SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

S nebom nad hlavou. Ktoré cabrio bude hitom sezóny?

Kabrioletov na trhu je nepreberné množstvo. Líšia sa konštrukciou strechy, počtom miest v interiéri alebo jazdnými vlastnosťami.

(Zdroj: Fiat)

BRATISLAVA. Prvé autá na prelome 19. a 20. storočia strechu nemali. Jazda s vetrom vo vlasoch bola vtedajším vodičom prirodzená. Dnes sú kabriolety otázkou prestíže a záľuby. Každoročne ich šarmu prepadajú aj Slováci.

Veľa priaznivcov otvorených áut hovorí, že nefalšovaný zážitok z jazdy ponúka iba kabriolet s klasickou plátennou strechou. Košičan Miloš Tóth vlastní tri kabriolety, všetky majú plátennú strechu. „Ten skvelý pocit z jazdy nedokáže nahradiť žiadna moderná technika. Auto si síce vyžaduje zvýšenú pozornosť po stránke údržby, ale stojí to za to.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zásadne sa napríklad vyhýbam parkovaniu pod stromami, kvôli vtáčiemu trusu a ďalším ťažko odstrániteľným nečistotám. Špecifickou nástrahou pre plátennú strechu sú rôzni závistlivci - vandali. S nimi som našťastie zatiaľ problémy nemal." Kabriolet s plátennou strechou je sezónna záležitosť. V zime by mal odpočívať v garáži. „Cez netesniacu strechu do kabíny preniká hluk, prúdiaci vzduch a za dažďa častokrát aj voda. V extrémnych prípadoch používam hardtop, ale nedá sa povedať, že tým auto nadobudlo komfort, aký ponúka klasické kupé. Je však pravda, že môj Fiat Barchetta už má nejaký ten rôčik."

Fanúšik áut bez strechy sa neobáva, že by plátno z trhu vytlačili moderné kupé-kabriolety. „Myslím, že kabriolety s plátennou strechou nikdy úplne nevyjdú z módy. Stále existuje veľa výrobcov, ktorí im dávajú prednosť pred zložitými konštrukciami sklápacích striech z plechu či plastu. Je to skrátka väčšia romantika."

SkryťVypnúť reklamu

Plech je praktickejší

Kupé-kabriolet - auto dvoch tvárí - spája radosť z jazdy s nebom nad hlavou a klasickým kupé. Premena z otvorenej verzie na uzavretú trvá v priemere menej ako 30 sekúnd a úlohou vodiča je iba použiť príslušný ovládač. Zložená plechová, hliníková alebo plastová strecha zaberá priestor v kufri a kvôli nej má veľa kupé-kabrioletov netradične dlhú zadnú časť. Nevýhodou je aj vyššia hmotnosť v porovnaní s „obyčajnými" kabrioletmi, ktoré si vystačia s plátnom.

Pri pohľade na technické divadlo, keď elektromotory strešný diel skladajú do priestoru za kabínou, sa môže zdať, že kupé-kabriolet je relatívne nový vynález. Jeho predchodca však debutoval už pred bezmála osemdesiatimi rokmi. Francúzsky konštruktér Georges Paulin si v roku 1931 nechal patentovať systém elektricky ovládanej strechy. Prvý automobil vybavený touto prevratnou novinkou bol Peugeot 402BL Éclipse Décapotable. Mechanizmus pracoval podobne ako na dnešných moderných nástupcoch. Stačilo stlačiť tlačidlo a elektromotor strechu v nezloženom stave „odpratal" za kabínu. Kvôli vysokej cene si však podobný luxus mohol dovoliť iba málo kto. Peugeot preto model 402BL Éclipse Décapotable vyrábal len na objednávku. K väčšiemu rozšíreniu kupé-kabrioletov došlo v deväťdesiatych rokoch. Najprv Mitsubishi v roku 1995 uviedlo športiak 3000GT Spyder a o dva roky neskôr vyrukoval Mercedes-Benz s modelom SLK.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda dáva na výber

Mazda MX-5 vo februári oslávila dvadsiate výročie svojho vzniku. Automobil skonštruovaný v súlade s filozofiou "jinba ittai", čo v preklade znamená „jazdec a kôň sú jedno telo" si za ten čas našiel 850 000 majiteľov. Najnovšia, tretia generácia MX-5-ky dáva motoristom na výber, či si zvolia klasickú verziu s plátennou strechou alebo moderný Roadster Coupé s pevným, elektricky ovládaným strešným dielom. Ten ponúka väčší komfort za cenu o 37 kilogramov vyššej hmotnosti vozidla, čím mierne utrpeli jeho dynamické parametre. Elektromotor premení štíhly roadster na kupé za 12 sekúnd. Zákazník bažiaci po vyššom komforte si za verziu Roadster Coupé v porovnaní s bežným roadsterom musí priplatiť 2400 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Kabriolet, roadster, spider alebo targa?

Kedysi výrobcovia svoje otvorené modely označovali podľa ich charakteru. Dnes názvy ľubovoľne zamieňajú. Výnimku tvorí iba targa, čo je klasické kupé s odnímateľným strešným dielom nad hlavami pasažierov. Označenie kabriolet v minulosti nosili len autá so sklápacou strechou, dvomi alebo štyrmi dverami a zväčša luxusným interiérom ponúkajúcim štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Roadster alebo spider bol sparťansky vybavený dvojmiestny športový model. Najmä talianske značky v minulosti s obľubou používali aj označenie bachetta, vyhradené pre dvojmiestne otvorené športiaky s nízkym čelným sklom, určené hlavne na preteky.

Hity leta 2009

BRATISLAVA. S pribúdajúcimi slnečnými dňami sa začínajú šíriť premiéry najnovších áut s odnímateľnými strechami. Najviac ich tradične odhalí jarný autosalón v Ženeve, kde v minulosti pravidelne rozdávali ocenenie Kabriolet roka. Tentokrát síce obľúbená anketa chýbala, automobilky z rôznych kútov sveta však nelenili a predstavili nové modely umožňujúce užiť si jazdu s vetrom vo vlasoch. Ktoré z nich sa stane hitom tohto leta?

SkryťVypnúť reklamu

Alfa Romeo Spider

V ponuke talianskej športovej značky nesmie chýbať otvorený model. Alfa Romeo Spider vyznáva tradície a charakterom nadväzuje na legendárnu Giuliettu Spider z päťdesiatych rokov. Interiér je dvojmiestny a v prípade nepriazne počasia ho chráni elektricky ovládaná plátenná strecha. Spider nedávno prešiel modernizáciou, v rámci ktorej zhodil prebytočné kilogramy. Ponuka motorov obsahuje štyri agregáty, vrátane vznetového. Základný model vyjde na 35 100 eur.

02_alfa_spider.jpg

Audi A5 Cabriolet

Luxusný štvormiestny kabriolet má u Audi svoje pevné miesto. Najnovší vychádza z kupé A5. Jeho karoséria je však kompletne prepracovaná a konštruktéri o nej hovoria, že tuhosťou sa vyrovná klasickému kupé. Pri navrhovaní interiéru sa myslelo aj na praktickosť, takže zadné sedadlá sú sklopné a delené v pomere 50:50. Plátennú strechu ovláda elektromotor. K dispozícii pre A5 Cabriolet je päť poháňacích jednotiek. Špecialitu v ponuke predstavuje športová verzia S5 Cabriolet s prepĺňaným šesťvalcom, schopná zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy. Ceny Audi A5 Cabriolet začínajú od 40 570 eur.

SkryťVypnúť reklamu

02_audia5cabrio.jpg

BMW Z4

Konštruktéri mníchovskej automobilky podľahli trendom a druhú generáciu roadsteru Z4 vybavili pevnou sklápacou strechou. Prechod z jednej koncovej polohy do druhej jej trvá 20 sekúnd. BMW Z4 okrem príťažlivého dizajnu dáva do popredia ešte jedno nadanie - vodičovi dožičí nefalšovanú radosť z jazdy. V ponuke sú tri motory. Najlacnejšie prevedenie stojí 36 950 eur.

02_bmw_z4.jpg

Fiat 500C

Imidžová Päťstovska Convertible je príkladom auta, ktoré nemusí stáť desaťtisíce, a predsa dovolí vychutnať si jazdu s nebom nad hlavou. Malý Fiat má zhŕňací strešný diel a zachované stĺpiky i rámy dverí presne tak, ako jeho slávny predchodca. Manipuláciu so strechou dnes už nemá na starosti vodič, ale elektromotor. Po technickej stránke novinka vychádza z bežnej Päťstovky. Ceny pre slovenský trh zatiaľ nepoznáme, lebo Fiat 500C by k nám mal doraziť uprostred leta.

SkryťVypnúť reklamu

02_fiat_500c.jpg

Infiniti G37 Cabrio

Jazdu v exotickom otvorenom Infiniti si vychutnáte až na jeseň, kedy ho začnú oficiálne predávať. Komfortný štvormiestny kabriolet má pevnú sklápaciu strechu a pod kapotou benzínový šesťvalec Jedným zo špecifík tohto Japonca je takzvaný samoopravný lak. Základná cena sa bude pohybovať okolo čiastky 52 107 eur.

02_infiniti_g37_cabrio.jpg

 

Lexus IS 250C

Nový kupé-kabriolet Lexus vychádza zo sedanu IS, ale má iba dvoje dvere a vo vnútri štyri miesta na sedenie. Elektricky ovládaná pevná sklápacia strecha sa vysunie alebo zloží za 20 sekúnd. Od jej polohy sa odvíja aj objem batožinového priestoru - 165 až 420 litrov. Lexus IS 250C je v ponuke s jediným motorom - zážihovým šesťvalcom. Automobil príde do predaja v druhej polovici júla. Prípadný záujemca si musí pripraviť čiastku 47 700 eur.

SkryťVypnúť reklamu

02_lexus_is250c.jpg

Peugeot 308 CC

Priekopník medzi kabrioletmi s pevnou sklápacou strechou - Peugeot - uvádza na slovenský trh novinku s označením 308CC. Jeho atraktívne tvary úspešne maskujú pôvod v tuctovom Peugeote 308. Systém Airwave dovolí nadšencom jazdiť bez strechy aj počas chladnejších dní tým, že fúka teplý vzduch z operadiel na pasažierov. V ponuke je až päť motorizácií. Ceny začínajú od hranice 24 700 eur.

02_peugeot_308cc.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 417
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 821
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 657
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 190
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 122
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 093
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 657
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu