BRATISLAVA. Nemecká automobilka Volkswagen hľadá medzery na svetových trhoch, ktoré by svojimi modelmi zaplátala. K najnovším „objavom“ patrí segment miniáut predávaných v Japonsku.
Know-how od Suzuki
Keďže Nemci s výrobou podobného typu vozidiel nemajú skúsenosti, vynorili sa špekulácie, že by VW kúpil desaťpercentný podiel v automobilke Suzuki. Získal by tak najmä prístup k skúsenostiam a praktikám japonskej značky pri vývoji miniáut. Tie Suzuki vyrába už niekoľko desaťročí. Volkswagen ani Suzuki sa však k informáciám, ktoré priniesol Manager Magazin oficiálne nevyjadrili. Očakáva sa, že tak urobia na budúci týždeň.
Miniautá sú v Japonsku zvýhodňované
Segment miniáut v Japonsku získal popularitu po druhej svetovej vojne. Kvôli potrebe zmotorizovať obyvateľstvo miestna vláda pristúpila k daňovým úľavám na vozidlá s dĺžkou nepresahujúcou 2,8 metra, poháňané motocyklovými motormi s objemom do 150 cm3.
V súčasnosti sú miniautá - nazývané aj kei-cars - zvýhodňované najmä kvôli svojim malým rozmerom a nízkej produkcii emisií CO2. Vzťahuje sa na ne najnižšia poistná sadzba a ich majitelia nemusia mať vo veľkých mestách zakúpené parkovacie miesto.
Predpisy sa medzičasom zmenili. Súčasné miniautá v Japonsku môžu byť dlhé maximálne 3,4 m, široké 1,48 m a vysoké 2 m. Na ich pohon slúži spravidla dvoj alebo trojvalcový prepĺňaný motor so zdvihovým objemom, limitovaným hranicou 660 cm3 a maximálnym prípustným výkonom 47 kW (64 k).
VW aktuálne vyrába miniauto s názvom Fox, úspešné najmä na trhoch Južnej Ameriky. Pre európsky trh pripravuje projekt „Small Family Car“. Ide o vozidlo vychádzajúce zo štúdie Up!, ktoré v roku 2011 začne vyrábať v Bratislave.