BRATISLAVA. Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stane kombi, lebo okrem športového náradia sa na strechu zmestí aj ľahšia batožina. Napokon, strešné boxy majú zo všetkých prídavných zariadení najmenší, i keď stále citeľný vplyv na spotrebu a aerodynamický hluk.
S nárastom prepravnej kapacity osobného auta sa mení ekonomika prevádzky a tiež jazdné vlastnosti. V prvom rade treba počítať s vyššou spotrebou než je bežný štandard a tiež pomalším tempom na diaľnici. Preprava dvoch bicyklov k moru stojí vo zvýšenej spotrebe približne 40 eur navyše.
Ľahké veci do truhly Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu) a nízke (lyže a dlhé štíhle predmety). S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém.
Krátke strešné boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu ako takého je potrebný priestor na skladovanie mimo sezóny, keď sa box nepoužíva.
Nezabudnite na výšku Každý predmet pripevnený na streche alebo na ťažnom zariadení zvyšuje aerodynamický odpor, čím priamo ovplyvňuje spotrebu. Prvoradým kritériom bezpečnej jazdy so zaťaženou strechou je dôsledné uchytenie nosiča o automobil a zodpovedajúce pripnutie nákladu.
Strešné boxy sú komfortné, bezpečné a v princípe neobmedzujú vodiča v rámci u nás povolených rýchlostí. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 kilometrov za hodinu aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach.
Koľko naložiť Na strechu auta nenaložte ťažšie veci ako je nosnosť strechy auta. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať aj v tom prípade, ak je nižšie, ako dovolené zaťaženie strechy.
Škoda Octavia TDI bez bicyklov na streche zvládne cestu do Chorvátska pri spotrebe 6,2 l. To isté auto, na tej istej trase s dvomi bicyklami dosiahne spotrebu 7,6 l/100 km. Na pohľad neveľký rozdiel v spotrebe (1,4 l/100 km) predstavuje na celej dovolenkovej trase až 35 litrov paliva.
Posádka musí počítať s tým, že aerodynamický hluk citeľne vzrastie pri rýchlosti nad 100 km/h. Na hluk sa dá zvyknúť a dobré stojany na bicykle dovoľujú na diaľnici udržiavať rýchlosť 120 až 130 km/h.
Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia. Pre prevoz bicyklov je najdôležitejšie správne upevnenie a občasná kontrola stability.
Ako prepravovať veci na streche auta - dbať na správne upevnenie nosiča
- skontrolovať upevnenie prevážaného predmetu
- zamknúť uchytenie na kľúč, ak je nosič zámkom vybavený
- neprekračovať rýchlosť stanovenú výrobcom nosiča
- výrazne spomaliť pri silnom bočnom vetre
- priebežne kontrolovať uchytenie nákladu
- počítať s vyšším ťažiskom auta, najmä v zákrutách
- sledovať maximálnu povolenú výšku v podzemnej garáži
- neprekračovať hmotnostný limit strechy určený výrobcom auta