Bratislava 19. júna (TASR) - Odhlasovanie nepojazdných havarovaných vozidiel za účelom ich predaja do zahraničia zatiaľ jednoduchšie nebude. Poslanci Národnej rady SR dnes totiž neschválili návrh novely zákona o cestnej premávke z dielne opozičného poslanca Národnej rady SR Martina Pada (SDKÚ-DS), ktorý mal za cieľ tento proces uľahčiť.
Exministrovi vnútra Padovi prekáža, že podľa súčasného zákona, ktorý platí od februára 2009, je nutné nepojazdné vozidlo pred jeho odhlásením do zahraničia pristaviť ku kontrole originality (KO) a požiadať kupujúceho, aby bol prítomný pri odhlásení, resp. prihlásení na dopravnom inšpektoráte (DI) v mieste evidencie vozidla. Pado preto navrhol vypustiť povinnosť predkladať odborný posudok o KO vozidla a nahradiť ho výpisom z evidencie dopravných nehôd Policajného zboru SR vzťahujúcim sa k danému havarovanému autu. Pokúsil sa tiež presadiť možnosť zastupovania kupujúceho pri odhlásení, resp. prihlásení na DI v mieste evidencie vozidla na základe splnomocnenia.
Svoj zámer odôvodnil tým, že v súčasnosti "v prípade nepojazdného havarovaného auta a vzhľadom na to, že v SR nie sú v prevádzke žiadne mobilné stanice KO, zostáva majiteľovi takéhoto vozidla jediná možnosť objednať odťahovú službu. To však nie je zadarmo a náklady na takúto službu sú rôzne v závislosti od vzdialenosti KO," upozorňuje Pado.
Vplyv má podľa jeho slov aj rozsah poškodenia automobilu, teda či sa na vozidlo odťahovej služby dá naložiť bez pomoci hydraulického ramena. "Treba pripočítať stojné, samotná KO môže trvať až dve hodiny. V týchto prípadoch náklady na odťahovú službu sa môžu pohybovať v stovkách eur," uvádza poslanec.
Nezanedbateľnou položkou je aj odplata za vykonanie kontroly originality. "Priemerná cena je cca 100 130 eur (3013 až 3916 Sk). Netreba zabúdať, že stačí, ak je chybný zápis v osvedčení o evidencii vozidla alebo v evidencii vozidiel a automobil nezíska zápis spôsobilé, alebo dočasne spôsobilé, čo automaticky znamená ďalšie nemalé náklady. Okrem toho že celý tento úkon spôsobí náklady od 150 do 300 eur (4519 až 9038 Sk), má to za následok poškodenie podnikateľa a jeho obmedzovanie v podnikaní," myslí si Pado.
Tiež tvrdí, že pri požiadavke na osobnú prítomnosť kupujúceho pri odhlásení alebo prihlásení auta treba mať na pamäti, že nejde o kúpu v rámci SR, ale do zahraničia. "Požiadavka takéhoto charakteru vytvára pre podnikanie v tejto oblasti priam neprekonateľnú prekážku. Ak sa chce obchodník zo zahraničia zaoberať nákupom havarovaných vozidiel naplno, táto povinnosť zo strany slovenských orgánov mu to znemožní," odôvodnil svoj návrh s tým, že pravdepodobne nie je možné, aby bol obchodník pri všetkých možných nákupoch osobne.
Poslanci však definitívne schválili koaličnú novelu zákona o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany. Právna norma má napomôcť, aby výrobky a služby využívané Ozbrojenými silami SR spĺňali podmienky interoperability s výrobkami a službami využívanými armádami NATO.