SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

"Hádam To Pojede" - Škoda modernizuje starý trojvalec

Posmeškami opradený a medzi zákazníkmi Škody obľúbený motor 1,2 HTP nezomiera. Automobilka jeho zastaralej konštrukcii vdýchla nový život v podobe drobných technických úprav. Klasickú rozvodovú reťaz nahradila ozubená.

Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu.Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu. (Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. Trojvalec odvodený od známeho štvorvalca bol často terčom posmechu pre svoj nevyvážený chod a nižší výkon. Slabšia verzia motora s dvojventilovou technikou neoplývala výkonom, ani krútiacim momentom. O niečo lepšie sa najmä v meste jazdilo so silnejšou verziou a štvorventilovou technikou.

Základom pre stavbu motora sa v roku 2002 stal štvorvalec 1,4i, používaný automobilkou Volkswagen. Skrátenie o jeden valec prinieslo konštrukčnú jednoduchosť a menej pohyblivých častí. Spolu so znížením spotreby a objemu klesol výkon, ale najmä kultúra chodu. Rachotajúci trojvalec sa stal terčom posmechu zákazníkov, pretože vo vozidlách kombi motor ledva dýchal, naopak v meste dosahoval dobrú spotrebu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Označenie "HTP" inšpirovalo motoristov k humornému dešiforvaniu písmen. Najznámejším bolo "hádam to pojede". Niektoré boli aj vulgárnejšie. Na druhej strane, motor 1,2 HTP si na seba zarobil a bol obľúbený, aj napriek modernejším motorom konkurenčných značiek.

Len v minulom roku Škoda vyrobila 270 875 trojvalcových motorov 1,2 HTP. Cieľom modernizácie bolo zachovanie bezúdržbovej prevádzky rozvodovej reťaze, a tiež zníženie rachotu motora. Preto klasickú článkovú reťaz nahradila ozubená reťaz, ktorá funkčne pripomína remeň, ale je z ocele.

V porovnaní s bežnou reťazou má podstatne tichší chod a rovnako ju netreba meniť počas celého životného cyklu motora. V oboch verziách trojvalca, dvojventilovej aj štvorventilovej, pracuje ľahší kľukový hriadeľ. Vývojové oddelenie stojí za trojvalcom a sľubuje nižšiu hlučnosť, spotrebu a lepšiu kultúru chodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan