SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Tretí Prius je normálne auto

Prvý nápad s Toyotou Prius neskončil v automobilovom koši. Skôr naopak, Toyota práve vo Švédsku uviedla tretie pokračovanie hybridného príbehu s označením Next Prius. Rasťo Chvála sondoval použiteľnosť hybridu v praxi.

Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota.Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. (Zdroj: Toyota)

STOCKHOLM. Ulice hlavného mesta Švédska sú dôkazom reálneho použitia hybridov v každodennej praxi. Ak vo veľkomeste pripadne na každých tisíc obyvateľov šesť Priusov, určite ich návštevník mesta neprehliadne. Buď sa prepletajú ulicami ako čierno žlté taxíky alebo firemné, či súkromné autá.

Niet pochýb o tom, že švédsky príklad je ojedinelý svojho druhu v Európe, pretože Stockholm je mestom s najväčšou koncentráciou modelov Prius v Európe. Je logické, že práve tu sa chcela Toyota predviesť s novým modelom. Na jednej strane by mali miestni obyvatelia a budúci zákazníci prepadnúť nákupnej vášni a na strane druhej, novinári nadobudnúť presvedčenie, že Prius je úplne samozrejmou súčasťou ulíc mesta a tak to má byť.

Rozdiel je akurát v tom, že doteraz sme Prius druhej generácie vnímali ako realizáciu hybridného nápadu a zároveň drahú možnosť, ako ukázať svetu svoje ekologické zmýšľanie. Pochybnosti vyvracal veľký vnútorný priestor, päťdverové riešenie karosérie a pohodlné vozenie v meste.

Interval medzi predstavovaním jednotlivých generácií sa výrazne skrátil, zmeny sú však veľmi veľké. Nový "next" Prius poháňa hybridná sústava druhej generácie, auto má úplne zmenený interiér a väčší vnútorný priestor. Bokom neostalo ani rozšírenie štandardného vybavenia a zväčšenie kufra. Bude konečne Prius ako jedno auto z mnohých navyše úsporné?

Ekologický Stockholm

- pre rok 2010 bude hlavným zeleným mestom Európy
- od roku 1990 klesla v meste produkcia CO2 o 25 percent
- šesť Priusov pripadá na 1000 obyvateľov
- v roku 2050 bude mesto bez áut na fosílne palivá

Aerodynamika tvorila dizajn

Tvary karosérie vychádzajú zo snahy konštruktérov docieliť čo najnižší možný odpor vzduchu. Bočný profil sa takmer nezmenil, pribudol nový nárazník, ostrejší prechod medzi bokmi a zadným čelom, nové svetlá, iný predný nárazník a vyššia strecha. Rázvor náprav 270 centimetrov zostal nezmenený. Takmer štyri a pol metra dlhý liftback je širší, má vyšší kufor a koeficient odporu vzduchu 0,25.

V bočnom profile pribudla nová línia a na streche solárny panel. Vďaka nemu možno zapnúť vetranie interiéru zamknutého a stojaceho vozidla. Po aktivovaní funkcie sa samočinne spúšťa ventilátor a cez zadné výduchy popri batériách vyfukuje prehriaty vzduch z auta von. Na predbežné vychladenie interiéru, približne tri minúty pred plánovaným nastúpením, slúži tlačidlo klimatizácie na diaľkovom ovládači zamykania. Klimatizácia funguje iba na hlavných a nových batériách pod zadnými sedadlami. Nové hlavné svetlomety využívajú LED diódy.

Jazdili SME...
Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. Navonok nevyzerá ako normálny liftback strednej triedy. Napriek snahe o výbornú aerodynamiku neutrpel dizajn. Priečka na hrane presklenných zadných dverí trochu prekáža pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, ale to iba preto, že je presvetlená časť, ktorá býva bežne plechová. Dizajn už nedopláca na hybridné riešenie.

Interiér zmenil štýl

Oproti druhej generácii mierne narástol priestor nad hlavami pasažierov vzadu. Viac miesta na kolená uvoľnili tenšie operadlá predných sedadiel. Dotykový informačný displej je zapustený v novej stredovej konzole a radiaca páka prešla spod volantu na stredový tunel, riešený ako most. Pod ním je veľký odkladací priestor. Dotyk palca na tlačidlá volantu vyvolá ich zobrazenie na informačnom paneli, na vrchu prístrojovej dosky.

Nový displej má viac farieb a trojrozmerné usporiadanie jednotlivých zobrazovacích plôch. Vybrané údaje premieta na čelné sklo Head up displej s nastavením kontrastu, polohy a typu zobrazovanej informácie. Zásadnou zmenou prešli materiály interiéru, ktoré sú z 85 percent recyklovateľné, ale podstatne kvalitnejšie ako v druhej generácii. S výnimkou adaptívneho tempomatu a predkolízneho pre crash safe systému sú všetky bezpečnostné prvky v štandardnom vybavení.

Jazdili SME...
Interiér zmenil predchádzajúcu sústavu prístrojov náhodne uložených v kokpite na zmysluplný celok a ergonomicky zaujímavý interiér. Stredová konzola ja perfektná a odkladací priestor pod ňou konečne normálny. Oceňujeme snahu o viacfarebnosť na centrálnom displeji. Škoda, že otvor premietačky Head up displeja sa v slnku odráža v čelnom skle. BMW má lepší head-up displej. Interiér urobil veľmi dobrý dojem a bez problémov znesie kritériá auta strednej triedy. O priestore na sedenie nehovoriac. Riadenie auta je mimoriadne oddychové.

Spotrebuje menej a jazdí normálne

Hybrid sa stal pod rúškom znižovania emisií CO2 témou, nástrojom presvedčenia, miestami až s fundamentálnou príchuťou. Zvlášť, ak malé hybridy nedodržiavali v praxi sľubovanú spotrebu, stáli veľa peňazí a mimo mesta strácali dych. Next Prius prichádza s vyšším výkonom, objemnejším motorom a druhou generáciou "full hybrid" systému. Ako to už býva, všetky časti systému sú menšie, dokonalejšie a efektívnejšie.

Navzdory súčasným trendom znižovania objemu, doterajší štvorvalec nahradil väčší motor 1,8 VVT-i s Atkinsonovým pracovným cyklom a z 90-ich percent novým hybridným ústrojenstvom. Nový motor využíva spaliny na spätnú recirkuláciu a tiež na zohrievanie chladiacej kvapaliny v zime. V obale predného tlmiča výfukového potrubia prúdi chladiaca kvapalina. Keď je motor ešte studený, horúce výfukové plyny sa preháňajú dlhšou cestou cez obal a ohrievajú kvapalinu. Po dosiahnutí správnej teploty termoventil otvorí klapku a plyny prúdia kratšou cestou.

Nepotrebuje remene

Súčasťou tepelného hospodárenia v motore je elektrická vodná pumpa. Namiesto remeňa ju poháňa elektromotor s riadenými otáčkami. Elektronika podľa teploty chladiacej kvapaliny rozhodne, aké pracovné tempo čerpania je potrebné. Odpútaním pumpy, klimatizácie a v podstate alternátora (nahrádza ho genrátor 1 v hybridnej prevodovke) sa motor zbavil klinových remeňov. Na pohon pumpy a klimatizácie slúžia batérie systému dobíjané prebytočnou kinetickou energiou.

Tretí Prius spotrebuje podľa meraní výrobcu 3,9 litra benzínu na sto kilometrov. Pri dodržaní tejto spotreby vyprodukuje iba 89 gramov CO2 na kilometer. Sústava eletromotora a spaľovacieho motora dosiahne kombinovaný výkon 100 kW. Elektromotor pracuje s menovitým napätím 650 voltov. Sústava batérií obsahuje 168 1,2 voltových článkov. Stotisícová záruka na auto a hybridné komponenty je viac menej smbolická, pretože podľa doterajších skúseností batérie fungujú v Priusoch, ktoré majú najazdených okolo 300 000 kilometrov.

Jazdili SME...
Konečne. Hybridné auto strednej triedy jazdilo v bežnej premávke švédskych ciest so spotrebou od 4,0 do 4,8 litra na sto kilometrov. So stŕpnutou nohou na plynovom pedále klesla na 2,8 až 3,5 litra. Prius reaguje na plynový pedál rýchlejšie, má lepší podvozok a hlavne, jeho spotreba už napĺňa očakávania. V "power" režime sme jazdili za 5,6 litra. Prvý dojem z auta bol veľmi dobrý a Prius vnímame ako kúpiteľné auto strednej triedy s častým pohybom v meste. Konečne sme mali pocit z reálnej úspory paliva v praktickom aute.

NEXT PRIUS - fakty o novinke

- spotreba 3,9 litra na 100 km
- použitá druhá generácia Hybrid Synergy Drive
- hybridná jednotka s planétovým prevodom
- polovičné rozmery riadiacej jednotky hybridu
- nový motor 1,8 VVT-i
- väčší kufor o 30 litrov
- posunutie hrany strechy o 10 centimetrov dozadu
- Prius je širší o dva centimetre
- odstavené auto na prudkom slnku sa vetrá
- batérie dodáva Panasonic
- 50 percent el. energie vo výrobe ide zo solárnych článkov

Technické parametre – Toyota Prius

Motor -
Typ radový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom
Zdvihový objem (cm3) 1789
Výkon (kw/k) 73/98
Pri otáčkach (ot./min.) 5200
Krútiaci moment (Nm) 142
Pri otáčkach (ot./min) 4000
Emisie CO2 (g/km) 89/92*
Emisná norma Euro 5
Prevodovka s plynule meniteľným prevodom
Hybridný pohon -
Max. výkon systému (kW/k) 100/136
Motor generátor -
Typ permanentný....
Max. napätie (V) 650
Max. výkon (kW/k) 60/80
Max. krút. Moment (Nm) 207
HV batérie -
Typ nikel-metal hybrid
Menovité napätie (V) 201,6 (168x1,2 V baterií)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2700
Dĺžka (mm) 4460
Širka (mm) 1745
Výška (mm) 1490/1505**
Pohotovostná hmot (kg) 1370-1420
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Spotreba mesto(l/100 km) 3,9/4,0*
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7/3,8*
Kombinovaná spotreba 3,9/4,0*

*platí pre kolesá s rozmerom 215/45 R17
** pri streche so solárnym panelom

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 362
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 208
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 007
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 635
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 600
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 917
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 775
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


4 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


15 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 038
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 889
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 141
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 416
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 397
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 009
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu