SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Nie všetci musia byť za volantom pripútaní

Jeden z vás odfotil policajta za volantom, ako sa na križovatke, počas čakania na zelenú, oprel o volant. Uvedomil si, že nie je zapásaný, lebo by bolo vidno pás cez rameno. Mohol byť nepripútaný?

Mišo z Bratislavy nám napísal:

"V pondelok som mobilom odfotil z môjho auta policajta, ktorý sedel vo vedľajšom aute na križovatke a ako správny strážca poriadku, nebol pripútaný. Počas čakania na zelenú sa opiera o volant. Ak by bol pripútaný, cez ľavé rameno by mal čierny pás."

DSC00153.JPG

Nie všetci musia byť vždy za volantom pripútaní. Tento policajt sa nepripútal, pretože si to pravdepodobne vyžadovalo plnenie jeho úloh.

§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.

(1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre

a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla.

(2) Výnimka podľa odseku 1 písm. b) až d) sa nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred účinkami nárazu vozidla airbagom.

Na ďalšej fotke od Jaroslava vidno auto mestskej polície v Košiciach na Moyzesovej ulici. Zastavilo respektíve stálo v zákaze zastavenia, v protismere.

Snmka023.jpg

V prípade, že toto auto má udelenú výnimku podľa § 140 zákona o cestnej premávke, môže stáť na mieste, kde to zakazuje dopravná značka Zákaz zastavenia. Nesmie však stáť v protismere, pretože na toto ustanovenie zákona sa výnimka nevzťahuje.

§ 23

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

§ 140

(1) V mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky, môže sa povoliť výnimka z

a) ustanovení § 35 ods. 1, § 39 ods. 1, 2 a 5; v povolení výnimky sa určia podmienky jej používania, časová a územná platnosť a iné prípadné obmedzenia,
b) z dopravnej značky označujúcej zákaz vjazdu, zákaz zastavenia, zákaz státia, iný zákaz, zónu s dopravným obmedzením, pešiu zónu, obytnú zónu a školskú zónu.

Roman nás upozornil na nasledovný jav:

"Takto elegantne sa parkuje na Budatínskej v Bratislave. Mestská policia ma na to taký názor, že autá sa dajú obísť, nie sú prekážka a priechod nie je vidno. Veď povedzte, vidíte ho?"

30062009.jpg

Keďže priechod nie je začiernený a vidno ho ako priechod, autá na ňom stáť nesmú.

§ 25

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,

Na záver si pozrite fotografie od Mariana, ktorý odfotil autá na parkovisku jedného obchodného centra v Bratislave.

"Tí šoféri si asi hovorili "Však čo, telesne postihnutí môžu parkovať aj inde, hlavne že ja stojím pri vchode". Fotky asi nie sú kvalitné (lebo sú robené mobilným telefónom), ale ako zaujímavosť je vhodné uviesť, že o uličku ďalej sa premávali policati a nič sa nedialo."


Ak aj vy máte nejaké zaujímavé zábery (napr. totemov s cenami PHM zo zahraničia alebo zo Slovenska, dopravných priestupkov alebo iných zaujímavostí z ciest), či už vo forme videa alebo fotografií, pošlite nám ich na e-mailovú adresu magazin@natankuj.sk. Radi ich zverejníme aj s vašim komentárom na Natankuj.sk

Zároveň, v prípade, že poznáte "zvláštne" úseky ciest z celého Slovenska - vo význame zle alebo výnimočne dobre navrhnuté, nejakým spôsobom nebezpečné alebo zaujímavé - nafilmujte ich, odfoťte ich a popíšte svojimi slovami. Pošlite nám vašu skúsenosť na adresu magazin@natankuj.sk, aby sme o "zvláštnych" úsekoch ciest mohli informovať všetkých.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 122
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 871
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 6 983
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 220
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 051
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 186
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Romanová: Moja psychóza 4 - samotná psychóza
  2. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  3. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  4. Anna Miľanová: Klaun...
  5. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  6. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  7. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  8. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 223
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 184
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 025
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 359
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 092
  6. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 081
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 070
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu