SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Nehôd neubudlo, volajú sa inak

Nový zákon o cestnej premávke zmenil prístup polície k haváriám.

Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť.Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Nehôd ubúda, hlásia policajné štatistiky. V skutočnosti sa časť z nich iba premenovala.

BRATISLAVA. Počet dopravných nehôd na Slovensku výrazne klesá, hlási už štvrtý mesiac polícia. Kým vlani od februára do mája policajti objasňovali vyše 19-tisíc havárií, za rovnaké obdobie tohto roku ich riešili len 7371.

Porovnanie dopravných nehôd 2009/2008
  • február: 1677 (-2587)
  • marec: 1785 (-2957)
  • apríl: 1980 (-3000)
  • máj: 1929 (-3201)
  • február až máj: 7371 (-11 745)

v zátvorke pokles oproti roku 2008

Zdroj: Polícia

Za zreteľným poklesom nehôd je nový zákon o cestnej premávke, ktorý platí od februára. Niežeby vodičov prinútil jazdiť o toľko opatrnejšie, no výrazne zvýšil výšku škody, pri ktorej sú policajti k nehode povinní prísť.

Kým do februára museli vodiči policajtov volať k nehode pri škode nad 81-tisíc korún (2689 eur), po novom musí výška škody na jednom vozidle dosiahnuť až 3983 eur (120-tisíc korún). Inak podľa polície nejde o dopravnú nehodu, ale iba škodovú udalosť, ktorú majú vodiči riešiť priamo s poisťovňou.

Skutočný počet havárií zrejme neklesol. Potvrdzujú to čísla poisťovní, ktoré nehody evidujú stále rovnako.

Napríklad klienti poisťovne Generali Slovensko nahlásili za prvé štyri mesiace platnosti zákona o desať percent havárií viac ako za rovnaké obdobie vlani, o miernom zvýšení počtu nehôd hovorí aj najväčšia poisťovňa Allianz.

Namiesto policajtov dohoda

Kooperativa eviduje porovnateľný počet škodových udalostí. „Zvýšil sa však počet udalostí, ktoré neobjasňovali policajti,“ hovorí Daniela Michaličová z Kooperativy.

„Samotné zvýšenie hranice škody nemá podľa našich skúseností vplyv na zníženie počtu nehôd,“ tvrdí aj Dana Macková z Wüstenrot poisťovne.

Polícia sa k reálnej nehodovosti nevyjadrila.

Nehôd neubudlo ani podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov. „Zvýšenie limitu škody však prinieslo väčšiu zodpovednosť účastníkov nehody. Kým doteraz priebeh udalosti i vinníka určoval policajt, teraz sa musia vodiči častejšie spoľahnúť sami na seba,“ hovorí výkonný riaditeľ kancelárie Imrich Fekete.

Ak škoda na aute nepresiahne 3983 eur, vodiči by sa mali medzi sebou dohodnúť, ako sa nehoda odohrala a kto ju zavinil. Slúži na to formulár Správa o nehode, ktorú vodičom dávajú poisťovne. Dôležité je, aby ho podpísali všetci účastníci nehody. Poisťovne odporúčajú nehodu aj odfotografovať, prípadne si zabezpečiť jej svedkov.

Ťažkosti s odhadom

Nové pravidlá však podľa poisťovní spôsobujú vodičom aj komplikácie. „Odhad výšky škody je často problémom nielen pre účastníkov nehody, ktorí sú zväčša laikmi, ale aj pre policajtov,“ hovorí technický riaditeľ poisťovne Axa Lucián Besterci. „Keďže je pre laikov a netechnické typy vodičov výška vzniknutej škody ťažko odhadnuteľná, odporúčame klientom privolať políciu,“ hovorí aj Lenka Havlová z Generali.

Polícia v prípade pochybností o výške škody alebo nejasností o vinníkovi k nehode príde.

Peter Rea, právnik zaoberajúci sa odškodnením, hovorí, že ak ide o jednoznačný prípad, vodiči by sa riešenia nehody bez polície nemali báť. „Ten, kto nehodu spôsobil, by to mal vo formulári priznať. Škodu zaňho zaplatí poisťovňa a aspoň sa vyhne pokute za priestupok.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 083
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 317
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 551
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 743
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 660
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 624
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.