SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Z Trenčína zmiznú železničné priecestia

Železničiari a policajti chcú zvýšiť kontroly na priecestiach i mimo nich. V budúcnosti ich majú nahradiť nadjazdy či podjazdy.

Železničiari a policajti chcú častejšie kontrolovať priecestia.Železničiari a policajti chcú častejšie kontrolovať priecestia. (Zdroj: TASR)

TRENČÍN. Železničné priecestia by sa mali stať už o niekoľko rokov minulosťou. V Trenčíne a blízkom okolí je ich na hlavnej trati sedem, priamo v meste dve najfrekventovanejšie.

„Je naplánované mimoúrovňové riešenie priecestia neďaleko firmy Old Herold. Druhé priecestie pri Bille sa pre autá celkom zruší, bude tam iba podchod pre peších. Nové vybudujeme v lokalite Pred poľom, kde bude nadjazd napojený na južný obchvat," povedal Pavol Šulik, odvetvový správca oznamovacej a zabezpečovacej techniky v Trenčíne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Spolu s policajtmi zo železničnej i štátnej polície kontroloval priecestia aj vo štvrtok 25. júna, v rámci Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach. „Do budúcnosti plánujeme kontroly častejšie. Aj keď vodiči nedostanú pokutu, je to pre nich výstraha. Uvedomia si, že majú cez priecestia prechádzať disciplinovane," povedal František Gažo, hovorca Oblastnej správy Železničnej polície v Žiline.

Do ich kompetencie spadá úsek od Trenčianskej Teplej smerom na sever Slovenska. Iba za minulý mesiac sa tu stali na priecestiach dve smrteľné dopravné nehody, jedna na Kysuciach a druhá v Dolnom Kubíne.

Nehody sa stávajú aj tam, kde chodí málo vlakov

Priecestia so závorami kontrolujú trenčianski železničiari každé dva týždne, tie bez závor raz do mesiaca. Okrem toho chodí trikrát v týždni pochôdzkár. Všetko musí fungovať ako hodinky, po hlavnej trati tu denne prejde aj 120 vlakov. Napriek snahe sa však nehodám celkom zabrániť nedá.

SkryťVypnúť reklamu

„Chybou je, že vodiči si všímajú skôr závoru ako výstražné svetlá. Závora je však len doplnková, vodiči by mali reagovať už na červené svetlo a zastať," povedal Šulik.

Ak vraj nastane situácia, že by zostali zavretí medzi závorami, lepšie je ich preraziť. „Je to krajné riešenie, ale ak ich neprerazia oni, prerazí ich vlak," vysvetlil Šulik. Najviac nehôd vraj spôsobuje znížená pozornosť vodičov a nedodržiavanie zákona o cestnej premávke. Stávajú sa často práve tam, kde chodí málo vlakov.

„Ľudia sa spoľahnú, že tadiaľ chodí málo vlakov a nezvýšia pozornosť pri prechádzaní priecestia. Frekventované priecestia vodiči vnímajú viac a dávajú si pozor," povedal Peter Major, vedúci strediska bezpečnosti a inšpekcie v Žiline. Všetky nehody sú podľa neho smutné, nepamätá si však prípad, keď pochybil rušňovodič.

SkryťVypnúť reklamu

Skracovať si cestu sa nemusí vyplatiť

V každom meste si vraj ľudia skracujú cestu cez koľaje, niekde vidieť v tráve aj vyšliapané chodníčky. „Počet nehôd mimo priecestí stúpa. Človek je uponáhľaný, zamyslený, nevšimne si vlak a potom sa stane nešťastie," povedal Gažo. V Trenčíne je takýchto „skratiek" hneď niekoľko. Na niektorých doplatili ľudia za uponáhľanosť aj životom.

Obyvatelia sídliska Pred Poľom križujú koľaje i hlavnú cestu, keď sa chcú dostať na Sihoť III. „Ráno chodievajú cez koľajnice celé skupinky chodcov. Vídavam ich cestou do práce," povedala Lucia. Na tomto úseku zrazil vlak asi pred tromi rokmi ženu, ktorá si ho pre dáždnik nevšimla prichádzať.

Podobne je na tom aj cesta pri futbalovom štadióne, kde sa ľuďom nechce obchádzať parkovisko cez podchod. „Tam, kde nie je osadená tabuľa, že sa jedná o priechod, ľudia porušujú zákon. Máme vytypované takéto miesta a kontrolujeme ich častejšie," povedal Gažo.

SkryťVypnúť reklamu

Každý prípad riešia vraj policajti individuálne, buď na mieste dohovorom alebo blokovou pokutou do výšky 30 eur. Pokuta v správnom konaní môže byť ešte vyššia, previnilcovi hrozí aj disciplinárny trest či pokarhanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 198
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 135
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 649
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 594
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 746
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 561
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 501
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 223
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 803
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu