SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku.Psom a mačkám nesmie chýbať zabezpečenie proti pohybu, dostatok vzduchu, vetranie a voda. Voľne sediace zviera môže zraniť seba aj posádku. (Zdroj: Pixabay / CC)

BRATISLAVA. Pred motorestom stojí v horúčave zaparkované auto so zatvorenými oknami a psom na zadných sedadlách. Majiteľ si zrejme neuvedomil, že kým on sedí v chládku markízy, jeho pes bojuje v aute o život.

Šoféri pri preprave štvornohých miláčikov obyčajne nemyslia na komfort zvierat a bezpečnosť posádky. Ubližujú im prehnaným teplom, nedostatkom tekutín a pohybu.

Posádku zasa ohrozujú nepripútaným zvieraťom, ktoré sa v prípade havárie stane neriadenou strelou.

Dajte psovi pásy

Milan Adámek chová tibetských teriérov, s ktorým dva krát do mesiaca cestuje na blízke a vzdialené výstavy. V závislosti od rozmiestnenia výstav absolvujú v aute 1000 až 1500 kilometrov mesačne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie? Čítajte 

Na zahraničné podujatia musia so sebou voziť veterinárny pas, ktorý zároveň slúži ako očkovací preukaz s požadovaným typom očkovania. „Mnohé krajiny Únie, vrátane Českej republiky vyžadujú, aby bol pes v interiéri auta pripútaný špeciálnym bezpečnostným pásom“ povedal chovateľ Milan Adámek.

Podľa neho na použitie pásov pre psa platia obdobné predpisy ako v prípade detských sedačiek a airbagov.

Nepripútaný pes alebo mačka sa pri náraze auta v päťdesiatkilometrovej rýchlosti zmení na letiace nebezpečenstvo, pretože zraní seba aj posádku. Podľa nárazových testov nemeckého autoklubu ADAC, stredne veľký pes nadobudne energiu porovnateľnú s hmotnosťou 500-kilogramového bremena.

Zviera pripútané adekvátnym bezpečnostným popruhom v aute je chránené podstatne lepšie. ADAC navrhuje chovateľom psov prevoz v batožinovom priestore kombi, v klietke otočenej naprieč a opretej o zadnú stranu operadiel. „Psa treba na dlhú cestu zafixovať do primeranej klietky,“ odporúča veterinár Tibor Želtvay, poradca chovu farbiarov.

Skryť Vypnúť reklamu

Posádku ochránia pásy alebo bezpečné steny

Prečítajte si tiež: V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou Čítajte 

Fixačné autopásy pre psa na zadnom sedadle stoja od desať eur vyššie. Existujú tiež pásy pre mačky, ktoré stoja o niečo menej. Nemecký automotoklub vo svojej štúdii odporúča umiestniť mačku v klietke na podlahu za predné sedadlá. Model štvorkilovej mačky dokázal pri simulovanom náraze slabú plastovú klietku umiestnenú na zadnom sedadle rozlámať.

Na prepravu veľkých psov dobre poslúžia mreže oddeľujúce batožinový priestor so psom od priestoru pre cestujúcich. Okrem návodu na montáž by mali mať certifikát o nárazových testoch, pretože veľké psy môžu slabú mrežu preraziť a zraniť posádku. Univerzálne mreže majú nastaviteľnú výšku aj šírku tak, aby pasovali do všetkých typov bežných kombi alebo terénnych áut.

Skryť Vypnúť reklamu

Pes nie je batožina

Zamietavé stanovisko k preprave psov v zatvorenom batožinovom priestore sedanov vyjadril chovateľ Milan Adámek: „Pes nie je batožina a počas cesty potrebuje dýchať a vidieť von“.

Prečítajte si tiež: Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu Čítajte 

Želtvay odporúča urobiť psovi prestávku minimálne po dvoch hodinách jazdy, v lete aj častejšie. Psa nechať pobehať, vyvenčiť a dať vodu.

Kŕmenie počas cesty je nevhodné, hoci schopnosť psov prežiť cestu bez zvracania je individuálna. „Mal som psa, ktorý iba sadol do auta a už mu bolo na zvracanie. Teraz mám psíkov, s ktorými cestujem bez problémov aj do Francúzska,“ uvádza skúsenosť Tibor Želtvay.

Zároveň Želtvay neodporúča kŕmiť psov pred cestou, ani počas cesty, iba po jej skončení. Voda je však nevyhnutná.

Nezabudnite na miláčika

Psov a mačky netreba nechávať v odstavenom aute. Jedine krátko a so zabezpečeným vetraním pomocou vzpery v piatych dverách alebo vetracej mriežky na okne. Vzpera umožňuje zamknúť piate dvere v pootvorenej polohe.

Skryť Vypnúť reklamu

Okenné vetracie mriežky vymedzujú priestor medzi oknom a rámom. Sú rozťahovateľné a na rôzne typy okien.

Podľa mnohých chovateľov pes vôbec nemá ostať zamknutý v rozhorúčenom aute bez svojho pána. Nemal by však skončiť priviazaný na ťažnom zariadení. „Stali sa prípady, že šofér zabudol, odišiel s autom a obesil psa,“ upozorňuje Želtvay.

Mačkám sa zase stáva, že z tepla môžu rýchlo skolabovať. Dokonca rýchlejšie ako psy. Prekáža im tiež nápor chladného vzduchu klimatizácie a prievan.

Preto je lepšie, ak v lete necestujú. Ak začnú dychčať, potrebujú rýchlo piť a schladiť telo vlhkou utierkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 987
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 023
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 637
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 219
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 206
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 663
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 521
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 503
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 178
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 2 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 3 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  4. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 793
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 8 462
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 204
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 746
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 579
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 677
  7. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 546
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 043
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu