Označiť nový VW Golf GTD ako úspornejšiu alternatívu k modelu GTI si nedovolíme. Hothatchom s benzínovými motormi môže konkurovať viac svojou rýchlosťou ako spostredkovaním zábavy za volantom. GTD totiž nie je žiadna mušia váha. Jeho 1404 kg pohotovostnej hmotnosti sa na dynamických parametroch neprejaví, lebo dvojlitrový turbodiesel má sily na rozdávanie.
Hmotnosť auta si skôr uvedomíte v zákrutách. Vznetový štvorvalec TDI s priamym vstrekovaním nafty systémom common rail dopuje turbodúchadlo s plniacim tlakom 2,2 bar. Agregát známy zo SEATu Leon FR alebo Škody Octavia RS, odvádza výkon 170 k a 350 Nm krútiaceho momentu dostupného v rozsahu 1750 - 2500 ot/min. Objednať si ho môžete so šesťstupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Naladenie podvozka a brzdy konštruktéri prebrali z verzie GTI. Za príplatok dostanete aj adaptívne tlmiče DCC s tromi prednastavenými režimami - Normal, Sport a Comfort. GTD sa však musí zaobísť bez elektronicky riadeného diferenciálu XDS. Prekvapujúco mu ani nechýba.
Problémy s prenosom sily na kolesá sme počas prvého zoznámenia sa s novinkou nespozorovali. Pravdou ale je, že zásluhou dobrého počasia testovacie trasy viedli iba po suchých cestách s kvalitným povrchom. V malebnom prostredí rakúskych Álp i na nemeckých diaľniciach Golf ukázal, v čom je sila jeho šiesteho vydania.
Brilantne odhlučnená kabína vás dokonale izoluje od okolitého sveta. Počas jazdy do vnútra preniká minimum hluku z motorového priestoru i aerodynamického šumu a to aj pri rýchlostiach blížiacich sa k hranici 200 km/h. Veľkou devízou je motor s malým apetítom. Výrobca udáva priemernú spotrebu nafty 5,6 l na 100 km. Stačí málo a s plnou 55 l palivovou nádržou auto prejde 1000 km, čo v prípade športových modelov nie je práve obvyklé.
Minimálne po štylistickej stránke sú si obe vrcholné verzie radu Golf veľmi podobné. Rozpoznávacie znaky, ktoré navzájom odlišujú GTD od GTI, zrátam na prstoch jednej ruky. Okrem ozdobných štítkov sú to sivé lišty na maske chladiča nahradzujúce červené, zliatinové disky kolies Seattle s priemerom 17 palcov (18-ky dodávajú za príplatok) a dvojitá koncovka výfuku namiesto dvoch samostatných rúr vyvedených po stranách zadného nárazníka.
Grafiku svetiel, nárazníky a ďalšie detaily majú oba špičkové Golfy zhodné. GTD neohuruje okázalými športovými doplnkami. Tvári sa skôr nenápadne, ako sme na autá od VW zvyknutí.
Interiér - tiež veľmi podobný GTI - zdobí športový volant s plochou spodnou časťou, výborné anatomicky tvarované sedadlá, niekoľko športových doplnkov a luxusná výbava. Automobil je k dispozícii s troj- i praktickejšou päťdverovou karosériou.
Slovenské ceny pre VW Golf GTD zatiaľ neboli stanovené. Pri čiastke 27.475 eur, za akú auto predávajú v Nemecku, mu prednosť pred GTI dajú asi iba skalní priaznivci vznetových motorov.
Technické paramentre vozidiel Volkswagen Golf GTD
motor 2,0 TDI CR
zdvihový objem [cm3] 1968
výkon [kW/k] 125/170
pri otáčkach [1/min] 4200
krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
pohotovostná hmotnosť [kg] 1404
palivová spotreba [l/100 km] 5,5 (5,6)
emisie CO2 [g/km] 139 (147)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,1
maximálna rýchlosť [km/h] 222 (220)
*údaje v zátvorke platia pre verzie s prevodovkou DSG
Rozmery:
dĺžka 4199 mm
šírka 1779 (5 dv - 1786) mm
výška 1512 mm
rázvor náprav 2575 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1541/1514 mm
objem palivovej nádrže 55 l