SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Prečo sa stále oplatí tankovať v zahraničí? Pre dane na Slovensku

Spotrebné dane sú stále najdôležitejším faktorom toho, že pohonné látky v našej krajine sú v niektorých prípadoch výrazne vyššie ako v okolitých štátoch. Veď spotrebná daň z nafty je stále druhou najvyššou v únii.

Ceny pohonných látok v krajinách Európskej únie rastú už niekoľko týždňov bez prestávky. V rámci nich sa dvíhajú nielen ceny benzínov, nafty a LPG bez daní ale aj nominálna hodnota DPH. V niektorých štátoch, ktoré nepoužívajú euro, sa menia aj spotrebné dane v eurách.

Na Slovensku sa výška spotrebných daní na pohonné látky za posledný mesiac nezmenila. A aj preto sa ceny benzínov a nafty s daňami umiestňujú v rebríčkoch porovnávajúcich ceny pohonných látok v Európskej únii v drahšej polovici tabuľky. Pritom, ceny pohonných látok bez daní na Slovensku patria v únii medzi najlacnejšie. Aktuálne sú ceny našich benzínov bez daní 4. najnižšie a nafta bez daní siedma najlacnejšia.

Podľa aktuálnych údajov Európskej komisie platných k 25. máju 2009 je DPH na palivá na Slovensku jednou z najnižších v únii. Nižšie ich majú len na Cypre (15%), vo Veľkej Británii (15%), v Luxembursku (15%), v Španielsku (16%), v Estónsku (18%) a na Malte (18%).

Spotrebné dane na Slovensku sú však jedny z najvyšších v únii, ak nepočítame LPG. Pri tomto palive máme totiž, rovnako ako Belgicko, zavedenú nulovú spotrebnú daň.

Spotrebná daň na naftu je stále druhá najvyššia v EU. Vyššiu majú už len vo Veľkej Británii. Benzíny na Slovensku sú zdanené jedenástou najvyššou sadzbou.

Pravidlá o spotrebných daniach v EU

Podľa smernice únie (2003/96/ES) majú byť v krajinách EU zavedené spotrebné dane z bezolovnatého benzínu minimálne na úrovni 0,359 €/liter, z nafty 0,302 €/liter a z LPG 0,125 €/liter. Súčasne tiež platí článok 6 smernice:

Členské štáty môžu slobodne zavádzať oslobodenie od daní alebo daňové úľavy v úrovni zdaňovania predpísanej touto smernicou buď:
a) priamo,
b) prostredníctvom odstupňovanej sadzby, alebo
c) kompenzáciou celej výšky zdaňovania alebo jeho časti.

To je dôvod, prečo môžeme mať nulovú spotrebnú daň na LPG ako pohonnú látku. Smernica EU umožňuje, aby sme mohli mať dane na benzíny a na naftu aj pod minimálnou úrovňou určenou úniou. Dokonca aj nulovú. Tá je však málo pravdepodobná, pretože štát by prišiel o isté peniaze z čerpania pohonných látok.

Zníženie výšky daní by však mohlo pomôcť nielen motoristom, ktorí by tankovali lacnejšie, ale aj štátu, keďže by sa znížil rozdiel voči cenám pohonných látok v okolitých krajinách. Šoféri by tak neboli motivovaní tankovať v okolitých štátoch únie.

Ak by sa spotrebné dane dostali na nulu, 95-ka by na Slovensku stála približne 0,522 €/liter a nafta 0,525 €/liter (prepočítané z aktuálnych priemerných cien pohonných látok).

Tabuľka sadzieb spotrebných daní v eurách za liter pre Slovensko a okolité krajiny:

štát benzín nafta
Česko 0,444 0,373
Maďarsko 0,380 0,314
Poľsko 0,374 0,259
Rakúsko 0,485 0,386
Slovensko 0,515 0,481

Rozdiely v spotrebných daniach sa podľa tabuľky v niektorých prípadoch pohybujú vo výške rádovo desiatok centov za liter paliva. Pritom, rozdiely v cenách pohonných látok očistených od daní sú na úrovni desatín centu za liter v prospech lacnejších krajín z pohľadu cien bez daní (krajiny V4 a Rakúsko).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 041
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 978
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 309
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 272
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 927
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 526
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 399
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 077
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


23 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu