.
BRATISLAVA. Keď vás obehne auto dopravnej polície, s veľkou pravdepodobnosťou sa neponáhľa k nehode s preliačenými plechmi. Nový zákon o cestnej premávke, platný od februára, totiž výrazne zvýšil výšku škody, pri ktorej sú policajti povinní k nehode prísť. Škoda na jednom z vozidiel musí po novom dosiahnuť aspoň 3983 eur (120-tisíc korún). Do februára to bolo 80-tisíc korún (2656 eur).
Okrem nehôd s vyššou škodu je polícia povinná prísť ešte k haváriám, pri ktorých došlo k zraneniu, usmrteniu, poškodeniu cesty alebo verejného majetku, či úteku z miesta nehody. Ostatné havárie polícia už za dopravné nehody nepovažuje, nazýva ich škodové udalosti a vodiči by si ich mali riešiť medzi sebou a s poisťovňami. Ak sa vodiči na zavinení nehody nedokážu dohodnúť, políciu môžu zavolať aj v takomto prípade.
Že sa situácia oproti minulému roku zmenila, dokazuje aj policajná štatistika. Kým vlani od februára do mája policajti objasňovali vyše 19-tisíc havárií, za rovnaké obdobie tohto roku ich riešili len 7371.
Ako postupovať pri dopravnej nehode
Políciu treba privolať v prípade
zranenia alebo usmrtenia osoby,
poškodenia cesty alebo verejného majetku,
úniku nebezpečných látok,
ak škoda na aute prevyšuje 3983 eur (120-tisíc korún),
ak jeden z účastníkov utečie z miesta nehody alebo sa odmietne preukázať dokladmi,
ak je účastník nehody pod vplyvom alkoholu.
Keď políciu privolať netreba
vyplniť Správu o nehode,
podpísať ju musia obaja účastníci nehody, nemusia sa dohodnúť na zavinení,
zistiť kontakty na svedkov nehody,
odfotografovať si postavenie a poškodenie vozidiel,
haváriu na Slovensku treba ohlásiť poisťovni do 15 dní,
haváriu v zahraničí treba ohlásiť poisťovni do 30 dní. (miš)
Vinu priznajte Ak je škoda na aute nižšia ako 3983 eur a vinník je zrejmý, policajný protokol nahrádza takzvaná Správa o nehode. Tento formulár poskytujú klientom poisťovne pri uzatváraní zmluvy, stiahnuť sa dá z internetu a jeho zjednodušenú verziu nájdete vloženú aj v tomto vydaní novín.
Tlačivo musia vyplniť a podpísať obaja vodiči. Vypĺňajú sa údaje o oboch účastníkoch i o priebehu nehody, na tlačive je aj miesto pre nákres plániku nehody.
Mať v aute správu o nehode nie je na Slovensku na rozdiel od niektorých krajín Európskej únie povinné. Ak tlačivo nemáte, zaznamenajte si tieto údaje na čistý papier, ktorý tiež podpíšu obaja vodiči.
Právnik zaoberajúci sa odškodnením Peter Rea hovorí, že ak si vodič zavinenie nehody uvedomuje, mal by to vo formulári priznať. „Škodu za neho zaplatí poisťovňa a aspoň sa vyhne pokute za priestupok."
Na zavinenie havárie však môžu mať vo formulári vodiči aj rozdielny názor. V takomto prípade na základe popisu nehody, poškodení vozidiel, fotografií, výpovedí svedkov, obhliadky miesta či rekonštrukcie havárie posúdi zavinenie poisťovňa.
Niektoré poisťovne však vtedy radšej odporúčajú počkať na políciu. „Odporúčame klientom políciu zavolať k nehode vždy, ak nevedia určiť mieru zavinenia zo strany jedného z účastníkov," hovorí napríklad Lenka Havlová z poisťovne Generali Slovensko.
„Políciu je potrebné zavolať, keď účastníkom nehody nie je zrejmý jej priebeh, v dôsledku čoho sa nevedia dohodnúť na vine konkrétneho vodiča, ktorý nehodu spôsobil, alebo ak ide o spoluzavinenie obidvoch vodičov," hovorí aj Daniela Michaličová z Kooperatívy.
Kliknite - obrázok zväčšíte
Kontrolujte aj poisťovňu Ďalším prípadom, kedy by vodiči mali počkať na políciu je podľa poisťovní aj situácia, kedy vodiči nedokážu odhadnúť výšku škody na aute. „Pokiaľ nie je zjavná výška škody vždy odporúčame privolať políciu, ktorej rozhodnutie je smerodajné," hovorí technický riaditeľ poisťovne AXA Lucián Besterci.
Ak sa vodiči dohodnú, že políciu volať nebudú, poisťovne im okrem vypísania správy o nehode odporúčajú poškodené autá a ich polohu odfotografovať, stopy nehody zakresliť na ceste a vypýtať si kontakty na svedkov.
Odovzdaním dôkazov poisťovni by však záujem vodiča o likvidáciu škody končiť nemal. „V druhej fáze odporúčam pozorne sledovať, čo je poškodené a či likvidátor poisťovne nič nevynechal. Nie je dobré sa spoliehať, že poisťovňa všetko vyrieši s autoservisom, ideálne je, aby bol človek pritom," upozorňuje Rea.
Podvodov je veľa
O poisťovacích podvodoch pri nehodách sme sa rozprávali s vedúcou oddelenia kontroly Allianz - Slovenskej poisťovne JAROSLAVOU ZEMANOVOU.
Koľko poistných podvodov odhalíte?
„Až v tridsať percentách ohlásených udalostí máme indície, že došlo k pozmeneniu okolností nehody. Od roku 2004 do 25. júna tohto roku sme prešetrovali 2659 podozrivých škôd u vozidiel za deväť miliónov eur. Z toho sme potvrdili 1378 podozrení a podali 583 trestných oznámení."
Aké podvody sú najbežnejšie?
„Najčastejšie je navyšovanie poistného plnenia, kedy klient od nás žiada viac, než má nárok. Prebieha to tak, že nahlási škodu, ktorú síce naozaj mal, ale snaží sa ju ešte zvýšiť o napríklad zničenú batožinu v kufri, ktorú tam pri nehode v skutočnosti nemal. Ďalší rozšírený podvod je ohlásenie udalosti, ktorá sa vôbec nestala. Klient si napríklad poškodí auto vlastným zavinením nárazom do zvodidiel a potom sa dohodne so susedom, aby mu potvrdil, že škodu mu spôsobil on tým, že ho vytlačil z cesty, aby sa to uhradilo z jeho poistky. Bežné sú aj podvody pri poistení zodpovednosti za škodu pri výkone povolania, kedy sa firmy napríklad snažia nehodu nahlásiť na zamestnanca, ktorý je poistený, hoci ju spôsobil niekto iný."
Ako podvody odhaľujete?
„Je to naše know-how, ale využívame pritom ľudské aj elektronické zdroje. Od mája máme napríklad zakúpený softvér na simuláciu nehôd, ktorý nám pomáha odhaľovať podvody. Do programu sa zadajú vstupné informácie, ktoré o nehode máme a špeciálne vyškolení pracovníci vyhodnotením dostupných podkladov a počítačovej simulácie dokážu vyhodnotiť technickú prijateľnosť nehodového deja. Na druhej strane nám program pomáha vyhodnotiť aj situácie, kedy sa síce zdá, že priebeh nehody, ako ho opísal klient je veľmi nepravdepodobný, no simulátor ukáže, že sa tak mohla stať."
Podieľajú sa na podvodoch aj bývalí policajti alebo zamestnanci poisťovne, ktorí vedia, ako poisťovňu oklamať?
„Stáva sa to. Tie mená sú už medzi nami chronicky známe, a keď niekto z nich príde, že zastupuje nášho klienta a musíme hovoriť len s ním, spozornieme. Oni síce poznajú proces riešenia škôd v poisťovni, ale iba do istého bodu šetrenia, keďže ho stále vyvíjame a máme aj nové technické prostriedky. Ani naši zamestnanci nevedia úplne detailne, ako pracuje skupina ľudí, ktorá sa u nás zaoberá odhaľovaním podvodov."
Čo hrozí podvodníkovi, ktorého odhalíte?
„Ak je škoda menšia ako 8-tisíc korún (266 eur), nejde o trestný čin. Mnohé preukázané podvody boli pod touto hranicou, alebo sa klienti pod váhou dôkazov priznali a svoje hlásenie stiahli. Pri trestnom čine poisťovacieho podvodu hrozí trest odňatia slobody od 1 do 15 rokov."
Michal Piško