SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Peugeot konečne dobyl Le Mans

Tri pokusy potrebovala francúzska automobilka na to, aby s dieselovým špeciálom 908 HDI ukoristila víťazstvo v najslávnejších vytrvalostných pretekoch na svete - 24 hodín Le Mans.

(Zdroj: www.peugeot.com)

BRATISLAVA. Dva favorizované továrenské tímy - Audi a Peugeot - si nič nedarovali už pred štartom 77. ročníka legendárnej dvadsaťštyrihodinovky. Podľa platných pravidiel autá nesmú byť vybavené spojlermi podobnými tým na monopostoch F1, s výnimkou zadnej prítlačnej plochy. Francúzom sa ale nepáčila predná časť konkurenčného Audi R15 TDI, preto proti svojmu súperovi vzniesli protest. Ten technickí komisári zamietli, na čo sa Peugeot odvolal. Nič to však nezmenilo na tom, že autá Audi boli pripustené na štart.

Peugeot najrýchlejší

Tím z Ingolstadtu do Le Mans doviezol nové špeciály s označením R15 TDI. Prepracovaná aerodynamika a ďalšie úpravy v porovnaní s predošlým typom R10 TDI mali „strieborných“ doviesť k víťazstvu. Peugeot v porovnaní s vlaňajším ročníkom vymenil športového riaditeľa, ktorým sa stal Olivier Quesnel.

Uzavretý prototyp Peugeot 908 HDI prešiel v porovnaní s Audi len dielčimi úpravami. Napokon to bola jeho veľká výhoda. Už kvalifikačný tréning ukázal, že peugeoty rýchlosťou predčia všetkých konkurentov. Audi vyšlo z kvalifikácie porazené. Na pole position sa postavila posádka Montagny/Sarrazin/Bourdais, z druhého miesta do pretekov vyrážala trojica Capello/Kristensen/McNish s Audi. Medzi autami s benzínovými motormi dominovala Lola Aston Martin s česko-nemeckou posádkou Charouz/Enge/Mucke.

Ako nȏž maslom

V sobotu popoludní sa v letmom štarte do kože nevpratal Alan McNish a začal predbiehať
skȏr, než preťal štartovú čiaru. Chybu si uvedomil, zvoľnil a do čela pustil konkurenčný Peugeot. Za krátko patrili Francúzom prvé dve pozície. Najrýchlejším autom v štartovom poli bol jednoznačne Peugeot so štartovým číslom deväť - Montagny/Sarrazin/Bourdais. Svoju snahu ale prehnali a po výlete mimo trať a následnej oprave stratili tri kolá.

To Brabham s Genem a Wurzom jazdili konštantne, vyhýbali sa im technické problémy, čo bol recept na úspech. Za 24 hodín najazdili 382 okruhov a tešili sa z víťazstva. Francúzska automobilka tak zaznamenala historicky svoj tretí triumf v histórii. Jej úspech zavŕšili druhou priečkou Montagny, Sarrazin a Bourdais, ktorí po stíhacej jazde dokonca atakovali prvé miesto. Napokon ale zasiahla tímová réžia.

Utrápená premiéra

Nové Audi R15 TDI sa v Le Mans predstavilo po prvýkrát. Pred víkendovým štartom malo na konte účasť na 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu, kde zvíťazilo. Problémy s prehrievajúcim sa motorom, nefunkčným turbodúchadlom, ale aj niekoľko výletov mimo trať pripravilo „štyri kruhy“ o možnosť rozšíriť šnúru svojej neporaziteľnosti v Le Mans.

Posádke Capello/Kristensen/McNish svitla slabá nádej v nedeľu predpoludním, keď meteorológovia predpovedali dážď. Ten ale neprišiel. Najrýchlejšie z troch vozidiel Audi sa muselo uspokojiť s treťou priečkou. Napriek miernemu sklamaniu zo strany vedenia nemeckého tímu ide o veľmi solídny výsledok vzhľadom na to, že štartovali s novým, poriadne neotestovaným autom.

Veľký český úspech

Všetci motoristickí priaznivci od našich západných susedov boli v nedeľu popoludní na nohách, keď „ich“ posádka prechádzala cieľom. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mucke zachraňovala česť tímu Aston Martin a postarala sa o veľký úspech. Jej Lola Aston Martin skončila štvrtá v absolútnom poradí, pričom medzi prototypmi poháňanými zážihovými motormi dominovala. Kategóriu GT1 ovládli O′Connell, Magnussen a Garcia s autom Corvette C6.R, v GT2 zvíťazila trojica Melo/Kaffer/Salo striedajúca sa v kokpite Ferrari 430 GT.

24 h Le Mans – poradie v cieli:

1. Brabham/Gene/Wurz Peugeot 908 HDI 382 kȏl
2. Montagny/Bourdais/Sarrazin Peugeot 908 HDI 381 kȏl
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376 kȏl
4. Charouz/Enge/Mucke Lola Aston Martin 373 kȏl
5. Panis/Lapierre/Ayari Courage Oreca AIM 370 kȏl
6. Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDI 369 kȏl
7. Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer Audi R10 TDI 369 kȏl
8. Tinseau/Jouanny/Barbosa Pescarolo Judd 368 kȏl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 894
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 259
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 760
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 261
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 550
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 157
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 155
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 983
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 499
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Matovič sľúbil zdravotníkom mimoriadnu odmenu za účasť na testovaní (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Ďalšia banka podliezla hypotekárne dno, chce sa zviditeľniť

Úrok je opticky najnižší, ale nie najvýhodnejší.

Fio banka
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.