BRATISLAVA. Zaútočiť na BMW, Audi a Mercedes ešte neznamená, byť za každú cenu iný. V čase, keď veľa automobiliek chce vytŕčať nad úroveň konkurencie niečím extravagantným, si fanúšikovia automobilovej klasiky cenia, ak auto bojuje tradičnými zbraňami.
Renault nevymýšľal štvordverové kupé a netlačil tretiu verziu súčasného modelu Laguna do bizardných riešení, a dokonca nepotreboval vytvoriť novú triedu. Hrdo vyhlásil, že chce konkurovať prestížnej trojke v klasickej koncepcii kupé. Novinka má dvoje dverí s bezrámovými oknami, štvormiestny interiér, šikmé zadné okno a veľký kufor pod krátkym vekom. Dôveryhodné je už aj to, že Renault sa nesnaží verejnosť zmiasť lacným tvarovým trikom. Dokonca na pomery nedávnej minulosti značky je dizajn veľmi triezvy.
Otvorená papuľa zíva Medzi francúzskymi značkami veľmi populárna obrovská mriežka chladiča neminula ani Renault a v tom si môžu s Peugeotom podať ruky. Odhliadnuc od subjektívneho názoru na dizajn, veľká mreža sa dosť ťažko čistí. Predok je v porovnaní s liftbackom o niečo pútavejší. Čiastočne nám pripomína veľrybu. Pohľad na zadok poteší viac, lebo vzdialene pripomína Aston Martin alebo iné Coupé veľkých mien.
Klasika - bezrámové okná, široké dvere a komfortný interiér.
Dobre vyzerajú do šírky roztiahnuté blatníky a smerom k nim sa zužujúce zadné okno. Dvere s bezrámovými oknami zasahujú ďaleko za predné sedadlá a o vyššej kvalite auta svedčí zvuk pri ich zatváraní. V podstate všetky prvky, detaily a materiály sú na rovni konkurentov drahších o pár tisíc eur. Mierne zaostáva utlmenie podvozka na rozbitej ceste. Interiér ako celok plní istú dávku prestíže, ktorý automobilka sľubuje. V podstate však ide o pohľadné kupé na dlhé cesty.
S nádychom športového auta Interiér nehazarduje s vkusom zákazníkov, pretože Renault zvolil jednoduché línie a klasickú koncepciu. Kovová hlavica radiacej páky pripomína pravé športové auto a ak práve nesvietilo do auta slnko, dobre padne do ruky. Rozhorúčená však urýchľuje radenie, lebo sa nedá dlho držať. Elektrické ovládanie veľkých predných sedadiel s dobrým tvarom si treba v základnej verzii GT zaplatiť.
Na interiéri a materiáloch si dal Renault záležať. Prístrojová doska má vlastný štýl, zaujímavé tvary, ale malé tlačidlá niektorých ovládačov.
Vodič a spolujazdec nesedia vo vyslovených korýtkach, ale pohodlných športových seadlách. Slušný komfort sedenia si užijú cestujúci vzadu, kde sa výrobca tiež pohral s tvarovaním a vyhotovením sedadiel. Volant má radikálnejšie tvary, než sedadlá a dobrý hrubý veniec. Dvojzónová klimatizácia dokáže fungovať v troch režimoch automatického udržania a dosiahnutia stanovenej teploty. Najlepší je režim Soft na jemné a nie škodlivé fúkanie. Celkovo, interiér má športové prvky, dobre vyzerá a našťastie verzia GT sa neznížila k lacnej imitácii dreva, ale kombinuje plast s hliníkom.
Postačí štvorvalec Renault oddelil výbavu podľa stupňa motorizácie na štvorvalcové verzie GT a na šesťvalcové s označením Initiale. Samotné výbavy sa odlišujú asi iba v troch prvkoch, ale kto chce k štvorvalcu navigačný systém Carminat DVD alebo audiosústavu Bose musí priplatiť. Šesťvalcové motory majú navigáciu a elektricky ovládané sedadlá s pamäťou v štandarde.
Hlavica radiacej páky zdobí interiér a zároveň by ju chcel vodič stále držať v ruke. Iba do momentu, kým sa nezohreje v stojacom aute na slnku. Vtedy treba rýchlo preradiť a pustiť, lebo páli.
Benzínový štvorvalec prepĺňaný turbom je predsa len lacnejší a hlavne ľahší. Možno preto, že šesťvalce sú v ponuke s automatickou prevodovkou. Verzia 2,0T dokáže jazdiť úsporne iba vtedy, ak sa vodič zriekne príjemných záťahov motora pod vplyvom turbodúchadla. Desať litrov na sto kilometrov je reálny dosiahnuteľný priemer. Pod osem litrov to prestáva byť zábava jazdiť. Motoru, ktorý dosahuje výkon 205 koní a krútiaci moment 300 Nm možno vyčítať iba nevýrazný zvuk vo výfuku a vyššie položený vrchol krútiaceho momentu, najmä ak výkon vrcholí už pri 5000 otáčkach. Vzhľadom na konkurenčné motory by mohol mať širšie spektrum efektívnych otáčok a výraznejšiu špičku.
Palubný systém Carminat DVD si treba vo verzii GT priplatiť. Jeho ovládanie je celkom intuitívne a logické, zobrazovanie na displeji výborné.
Na dnešné pomery je veľmi dobrá odozva na plynový pedál. Športovému zameraniu verzie GT, dodávanej s manuálnymi prevodovkami by pristalo presnejšie radenie a kratšie dráhy. So zreteľom na iba o málo lepšiu dynamiku šesťvalca odporúčame benzínový štvorvalec.
Vykrajuje zákruty Renault postavil pekné kupé so všetkým, čo k nemu patrí. Nezabudol však na najhlavnejšiu oblasť v doháňaní stanovených cieľov. Podvozok. Aby sa dotiahol na BMW, zadné kolesá vybavil natáčaním závislým od rýchlosti a priečneho zrýchlenia. Ak má byť kupé podľa pôvodnej definície pohodlným autom na dlhé cesty so športovým charakterom a radostným prechádzaním zákrut, Laguna taká je. Stačí málo pootočiť volant a podvozok ako v koľajniciach zahne do zákruty. Vodič môže spočiatku vrhanie sa auta do zákrut vnímať ako veľmi prudké, akoby Laguna vyhľadávala zákruty a nechcela ísť rovno.
Tvary zadnej časti pripomínajú kupé exluzívnych značiek. Dvojici výfukov chýba iba poriadny zvuk.
Auto je možno ešte ochotnejšie zatáčať ako BMW so zadným pohonom. Po hranicu priľnavosti a pri náhlej zmene smeru jazdy sa mu minimálne vyrovná. Jediné, čo mu chýba, je radosť zo zakázaného ovocia za hranicou a ideálnejšie rozloženie hmotnosti. Na druhej strane, šofér si s Renaultom vychutná zákruty aj pri bežnej rýchlosti, keď sa nikam neponáhľa, lebo Laguna ich prechádza inak. Výborne. Jediným slabým miestom, môže byť jazda po štrkovej ceste alebo zvyškoch štrku na ceste, kde podvozok s natáčaním zadných kolies pôsobí trochu nervózne. Laguna Coupé si rozumie s kvalitným asfaltom.
Kupujem - nekupujem
Uprednostňujem štíhlejší vzhľad kupé, zadný pohon a pozdĺžne uložený motor. Posed je príliš vysoký a elektronika podvozka až veľmi aktívna. Ľahké nastupovanie, komfort a prejazd zákrut by ma možno dokázali zlomiť ku kúpe. Iba jedno jediné auto by nesmelo existovať - BMW 3 Coupé. Potom by Laguna dostala zelenú. (Rastislav Chvála)
SME spokojní SME nespokojní
vnútorný priestor
kvalita materiálov
podvozok v zákrutách
tvar predných sedadiel
obsluha navigácie
kvalita radenia
masívny predok
Technické údaje - Renault Laguna GT Coupé Motor -
Typ 2,0T 16V
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 150/205
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 300
Pri otáčkach (ot./min) 3000
Emisie CO2 (g/km) 194
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2694
Dĺžka (mm) 4643
Šírka (mm) 1812
Výška (mm) 1398
Pohotovostná hmot (kg) 1428
Objem palivovej nádrže (l) 66
Objem batožinového priestoru (l) 423
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 233
Spotreba mesto(l/100 km) 11,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,5
Kombinovaná spotreba 8,2
Spotreba v teste (l/100 km) 10,4
Cena verzie od 32 290 eur