BRATISLAVA. Prvé prototypy mali elektromotory integrované do kolies, napokon sa však konštruktéri rozhodli pre finančne menej nákladné riešenie a použili jediný elektrický motor umiestnený pred zadnou nápravou.
Prostredníctvom prevodovky a diferenciálu roztáča zadné kolesá. Lítiovo-ionové články s napätím 330V ležia kvôli zníženiu ťažiska medzi nápravami pod podlahou. Vozidlu umožňujú na jedno nabitie z bežnej siete, trvajúce približne sedem hodín, prejsť vzdialenosť 160 kilometrov. Časť energie im dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.
Elektromobil s výkonom 47 kW a pohotovostnou hmotnosťou 1080 kilogramov nebude brzdou premávky. Podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. i MiEV dokáže šprintovať rýchlosťou až 130 km/h.
Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a menšiu batožinu. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.
Dlhé testy
Jazdné skúšky elektromobilu i MiEV prebiehajú viac ako dva roky. Mitsubishi roztrúsilo niekoľko exemplárov po celom svete. Stretnúť ich je možné vo Vancouveri, Ríme, Paríži alebo v Ženeve. V projekte sa významne angažovalo Monacké kniežatstvo, ktoré má záujem stať sa svetovým lídrom v zavedení elektrickej formy dopravy.
Posledné testy i MiEV absolvuje v Kalifornii. Flotilu testovacích vozidiel nasadia do bežnej premávky. Preverovať sa bude funkčnosť všetkých dôležitých komponentov, vrátane životnosti akumulátorov pri častom nabíjaní.
Výroba odštartovala
Dlho očakávané spustenie hromadnej výroby malého elektromobilu prišlo na začiatku júna. Do konca tohto fiškálneho roka (do apríla 2010) brány závodu Kurashiki opustí 1400 exemplárov. Na budúci rok kapacitu výroby zvýšia na 5000 kusov a neskôr na 15 000 jednotiek. Predaj na domácom trhu odštartuje v júli.
Záujem zákazníkov o ekologické vozidlo Mitsubishi prekvapil. Už teraz registrujú dvetisíc záväzných objednávok, najmä zo strany energetických spoločností. Pri odbere prvých kusov sa k slovu dostanú najprv korporátni klienti. Verejnosti bude novinka k dispozícii až na začiatku budúceho roka. i MiEV dorazí aj do Európy. V krajinách, kde je potrebné mať volant vľavo, sa prvé kusy objavia koncom roka 2010.