BRATISLAVA. Kilá navyše spôsobujú u áut presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne.
Zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje.
Budete dlhšie predbiehať
Auto nabalené na dovolenku znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti.
Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete.
Šetrite brzdy
Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia.
V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše, moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach.