SME

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku.Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku. (Zdroj: Pixabay / CC)

BRATISLAVA. Pred motorestom stojí v horúčave zaparkované auto so zatvorenými oknami a psom na zadných sedadlách. Majiteľ si zrejme neuvedomil, že kým on sedí v chládku markízy, jeho pes bojuje v aute o život.

Šoféri pri preprave štvornohých miláčikov obyčajne nemyslia na komfort zvierat a bezpečnosť posádky. Ubližujú im prehnaným teplom, nedostatkom tekutín a pohybu.

Posádku zasa ohrozujú nepripútaným zvieraťom, ktoré sa v prípade havárie stane neriadenou strelou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dajte psovi pásy

Milan Adámek chová tibetských teriérov, s ktorým dva krát do mesiaca cestuje na blízke a vzdialené výstavy. V závislosti od rozmiestnenia výstav absolvujú v aute 1000 až 1500 kilometrov mesačne.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie? Čítajte 

Na zahraničné podujatia musia so sebou voziť veterinárny pas, ktorý zároveň slúži ako očkovací preukaz s požadovaným typom očkovania. „Mnohé krajiny Únie, vrátane Českej republiky vyžadujú, aby bol pes v interiéri auta pripútaný špeciálnym bezpečnostným pásom“ povedal chovateľ Milan Adámek.

Podľa neho na použitie pásov pre psa platia obdobné predpisy ako v prípade detských sedačiek a airbagov.

Nepripútaný pes alebo mačka sa pri náraze auta v päťdesiatkilometrovej rýchlosti zmení na letiace nebezpečenstvo, pretože zraní seba aj posádku. Podľa nárazových testov nemeckého autoklubu ADAC, stredne veľký pes nadobudne energiu porovnateľnú s hmotnosťou 500-kilogramového bremena.

Zviera pripútané adekvátnym bezpečnostným popruhom v aute je chránené podstatne lepšie. ADAC navrhuje chovateľom psov prevoz v batožinovom priestore kombi, v klietke otočenej naprieč a opretej o zadnú stranu operadiel. „Psa treba na dlhú cestu zafixovať do primeranej klietky,“ odporúča veterinár Tibor Želtvay, poradca chovu farbiarov.

SkryťVypnúť reklamu

Posádku ochránia pásy alebo bezpečné steny

Prečítajte si tiež: V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou Čítajte 

Fixačné autopásy pre psa na zadnom sedadle stoja od desať eur vyššie. Existujú tiež pásy pre mačky, ktoré stoja o niečo menej. Nemecký automotoklub vo svojej štúdii odporúča umiestniť mačku v klietke na podlahu za predné sedadlá. Model štvorkilovej mačky dokázal pri simulovanom náraze slabú plastovú klietku umiestnenú na zadnom sedadle rozlámať.

Na prepravu veľkých psov dobre poslúžia mreže oddeľujúce batožinový priestor so psom od priestoru pre cestujúcich. Okrem návodu na montáž by mali mať certifikát o nárazových testoch, pretože veľké psy môžu slabú mrežu preraziť a zraniť posádku. Univerzálne mreže majú nastaviteľnú výšku aj šírku tak, aby pasovali do všetkých typov bežných kombi alebo terénnych áut.

SkryťVypnúť reklamu

Pes nie je batožina

Zamietavé stanovisko k preprave psov v zatvorenom batožinovom priestore sedanov vyjadril chovateľ Milan Adámek: „Pes nie je batožina a počas cesty potrebuje dýchať a vidieť von“.

Prečítajte si tiež: Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu Čítajte 

Želtvay odporúča urobiť psovi prestávku minimálne po dvoch hodinách jazdy, v lete aj častejšie. Psa nechať pobehať, vyvenčiť a dať vodu.

Kŕmenie počas cesty je nevhodné, hoci schopnosť psov prežiť cestu bez zvracania je individuálna. „Mal som psa, ktorý iba sadol do auta a už mu bolo na zvracanie. Teraz mám psíkov, s ktorými cestujem bez problémov aj do Francúzska,“ uvádza skúsenosť Tibor Želtvay.

Zároveň Želtvay neodporúča kŕmiť psov pred cestou, ani počas cesty, iba po jej skončení. Voda je však nevyhnutná.

Nezabudnite na miláčika

Psov a mačky netreba nechávať v odstavenom aute. Jedine krátko a so zabezpečeným vetraním pomocou vzpery v piatych dverách alebo vetracej mriežky na okne. Vzpera umožňuje zamknúť piate dvere v pootvorenej polohe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okenné vetracie mriežky vymedzujú priestor medzi oknom a rámom. Sú rozťahovateľné a na rôzne typy okien.

Podľa mnohých chovateľov pes vôbec nemá ostať zamknutý v rozhorúčenom aute bez svojho pána. Nemal by však skončiť priviazaný na ťažnom zariadení. „Stali sa prípady, že šofér zabudol, odišiel s autom a obesil psa,“ upozorňuje Želtvay.

Mačkám sa zase stáva, že z tepla môžu rýchlo skolabovať. Dokonca rýchlejšie ako psy. Prekáža im tiež nápor chladného vzduchu klimatizácie a prievan.

Preto je lepšie, ak v lete necestujú. Ak začnú dychčať, potrebujú rýchlo piť a schladiť telo vlhkou utierkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 420
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 280
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 556
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 479
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 918
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 547
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 392
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 088
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  2. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  3. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  4. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  5. Irena Šimuneková: Makové políčka
  6. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  7. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  8. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 500
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 041
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 007
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 962
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 10 491
  6. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 290
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 128
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 760
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu