TRENČÍN. Železničné priecestia by sa mali stať už o niekoľko rokov minulosťou. V Trenčíne a blízkom okolí je ich na hlavnej trati sedem, priamo v meste dve najfrekventovanejšie.
„Je naplánované mimoúrovňové riešenie priecestia neďaleko firmy Old Herold. Druhé priecestie pri Bille sa pre autá celkom zruší, bude tam iba podchod pre peších. Nové vybudujeme v lokalite Pred poľom, kde bude nadjazd napojený na južný obchvat," povedal Pavol Šulik, odvetvový správca oznamovacej a zabezpečovacej techniky v Trenčíne.
Spolu s policajtmi zo železničnej i štátnej polície kontroloval priecestia aj vo štvrtok 25. júna, v rámci Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach. „Do budúcnosti plánujeme kontroly častejšie. Aj keď vodiči nedostanú pokutu, je to pre nich výstraha. Uvedomia si, že majú cez priecestia prechádzať disciplinovane," povedal František Gažo, hovorca Oblastnej správy Železničnej polície v Žiline.
Do ich kompetencie spadá úsek od Trenčianskej Teplej smerom na sever Slovenska. Iba za minulý mesiac sa tu stali na priecestiach dve smrteľné dopravné nehody, jedna na Kysuciach a druhá v Dolnom Kubíne.
Nehody sa stávajú aj tam, kde chodí málo vlakov
Priecestia so závorami kontrolujú trenčianski železničiari každé dva týždne, tie bez závor raz do mesiaca. Okrem toho chodí trikrát v týždni pochôdzkár. Všetko musí fungovať ako hodinky, po hlavnej trati tu denne prejde aj 120 vlakov. Napriek snahe sa však nehodám celkom zabrániť nedá.
„Chybou je, že vodiči si všímajú skôr závoru ako výstražné svetlá. Závora je však len doplnková, vodiči by mali reagovať už na červené svetlo a zastať," povedal Šulik.
Ak vraj nastane situácia, že by zostali zavretí medzi závorami, lepšie je ich preraziť. „Je to krajné riešenie, ale ak ich neprerazia oni, prerazí ich vlak," vysvetlil Šulik. Najviac nehôd vraj spôsobuje znížená pozornosť vodičov a nedodržiavanie zákona o cestnej premávke. Stávajú sa často práve tam, kde chodí málo vlakov.
„Ľudia sa spoľahnú, že tadiaľ chodí málo vlakov a nezvýšia pozornosť pri prechádzaní priecestia. Frekventované priecestia vodiči vnímajú viac a dávajú si pozor," povedal Peter Major, vedúci strediska bezpečnosti a inšpekcie v Žiline. Všetky nehody sú podľa neho smutné, nepamätá si však prípad, keď pochybil rušňovodič.
Skracovať si cestu sa nemusí vyplatiť
V každom meste si vraj ľudia skracujú cestu cez koľaje, niekde vidieť v tráve aj vyšliapané chodníčky. „Počet nehôd mimo priecestí stúpa. Človek je uponáhľaný, zamyslený, nevšimne si vlak a potom sa stane nešťastie," povedal Gažo. V Trenčíne je takýchto „skratiek" hneď niekoľko. Na niektorých doplatili ľudia za uponáhľanosť aj životom.
Obyvatelia sídliska Pred Poľom križujú koľaje i hlavnú cestu, keď sa chcú dostať na Sihoť III. „Ráno chodievajú cez koľajnice celé skupinky chodcov. Vídavam ich cestou do práce," povedala Lucia. Na tomto úseku zrazil vlak asi pred tromi rokmi ženu, ktorá si ho pre dáždnik nevšimla prichádzať.
Podobne je na tom aj cesta pri futbalovom štadióne, kde sa ľuďom nechce obchádzať parkovisko cez podchod. „Tam, kde nie je osadená tabuľa, že sa jedná o priechod, ľudia porušujú zákon. Máme vytypované takéto miesta a kontrolujeme ich častejšie," povedal Gažo.
Každý prípad riešia vraj policajti individuálne, buď na mieste dohovorom alebo blokovou pokutou do výšky 30 eur. Pokuta v správnom konaní môže byť ešte vyššia, previnilcovi hrozí aj disciplinárny trest či pokarhanie.
Autor: Lenka Štepaneková