SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Kríza stlačila cenu nafty pod Natural 95

Skončilo sa dlhé obdobie, keď bola nafta drahšia ako najpredávanejší benzín.

BRATISLAVA. Ceny nafty sú už nejaký čas nižšie ako ceny najpredávanejšieho benzínu 95 Natural. Zlom nastal začiatkom mája. Predchádzalo mu výraznejšie zlacnenie nafty oproti benzínom a následne mierne zlacnenie nafty v čase, keď ceny benzínov rástli. Zatiaľ čo v polovici decembra bola nafta v porovnaní s 95-oktánovým benzínom Natural drahšia približne o 16 centov za liter, dnes je lacnejšia zhruba o 4 centy za liter (vyše jednej koruny).

Nafta dobehla benzín

V histórii boli ceny nafty zvyčajne nižšie ako ceny benzínov. Prvé obdobie, v ktorom bola nafta drahšia ako 95-ka, sme zaznamenali v marci 2003. Nafta vtedy bola drahšia až o 2 a pol centa za liter. Približne o rok a pol sa situácia zopakovala, no trvala dlhšie - približne dva mesiace a nafta sa vtedy predávala až o 4 a pol centa za liter drahšie.

Prvým dňom najdlhšieho obdobia v histórii, keď nafta prekonávala cenou Natural 95, bol 25. september 2007. Trvalo to celých 590 dní.

Rozdiel v cenách rástol postupne od desatín centa. No v polovici decembra 2008 dosiahol rekordných 16 centov za liter.

Príčinami poslednej cenovej dominancie nafty boli najmä silná zima na prelome rokov 2007 a 2008 a následná finančná kríza. Keďže nafta sa obchoduje na svetových trhoch v skupine látok používaných na vykurovanie, dopyt po nej bol veľký. Tomu zodpovedala aj cena. S koncom zimy sa začínali prejavovať príznaky finančnej krízy, keď finančné inštitúcie nalievali peniaze do komodít. Viac však šlo do nafty, lebo je to najmä priemyselná komodita. V dôsledku hypotekárnych a úverových problémov, najmä v USA, a takisto pre nižšiu spotrebu benzínov počas motoristickej sezóny rozdiel narastal.

Keď sa finančná kríza v lete začala rozširovať na celé svetové hospodárstvo, finančné inštitúcie opúšťali komodity, najmä ropu a ropné produkty. V tomto období „padali" ceny benzínov a nafty na burze v Rotterdame v podstate rovnako. Takisto to bolo aj na Slovensku. Až s priblížením sa zimy v novembri 2008 rozdiel začal znovu rásť v prospech cien nafty.

Až v januári sa rozdiely začali stierať, to však už boli známe udalosti a predpoklady, podľa ktorých by to najhoršie z krízy malo byť za nami. Keďže sa však skončila zima, o naftu prestal byť vo svete taký veľký záujem. Rast cien ropy neťahal ceny nafty tak výrazne ako benzíny.

Ceny nafty podrží kríza

Blíži sa motoristická sezóna, ekonomická kríza pokračuje. O benzín je vo svete záujem. A čo ak príde v lete alebo na jeseň hurikán a USA budú musieť benzín znovu nakupovať v Európe? Zároveň kríza drží rast cien „priemyselnej" nafty na uzde. Obchodníci na svetových trhoch ju nebudú ťahať vyššie tak ako benzíny, keď nie je jasné, aký bude vývoj v priemysle. No to, že v lete budú ľudia cestovať, je jasné už teraz.

Výhodný nákup

BRATISLAVA. Tabuľka ukazuje, ako ďaleko sa oplatí ísť tankovať do zahraničia od miesta, kde sa nachádzate. Berú sa do úvahy aktuálne priemerné ceny pohonných látok, priemerná spotreba 8 litrov na 100 km pri benzíne a 5 litrov pri nafte a natankovanie 50 litrov do nádrže. Do výpočtov nebolo zahrnuté opotrebovanie vozidla.

Čím bližšie k vám natankujete, tým to pre vás bude výhodnejšie.

Napriek tomu, maximálne množstvo paliva, ktoré spálite na ceste na najvzdialenejšiu čerpaciu stanicu, je podľa tabuľky zhruba 7 litrov v prípade nafty a 3,2 litra v prípade benzínov pri určených spotrebách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 694
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 147
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 501
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 931
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 282
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 569
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon