SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Nehôd neubudlo, volajú sa inak

Nový zákon o cestnej premávke zmenil prístup polície k haváriám.

Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť.Pri nižších škodách netreba k nehode volať políciu. Treba sa však vedieť dohodnúť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Nehôd ubúda, hlásia policajné štatistiky. V skutočnosti sa časť z nich iba premenovala.

BRATISLAVA. Počet dopravných nehôd na Slovensku výrazne klesá, hlási už štvrtý mesiac polícia. Kým vlani od februára do mája policajti objasňovali vyše 19-tisíc havárií, za rovnaké obdobie tohto roku ich riešili len 7371.

Porovnanie dopravných nehôd 2009/2008
  • február: 1677 (-2587)
  • marec: 1785 (-2957)
  • apríl: 1980 (-3000)
  • máj: 1929 (-3201)
  • február až máj: 7371 (-11 745)

v zátvorke pokles oproti roku 2008

Zdroj: Polícia

Za zreteľným poklesom nehôd je nový zákon o cestnej premávke, ktorý platí od februára. Niežeby vodičov prinútil jazdiť o toľko opatrnejšie, no výrazne zvýšil výšku škody, pri ktorej sú policajti k nehode povinní prísť.

Kým do februára museli vodiči policajtov volať k nehode pri škode nad 81-tisíc korún (2689 eur), po novom musí výška škody na jednom vozidle dosiahnuť až 3983 eur (120-tisíc korún). Inak podľa polície nejde o dopravnú nehodu, ale iba škodovú udalosť, ktorú majú vodiči riešiť priamo s poisťovňou.

Skutočný počet havárií zrejme neklesol. Potvrdzujú to čísla poisťovní, ktoré nehody evidujú stále rovnako.

Napríklad klienti poisťovne Generali Slovensko nahlásili za prvé štyri mesiace platnosti zákona o desať percent havárií viac ako za rovnaké obdobie vlani, o miernom zvýšení počtu nehôd hovorí aj najväčšia poisťovňa Allianz.

Namiesto policajtov dohoda

Kooperativa eviduje porovnateľný počet škodových udalostí. „Zvýšil sa však počet udalostí, ktoré neobjasňovali policajti,“ hovorí Daniela Michaličová z Kooperativy.

„Samotné zvýšenie hranice škody nemá podľa našich skúseností vplyv na zníženie počtu nehôd,“ tvrdí aj Dana Macková z Wüstenrot poisťovne.

Polícia sa k reálnej nehodovosti nevyjadrila.

Nehôd neubudlo ani podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov. „Zvýšenie limitu škody však prinieslo väčšiu zodpovednosť účastníkov nehody. Kým doteraz priebeh udalosti i vinníka určoval policajt, teraz sa musia vodiči častejšie spoľahnúť sami na seba,“ hovorí výkonný riaditeľ kancelárie Imrich Fekete.

Ak škoda na aute nepresiahne 3983 eur, vodiči by sa mali medzi sebou dohodnúť, ako sa nehoda odohrala a kto ju zavinil. Slúži na to formulár Správa o nehode, ktorú vodičom dávajú poisťovne. Dôležité je, aby ho podpísali všetci účastníci nehody. Poisťovne odporúčajú nehodu aj odfotografovať, prípadne si zabezpečiť jej svedkov.

Ťažkosti s odhadom

Nové pravidlá však podľa poisťovní spôsobujú vodičom aj komplikácie. „Odhad výšky škody je často problémom nielen pre účastníkov nehody, ktorí sú zväčša laikmi, ale aj pre policajtov,“ hovorí technický riaditeľ poisťovne Axa Lucián Besterci. „Keďže je pre laikov a netechnické typy vodičov výška vzniknutej škody ťažko odhadnuteľná, odporúčame klientom privolať políciu,“ hovorí aj Lenka Havlová z Generali.

Polícia v prípade pochybností o výške škody alebo nejasností o vinníkovi k nehode príde.

Peter Rea, právnik zaoberajúci sa odškodnením, hovorí, že ak ide o jednoznačný prípad, vodiči by sa riešenia nehody bez polície nemali báť. „Ten, kto nehodu spôsobil, by to mal vo formulári priznať. Škodu zaňho zaplatí poisťovňa a aspoň sa vyhne pokute za priestupok.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 945
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 679
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 309
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 206
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 759
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 691
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 404
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 294
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Odberné miesto na covid.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

35m
Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

2 h
Peter Kovařík.

Hamran nezískal dostatok hlasov.

10 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

27m
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan