SME

"Hádam To Pojede" - Škoda modernizuje starý trojvalec

Posmeškami opradený a medzi zákazníkmi Škody obľúbený motor 1,2 HTP nezomiera. Automobilka jeho zastaralej konštrukcii vdýchla nový život v podobe drobných technických úprav. Klasickú rozvodovú reťaz nahradila ozubená.

Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu.Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu. (Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. Trojvalec odvodený od známeho štvorvalca bol často terčom posmechu pre svoj nevyvážený chod a nižší výkon. Slabšia verzia motora s dvojventilovou technikou neoplývala výkonom, ani krútiacim momentom. O niečo lepšie sa najmä v meste jazdilo so silnejšou verziou a štvorventilovou technikou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom pre stavbu motora sa v roku 2002 stal štvorvalec 1,4i, používaný automobilkou Volkswagen. Skrátenie o jeden valec prinieslo konštrukčnú jednoduchosť a menej pohyblivých častí. Spolu so znížením spotreby a objemu klesol výkon, ale najmä kultúra chodu. Rachotajúci trojvalec sa stal terčom posmechu zákazníkov, pretože vo vozidlách kombi motor ledva dýchal, naopak v meste dosahoval dobrú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Označenie "HTP" inšpirovalo motoristov k humornému dešiforvaniu písmen. Najznámejším bolo "hádam to pojede". Niektoré boli aj vulgárnejšie. Na druhej strane, motor 1,2 HTP si na seba zarobil a bol obľúbený, aj napriek modernejším motorom konkurenčných značiek.

Len v minulom roku Škoda vyrobila 270 875 trojvalcových motorov 1,2 HTP. Cieľom modernizácie bolo zachovanie bezúdržbovej prevádzky rozvodovej reťaze, a tiež zníženie rachotu motora. Preto klasickú článkovú reťaz nahradila ozubená reťaz, ktorá funkčne pripomína remeň, ale je z ocele.

V porovnaní s bežnou reťazou má podstatne tichší chod a rovnako ju netreba meniť počas celého životného cyklu motora. V oboch verziách trojvalca, dvojventilovej aj štvorventilovej, pracuje ľahší kľukový hriadeľ. Vývojové oddelenie stojí za trojvalcom a sľubuje nižšiu hlučnosť, spotrebu a lepšiu kultúru chodu.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 251
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 072
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 106
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 787
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 226
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 542
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu