SME
reklama

"Hádam To Pojede" - Škoda modernizuje starý trojvalec

Posmeškami opradený a medzi zákazníkmi Škody obľúbený motor 1,2 HTP nezomiera. Automobilka jeho zastaralej konštrukcii vdýchla nový život v podobe drobných technických úprav. Klasickú rozvodovú reťaz nahradila ozubená.

Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu.Nová verzia motora má byť tichšia a úspornejšia. Modernizovaný motor je určený pre Fabiu, Roomster, Volkswagen Polo, Seat Ibizu aj Cordobu. (Zdroj: Škoda)

BRATISLAVA. Trojvalec odvodený od známeho štvorvalca bol často terčom posmechu pre svoj nevyvážený chod a nižší výkon. Slabšia verzia motora s dvojventilovou technikou neoplývala výkonom, ani krútiacim momentom. O niečo lepšie sa najmä v meste jazdilo so silnejšou verziou a štvorventilovou technikou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom pre stavbu motora sa v roku 2002 stal štvorvalec 1,4i, používaný automobilkou Volkswagen. Skrátenie o jeden valec prinieslo konštrukčnú jednoduchosť a menej pohyblivých častí. Spolu so znížením spotreby a objemu klesol výkon, ale najmä kultúra chodu. Rachotajúci trojvalec sa stal terčom posmechu zákazníkov, pretože vo vozidlách kombi motor ledva dýchal, naopak v meste dosahoval dobrú spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Označenie "HTP" inšpirovalo motoristov k humornému dešiforvaniu písmen. Najznámejším bolo "hádam to pojede". Niektoré boli aj vulgárnejšie. Na druhej strane, motor 1,2 HTP si na seba zarobil a bol obľúbený, aj napriek modernejším motorom konkurenčných značiek.

Len v minulom roku Škoda vyrobila 270 875 trojvalcových motorov 1,2 HTP. Cieľom modernizácie bolo zachovanie bezúdržbovej prevádzky rozvodovej reťaze, a tiež zníženie rachotu motora. Preto klasickú článkovú reťaz nahradila ozubená reťaz, ktorá funkčne pripomína remeň, ale je z ocele.

V porovnaní s bežnou reťazou má podstatne tichší chod a rovnako ju netreba meniť počas celého životného cyklu motora. V oboch verziách trojvalca, dvojventilovej aj štvorventilovej, pracuje ľahší kľukový hriadeľ. Vývojové oddelenie stojí za trojvalcom a sľubuje nižšiu hlučnosť, spotrebu a lepšiu kultúru chodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 372
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 347
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 027
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 337
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 820
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu