SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Strecha - druhý kufor auta

Nad hlavami odveziete takmer všetko, čo sa do auta nevmestí. Stačí si vybrať správny nosič alebo box. Netreba však zabudnúť aj na to, že strecha má svoju nosnosť a náklad zvyšuje spotrebu a zhoršuje jazdné vlastnosti.

Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť.Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stane kombi, lebo okrem športového náradia sa na strechu zmestí aj ľahšia batožina. Napokon, strešné boxy majú zo všetkých prídavných zariadení najmenší, i keď stále citeľný vplyv na spotrebu a aerodynamický hluk.

S nárastom prepravnej kapacity osobného auta sa mení ekonomika prevádzky a tiež jazdné vlastnosti. V prvom rade treba počítať s vyššou spotrebou než je bežný štandard a tiež pomalším tempom na diaľnici. Preprava dvoch bicyklov k moru stojí vo zvýšenej spotrebe približne 40 eur navyše.

Ľahké veci do truhly

Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu) a nízke (lyže a dlhé štíhle predmety). S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém.

Krátke strešné boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu ako takého je potrebný priestor na skladovanie mimo sezóny, keď sa box nepoužíva.

Nezabudnite na výšku

Každý predmet pripevnený na streche alebo na ťažnom zariadení zvyšuje aerodynamický odpor, čím priamo ovplyvňuje spotrebu. Prvoradým kritériom bezpečnej jazdy so zaťaženou strechou je dôsledné uchytenie nosiča o automobil a zodpovedajúce pripnutie nákladu.

Strešné boxy sú komfortné, bezpečné a v princípe neobmedzujú vodiča v rámci u nás povolených rýchlostí. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 kilometrov za hodinu aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach.

Koľko naložiť

Na strechu auta nenaložte ťažšie veci ako je nosnosť strechy auta. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať aj v tom prípade, ak je nižšie, ako dovolené zaťaženie strechy.

Škoda Octavia TDI bez bicyklov na streche zvládne cestu do Chorvátska pri spotrebe 6,2 l. To isté auto, na tej istej trase s dvomi bicyklami dosiahne spotrebu 7,6 l/100 km. Na pohľad neveľký rozdiel v spotrebe (1,4 l/100 km) predstavuje na celej dovolenkovej trase až 35 litrov paliva.

Posádka musí počítať s tým, že aerodynamický hluk citeľne vzrastie pri rýchlosti nad 100 km/h. Na hluk sa dá zvyknúť a dobré stojany na bicykle dovoľujú na diaľnici udržiavať rýchlosť 120 až 130 km/h.

Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia. Pre prevoz bicyklov je najdôležitejšie správne upevnenie a občasná kontrola stability.

Ako prepravovať veci na streche auta

- dbať na správne upevnenie nosiča
- skontrolovať upevnenie prevážaného predmetu
- zamknúť uchytenie na kľúč, ak je nosič zámkom vybavený
- neprekračovať rýchlosť stanovenú výrobcom nosiča
- výrazne spomaliť pri silnom bočnom vetre
- priebežne kontrolovať uchytenie nákladu
- počítať s vyšším ťažiskom auta, najmä v zákrutách
- sledovať maximálnu povolenú výšku v podzemnej garáži
- neprekračovať hmotnostný limit strechy určený výrobcom auta

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 688
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 821
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 070
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 478
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 863
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 568
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 270
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 122
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 881
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 852
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čo robiť, ak som sa nestihol objednať na odber? (otázky a odpovede)

Mobilné odberové miesta sú síce plné, samosprávy však cey víkend otvoria vlastné odberové miesta.

Testovanie na nový koronavírus.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.
Autorská strana Samuela Marca

Ak by sa Fico a Pellegrini chceli vrátiť, nerobili by to lepšie (píše Samo Marec)

Nikam sme sa nepohli, len sa všetci dohádali.

Predseda vlády Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí  po rokovaní 67. schôdze vlády SR.
Ľudia čakajú pred odberným miestom v bratislavskej Ružinovskej poliklinike počas celoplošného skríningového testovania na COVID-19.