SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Peugeot konečne dobyl Le Mans

Tri pokusy potrebovala francúzska automobilka na to, aby s dieselovým špeciálom 908 HDI ukoristila víťazstvo v najslávnejších vytrvalostných pretekoch na svete - 24 hodín Le Mans.

(Zdroj: www.peugeot.com)

BRATISLAVA. Dva favorizované továrenské tímy - Audi a Peugeot - si nič nedarovali už pred štartom 77. ročníka legendárnej dvadsaťštyrihodinovky. Podľa platných pravidiel autá nesmú byť vybavené spojlermi podobnými tým na monopostoch F1, s výnimkou zadnej prítlačnej plochy. Francúzom sa ale nepáčila predná časť konkurenčného Audi R15 TDI, preto proti svojmu súperovi vzniesli protest. Ten technickí komisári zamietli, na čo sa Peugeot odvolal. Nič to však nezmenilo na tom, že autá Audi boli pripustené na štart.

Peugeot najrýchlejší

Tím z Ingolstadtu do Le Mans doviezol nové špeciály s označením R15 TDI. Prepracovaná aerodynamika a ďalšie úpravy v porovnaní s predošlým typom R10 TDI mali „strieborných“ doviesť k víťazstvu. Peugeot v porovnaní s vlaňajším ročníkom vymenil športového riaditeľa, ktorým sa stal Olivier Quesnel.

Uzavretý prototyp Peugeot 908 HDI prešiel v porovnaní s Audi len dielčimi úpravami. Napokon to bola jeho veľká výhoda. Už kvalifikačný tréning ukázal, že peugeoty rýchlosťou predčia všetkých konkurentov. Audi vyšlo z kvalifikácie porazené. Na pole position sa postavila posádka Montagny/Sarrazin/Bourdais, z druhého miesta do pretekov vyrážala trojica Capello/Kristensen/McNish s Audi. Medzi autami s benzínovými motormi dominovala Lola Aston Martin s česko-nemeckou posádkou Charouz/Enge/Mucke.

Ako nȏž maslom

V sobotu popoludní sa v letmom štarte do kože nevpratal Alan McNish a začal predbiehať
skȏr, než preťal štartovú čiaru. Chybu si uvedomil, zvoľnil a do čela pustil konkurenčný Peugeot. Za krátko patrili Francúzom prvé dve pozície. Najrýchlejším autom v štartovom poli bol jednoznačne Peugeot so štartovým číslom deväť - Montagny/Sarrazin/Bourdais. Svoju snahu ale prehnali a po výlete mimo trať a následnej oprave stratili tri kolá.

To Brabham s Genem a Wurzom jazdili konštantne, vyhýbali sa im technické problémy, čo bol recept na úspech. Za 24 hodín najazdili 382 okruhov a tešili sa z víťazstva. Francúzska automobilka tak zaznamenala historicky svoj tretí triumf v histórii. Jej úspech zavŕšili druhou priečkou Montagny, Sarrazin a Bourdais, ktorí po stíhacej jazde dokonca atakovali prvé miesto. Napokon ale zasiahla tímová réžia.

Utrápená premiéra

Nové Audi R15 TDI sa v Le Mans predstavilo po prvýkrát. Pred víkendovým štartom malo na konte účasť na 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu, kde zvíťazilo. Problémy s prehrievajúcim sa motorom, nefunkčným turbodúchadlom, ale aj niekoľko výletov mimo trať pripravilo „štyri kruhy“ o možnosť rozšíriť šnúru svojej neporaziteľnosti v Le Mans.

Posádke Capello/Kristensen/McNish svitla slabá nádej v nedeľu predpoludním, keď meteorológovia predpovedali dážď. Ten ale neprišiel. Najrýchlejšie z troch vozidiel Audi sa muselo uspokojiť s treťou priečkou. Napriek miernemu sklamaniu zo strany vedenia nemeckého tímu ide o veľmi solídny výsledok vzhľadom na to, že štartovali s novým, poriadne neotestovaným autom.

Veľký český úspech

Všetci motoristickí priaznivci od našich západných susedov boli v nedeľu popoludní na nohách, keď „ich“ posádka prechádzala cieľom. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mucke zachraňovala česť tímu Aston Martin a postarala sa o veľký úspech. Jej Lola Aston Martin skončila štvrtá v absolútnom poradí, pričom medzi prototypmi poháňanými zážihovými motormi dominovala. Kategóriu GT1 ovládli O′Connell, Magnussen a Garcia s autom Corvette C6.R, v GT2 zvíťazila trojica Melo/Kaffer/Salo striedajúca sa v kokpite Ferrari 430 GT.

24 h Le Mans – poradie v cieli:

1. Brabham/Gene/Wurz Peugeot 908 HDI 382 kȏl
2. Montagny/Bourdais/Sarrazin Peugeot 908 HDI 381 kȏl
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376 kȏl
4. Charouz/Enge/Mucke Lola Aston Martin 373 kȏl
5. Panis/Lapierre/Ayari Courage Oreca AIM 370 kȏl
6. Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDI 369 kȏl
7. Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer Audi R10 TDI 369 kȏl
8. Tinseau/Jouanny/Barbosa Pescarolo Judd 368 kȏl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  9. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  10. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 176
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 086
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 986
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 700
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 689
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 432
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 246
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


5 h
Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


14 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  5. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 087
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 997
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 832
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 299
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 588
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 192
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu