceny najpredávanejšieho benzínu 95 Natural. Zlom nastal začiatkom mája. Predchádzalo mu výraznejšie zlacnenie nafty oproti benzínom a následne mierne zlacnenie nafty v čase, keď ceny benzínov rástli. Zatiaľ čo v polovici decembra bola nafta v porovnaní s 95-oktánovým benzínom Natural drahšia približne o 16 centov za liter, dnes je lacnejšia zhruba o 4 centy za liter (vyše jednej koruny).

Nafta dobehla benzín

V histórii boli ceny nafty zvyčajne nižšie ako ceny benzínov. Prvé obdobie, v ktorom bola nafta drahšia ako 95-ka, sme zaznamenali v marci 2003. Nafta vtedy bola drahšia až o 2 a pol centa za liter. Približne o rok a pol sa situácia zopakovala, no trvala dlhšie - približne dva mesiace a nafta sa vtedy predávala až o 4 a pol centa za liter drahšie.

Prvým dňom najdlhšieho obdobia v histórii, keď nafta prekonávala cenou Natural 95, bol 25. september 2007. Trvalo to celých 590 dní.

Rozdiel v cenách rástol postupne od desatín centa. No v polovici decembra 2008 dosiahol rekordných 16 centov za liter.

Príčinami poslednej cenovej dominancie nafty boli najmä silná zima na prelome rokov 2007 a 2008 a následná finančná kríza. Keďže nafta sa obchoduje na svetových trhoch v skupine látok používaných na vykurovanie, dopyt po nej bol veľký. Tomu zodpovedala aj cena. S koncom zimy sa začínali prejavovať príznaky finančnej krízy, keď finančné inštitúcie nalievali peniaze do komodít. Viac však šlo do nafty, lebo je to najmä priemyselná komodita. V dôsledku hypotekárnych a úverových problémov, najmä v USA, a takisto pre nižšiu spotrebu benzínov počas motoristickej sezóny rozdiel narastal.

Keď sa finančná kríza v lete začala rozširovať na celé svetové hospodárstvo, finančné inštitúcie opúšťali komodity, najmä ropu a ropné produkty. V tomto období „padali" ceny benzínov a nafty na burze v Rotterdame v podstate rovnako. Takisto to bolo aj na Slovensku. Až s priblížením sa zimy v novembri 2008 rozdiel začal znovu rásť v prospech cien nafty.

Až v januári sa rozdiely začali stierať, to však už boli známe udalosti a predpoklady, podľa ktorých by to najhoršie z krízy malo byť za nami. Keďže sa však skončila zima, o naftu prestal byť vo svete taký veľký záujem. Rast cien ropy neťahal ceny nafty tak výrazne ako benzíny.

Ceny nafty podrží kríza

Blíži sa motoristická sezóna, ekonomická kríza pokračuje. O benzín je vo svete záujem. A čo ak príde v lete alebo na jeseň hurikán a USA budú musieť benzín znovu nakupovať v Európe? Zároveň kríza drží rast cien „priemyselnej" nafty na uzde. Obchodníci na svetových trhoch ju nebudú ťahať vyššie tak ako benzíny, keď nie je jasné, aký bude vývoj v priemysle. No to, že v lete budú ľudia cestovať, je jasné už teraz.

Výhodný nákup

BRATISLAVA. Tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať do zahraničia od miesta, kde sa nachádzate. Berú sa do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemerná spotreba 8 litrov na 100 km pri benzíne a 5 litrov pri nafte a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.

Čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie.

Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu čerpaciu stanicu, je podľa tabuľky zhruba 7 litrov v prípade nafty a 3,2 litra v prípade benzínov pri určených spotrebách.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 178
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 142
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 616
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 600
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 767
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 552
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 337
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


1 h
Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


6 h
Líder OĽaNO a minister financií Igor Matovič.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 452
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 899
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 576
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 350
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 815
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu