BRATISLAVA. Trojvalec odvodený od známeho štvorvalca bol často terčom posmechu pre svoj nevyvážený chod a nižší výkon. Slabšia verzia motora s dvojventilovou technikou neoplývala výkonom, ani krútiacim momentom. O niečo lepšie sa najmä v meste jazdilo so silnejšou verziou a štvorventilovou technikou.
Základom pre stavbu motora sa v roku 2002 stal štvorvalec 1,4i, používaný automobilkou Volkswagen. Skrátenie o jeden valec prinieslo konštrukčnú jednoduchosť a menej pohyblivých častí. Spolu so znížením spotreby a objemu klesol výkon, ale najmä kultúra chodu. Rachotajúci trojvalec sa stal terčom posmechu zákazníkov, pretože vo vozidlách kombi motor ledva dýchal, naopak v meste dosahoval dobrú spotrebu.
Označenie "HTP" inšpirovalo motoristov k humornému dešiforvaniu písmen. Najznámejším bolo "hádam to pojede". Niektoré boli aj vulgárnejšie. Na druhej strane, motor 1,2 HTP si na seba zarobil a bol obľúbený, aj napriek modernejším motorom konkurenčných značiek.
Len v minulom roku Škoda vyrobila 270 875 trojvalcových motorov 1,2 HTP. Cieľom modernizácie bolo zachovanie bezúdržbovej prevádzky rozvodovej reťaze, a tiež zníženie rachotu motora. Preto klasickú článkovú reťaz nahradila ozubená reťaz, ktorá funkčne pripomína remeň, ale je z ocele.
V porovnaní s bežnou reťazou má podstatne tichší chod a rovnako ju netreba meniť počas celého životného cyklu motora. V oboch verziách trojvalca, dvojventilovej aj štvorventilovej, pracuje ľahší kľukový hriadeľ. Vývojové oddelenie stojí za trojvalcom a sľubuje nižšiu hlučnosť, spotrebu a lepšiu kultúru chodu.
Autor: rch