SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku.Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku. (Zdroj: Pixabay / CC)

BRATISLAVA. Pred motorestom stojí v horúčave zaparkované auto so zatvorenými oknami a psom na zadných sedadlách. Majiteľ si zrejme neuvedomil, že kým on sedí v chládku markízy, jeho pes bojuje v aute o život.

Šoféri pri preprave štvornohých miláčikov obyčajne nemyslia na komfort zvierat a bezpečnosť posádky. Ubližujú im prehnaným teplom, nedostatkom tekutín a pohybu.

Posádku zasa ohrozujú nepripútaným zvieraťom, ktoré sa v prípade havárie stane neriadenou strelou.

Dajte psovi pásy

Milan Adámek chová tibetských teriérov, s ktorým dva krát do mesiaca cestuje na blízke a vzdialené výstavy. V závislosti od rozmiestnenia výstav absolvujú v aute 1000 až 1500 kilometrov mesačne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie? Čítajte 

Na zahraničné podujatia musia so sebou voziť veterinárny pas, ktorý zároveň slúži ako očkovací preukaz s požadovaným typom očkovania. „Mnohé krajiny Únie, vrátane Českej republiky vyžadujú, aby bol pes v interiéri auta pripútaný špeciálnym bezpečnostným pásom“ povedal chovateľ Milan Adámek.

Podľa neho na použitie pásov pre psa platia obdobné predpisy ako v prípade detských sedačiek a airbagov.

Nepripútaný pes alebo mačka sa pri náraze auta v päťdesiatkilometrovej rýchlosti zmení na letiace nebezpečenstvo, pretože zraní seba aj posádku. Podľa nárazových testov nemeckého autoklubu ADAC, stredne veľký pes nadobudne energiu porovnateľnú s hmotnosťou 500-kilogramového bremena.

Zviera pripútané adekvátnym bezpečnostným popruhom v aute je chránené podstatne lepšie. ADAC navrhuje chovateľom psov prevoz v batožinovom priestore kombi, v klietke otočenej naprieč a opretej o zadnú stranu operadiel. „Psa treba na dlhú cestu zafixovať do primeranej klietky,“ odporúča veterinár Tibor Želtvay, poradca chovu farbiarov.

SkryťVypnúť reklamu

Posádku ochránia pásy alebo bezpečné steny

Prečítajte si tiež: V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou Čítajte 

Fixačné autopásy pre psa na zadnom sedadle stoja od desať eur vyššie. Existujú tiež pásy pre mačky, ktoré stoja o niečo menej. Nemecký automotoklub vo svojej štúdii odporúča umiestniť mačku v klietke na podlahu za predné sedadlá. Model štvorkilovej mačky dokázal pri simulovanom náraze slabú plastovú klietku umiestnenú na zadnom sedadle rozlámať.

Na prepravu veľkých psov dobre poslúžia mreže oddeľujúce batožinový priestor so psom od priestoru pre cestujúcich. Okrem návodu na montáž by mali mať certifikát o nárazových testoch, pretože veľké psy môžu slabú mrežu preraziť a zraniť posádku. Univerzálne mreže majú nastaviteľnú výšku aj šírku tak, aby pasovali do všetkých typov bežných kombi alebo terénnych áut.

SkryťVypnúť reklamu

Pes nie je batožina

Zamietavé stanovisko k preprave psov v zatvorenom batožinovom priestore sedanov vyjadril chovateľ Milan Adámek: „Pes nie je batožina a počas cesty potrebuje dýchať a vidieť von“.

Prečítajte si tiež: Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu Čítajte 

Želtvay odporúča urobiť psovi prestávku minimálne po dvoch hodinách jazdy, v lete aj častejšie. Psa nechať pobehať, vyvenčiť a dať vodu.

Kŕmenie počas cesty je nevhodné, hoci schopnosť psov prežiť cestu bez zvracania je individuálna. „Mal som psa, ktorý iba sadol do auta a už mu bolo na zvracanie. Teraz mám psíkov, s ktorými cestujem bez problémov aj do Francúzska,“ uvádza skúsenosť Tibor Želtvay.

Zároveň Želtvay neodporúča kŕmiť psov pred cestou, ani počas cesty, iba po jej skončení. Voda je však nevyhnutná.

Nezabudnite na miláčika

Psov a mačky netreba nechávať v odstavenom aute. Jedine krátko a so zabezpečeným vetraním pomocou vzpery v piatych dverách alebo vetracej mriežky na okne. Vzpera umožňuje zamknúť piate dvere v pootvorenej polohe.

SkryťVypnúť reklamu

Okenné vetracie mriežky vymedzujú priestor medzi oknom a rámom. Sú rozťahovateľné a na rôzne typy okien.

Podľa mnohých chovateľov pes vôbec nemá ostať zamknutý v rozhorúčenom aute bez svojho pána. Nemal by však skončiť priviazaný na ťažnom zariadení. „Stali sa prípady, že šofér zabudol, odišiel s autom a obesil psa,“ upozorňuje Želtvay.

Mačkám sa zase stáva, že z tepla môžu rýchlo skolabovať. Dokonca rýchlejšie ako psy. Prekáža im tiež nápor chladného vzduchu klimatizácie a prievan.

Preto je lepšie, ak v lete necestujú. Ak začnú dychčať, potrebujú rýchlo piť a schladiť telo vlhkou utierkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 625
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 671
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 492
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 431
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 392
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 105
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 674
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  2. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  4. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  5. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  6. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  7. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  8. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 323
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 716
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 389
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 312
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 921
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 738
  7. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 469
  8. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 379
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu