BRATISLAVA. Prvé autá na prelome 19. a 20. storočia strechu nemali. Jazda s vetrom vo vlasoch bola vtedajším vodičom prirodzená. Dnes sú kabriolety otázkou prestíže a záľuby. Každoročne ich šarmu prepadajú aj Slováci.
Veľa priaznivcov otvorených áut hovorí, že nefalšovaný zážitok z jazdy ponúka iba kabriolet s klasickou plátennou strechou. Košičan Miloš Tóth vlastní tri kabriolety, všetky majú plátennú strechu. „Ten skvelý pocit z jazdy nedokáže nahradiť žiadna moderná technika. Auto si síce vyžaduje zvýšenú pozornosť po stránke údržby, ale stojí to za to.
Zásadne sa napríklad vyhýbam parkovaniu pod stromami, kvôli vtáčiemu trusu a ďalším ťažko odstrániteľným nečistotám. Špecifickou nástrahou pre plátennú strechu sú rôzni závistlivci - vandali. S nimi som našťastie zatiaľ problémy nemal." Kabriolet s plátennou strechou je sezónna záležitosť. V zime by mal odpočívať v garáži. „Cez netesniacu strechu do kabíny preniká hluk, prúdiaci vzduch a za dažďa častokrát aj voda. V extrémnych prípadoch používam hardtop, ale nedá sa povedať, že tým auto nadobudlo komfort, aký ponúka klasické kupé. Je však pravda, že môj Fiat Barchetta už má nejaký ten rôčik."
Fanúšik áut bez strechy sa neobáva, že by plátno z trhu vytlačili moderné kupé-kabriolety. „Myslím, že kabriolety s plátennou strechou nikdy úplne nevyjdú z módy. Stále existuje veľa výrobcov, ktorí im dávajú prednosť pred zložitými konštrukciami sklápacích striech z plechu či plastu. Je to skrátka väčšia romantika."
Plech je praktickejší
Kupé-kabriolet - auto dvoch tvárí - spája radosť z jazdy s nebom nad hlavou a klasickým kupé. Premena z otvorenej verzie na uzavretú trvá v priemere menej ako 30 sekúnd a úlohou vodiča je iba použiť príslušný ovládač. Zložená plechová, hliníková alebo plastová strecha zaberá priestor v kufri a kvôli nej má veľa kupé-kabrioletov netradične dlhú zadnú časť. Nevýhodou je aj vyššia hmotnosť v porovnaní s „obyčajnými" kabrioletmi, ktoré si vystačia s plátnom.
Pri pohľade na technické divadlo, keď elektromotory strešný diel skladajú do priestoru za kabínou, sa môže zdať, že kupé-kabriolet je relatívne nový vynález. Jeho predchodca však debutoval už pred bezmála osemdesiatimi rokmi. Francúzsky konštruktér Georges Paulin si v roku 1931 nechal patentovať systém elektricky ovládanej strechy. Prvý automobil vybavený touto prevratnou novinkou bol Peugeot 402BL Éclipse Décapotable. Mechanizmus pracoval podobne ako na dnešných moderných nástupcoch. Stačilo stlačiť tlačidlo a elektromotor strechu v nezloženom stave „odpratal" za kabínu. Kvôli vysokej cene si však podobný luxus mohol dovoliť iba málo kto. Peugeot preto model 402BL Éclipse Décapotable vyrábal len na objednávku. K väčšiemu rozšíreniu kupé-kabrioletov došlo v deväťdesiatych rokoch. Najprv Mitsubishi v roku 1995 uviedlo športiak 3000GT Spyder a o dva roky neskôr vyrukoval Mercedes-Benz s modelom SLK.
Mazda dáva na výber
Mazda MX-5 vo februári oslávila dvadsiate výročie svojho vzniku. Automobil skonštruovaný v súlade s filozofiou "jinba ittai", čo v preklade znamená „jazdec a kôň sú jedno telo" si za ten čas našiel 850 000 majiteľov. Najnovšia, tretia generácia MX-5-ky dáva motoristom na výber, či si zvolia klasickú verziu s plátennou strechou alebo moderný Roadster Coupé s pevným, elektricky ovládaným strešným dielom. Ten ponúka väčší komfort za cenu o 37 kilogramov vyššej hmotnosti vozidla, čím mierne utrpeli jeho dynamické parametre. Elektromotor premení štíhly roadster na kupé za 12 sekúnd. Zákazník bažiaci po vyššom komforte si za verziu Roadster Coupé v porovnaní s bežným roadsterom musí priplatiť 2400 eur.
Kabriolet, roadster, spider alebo targa?
Kedysi výrobcovia svoje otvorené modely označovali podľa ich charakteru. Dnes názvy ľubovoľne zamieňajú. Výnimku tvorí iba targa, čo je klasické kupé s odnímateľným strešným dielom nad hlavami pasažierov. Označenie kabriolet v minulosti nosili len autá so sklápacou strechou, dvomi alebo štyrmi dverami a zväčša luxusným interiérom ponúkajúcim štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Roadster alebo spider bol sparťansky vybavený dvojmiestny športový model. Najmä talianske značky v minulosti s obľubou používali aj označenie bachetta, vyhradené pre dvojmiestne otvorené športiaky s nízkym čelným sklom, určené hlavne na preteky.
Hity leta 2009
BRATISLAVA. S pribúdajúcimi slnečnými dňami sa začínajú šíriť premiéry najnovších áut s odnímateľnými strechami. Najviac ich tradične odhalí jarný autosalón v Ženeve, kde v minulosti pravidelne rozdávali ocenenie Kabriolet roka. Tentokrát síce obľúbená anketa chýbala, automobilky z rôznych kútov sveta však nelenili a predstavili nové modely umožňujúce užiť si jazdu s vetrom vo vlasoch. Ktoré z nich sa stane hitom tohto leta?
Alfa Romeo Spider
V ponuke talianskej športovej značky nesmie chýbať otvorený model. Alfa Romeo Spider vyznáva tradície a charakterom nadväzuje na legendárnu Giuliettu Spider z päťdesiatych rokov. Interiér je dvojmiestny a v prípade nepriazne počasia ho chráni elektricky ovládaná plátenná strecha. Spider nedávno prešiel modernizáciou, v rámci ktorej zhodil prebytočné kilogramy. Ponuka motorov obsahuje štyri agregáty, vrátane vznetového. Základný model vyjde na 35 100 eur.
![]() |
Audi A5 Cabriolet
Luxusný štvormiestny kabriolet má u Audi svoje pevné miesto. Najnovší vychádza z kupé A5. Jeho karoséria je však kompletne prepracovaná a konštruktéri o nej hovoria, že tuhosťou sa vyrovná klasickému kupé. Pri navrhovaní interiéru sa myslelo aj na praktickosť, takže zadné sedadlá sú sklopné a delené v pomere 50:50. Plátennú strechu ovláda elektromotor. K dispozícii pre A5 Cabriolet je päť poháňacích jednotiek. Špecialitu v ponuke predstavuje športová verzia S5 Cabriolet s prepĺňaným šesťvalcom, schopná zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy. Ceny Audi A5 Cabriolet začínajú od 40 570 eur.
![]() |
BMW Z4
Konštruktéri mníchovskej automobilky podľahli trendom a druhú generáciu roadsteru Z4 vybavili pevnou sklápacou strechou. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej jej trvá 20 sekúnd. BMW Z4 okrem príťažlivého dizajnu dáva do popredia ešte jedno nadanie - vodičovi dožičí nefalšovanú radosť z jazdy. V ponuke sú tri motory. Najlacnejšie prevedenie stojí 36 950 eur.
![]() |
Fiat 500C
Imidžová Päťstovska Convertible je príkladom auta, ktoré nemusí stáť desaťtisíce, a predsa dovolí vychutnať si jazdu s nebom nad hlavou. Malý Fiat má zhŕňací strešný diel a zachované stĺpiky i rámy dverí presne tak, ako jeho slávny predchodca. Manipuláciu so strechou dnes už nemá na starosti vodič, ale elektromotor. Po technickej stránke novinka vychádza z bežnej Päťstovky. Ceny pre slovenský trh zatiaľ nepoznáme, lebo Fiat 500C by k nám mal doraziť uprostred leta.
![]() |
Infiniti G37 Cabrio
Jazdu v exotickom otvorenom Infiniti si vychutnáte až na jeseň, kedy ho začnú oficiálne predávať. Komfortný štvormiestny kabriolet má pevnú sklápaciu strechu a pod kapotou benzínový šesťvalec Jedným zo špecifík tohto Japonca je takzvaný samoopravný lak. Základná cena sa bude pohybovať okolo čiastky 52 107 eur.
![]() |
Lexus IS 250C
Nový kupé-kabriolet Lexus vychádza zo sedanu IS, ale má iba dvoje dvere a vo vnútri štyri miesta na sedenie. Elektricky ovládaná pevná sklápacia strecha sa vysunie alebo zloží za 20 sekúnd. Od jej polohy sa odvíja aj objem batožinového priestoru - 165 až 420 litrov. Lexus IS 250C je v ponuke s jediným motorom - zážihovým šesťvalcom. Automobil príde do predaja v druhej polovici júla. Prípadný záujemca si musí pripraviť čiastku 47 700 eur.
![]() |
Peugeot 308 CC
Priekopník medzi kabrioletmi s pevnou sklápacou strechou - Peugeot - uvádza na slovenský trh novinku s označením 308CC. Jeho atraktívne tvary úspešne maskujú pôvod v tuctovom Peugeote 308. Systém Airwave dovolí nadšencom jazdiť bez strechy aj počas chladnejších dní tým, že fúka teplý vzduch z operadiel na pasažierov. V ponuke je až päť motorizácií. Ceny začínajú od hranice 24 700 eur.
![]() |