SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Mitsubishi začalo vyrábať malý elektromobil

Brány výrobného závodu Kurashiki opúšťajú prvé exempláre malého auta s elektrickým pohonom Mitsubishi i MiEV. Po niekoľkoročnom vývoji a zdĺhavých testoch, ktoré stále prebiehajú, si ekologické vozidlo konečne preberajú zákazníci. Do našich končín dorazí

(Zdroj: Mitsubishi)

BRATISLAVA. Prvé prototypy mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej nákladné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou.

Prostredníctvom prevodovky a diferenciálu roztáča zadné kolesá. Lítiovo-ionové články s napätím 330V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi nápravami pod podlahou. Vozidlu umožňujú na jedno nabitie z bežnej siete, trvajúce približne sedem hodín, prejsť vzdialenosť 160 kilometrov. Časť energie im dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.

Elektromobil s výkonom 47 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1080 kilogramov nebude brzdou premávky. Podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. i MiEV dokáže šprintovať rýchlosťou až 130 km/h.

Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a menšiu batožinu. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.

Dlhé testy

Jazdné skúšky elektromobilu i MiEV prebiehajú viac ako dva roky. Mitsubishi roztrúsilo niekoľko exemplárov po celom svete. Stretnúť ich je možné vo Vancouveri, Ríme, Paríži alebo v Ženeve. V projekte sa významne angažovalo Monacké kniežatstvo, ktoré má záujem stať sa svetovým lídrom v zavedení elektrickej formy dopravy.

Posledné testy i MiEV absolvuje v Kalifornii. Flotilu testovacích vozidiel nasadia do bežnej premávky. Preverovať sa bude funkčnosť všetkých dôležitých komponentov, vrátane životnosti akumulátorov pri častom nabíjaní.

Výroba odštartovala

Dlho očakávané spustenie hromadnej výroby malého elektromobilu prišlo na začiatku júna. Do konca tohto fiškálneho roka (do apríla 2010) brány závodu Kurashiki opustí 1400 exemplárov. Na budúci rok kapacitu výroby zvýšia na 5000 kusov a neskôr na 15 000 jednotiek. Predaj na domácom trhu odštartuje v júli.

Záujem zákazníkov o ekologické vozidlo Mitsubishi prekvapil. Už teraz registrujú dvetisíc záväzných objednávok, najmä zo strany energetických spoločností. Pri odbere prvých kusov sa k slovu dostanú najprv korporátni klienti. Verejnosti bude novinka k dispozícii až na začiatku budúceho roka. i MiEV dorazí aj do Európy. V krajinách, kde je potrebné mať volant vľavo, sa prvé kusy objavia koncom roka 2010.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon