SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Strecha - druhý kufor auta

Nad hlavami odveziete takmer všetko, čo sa do auta nevmestí. Stačí si vybrať správny nosič alebo box. Netreba však zabudnúť aj na to, že strecha má svoju nosnosť a náklad zvyšuje spotrebu a zhoršuje jazdné vlastnosti.

Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť.Komfort vlastného bicykla a slobody na dovolenke za ten pocit stojí. Hlavne ich nezabudnite dobre upevniť. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stane kombi, lebo okrem športového náradia sa na strechu zmestí aj ľahšia batožina. Napokon, strešné boxy majú zo všetkých prídavných zariadení najmenší, i keď stále citeľný vplyv na spotrebu a aerodynamický hluk.

S nárastom prepravnej kapacity osobného auta sa mení ekonomika prevádzky a tiež jazdné vlastnosti. V prvom rade treba počítať s vyššou spotrebou než je bežný štandard a tiež pomalším tempom na diaľnici. Preprava dvoch bicyklov k moru stojí vo zvýšenej spotrebe približne 40 eur navyše.

Ľahké veci do truhly

Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu) a nízke (lyže a dlhé štíhle predmety). S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém.

Krátke strešné boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu ako takého je potrebný priestor na skladovanie mimo sezóny, keď sa box nepoužíva.

Nezabudnite na výšku

Každý predmet pripevnený na streche alebo na ťažnom zariadení zvyšuje aerodynamický odpor, čím priamo ovplyvňuje spotrebu. Prvoradým kritériom bezpečnej jazdy so zaťaženou strechou je dôsledné uchytenie nosiča o automobil a zodpovedajúce pripnutie nákladu.

Strešné boxy sú komfortné, bezpečné a v princípe neobmedzujú vodiča v rámci u nás povolených rýchlostí. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 kilometrov za hodinu aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach.

Koľko naložiť

Na strechu auta nenaložte ťažšie veci ako je nosnosť strechy auta. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať aj v tom prípade, ak je nižšie, ako dovolené zaťaženie strechy.

Škoda Octavia TDI bez bicyklov na streche zvládne cestu do Chorvátska pri spotrebe 6,2 l. To isté auto, na tej istej trase s dvomi bicyklami dosiahne spotrebu 7,6 l/100 km. Na pohľad neveľký rozdiel v spotrebe (1,4 l/100 km) predstavuje na celej dovolenkovej trase až 35 litrov paliva.

Posádka musí počítať s tým, že aerodynamický hluk citeľne vzrastie pri rýchlosti nad 100 km/h. Na hluk sa dá zvyknúť a dobré stojany na bicykle dovoľujú na diaľnici udržiavať rýchlosť 120 až 130 km/h.

Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia. Pre prevoz bicyklov je najdôležitejšie správne upevnenie a občasná kontrola stability.

Ako prepravovať veci na streche auta

- dbať na správne upevnenie nosiča
- skontrolovať upevnenie prevážaného predmetu
- zamknúť uchytenie na kľúč, ak je nosič zámkom vybavený
- neprekračovať rýchlosť stanovenú výrobcom nosiča
- výrazne spomaliť pri silnom bočnom vetre
- priebežne kontrolovať uchytenie nákladu
- počítať s vyšším ťažiskom auta, najmä v zákrutách
- sledovať maximálnu povolenú výšku v podzemnej garáži
- neprekračovať hmotnostný limit strechy určený výrobcom auta

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 337
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 243
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 293
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 753
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  2. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  4. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  5. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  6. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  7. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  8. Monika Chovanová: Adaptácia dieťaťa na škôlku
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 191
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 446
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 262
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 535
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 192
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 566
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 253
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu