SME

Strecha - druhý kufor auta

Nad hlavami odveziete takmer všetko, čo sa do auta nevmestí. Stačí si vybrať správny nosič alebo box. Netreba však zabudnúť aj na to, že strecha má svoju nosnosť a náklad zvyšuje spotrebu a zhoršuje jazdné vlastnosti.

Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť.Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stane kombi, lebo okrem športového náradia sa na strechu zmestí aj ľahšia batožina. Napokon, strešné boxy majú zo všetkých prídavných zariadení najmenší, i keď stále citeľný vplyv na spotrebu a aerodynamický hluk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S nárastom prepravnej kapacity osobného auta sa mení ekonomika prevádzky a tiež jazdné vlastnosti. V prvom rade treba počítať s vyššou spotrebou než je bežný štandard a tiež pomalším tempom na diaľnici. Preprava dvoch bicyklov k moru stojí vo zvýšenej spotrebe približne 40 eur navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Ľahké veci do truhly Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu) a nízke (lyže a dlhé štíhle predmety). S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém.

Krátke strešné boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu ako takého je potrebný priestor na skladovanie mimo sezóny, keď sa box nepoužíva.

Nezabudnite na výšku Každý predmet pripevnený na streche alebo na ťažnom zariadení zvyšuje aerodynamický odpor, čím priamo ovplyvňuje spotrebu. Prvoradým kritériom bezpečnej jazdy so zaťaženou strechou je dôsledné uchytenie nosiča o automobil a zodpovedajúce pripnutie nákladu.

SkryťVypnúť reklamu

Strešné boxy sú komfortné, bezpečné a v princípe neobmedzujú vodiča v rámci u nás povolených rýchlostí. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 kilometrov za hodinu aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach.

Koľko naložiť Na strechu auta nenaložte ťažšie veci ako je nosnosť strechy auta. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať aj v tom prípade, ak je nižšie, ako dovolené zaťaženie strechy.

Škoda Octavia TDI bez bicyklov na streche zvládne cestu do Chorvátska pri spotrebe 6,2 l. To isté auto, na tej istej trase s dvomi bicyklami dosiahne spotrebu 7,6 l/100 km. Na pohľad neveľký rozdiel v spotrebe (1,4 l/100 km) predstavuje na celej dovolenkovej trase až 35 litrov paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Posádka musí počítať s tým, že aerodynamický hluk citeľne vzrastie pri rýchlosti nad 100 km/h. Na hluk sa dá zvyknúť a dobré stojany na bicykle dovoľujú na diaľnici udržiavať rýchlosť 120 až 130 km/h.

Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia. Pre prevoz bicyklov je najdôležitejšie správne upevnenie a občasná kontrola stability.

Ako prepravovať veci na streche auta - dbať na správne upevnenie nosiča

- skontrolovať upevnenie prevážaného predmetu

- zamknúť uchytenie na kľúč, ak je nosič zámkom vybavený

- neprekračovať rýchlosť stanovenú výrobcom nosiča

- výrazne spomaliť pri silnom bočnom vetre

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- priebežne kontrolovať uchytenie nákladu

- počítať s vyšším ťažiskom auta, najmä v zákrutách

- sledovať maximálnu povolenú výšku v podzemnej garáži

- neprekračovať hmotnostný limit strechy určený výrobcom auta

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 037
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 851
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 893
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 680
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 307
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 129
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  4. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  5. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  7. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  8. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 219
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 908
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 886
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 899
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 916
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 046
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 700
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu