DUNAJSKÁ STREDA. Zrejme jediné BMW svojho druhu na Slovensku sa náhle uvoľnilo a prijímame možnosť si na ňom zajazdiť. Aká škoda, že práve na druhý deň musíme odísť do zahraničia a na točenie auta nám ostávajú dve hodiny dopoludnia. To je presne čas, za aký neprestane búšiť srdce z celkového stvárnenia BMW 325i Performance.
Očakávania z doplnkov sú také veľké, že 218 koní pod kapotou sa zdá byť voči naladenému podvozku málo. Ostáva už iba jediné, poprosiť správcov motokárového okruhu v Dunajskej Strede o pol hodinu na uzavretej trati. Presne na takýto občasný výlet je BMW určené. So športovým výzorom auta, ale tichým pradením sériového šesťvalca vyrážame na úzku cestičku okruhu.
Spočiatku sa mu nechce do driftu, ale potom si nachádzame spôsob, ako sa s autom zabaviť a niečo nové naučiť. Chýba iba lepší výfuk a silnejší motor. Krátky zážitok zachytáva kamera aj fotoaparát a rozhodne si ho nemôžeme nechať pre seba.
Vyberte silný motor Doplnky a športové diely z edície Performance dokážu urobiť aj z bežného BMW výborne vyzerajúce a jazdiace auto. Akurát treba zvážiť, s akým motorom sa pôjdete povoziť na okruh a čo od auta s citeľne navýšenou sumou očakávate.
Verzia 325i, poháňaná trojlitrovým šesťvalcomm, bola navrhnutá ako brána do sveta šesťvalcov v rade tri. To znamená, že oproti 330i má znížený výkon, lepšiu cenu a nižšiu spotrebu v reálnych podmienkach. Nevedno, či to spôsobilo športové naladenie zvyšku auta, ale šesťvalec 325i mal podstatne mäkšiu odozvu na plyn, ako sme čakali. Vo všeobecnosti poriadny výkon 160 kW (218 k) sa zdal byť s touto kombináciou málo. Teda podľa toho, málo na čo.
Na bežné dlhé jazdy je to ideálny motor, s ktorým sa dá dobre predbiehať a úsporne jazdiť. Prevodovka má však dosť dlhé prevody na šantenie v zákrutách okruhu. Priľnavosť zadnej nápravy s pružinami Performance a ovládanie v šmyku sú dokonalé. Potrebovali by sme však viac výkonu a trochu ráznejšie odozvy na plyn. Minimálne ako v 335i.
Volant na čítanie BMW do volantu s dvojakým poťahom, hrubým vencom a výborným tvarom osadilo kontrolný displej, mikrospínačové tlačidlá a svetelnú kontrolu otáčok. Vodič môže na okruhu merať čas, rozdiely medzi jednotlivými kolami, sledovať priečne a pozdĺžne preťaženie „G", kontrolovať teplotu náplní v motore a stopovať čas na 400 metrov dlhom šprinte. Pri skúške zrýchlenia sa objaví na displeji semafor a po 400 metroch sa časomiera vypne. Sledovať údaje na drobnom displeji možno akurát na veľkom okruhu.
Na kľukatej motokárovej dráhe v Dunajskej strede vodič ledva stíha prekladať ruky na volante, ale podstatné je, že si užije radosť z jazdy. Pásiky LED po oboch stranách displeja majú indikovať moment preradenia. Faktom je, že do zbláznenia blikali už vtedy, keď sa šesťvalec iba dostával do najlepších otáčok.
Pri investíciách do doplnkov BMW Performance, najmä podvozka a sedadiel treba počítať s nižším komfortom na našich cestách. Nastupovanie je rovanko menej pohodlné ako otočenie tela pri cúvaní. Radšej cúvajte podľa zrkadiel odetých do karbónového obalu.
Veľa alebo málo Aerodynamické doplnky, kevlarové časti, špeciálny volant, radiaca páka, pedály, pružiny, brzdy, vystuženie motorového priestoru a sedadlá stáli na testovanom aute 16 000 eur. Dosť veľa na to, čo si obyčajný človek dokáže vôbec predstaviť investovať do auta. Nehovoriac o tom , že za túto sumu sa dá kúpiť dobré auto. Je to však nesprávny pohľad, pretože je to málo v porovnaní s bežným pretekárskym autom. Navyše, majiteľ si môže atmosféru špeciálu užívať každý deň a s funkčnými doplnkami občas vyraziť na okruh. Každý z nich má totiž svoje poslanie a nie je v zostave iba na okrasu.
Technické parametre – BMW 325i
Motor -
Typ 325i
Zdvihový objem (cm3) 2996
Výkon (kw/k) 160/218
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min) 2400-4200
Emisie CO2 (g/km) 170
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2760
Dĺžka (mm) 4531
Šírka vpredu (mm) 2013
Šírka vzadu (mm) 1817
Výška (mm) 1421
Pohotovostná hmot (kg) 1505
Objem palivovej nádrže (l) 63
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba mesto(l/100 km) 9,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,5
Kombinovaná spotreba 7,1
Autor: Rastislav Chvála