SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Nehôd neubudlo, volajú sa inak

Nový zákon o cestnej premávke zmenil prístup polície k haváriám.

Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť.Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Nehôd ubúda, hlásia policajné štatistiky. V skutočnosti sa časť z nich iba premenovala.

BRATISLAVA. Počet dopravných nehôd na Slovensku výrazne klesá, hlási už štvrtý mesiac polícia. Kým vlani od februára do mája policajti objasňovali vyše 19-tisíc havárií, za rovnaké obdobie tohto roku ich riešili len 7371.

Porovnanie dopravných nehôd 2009/2008
  • február: 1677 (-2587)
  • marec: 1785 (-2957)
  • apríl: 1980 (-3000)
  • máj: 1929 (-3201)
  • február až máj: 7371 (-11 745)

v zátvorke pokles oproti roku 2008

Zdroj: Polícia

Za zreteľným poklesom nehôd je nový zákon o cestnej premávke, ktorý platí od februára. Niežeby vodičov prinútil jazdiť o toľko opatrnejšie, no výrazne zvýšil výšku škody, pri ktorej sú policajti k nehode povinní prísť.

Kým do februára museli vodiči policajtov volať k nehode pri škode nad 81-tisíc korún (2689 eur), po novom musí výška škody na jednom vozidle dosiahnuť až 3983 eur (120-tisíc korún). Inak podľa polície nejde o dopravnú nehodu, ale iba škodovú udalosť, ktorú majú vodiči riešiť priamo s poisťovňou.

Skutočný počet havárií zrejme neklesol. Potvrdzujú to čísla poisťovní, ktoré nehody evidujú stále rovnako.

Napríklad klienti poisťovne Generali Slovensko nahlásili za prvé štyri mesiace platnosti zákona o desať percent havárií viac ako za rovnaké obdobie vlani, o miernom zvýšení počtu nehôd hovorí aj najväčšia poisťovňa Allianz.

Namiesto policajtov dohoda

Kooperativa eviduje porovnateľný počet škodových udalostí. „Zvýšil sa však počet udalostí, ktoré neobjasňovali policajti,“ hovorí Daniela Michaličová z Kooperativy.

„Samotné zvýšenie hranice škody nemá podľa našich skúseností vplyv na zníženie počtu nehôd,“ tvrdí aj Dana Macková z Wüstenrot poisťovne.

Polícia sa k reálnej nehodovosti nevyjadrila.

Nehôd neubudlo ani podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov. „Zvýšenie limitu škody však prinieslo väčšiu zodpovednosť účastníkov nehody. Kým doteraz priebeh udalosti i vinníka určoval policajt, teraz sa musia vodiči častejšie spoľahnúť sami na seba,“ hovorí výkonný riaditeľ kancelárie Imrich Fekete.

Ak škoda na aute nepresiahne 3983 eur, vodiči by sa mali medzi sebou dohodnúť, ako sa nehoda odohrala a kto ju zavinil. Slúži na to formulár Správa o nehode, ktorú vodičom dávajú poisťovne. Dôležité je, aby ho podpísali všetci účastníci nehody. Poisťovne odporúčajú nehodu aj odfotografovať, prípadne si zabezpečiť jej svedkov.

Ťažkosti s odhadom

Nové pravidlá však podľa poisťovní spôsobujú vodičom aj komplikácie. „Odhad výšky škody je často problémom nielen pre účastníkov nehody, ktorí sú zväčša laikmi, ale aj pre policajtov,“ hovorí technický riaditeľ poisťovne Axa Lucián Besterci. „Keďže je pre laikov a netechnické typy vodičov výška vzniknutej škody ťažko odhadnuteľná, odporúčame klientom privolať políciu,“ hovorí aj Lenka Havlová z Generali.

Polícia v prípade pochybností o výške škody alebo nejasností o vinníkovi k nehode príde.

Peter Rea, právnik zaoberajúci sa odškodnením, hovorí, že ak ide o jednoznačný prípad, vodiči by sa riešenia nehody bez polície nemali báť. „Ten, kto nehodu spôsobil, by to mal vo formulári priznať. Škodu zaňho zaplatí poisťovňa a aspoň sa vyhne pokute za priestupok.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 722
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 272
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 859
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 326
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 687
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 414
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 823
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Beňová veľmi často hovorí o rôznych morálnych kompasoch.

O neznesiteľnej ľahkosti bytia v Smere.


27. nov
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


2 h
Richarlison.

Zápas Brazílie so Švajčiarskom sledujeme online.


Sportnet 3 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 16 305
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 378
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 088
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 945
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 205
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  8. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 790
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu