Nehôd ubúda, hlásia policajné štatistiky. V skutočnosti sa časť z nich iba premenovala.
BRATISLAVA. Počet dopravných nehôd na Slovensku výrazne klesá, hlási už štvrtý mesiac polícia. Kým vlani od februára do mája policajti objasňovali vyše 19-tisíc havárií, za rovnaké obdobie tohto roku ich riešili len 7371.
Porovnanie dopravných nehôd 2009/2008 február: 1677 (-2587) marec: 1785 (-2957) apríl: 1980 (-3000) máj: 1929 (-3201) február až máj: 7371 (-11 745) v zátvorke pokles oproti roku 2008
Zdroj: Polícia
Za zreteľným poklesom nehôd je nový zákon o cestnej premávke, ktorý platí od februára. Niežeby vodičov prinútil jazdiť o toľko opatrnejšie, no výrazne zvýšil výšku škody, pri ktorej sú policajti k nehode povinní prísť.
Kým do februára museli vodiči policajtov volať k nehode pri škode nad 81-tisíc korún (2689 eur), po novom musí výška škody na jednom vozidle dosiahnuť až 3983 eur (120-tisíc korún). Inak podľa polície nejde o dopravnú nehodu, ale iba škodovú udalosť, ktorú majú vodiči riešiť priamo s poisťovňou.
Skutočný počet havárií zrejme neklesol. Potvrdzujú to čísla poisťovní, ktoré nehody evidujú stále rovnako.
Napríklad klienti poisťovne Generali Slovensko nahlásili za prvé štyri mesiace platnosti zákona o desať percent havárií viac ako za rovnaké obdobie vlani, o miernom zvýšení počtu nehôd hovorí aj najväčšia poisťovňa Allianz.
Namiesto policajtov dohoda Kooperativa eviduje porovnateľný počet škodových udalostí. „Zvýšil sa však počet udalostí, ktoré neobjasňovali policajti,“ hovorí Daniela Michaličová z Kooperativy.
„Samotné zvýšenie hranice škody nemá podľa našich skúseností vplyv na zníženie počtu nehôd,“ tvrdí aj Dana Macková z Wüstenrot poisťovne.
Polícia sa k reálnej nehodovosti nevyjadrila.
Nehôd neubudlo ani podľa odhadov Slovenskej kancelárie poisťovateľov. „Zvýšenie limitu škody však prinieslo väčšiu zodpovednosť účastníkov nehody. Kým doteraz priebeh udalosti i vinníka určoval policajt, teraz sa musia vodiči častejšie spoľahnúť sami na seba,“ hovorí výkonný riaditeľ kancelárie Imrich Fekete.
Ak škoda na aute nepresiahne 3983 eur, vodiči by sa mali medzi sebou dohodnúť, ako sa nehoda odohrala a kto ju zavinil. Slúži na to formulár Správa o nehode, ktorú vodičom dávajú poisťovne. Dôležité je, aby ho podpísali všetci účastníci nehody. Poisťovne odporúčajú nehodu aj odfotografovať, prípadne si zabezpečiť jej svedkov.
Ťažkosti s odhadom Nové pravidlá však podľa poisťovní spôsobujú vodičom aj komplikácie. „Odhad výšky škody je často problémom nielen pre účastníkov nehody, ktorí sú zväčša laikmi, ale aj pre policajtov,“ hovorí technický riaditeľ poisťovne Axa Lucián Besterci. „Keďže je pre laikov a netechnické typy vodičov výška vzniknutej škody ťažko odhadnuteľná, odporúčame klientom privolať políciu,“ hovorí aj Lenka Havlová z Generali.
Polícia v prípade pochybností o výške škody alebo nejasností o vinníkovi k nehode príde.
Peter Rea, právnik zaoberajúci sa odškodnením, hovorí, že ak ide o jednoznačný prípad, vodiči by sa riešenia nehody bez polície nemali báť. „Ten, kto nehodu spôsobil, by to mal vo formulári priznať. Škodu zaňho zaplatí poisťovňa a aspoň sa vyhne pokute za priestupok.“