SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Mitsubishi začalo vyrábať malý elektromobil

Brány výrobného závodu Kurashiki opúšťajú prvé exempláre malého auta s elektrickým pohonom Mitsubishi i MiEV. Po niekoľkoročnom vývoji a zdĺhavých testoch, ktoré stále prebiehajú, si ekologické vozidlo konečne preberajú zákazníci. Do našich končín dorazí

(Zdroj: Mitsubishi)

BRATISLAVA. Prvé prototypy mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej nákladné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou.

Prostredníctvom prevodovky a diferenciálu roztáča zadné kolesá. Lítiovo-ionové články s napätím 330V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi nápravami pod podlahou. Vozidlu umožňujú na jedno nabitie z bežnej siete, trvajúce približne sedem hodín, prejsť vzdialenosť 160 kilometrov. Časť energie im dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.

Elektromobil s výkonom 47 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1080 kilogramov nebude brzdou premávky. Podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. i MiEV dokáže šprintovať rýchlosťou až 130 km/h.

Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a menšiu batožinu. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.

Dlhé testy

Jazdné skúšky elektromobilu i MiEV prebiehajú viac ako dva roky. Mitsubishi roztrúsilo niekoľko exemplárov po celom svete. Stretnúť ich je možné vo Vancouveri, Ríme, Paríži alebo v Ženeve. V projekte sa významne angažovalo Monacké kniežatstvo, ktoré má záujem stať sa svetovým lídrom v zavedení elektrickej formy dopravy.

Posledné testy i MiEV absolvuje v Kalifornii. Flotilu testovacích vozidiel nasadia do bežnej premávky. Preverovať sa bude funkčnosť všetkých dôležitých komponentov, vrátane životnosti akumulátorov pri častom nabíjaní.

Výroba odštartovala

Dlho očakávané spustenie hromadnej výroby malého elektromobilu prišlo na začiatku júna. Do konca tohto fiškálneho roka (do apríla 2010) brány závodu Kurashiki opustí 1400 exemplárov. Na budúci rok kapacitu výroby zvýšia na 5000 kusov a neskôr na 15 000 jednotiek. Predaj na domácom trhu odštartuje v júli.

Záujem zákazníkov o ekologické vozidlo Mitsubishi prekvapil. Už teraz registrujú dvetisíc záväzných objednávok, najmä zo strany energetických spoločností. Pri odbere prvých kusov sa k slovu dostanú najprv korporátni klienti. Verejnosti bude novinka k dispozícii až na začiatku budúceho roka. i MiEV dorazí aj do Európy. V krajinách, kde je potrebné mať volant vľavo, sa prvé kusy objavia koncom roka 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 030
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 845
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 173
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 588
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 291
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


1 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  2. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Erik Kriššák: Dotyk rán
  7. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  8. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 872
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 187
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 899
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 257
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 072
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 537
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 866
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu