Ceny pohonných látok v krajinách Európskej únie rastú už niekoľko týždňov bez prestávky. V rámci nich sa dvíhajú nielen ceny benzínov, nafty a LPG bez daní ale aj nominálna hodnota DPH. V niektorých štátoch, ktoré nepoužívajú euro, sa menia aj spotrebné dane v eurách.
Na Slovensku sa výška spotrebných daní na pohonné látky za posledný mesiac nezmenila. A aj preto sa ceny benzínov a nafty s daňami umiestňujú v rebríčkoch porovnávajúcich ceny pohonných látok v Európskej únii v drahšej polovici tabuľky. Pritom, ceny pohonných látok bez daní na Slovensku patria v únii medzi najlacnejšie. Aktuálne sú ceny našich benzínov bez daní 4. najnižšie a nafta bez daní siedma najlacnejšia.
Podľa aktuálnych údajov Európskej komisie platných k 25. máju 2009 je DPH na palivá na Slovensku jednou z najnižších v únii. Nižšie ich majú len na Cypre (15%), vo Veľkej Británii (15%), v Luxembursku (15%), v Španielsku (16%), v Estónsku (18%) a na Malte (18%).
Spotrebné dane na Slovensku sú však jedny z najvyšších v únii, ak nepočítame LPG. Pri tomto palive máme totiž, rovnako ako Belgicko, zavedenú nulovú spotrebnú daň.
Spotrebná daň na naftu je stále druhá najvyššia v EU. Vyššiu majú už len vo Veľkej Británii. Benzíny na Slovensku sú zdanené jedenástou najvyššou sadzbou.
Pravidlá o spotrebných daniach v EU
Podľa smernice únie (2003/96/ES) majú byť v krajinách EU zavedené spotrebné dane z bezolovnatého benzínu minimálne na úrovni 0,359 €/liter, z nafty 0,302 €/liter a z LPG 0,125 €/liter. Súčasne tiež platí článok 6 smernice:
Členské štáty môžu slobodne zavádzať oslobodenie od daní alebo daňové úľavy v úrovni zdaňovania predpísanej touto smernicou buď:
a) priamo,
b) prostredníctvom odstupňovanej sadzby, alebo
c) kompenzáciou celej výšky zdaňovania alebo jeho časti.
To je dôvod, prečo môžeme mať nulovú spotrebnú daň na LPG ako pohonnú látku. Smernica EU umožňuje, aby sme mohli mať dane na benzíny a na naftu aj pod minimálnou úrovňou určenou úniou. Dokonca aj nulovú. Tá je však málo pravdepodobná, pretože štát by prišiel o isté peniaze z čerpania pohonných látok.
Zníženie výšky daní by však mohlo pomôcť nielen motoristom, ktorí by tankovali lacnejšie, ale aj štátu, keďže by sa znížil rozdiel voči cenám pohonných látok v okolitých krajinách. Šoféri by tak neboli motivovaní tankovať v okolitých štátoch únie.
Ak by sa spotrebné dane dostali na nulu, 95-ka by na Slovensku stála približne 0,522 €/liter a nafta 0,525 €/liter (prepočítané z aktuálnych priemerných cien pohonných látok).
Tabuľka sadzieb spotrebných daní v eurách za liter pre Slovensko a okolité krajiny:
štát | benzín | nafta |
Česko | 0,444 | 0,373 |
Maďarsko | 0,380 | 0,314 |
Poľsko | 0,374 | 0,259 |
Rakúsko | 0,485 | 0,386 |
Slovensko | 0,515 | 0,481 |
Rozdiely v spotrebných daniach sa podľa tabuľky v niektorých prípadoch pohybujú vo výške rádovo desiatok centov za liter paliva. Pritom, rozdiely v cenách pohonných látok očistených od daní sú na úrovni desatín centu za liter v prospech lacnejších krajín z pohľadu cien bez daní (krajiny V4 a Rakúsko).