BRATISLAVA, BREZNO. Kabriolet s plátennou strechou postavený na základe úspešného Mini dokáže presvedčiť zarytých nepriateľov imidžových áut. Samozrejme, väčšine publika sa páči akýkoľvek kabriolet a takmer každý híka nad všetkým, čo má sklápaciu strechu. Mini má navyše v sebe niečo mimoriadne príťažlivé a veselé. Jeho interiér a detaily sú iné, než ponúkajú bežné autá. So zatvorenou strechou je rovnako pekné ako bez nej.
Otváranie alebo zatváranie strechy sprevádza mechanický hluk ako za starých čias, ibaže presnosť je na dnešnej úrovni. Strecha odolala zámernému striekaniu vysokotlakovou pištoľou a nevpustila ani kvapku vody do interiéru. Sťahovanie a otváranie strechy za jazdy sme skúšali do 20 kilometrov za hodinu a fungovalo. K večernému dizajnu otvoreného auta pristanú rohové svetlá integrované v masívnom nárazníku.
Kolesá mu pristanú. Na dobrej ceste Ak by sme sa hrali s interaktívnou webovou stránkou Mini a vyberali disky, určite by voľba padla na Black Star Bullet, obuté do pneumatík 205/45 R17. Presne tie malo testovacie auto. Daňou za krásu a športové naladenie podvozka je extrémne tvrdý prenos kvality cesty k posádke. Preto by mal každý zvážiť výber verzie. Na jazdenie po meste a výlety úplne stačí základná verzia.
Vykrajovanie zákrut a počúvanie harmonického zvuku turba a výfuku upokojuje. Jazdné vlastnosti Mini na kvalitnom asfalte potešia aj náročnejšieho šoféra.
Cooper S je svojou tvrdosťou určený len okrajovej časti fanúšikov rýchlej stopy. Vysoký výkon a nabrúsený vzhľad by chcel každý, ale nie každý je ochotný akceptovať tvrdosť podvozka. Auto sa za toleranciu k tvrdosti odmení bravúrnym prejazdom na hladkom asfalte. Poplátané ulice mu nevyhovujú.
Budíkov ako v hodinárstve Štvormiestny interiér neignoruje úplne osoby na zadný sedadlách, najmä pri zatvorenej polohe strechy. Otvorený kabriolet je iba pre dvoch, pretože použitím deflektora na zadných sedadlách prestane na šoféra a spolujazdca fúkať.
Miesto na zadných sedadlách je lepšie zaplniť deflektorom, ktorý podstatne znižuje turbulencie vzduchu,
než tam niekoho trápiť sedením.
Vyklápacie veko kufra s nosnosťou 80 kilogramov funguje ako lavička pre človeka neobézneho typu. Rovnako sedadlá a interiér sú nastavené na menšie konfekčné veľkosti. O to väčší je zážitok z tlačidiel a detailov.
Otváranie kufra v opačnom garde pripomína historický originál.
Jednoducho, interiér je iný, než v bežných autách. Atraktívne tvary sa rozchádzajú s dobrou ergonómiou v ovládaní ventilácie a na autorádiu, ktoré má ovládanie v dvoch výškových úrovniach.
Posiate budíkmi. Takúto peknú prístrojovú dosku u konkurentov nenájdete. Vlastne, má toto auto konkurenta?
Za to na tachometer vidí aj slepý. Napokon precízny podvozok a silný motor nútia pozerať na tachometer, pretože verzia Cooper S dosiahne stovku za 7,4 sekundy a dokáže ísť maximálne 222 kilometrovou rýchlosťou.
Počkajte, ideme štartovať Mini vymyslelo na štartovanie tlačidlo a namiesto kľúča používa iba okrúhly ovládač. Jeho zastrkávanie do pripraveného miesta je zbytočne komplikované a hačkajúce sa. Na štartovanie tlačidlom by malo stačiť, aby mal vodič ovládač vo vrecku. Odmena nenechá na seba dlho čakať.
Mini dokáže skĺbiť moderné požiadavky so svojským dizajnom. Jedine v ovládaní autorádia by sme niektoré detaily vylepšili alebo zmenili. Ovládanie hlasitosti je ďaleko od centra rádia.
Často sme namiesto zmeny hlasitosti preladili.
Dvojitá koncovka výfuku zapasovaná do stredu auta zabuble a turbo zavzdychá pri každom preradení. Čím je záťaž motora vyššia, tým lepší zvuk pri rýchlom preradení auto vydá. Konštruktér John Cooper by zrejem neakceptoval elektronický plyn a pomalý pokles otáčok po ubratí. Chod motora nie je ohlušujúci, ale natoľko citeľný, že keď ho automatický systém štart a stop na križovatke vypne, zľaknete sa.
Nevedno, či je to zásluhou indikátora správneho preradenia alebo systému štart a stop, ale Mini Cooper S Cario dokáže jazdiť mimo mesta pod sedem litrov. Výrobca udáva spotrebu 6,4 litra na sto kilometrov. My sme ho šteklili maximálne po desaťlitrovú hranicu, ale s odfukovaním turba to zvláda aj do ôsmich litrov.
Miluje otáčky. Aj s turbom Výkonnostná krivka rastie pomerne strmo, skoro ako na atmosférickom motore, ale krútiaci moment je plochý ako stôl. Spoločne to dáva zaujímavú charakteristiku. Zospodu motor ťahá slušne, nepoľaví ale zároveň neexploduje. Zimomriavky a nečakaný nárast otáčok si necháva až na záver otáčkomeru cez šesťtisícovú hranicu.
Ďalší okrúhly budík meria čas jazdy s otvorenou strechou. Nesprávne oblečeného šoféra prefúkne okamžite. Pritom aerodynamika auta je na vysokej úrovni aj napriek ostro kolmejšiemu čelnému sklu.
Indikátor radenia má snahu prispôsobiť režim vodičovi posunutím hranice odporúčaného preradenia z ekonomickej na športovú. Kto však pri záťahu 175 koní v malom aute stíha sledovať drobné šípky na malom displeji?
Pre pilota Testovaná verzia Cooper S má pridanú hodnotu v podobe jazdných vlastností. Tlačidlo Sport pritvrdí charakter a milé autíčko sa zmení na športové a poriadne nabrúsené. Ktoré z áut podobných rozmerov má vzadu viacprvkovú nápravu? Mini má vyslovene neutrálne správanie v zákrutách a slušný prenos výkonu na cestu.
Otvorené Mini Cabri je magnet na pohľady. Všetky detaily sú súčasťou módy a filozofie značky.
Jednoducho je to Swarovski na kolesách.
Škoda, že tlačidlo Sport nezmení kulisu prevodovky a ekonomicky dlhšie prevody na krátke. Mini o svojej prevodovke tvrdí, že má krátke a presné dráhy, nám sa to nezdalo. Na druhej strane v meste sa s ním bude radiť ľahšie.
S vetrom vo vlasoch Jazda s otvorenou strechou a v sprievode zvuku výfukového potrubia je tak opojná, že časomiera otvorenej strechy vedľa otáčkomeru má svoj význam. Dokonca ani turbulencie vo vysokej rýchlosti nerušia, pretože neprekračujú úroveň, na akú sme zvyknutí u kabrioletov s podstatne aerodynamickejším vzhľadom.
Prepínač otvárania strechy je pod strechou. Páčku treba počas procesu otvárania neustále držať.
K rýchlemu otváraniu strechy patrí hlasná hudba, pretože tento akt sprevádzajú rôzne mechanické ruchy. Mini Cabrio CooperS treba vidieť, cítiť a počuť. Potom padnú aj predsudky voči lacnému efektu kabrioletov. Test jasne ukázal, ako veľmi si Mini dalo záležať na otvorenej verzii. Auto treba chápať ako životný štýl.
Kupujem – nekupujem
Keď vidím kabriolet automaticky ma bolia uši a začne lámať krčná chrbtica. Na Mini Cooper S Cabrio sú fascinujúce jazdné výkony a estetická hodnota auta. Napriek radosti z jazdy otvorenú verziu nekupujem. Lepšia by bola zatvorená verzia s vyššou torznou tuhosťou karosérie. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Mini Cooper S Cabrio Motor -
Typ 1,6 l, 4valce/16V
Zdvihový objem (cm3) 1598
Výkon (kw/k) 128/175
Pri otáčkach (ot./min.) 5500
Krútiaci moment (Nm) 240
Pri otáčkach (ot./min) 1600-5000
Emisie CO2 (g/km) 153
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2465
Dĺžka (mm) 3714
Širka (mm) 1683
Výška (mm) 1414
Pohotovostná hmot (kg) 1305
Objem palivovej nádrže (l) 50
Objem batož. priestoru (l) 125-660
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 222
Spotreba mesto(l/100 km) 8,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,4
Kombinovaná spotreba 6,4
SME spokojní
SME nespokojní
Jazdné vlastnosti Vŕzganie strechy pri otváraní
Držanie stopy v zákrutách Komfort na rozbitých cestách
Motor -
Spotreba -
Dizajn -
Zmysel pre detail -