BALOCCO. Šéf oddelenia dizajnu pre značky Fiat a Abarth Roberto Giolito ju nazýva samostatným modelom, pretože popri rešpektovaní originálu z roku 1957 prináša množstvo múdrych riešení a podobne ako klasická päťstovka, aj celý balík vlastných štylistických doplnkov.
Prečo polokabriolet? Fiat v prípade otvorenej verzie modelu 500 pôvodne uvažoval nad kompletne plátennou strechou, no neskôr od tejto myšlienky upustil. V konečnom dôsledku by totiž priniesla viac negatív ako pozitív. V prvom rade, použitím zhŕňacej plátennej strechy, ktorá má tie isté stĺpiky aj rámy dverí ako základný model, automobilka ušetrila peniaze aj čas na vývoj.
Za ďalšie, kompletne otvorená verzia by musela dostať spevnenú podlahu, čím by malá mrštná päťstovka citeľne oťažela a stratila zo svojej dynamiky. Vďaka plátennej streche, pohybujúcej sa v koľajničkách pevných bočných oblúkov karosérie, sa konštruktérom podarilo zachovať pôvodnú pohotovostnú hmotnosť a zároveň rovnaký koeficient aerodynamického odporu vzduchu karosérie (0,33). Táto hodnota radí Fiat 500C na vrchol svojho segmentu a dosiahnutá je aj vďaka decentne integrovanému strešnému spojleru, ktorý plní dvojakú funkciu. Aerodynamickú a tiež je nositeľom tretieho brzdového svetla , ktoré ostáva viditeľné, aj keď sa strecha zloží do úplne zadnej polohy.
Tretím dôvodom bol vnútorný priestor. Fiat chcel zachovať štvormiestnu kabínu, hoci aj v prípade klasickej päťstovky môžeme hovoriť o aute pre štyroch len s prižmúrenými očami. Priestor na zadných sedadlách je dosť limitovaný, najmä v oblasti hlavy. Z tohto pohľadu je model 500C o niečo praktickejší, pretože pri otvorenej streche môže byť problém s miestom nad hlavou pasažierom ukradnutý.
Celá plátenná strecha by tiež výrazne ukrojila z batožinového priestoru. Riešenie, ktoré Taliani použili, zmenšilo pôvodný objem pre batožinu len o zanedbateľné 3 litre (182 l) a dokonca umožnilo zachovať možnosť zväčšenia prepravnej kapacity sklopením operadiel zadných sedadiel. Veko batožinového priestoru sa neodklápa do priestoru za auto a nenúti majiteľa auta urobiť krok späť zakaždým, ak si chce niečo z kufra vybrať, ale podopreté malým hydraulickým ramienkom sa vyklápa smerom hore.
Ako však na to, ak je strecha spustená úplne dolu? Tento problém rieši automatika. Po stlačení tlačidla na zadnom veku sa strecha samočinne vráti o jeden krok späť- zadné okno a strešný spojler zdvihne do pôvodnej polohy a potom sa dá veko pohodlne vyklopiť.
Štvrtým a nie menej dôležitým dôvodom použitia mechanizmu, chodiaceho v bočných oblúkoch strechy, je bezpečnosť a s ňou spojená torzná tuhosť karosérie. Ani pri ostrej športovej jazde na testovacom okruhu automobilky v Baloccu nebolo cítiť, že by sa karoséria neprimerane krútila alebo iným spôsobom pracovala.
Spomedzi malých áut s otvorenou strechou je Fiat 500C jedným z najtuhších a najpevnejších, vďaka čomu si môžete dovoliť vymetať s ním ostré horské serpentíny a úzke mestské uličky rovnako svižne ako s klasickou „päťstovkou“. Jazdné vlastnosti sú úplne identické. Riadenie pekne komunikuje a pruženie je trochu tvrdé, ale o to väčšia zábava je a s autom na kvalitných cestách. V meste treba počítať s jemnou masážou sedacích svalov aj chrbta.
Jednoduché ovládanie Automatická plátenná strecha sa ovláda dvomi tlačidlami vedľa hlavného osvetlenia interiéru nad vnútorným spätným zrkadlom. V horizontálnom smere, čiže po strešný spojler sa s ňou dá hýbať pri akejkoľvek rýchlosti. Vertikálny pohyb (sklápanie do úplne zadnej polohy) je limitovaný rýchlosťou 60 km/h.
Ovládanie strechy je veľmi jednoduché. Po prvom pol sekundovom dotyku tlačidla ju automaticky otvorí po zadný spojler, po druhom úplne. Samozrejme, proces otvárania je možné kedykoľvek na polceste prerušiť opätovným stlačením tlačidla. Plátenná strecha je zvnútra akusticky aj tepelne dobre odizolovaná. Aspoň prvý dojem sme z nej mali veľmi dobrý.
Na výber je jedenásť odtieňov laku karosérie, ktoré sa dajú kombinovať s tromi farebnými odtieňmi plátennej strechy – krémovou, červenou alebo čiernou, ktorá bude z hľadiska čistenia zrejme najpraktickejšia. Netreba sa však báť ani dvoch svetlejších odtieňov, pretože Roberto Giolito tvrdí, že Fiat použil rovnako kvalitný povrchový materiál ako všetci európski výrobcovia, vrátane Porsche. Takže ani častejšie umývanie by plátennej streche nemalo uškodiť.
Vzhľadom na celkovú veľkosť auta sa dá predpokladať, že väčšina zákazníkov bude Fiat 500C využívať hlavne v meste a blízkom okolí, kde sa dá pohybovať rýchlosťami do 100 km/h. To je aj hraničná rýchlosť, po ktorú je prúdenie vzduchu v kabíne akceptovateľné. Fiat však myslel aj na tých, ktorí by si s 500C radi vyrazili na dlhšiu trasu. Pre nich je k dispozícii príplatkový deflektor, vyvinutý a testovaný v aerodynamickom tuneli špeciálne pre toto auto. S ním je jazda s vetrom vo vlasoch príjemnejšia pre všetkých pasažierov pri akejkoľvek rýchlosti.
Paleta motorov ostáva rovnaká ako pri klasickej päťstovke. Z nových prvkov výbavy spomeňme možnosť doobjednať si xenónové svetlá alebo systém Start&Stop kombinovateľný s oboma benzínovými motormi a oboma prevodovkami (klasickou manuálnou a robotizovanou Dualogic), ktorý by mal v mestskom režime znížiť spotrebu paliva až do 12%.
Ženskú časť populácie určite zaujme široká možnosť individualizácie, počnúc poťahovými látkami, cez nálepky, farebne aj dizajnovo upravené obklady palubnej dosky, radiacej páky a rôzne ozdoby, vrátane kameňov od Swarovskeho. V Taliansku štartuje predaj Fiatu 500C s cenou od 14.300 €. U nás sa začne predávať až budúci rok.
Technické parametre vozidiel Fiat 500C
motor 1.2 8V 1.4 16V 1.3 16V Multijet
zdvihový objem [cm3] 1242 1368 1248
výkon [kW/k] 51/69 73,5/100 55/75
pri otáčkach [1/min] 5500 6000 4000
krútiaci moment [Nm] 102 131 145
pri otáčkach [1/min] 3000 4250 1500
emisie CO2 [g/km] 119 140 110
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,4 11,0 13,0
najvyššia rýchlosť [km/h] 160 182 165
palivová spotreba [l/100 km] 5,1 6,1 4,2
Rozmery dĺžka 3546 mm
šírka 1627 mm
výška 1488 mm
rázvor náprav 2300 mm
objem batožinového priestoru 182 l
objem palivovej nádrže 35 l