SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Tretí Prius je normálne auto

Prvý nápad s Toyotou Prius neskončil v automobilovom koši. Skôr naopak, Toyota práve vo Švédsku uviedla tretie pokračovanie hybridného príbehu s označením Next Prius. Rasťo Chvála sondoval použiteľnosť hybridu v praxi.

Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota.Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. (Zdroj: Toyota)

STOCKHOLM. Ulice hlavného mesta Švédska sú dôkazom reálneho použitia hybridov v každodennej praxi. Ak vo veľkomeste pripadne na každých tisíc obyvateľov šesť Priusov, určite ich návštevník mesta neprehliadne. Buď sa prepletajú ulicami ako čierno žlté taxíky alebo firemné, či súkromné autá.

Niet pochýb o tom, že švédsky príklad je ojedinelý svojho druhu v Európe, pretože Stockholm je mestom s najväčšou koncentráciou modelov Prius v Európe. Je logické, že práve tu sa chcela Toyota predviesť s novým modelom. Na jednej strane by mali miestni obyvatelia a budúci zákazníci prepadnúť nákupnej vášni a na strane druhej, novinári nadobudnúť presvedčenie, že Prius je úplne samozrejmou súčasťou ulíc mesta a tak to má byť.

Rozdiel je akurát v tom, že doteraz sme Prius druhej generácie vnímali ako realizáciu hybridného nápadu a zároveň drahú možnosť, ako ukázať svetu svoje ekologické zmýšľanie. Pochybnosti vyvracal veľký vnútorný priestor, päťdverové riešenie karosérie a pohodlné vozenie v meste.

Interval medzi predstavovaním jednotlivých generácií sa výrazne skrátil, zmeny sú však veľmi veľké. Nový "next" Prius poháňa hybridná sústava druhej generácie, auto má úplne zmenený interiér a väčší vnútorný priestor. Bokom neostalo ani rozšírenie štandardného vybavenia a zväčšenie kufra. Bude konečne Prius ako jedno auto z mnohých navyše úsporné?

Ekologický Stockholm

- pre rok 2010 bude hlavným zeleným mestom Európy
- od roku 1990 klesla v meste produkcia CO2 o 25 percent
- šesť Priusov pripadá na 1000 obyvateľov
- v roku 2050 bude mesto bez áut na fosílne palivá

Aerodynamika tvorila dizajn

Tvary karosérie vychádzajú zo snahy konštruktérov docieliť čo najnižší možný odpor vzduchu. Bočný profil sa takmer nezmenil, pribudol nový nárazník, ostrejší prechod medzi bokmi a zadným čelom, nové svetlá, iný predný nárazník a vyššia strecha. Rázvor náprav 270 centimetrov zostal nezmenený. Takmer štyri a pol metra dlhý liftback je širší, má vyšší kufor a koeficient odporu vzduchu 0,25.

V bočnom profile pribudla nová línia a na streche solárny panel. Vďaka nemu možno zapnúť vetranie interiéru zamknutého a stojaceho vozidla. Po aktivovaní funkcie sa samočinne spúšťa ventilátor a cez zadné výduchy popri batériách vyfukuje prehriaty vzduch z auta von. Na predbežné vychladenie interiéru, približne tri minúty pred plánovaným nastúpením, slúži tlačidlo klimatizácie na diaľkovom ovládači zamykania. Klimatizácia funguje iba na hlavných a nových batériách pod zadnými sedadlami. Nové hlavné svetlomety využívajú LED diódy.

Jazdili SME...
Nový Prius je napohľad pekné auto, najmä v bielej perleťovej farbe. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že je to najkrajšia Toyota. Navonok nevyzerá ako normálny liftback strednej triedy. Napriek snahe o výbornú aerodynamiku neutrpel dizajn. Priečka na hrane presklenných zadných dverí trochu prekáža pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, ale to iba preto, že je presvetlená časť, ktorá býva bežne plechová. Dizajn už nedopláca na hybridné riešenie.

Interiér zmenil štýl

Oproti druhej generácii mierne narástol priestor nad hlavami pasažierov vzadu. Viac miesta na kolená uvoľnili tenšie operadlá predných sedadiel. Dotykový informačný displej je zapustený v novej stredovej konzole a radiaca páka prešla spod volantu na stredový tunel, riešený ako most. Pod ním je veľký odkladací priestor. Dotyk palca na tlačidlá volantu vyvolá ich zobrazenie na informačnom paneli, na vrchu prístrojovej dosky.

Nový displej má viac farieb a trojrozmerné usporiadanie jednotlivých zobrazovacích plôch. Vybrané údaje premieta na čelné sklo Head up displej s nastavením kontrastu, polohy a typu zobrazovanej informácie. Zásadnou zmenou prešli materiály interiéru, ktoré sú z 85 percent recyklovateľné, ale podstatne kvalitnejšie ako v druhej generácii. S výnimkou adaptívneho tempomatu a predkolízneho pre crash safe systému sú všetky bezpečnostné prvky v štandardnom vybavení.

Jazdili SME...
Interiér zmenil predchádzajúcu sústavu prístrojov náhodne uložených v kokpite na zmysluplný celok a ergonomicky zaujímavý interiér. Stredová konzola ja perfektná a odkladací priestor pod ňou konečne normálny. Oceňujeme snahu o viacfarebnosť na centrálnom displeji. Škoda, že otvor premietačky Head up displeja sa v slnku odráža v čelnom skle. BMW má lepší head-up displej. Interiér urobil veľmi dobrý dojem a bez problémov znesie kritériá auta strednej triedy. O priestore na sedenie nehovoriac. Riadenie auta je mimoriadne oddychové.

Spotrebuje menej a jazdí normálne

Hybrid sa stal pod rúškom znižovania emisií CO2 témou, nástrojom presvedčenia, miestami až s fundamentálnou príchuťou. Zvlášť, ak malé hybridy nedodržiavali v praxi sľubovanú spotrebu, stáli veľa peňazí a mimo mesta strácali dych. Next Prius prichádza s vyšším výkonom, objemnejším motorom a druhou generáciou "full hybrid" systému. Ako to už býva, všetky časti systému sú menšie, dokonalejšie a efektívnejšie.

Navzdory súčasným trendom znižovania objemu, doterajší štvorvalec nahradil väčší motor 1,8 VVT-i s Atkinsonovým pracovným cyklom a z 90-ich percent novým hybridným ústrojenstvom. Nový motor využíva spaliny na spätnú recirkuláciu a tiež na zohrievanie chladiacej kvapaliny v zime. V obale predného tlmiča výfukového potrubia prúdi chladiaca kvapalina. Keď je motor ešte studený, horúce výfukové plyny sa preháňajú dlhšou cestou cez obal a ohrievajú kvapalinu. Po dosiahnutí správnej teploty termoventil otvorí klapku a plyny prúdia kratšou cestou.

Nepotrebuje remene

Súčasťou tepelného hospodárenia v motore je elektrická vodná pumpa. Namiesto remeňa ju poháňa elektromotor s riadenými otáčkami. Elektronika podľa teploty chladiacej kvapaliny rozhodne, aké pracovné tempo čerpania je potrebné. Odpútaním pumpy, klimatizácie a v podstate alternátora (nahrádza ho genrátor 1 v hybridnej prevodovke) sa motor zbavil klinových remeňov. Na pohon pumpy a klimatizácie slúžia batérie systému dobíjané prebytočnou kinetickou energiou.

Tretí Prius spotrebuje podľa meraní výrobcu 3,9 litra benzínu na sto kilometrov. Pri dodržaní tejto spotreby vyprodukuje iba 89 gramov CO2 na kilometer. Sústava eletromotora a spaľovacieho motora dosiahne kombinovaný výkon 100 kW. Elektromotor pracuje s menovitým napätím 650 voltov. Sústava batérií obsahuje 168 1,2 voltových článkov. Stotisícová záruka na auto a hybridné komponenty je viac menej smbolická, pretože podľa doterajších skúseností batérie fungujú v Priusoch, ktoré majú najazdených okolo 300 000 kilometrov.

Jazdili SME...
Konečne. Hybridné auto strednej triedy jazdilo v bežnej premávke švédskych ciest so spotrebou od 4,0 do 4,8 litra na sto kilometrov. So stŕpnutou nohou na plynovom pedále klesla na 2,8 až 3,5 litra. Prius reaguje na plynový pedál rýchlejšie, má lepší podvozok a hlavne, jeho spotreba už napĺňa očakávania. V "power" režime sme jazdili za 5,6 litra. Prvý dojem z auta bol veľmi dobrý a Prius vnímame ako kúpiteľné auto strednej triedy s častým pohybom v meste. Konečne sme mali pocit z reálnej úspory paliva v praktickom aute.

NEXT PRIUS - fakty o novinke

- spotreba 3,9 litra na 100 km
- použitá druhá generácia Hybrid Synergy Drive
- hybridná jednotka s planétovým prevodom
- polovičné rozmery riadiacej jednotky hybridu
- nový motor 1,8 VVT-i
- väčší kufor o 30 litrov
- posunutie hrany strechy o 10 centimetrov dozadu
- Prius je širší o dva centimetre
- odstavené auto na prudkom slnku sa vetrá
- batérie dodáva Panasonic
- 50 percent el. energie vo výrobe ide zo solárnych článkov

Technické parametre – Toyota Prius

Motor -
Typ radový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom
Zdvihový objem (cm3) 1789
Výkon (kw/k) 73/98
Pri otáčkach (ot./min.) 5200
Krútiaci moment (Nm) 142
Pri otáčkach (ot./min) 4000
Emisie CO2 (g/km) 89/92*
Emisná norma Euro 5
Prevodovka s plynule meniteľným prevodom
Hybridný pohon -
Max. výkon systému (kW/k) 100/136
Motor generátor -
Typ permanentný....
Max. napätie (V) 650
Max. výkon (kW/k) 60/80
Max. krút. Moment (Nm) 207
HV batérie -
Typ nikel-metal hybrid
Menovité napätie (V) 201,6 (168x1,2 V baterií)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2700
Dĺžka (mm) 4460
Širka (mm) 1745
Výška (mm) 1490/1505**
Pohotovostná hmot (kg) 1370-1420
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Spotreba mesto(l/100 km) 3,9/4,0*
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,7/3,8*
Kombinovaná spotreba 3,9/4,0*

*platí pre kolesá s rozmerom 215/45 R17
** pri streche so solárnym panelom

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 381
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 515
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 291
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 548
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 808
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 707
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 636
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 373
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 177
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 171
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept