SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Lieky si pred jazdou otestujte

Niekto by po tabletke spal dva dni, iný vedľajšie účinky nepocíti. Na liek si však treba zvyknúť. Alergici často musia užívať lieky v práci, aj za volantom. Vhodný liek treba vyberať s lekárom. Odporúča sa šoférovať, iba ak sa nedostavia vedľajšie účinky.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Ideálny liek, ktorý by účinkoval iba proti alergii alebo bolesti, a nemal vedľajšie účinky, neexistuje. Lieky pre alergikov môžu šoférovi predĺžiť reakčný čas. „Niektoré lieky proti alergii môžu utlmovať tým, že prechádzajú cez tzv. hemato-encefalickú bariéru. To je bariéra, ktorá zabraňuje prestupu liečiva do mozgu,“ hovorí Slávka Belvončíková z Alergoimunologického centra v Prešove.

Schopnosť pohotových reakcií znižujú najmä lieky prvej generácie. Ich objav bol v liečbe alergií revolučným, ale prinášali so sebou viac vedľajších účinkov. K typickým zástupcom patrí dithiaden, ktorý lekári pred jazdou neodporúčajú užívať. Druhá, ale najmä tretia, najmodernejšia generácia antihistaminík, sa už pokladá za pomerne bezpečnú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lieky radšej vyskúšajte

Aj moderné a bezpečné lieky treba najskôr vyskúšať bez záťaže zo šoférovania, pretože zníženie schopnosti reagovať je pri každom organizme individuálne. Aj najmodernejší prípravok môže mať negatívne účinky a preto po prvých dávkach radšej za volant nesadajte. Po troch až piatich dávkach si odolnejší organizmus vytvorí na liek toleranciu, takže dlhodobé užívanie moderného lieku nemusí byť pre šoféra rizikom.

Belvončíková odporúča šoférom alebo ľuďom, ktorí potrebujú pri práci so strojmi zvýšenú pozornosť, užívať lieky večer pred spaním. „Obyčajne sa antialergikum užíva raz denne, ráno, ale ak sa to presunie na večer, vedľajší účinok môže pod vplyvom metabolizmu do rána poklesnúť.“

Napriek varovaniu, že nie je vhodný za volant, šoféri zvyknú užívať napríklad kinedryl. Niekto by z neho spal dva dni, Belvončíková však pripúšťa, že iný metabolizmus sa môže s liekom vyrovnať a vedľajšie účinky sa nedostavia. Preto si treba účinok lieku najskôr overiť.

SkryťVypnúť reklamu

Nech poradí lekár

Veľa liekov na alergie je len na predpis. Na voľný predaj sú určené iba malé balenia moderných liekov s najnižšou silou, takže by nemali výrazne ovplyvňovať pozornosť a rýchlosť reakcií za volantom. Ublížiť môžu iba vo veľkom množstve a v kombinácii s alkoholom.

Lekárnik odporúča čítať príbalový leták alebo popis na obale. Špeciálne symboly pre šoférov sa nepoužívajú. „Keď sú to lieky na spanie, tak normálny človek nepôjde šoférovať, a napokon, také lieky sú na predpis lekára, ktorý by na to mal upozorniť,“ hovorí Peter Ďalák.

Po malej operácii deň nešoférujte

Šoférom neškodia lieky na žalúdok a tráviacu sústavu a tiež lieky na zvýšenie chuti do jedla. Jediným vedľajším účinkom môže byť bolenie hlavy alebo užitie malej dávky alkoholu v lieku. Lieky proti astme a antibiotiká tiež nepredstavujú pre šoférov nebezpečenstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Stredný utlmujúci účinok majú prípravky proti prechladnutiu, zvlášť difenhydramin alebo doxylamin. Predlžujú reakčný čas a šoférovi môžu spôsobiť nervozitu, prípadne zvýšený tep srdca. Konzultovať s lekárom treba aj užívanie antiepileptík a očných liekov.

Za volant nepatria vyslovené sedatíva ako diazepam, oxazepam alebo lorazepam, a rôzne narkotiká. Po ambulantnej operácii a lokálnej narkóze platí zákaz šoférovania na 24 hodín.
Antialergiká ako difehydramin, prometazin, ketotifen zaradil nemecký výskum do skupiny so slabším účinkom na reakčný čas. Horšie sú na tom dimetinden a clemastin.

Stimulačné lieky obsahujúce efedrin a norpseudoefedrin vedú k zvýšeniu pozornosti a subjektívnemu pocitu lepšej psychickej a fyzickej kondície. Znásobujú však riziko zlého rozhodnutia v krízovej situácii a zastierajú skutočnú únavu. Adac upozorňuje, že najhoršia možná kombinácia – lieky a alkohol – nepatrí vôbec do života, nieto ešte za volant.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 030
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 845
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 173
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 588
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 291
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


1 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  2. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  4. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  5. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  6. Erik Kriššák: Dotyk rán
  7. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  8. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 894
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 233
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 899
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 257
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 555
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 867
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu