SME

Mitsubishi začalo vyrábať malý elektromobil

Brány výrobného závodu Kurashiki opúšťajú prvé exempláre malého auta s elektrickým pohonom Mitsubishi i MiEV. Po niekoľkoročnom vývoji a zdĺhavých testoch, ktoré stále prebiehajú, si ekologické vozidlo konečne preberajú zákazníci. Do našich končín dorazí

(Zdroj: Mitsubishi)

BRATISLAVA. Prvé prototypy mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej nákladné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prostredníctvom prevodovky a diferenciálu roztáča zadné kolesá. Lítiovo-ionové články s napätím 330V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi nápravami pod podlahou. Vozidlu umožňujú na jedno nabitie z bežnej siete, trvajúce približne sedem hodín, prejsť vzdialenosť 160 kilometrov. Časť energie im dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobil s výkonom 47 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1080 kilogramov nebude brzdou premávky. Podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. i MiEV dokáže šprintovať rýchlosťou až 130 km/h.

Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a menšiu batožinu. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.

Dlhé testy

Jazdné skúšky elektromobilu i MiEV prebiehajú viac ako dva roky. Mitsubishi roztrúsilo niekoľko exemplárov po celom svete. Stretnúť ich je možné vo Vancouveri, Ríme, Paríži alebo v Ženeve. V projekte sa významne angažovalo Monacké kniežatstvo, ktoré má záujem stať sa svetovým lídrom v zavedení elektrickej formy dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné testy i MiEV absolvuje v Kalifornii. Flotilu testovacích vozidiel nasadia do bežnej premávky. Preverovať sa bude funkčnosť všetkých dôležitých komponentov, vrátane životnosti akumulátorov pri častom nabíjaní.

Výroba odštartovala

Dlho očakávané spustenie hromadnej výroby malého elektromobilu prišlo na začiatku júna. Do konca tohto fiškálneho roka (do apríla 2010) brány závodu Kurashiki opustí 1400 exemplárov. Na budúci rok kapacitu výroby zvýšia na 5000 kusov a neskôr na 15 000 jednotiek. Predaj na domácom trhu odštartuje v júli.

Záujem zákazníkov o ekologické vozidlo Mitsubishi prekvapil. Už teraz registrujú dvetisíc záväzných objednávok, najmä zo strany energetických spoločností. Pri odbere prvých kusov sa k slovu dostanú najprv korporátni klienti. Verejnosti bude novinka k dispozícii až na začiatku budúceho roka. i MiEV dorazí aj do Európy. V krajinách, kde je potrebné mať volant vľavo, sa prvé kusy objavia koncom roka 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcela v Prešove dobrú kávu. Dnes praží pre desiatky kaviarní
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  7. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  8. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 16 001
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 006
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 781
  4. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 3 764
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 170
  6. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 2 806
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 2 741
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 547
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Cirkev a pápež Pius XII. v a po Druhej svetovej vojne - poučenie.
  2. Vladimír Bojničan: Kultúrne vojny – zákerný boj o návrat dogmatického tmárstva do demokratickej Európy a aj na naše ťažko skúšané Slovensko
  3. Vladimír Krátky: Len aby tá umelá intelegencia neklamala ... .
  4. Jana Venhartová: A opäť ten jedlý hmyz
  5. Robert Štepaník: diel 129 - rubrika: čerstvejšie než treska
  6. Jozef Stasík: Slovensko - výkladná skriňa otvorenej trhovej ekonomiky
  7. Patrik Benčík: Perpetuum mobile daňového konania
  8. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 15 745
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 672
  3. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 638
  4. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 368
  5. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 5 305
  6. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 718
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 706
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 651
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťZatvoriť reklamu