Rado nám poslal záber z Ulice Boženy Nemcovej v Košiciach. Vidno na ňom auto, ako stojí kolmo na smer jazdy, cez dva jazdné pruhy.
V tomto prípade ak by takto šofér zastavil auto z vlastnej vôle, porušil by minimálne dva paragrafy zákona o cestnej premávke.
Od jedného z diskutujúcich v diskusii z tohto článku sme sa však dozvedeli, že vozidlo na fotke je krátko po havárii a nepojazdné. Podľa jeho slov bol očitým svedkom následkov nehody.
Ak platí jeho tvrdenie, že auto je označené výstražným trojuholníkom, ktorý je umiestnený pred koľajnicami, šofér urobil to, čo treba na označenie auta, ktoré tvorí prekážku v cestnej premávke a neporušil tak nasledovné ustanovenia zákona o cestnej premávke.
§ 23
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.
§ 25
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
Na nasledujúcej fotografii od Miroslava vidno ukážkový príklad nepovoleného státia. Prečo je zakázané stáť v protismere? Takto stojace auto má počas štandardnej premávky sťažený výjazd do svojho jazdného pruhu, nehovoriac o tom, že pri rozbehu sa na čas dostáva do jazdy v protismere.
Miroslav nám poslal fotky aj toho, ako to dopadne, keď sa vodič nedostatočne sústredí na jazdu a nedá prednosť vozidlu rýchlej zdravotníckej pomoci.
Na záver ešte dve fotografie auta, ktoré sa rozhodlo predbehnúť kolónu áut cez autobusový pruh. Na križovatke Trnavskej s Bajkalskou v Bratislave ho však stopla červená.
§ 12
(1) Ak je na vozovke vyznačený vyhradený jazdný pruh, platí pre vodičov vozidiel, pre ktorých nie je vyhradený jazdný pruh určený, primerane § 11 ods. 2 a § 19 ods. 4; ak je vyhradený jazdný pruh vyznačený na električkovom koľajovom páse, aj § 19 ods. 5.
§ 11
(2) Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.
Ak aj vy máte nejaké zaujímavé zábery (napr. totemov s cenami PHM zo zahraničia alebo zo Slovenska, dopravných priestupkov alebo iných zaujímavostí z ciest), či už vo forme videa alebo fotografií, pošlite nám ich na e-mailovú adresu magazin@natankuj.sk. Radi ich zverejníme aj s vašim komentárom na Natankuj.sk
Zároveň, v prípade, že poznáte "zvláštne" úseky ciest z celého Slovenska - vo význame zle alebo výnimočne dobre navrhnuté, nejakým spôsobom nebezpečné alebo zaujímavé - nafilmujte ich, odfoťte ich a popíšte svojimi slovami. Pošlite nám vašu skúsenosť na adresu magazin@natankuj.sk, aby sme o "zvláštnych" úsekoch ciest mohli informovať všetkých.