SME

Mitsubishi začalo vyrábať malý elektromobil

Brány výrobného závodu Kurashiki opúšťajú prvé exempláre malého auta s elektrickým pohonom Mitsubishi i MiEV. Po niekoľkoročnom vývoji a zdĺhavých testoch, ktoré stále prebiehajú, si ekologické vozidlo konečne preberajú zákazníci. Do našich končín dorazí

(Zdroj: Mitsubishi)

BRATISLAVA. Prvé prototypy mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej nákladné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prostredníctvom prevodovky a diferenciálu roztáča zadné kolesá. Lítiovo-ionové články s napätím 330V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi nápravami pod podlahou. Vozidlu umožňujú na jedno nabitie z bežnej siete, trvajúce približne sedem hodín, prejsť vzdialenosť 160 kilometrov. Časť energie im dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobil s výkonom 47 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1080 kilogramov nebude brzdou premávky. Podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. i MiEV dokáže šprintovať rýchlosťou až 130 km/h.

Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a menšiu batožinu. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.

Dlhé testy

Jazdné skúšky elektromobilu i MiEV prebiehajú viac ako dva roky. Mitsubishi roztrúsilo niekoľko exemplárov po celom svete. Stretnúť ich je možné vo Vancouveri, Ríme, Paríži alebo v Ženeve. V projekte sa významne angažovalo Monacké kniežatstvo, ktoré má záujem stať sa svetovým lídrom v zavedení elektrickej formy dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné testy i MiEV absolvuje v Kalifornii. Flotilu testovacích vozidiel nasadia do bežnej premávky. Preverovať sa bude funkčnosť všetkých dôležitých komponentov, vrátane životnosti akumulátorov pri častom nabíjaní.

Výroba odštartovala

Dlho očakávané spustenie hromadnej výroby malého elektromobilu prišlo na začiatku júna. Do konca tohto fiškálneho roka (do apríla 2010) brány závodu Kurashiki opustí 1400 exemplárov. Na budúci rok kapacitu výroby zvýšia na 5000 kusov a neskôr na 15 000 jednotiek. Predaj na domácom trhu odštartuje v júli.

Záujem zákazníkov o ekologické vozidlo Mitsubishi prekvapil. Už teraz registrujú dvetisíc záväzných objednávok, najmä zo strany energetických spoločností. Pri odbere prvých kusov sa k slovu dostanú najprv korporátni klienti. Verejnosti bude novinka k dispozícii až na začiatku budúceho roka. i MiEV dorazí aj do Európy. V krajinách, kde je potrebné mať volant vľavo, sa prvé kusy objavia koncom roka 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 833
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 163
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 718
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 307
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 023
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 456
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 300
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 267
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  2. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum
  3. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (1)
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Dagmar Szabó: DIEŤA JE DAR, NIE TOVAR - 1. konferencia o ochrane detí pred systémovým násilím
  6. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  7. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  8. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 156
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 156
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 517
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 210
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 060
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 309
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 573
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 026
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťZatvoriť reklamu