SME

Tretí Prius je normálne auto

Prvý nápad s Toyotou Prius neskončil v automobilovom koši. Skôr naopak, Toyota práve vo Švédsku uviedla tretie pokračovanie hybridného príbehu s označením Next Prius. Rasťo Chvála sondoval použiteľnosť hybridu v praxi.

Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota.Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. (Zdroj: Toyota)

STOCKHOLM. Ulice hlavného mesta Švédska sú dôkazom reálneho použitia hybridov v každodennej praxi. Ak vo veľkomeste pripadne na každých tisíc obyvateľov šesť Priusov, určite ich návštevník mesta neprehliadne. Buď sa prepletajú ulicami ako čierno žlté taxíky alebo firemné, či súkromné autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niet pochýb o tom, že švédsky príklad je ojedinelý svojho druhu v Európe, pretože Stockholm je mestom s najväčšou koncentráciou modelov Prius v Európe. Je logické, že práve tu sa chcela Toyota predviesť s novým modelom. Na jednej strane by mali miestni obyvatelia a budúci zákazníci prepadnúť nákupnej vášni a na strane druhej, novinári nadobudnúť presvedčenie, že Prius je úplne samozrejmou súčasťou ulíc mesta a tak to má byť.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel je akurát v tom, že doteraz sme Prius druhej generácie vnímali ako realizáciu hybridného nápadu a zároveň drahú možnosť, ako ukázať svetu svoje ekologické zmýšľanie. Pochybnosti vyvracal veľký vnútorný priestor, päťdverové riešenie karosérie a pohodlné vozenie v meste.

Interval medzi predstavovaním jednotlivých generácií sa výrazne skrátil, zmeny sú však veľmi veľké. Nový "next" Prius poháňa hybridná sústava druhej generácie, auto má úplne zmenený interiér a väčší vnútorný priestor. Bokom neostalo ani rozšírenie štandardného vybavenia a zväčšenie kufra. Bude konečne Prius ako jedno auto z mnohých navyše úsporné?

Ekologický Stockholm - pre rok 2010 bude hlavným zeleným mestom Európy

- od roku 1990 klesla v meste produkcia CO2 o 25 percent

SkryťVypnúť reklamu

- šesť Priusov pripadá na 1000 obyvateľov

- v roku 2050 bude mesto bez áut na fosílne palivá Aerodynamika tvorila dizajn Tvary karosérie vychádzajú zo snahy konštruktérov docieliť čo najnižší možný odpor vzduchu. Bočný profil sa takmer nezmenil, pribudol nový nárazník, ostrejší prechod medzi bokmi a zadným čelom, nové svetlá, iný predný nárazník a vyššia strecha. Rázvor náprav 270 centimetrov zostal nezmenený. Takmer štyri a pol metra dlhý liftback je širší, má vyšší kufor a koeficient odporu vzduchu 0,25.

V bočnom profile pribudla nová línia a na streche solárny panel. Vďaka nemu možno zapnúť vetranie interiéru zamknutého a stojaceho vozidla. Po aktivovaní funkcie sa samočinne spúšťa ventilátor a cez zadné výduchy popri batériách vyfukuje prehriaty vzduch z auta von. Na predbežné vychladenie interiéru, približne tri minúty pred plánovaným nastúpením, slúži tlačidlo klimatizácie na diaľkovom ovládači zamykania. Klimatizácia funguje iba na hlavných a nových batériách pod zadnými sedadlami. Nové hlavné svetlomety využívajú LED diódy.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. Navonok nevyzerá ako normálny liftback strednej triedy. Napriek snahe o výbornú aerodynamiku neutrpel dizajn. Priečka na hrane presklenných zadných dverí trochu prekáža pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, ale to iba preto, že je presvetlená časť, ktorá býva bežne plechová. Dizajn už nedopláca na hybridné riešenie.

Interiér zmenil štýl Oproti druhej generácii mierne narástol priestor nad hlavami pasažierov vzadu. Viac miesta na kolená uvoľnili tenšie operadlá predných sedadiel. Dotykový informačný displej je zapustený v novej stredovej konzole a radiaca páka prešla spod volantu na stredový tunel, riešený ako most. Pod ním je veľký odkladací priestor. Dotyk palca na tlačidlá volantu vyvolá ich zobrazenie na informačnom paneli, na vrchu prístrojovej dosky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový displej má viac farieb a trojrozmerné usporiadanie jednotlivých zobrazovacích plôch. Vybrané údaje premieta na čelné sklo Head up displej s nastavením kontrastu, polohy a typu zobrazovanej informácie. Zásadnou zmenou prešli materiály interiéru, ktoré sú z 85 percent recyklovateľné, ale podstatne kvalitnejšie ako v druhej generácii. S výnimkou adaptívneho tempomatu a predkolízneho pre crash safe systému sú všetky bezpečnostné prvky v štandardnom vybavení.

Jazdili SME...

Interiér zmenil predchádzajúcu sústavu prístrojov náhodne uložených v kokpite na zmysluplný celok a ergonomicky zaujímavý interiér. Stredová konzola ja perfektná a odkladací priestor pod ňou konečne normálny. Oceňujeme snahu o viacfarebnosť na centrálnom displeji. Škoda, že otvor premietačky Head up displeja sa v slnku odráža v čelnom skle. BMW má lepší head-up displej. Interiér urobil veľmi dobrý dojem a bez problémov znesie kritériá auta strednej triedy. O priestore na sedenie nehovoriac. Riadenie auta je mimoriadne oddychové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotrebuje menej a jazdí normálne Hybrid sa stal pod rúškom znižovania emisií CO2 témou, nástrojom presvedčenia, miestami až s fundamentálnou príchuťou. Zvlášť, ak malé hybridy nedodržiavali v praxi sľubovanú spotrebu, stáli veľa peňazí a mimo mesta strácali dych. Next Prius prichádza s vyšším výkonom, objemnejším motorom a druhou generáciou "full hybrid" systému. Ako to už býva, všetky časti systému sú menšie, dokonalejšie a efektívnejšie.

Navzdory súčasným trendom znižovania objemu, doterajší štvorvalec nahradil väčší motor 1,8 VVT-i s Atkinsonovým pracovným cyklom a z 90-ich percent novým hybridným ústrojenstvom. Nový motor využíva spaliny na spätnú recirkuláciu a tiež na zohrievanie chladiacej kvapaliny v zime. V obale predného tlmiča výfukového potrubia prúdi chladiaca kvapalina. Keď je motor ešte studený, horúce výfukové plyny sa preháňajú dlhšou cestou cez obal a ohrievajú kvapalinu. Po dosiahnutí správnej teploty termoventil otvorí klapku a plyny prúdia kratšou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepotrebuje remene Súčasťou tepelného hospodárenia v motore je elektrická vodná pumpa. Namiesto remeňa ju poháňa elektromotor s riadenými otáčkami. Elektronika podľa teploty chladiacej kvapaliny rozhodne, aké pracovné tempo čerpania je potrebné. Odpútaním pumpy, klimatizácie a v podstate alternátora (nahrádza ho genrátor 1 v hybridnej prevodovke) sa motor zbavil klinových remeňov. Na pohon pumpy a klimatizácie slúžia batérie systému dobíjané prebytočnou kinetickou energiou.

Tretí Prius spotrebuje podľa meraní výrobcu 3,9 litra benzínu na sto kilometrov. Pri dodržaní tejto spotreby vyprodukuje iba 89 gramov CO2 na kilometer. Sústava eletromotora a spaľovacieho motora dosiahne kombinovaný výkon 100 kW. Elektromotor pracuje s menovitým napätím 650 voltov. Sústava batérií obsahuje 168 1,2 voltových článkov. Stotisícová záruka na auto a hybridné komponenty je viac menej smbolická, pretože podľa doterajších skúseností batérie fungujú v Priusoch, ktoré majú najazdených okolo 300 000 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Konečne. Hybridné auto strednej triedy jazdilo v bežnej premávke švédskych ciest so spotrebou od 4,0 do 4,8 litra na sto kilometrov. So stŕpnutou nohou na plynovom pedále klesla na 2,8 až 3,5 litra. Prius reaguje na plynový pedál rýchlejšie, má lepší podvozok a hlavne, jeho spotreba už napĺňa očakávania. V "power" režime sme jazdili za 5,6 litra. Prvý dojem z auta bol veľmi dobrý a Prius vnímame ako kúpiteľné auto strednej triedy s častým pohybom v meste. Konečne sme mali pocit z reálnej úspory paliva v praktickom aute.

NEXT PRIUS - fakty o novinke - spotreba 3,9 litra na 100 km

- použitá druhá generácia Hybrid Synergy Drive

- hybridná jednotka s planétovým prevodom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- polovičné rozmery riadiacej jednotky hybridu

- nový motor 1,8 VVT-i

- väčší kufor o 30 litrov

- posunutie hrany strechy o 10 centimetrov dozadu

- Prius je širší o dva centimetre

- odstavené auto na prudkom slnku sa vetrá

- batérie dodáva Panasonic

- 50 percent el. energie vo výrobe ide zo solárnych článkov

Technické parametre – Toyota Prius Motor -

Typ radový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom

Zdvihový objem (cm3) 1789

Výkon (kw/k) 73/98

Pri otáčkach (ot./min.) 5200

Krútiaci moment (Nm) 142

Pri otáčkach (ot./min) 4000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Emisie CO2 (g/km) 89/92*

Emisná norma Euro 5

Prevodovka s plynule meniteľným prevodom

Hybridný pohon -

Max. výkon systému (kW/k) 100/136

Motor generátor -

Typ permanentný....

Max. napätie (V) 650

Max. výkon (kW/k) 60/80

Max. krút. Moment (Nm) 207

HV batérie -

Typ nikel-metal hybrid

Menovité napätie (V) 201,6 (168x1,2 V baterií)

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2700

Dĺžka (mm) 4460

Širka (mm) 1745

Výška (mm) 1490/1505**

Pohotovostná hmot (kg) 1370-1420

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže (l) 45

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,4

Maximálna rýchlosť (km/h) 180

Spotreba mesto(l/100 km) 3,9/4,0*

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7/3,8*

Kombinovaná spotreba 3,9/4,0*

*platí pre kolesá s rozmerom 215/45 R17

** pri streche so solárnym panelom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 755
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 851
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 380
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 297
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 821
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 737
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 439
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 905
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 180
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 901
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 938
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 292
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu