SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Kto vyrába najlepšie motory roka 2009?

Motor od Porsche dostal najviac hlasov odborníkov a vyhral súťaž Engine of the year 2009. Dominanciu vo svete motorov opäť potvrdilo BMW, koncern Volkswagen a Toyota.

(Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Po vyhlásení výsledkov súťaže o najlepší motor roka sa s tlačovými správami automobiliek roztrhne vrece. Každý výrobca preferuje svoju kategóriu a prinesie svoj pohľad na zisk titulu. Najväčší dôvod na radosť má však v tomto roku iba Porsche, ktoré si odnieslo cenu v hlavnej kategórii.

Plochý šesťvalec s objemom 3,8 litra je vybavený priamym vstrekovaním paliva, štyrmi ventilmi na valec, variabilným časovaním ventilov a je najlepším motorom vo všeobecnosti. Šesťvalec s atmosférickým nasávaním a výkonom 385 koní dostal ocenenie za pomer výkonu a spotreby.

Nárast objemu šesťvalca oproti minulej generácii o 200 centimetrov kubických priniesol 30 koní naviac a o 15 percent nižšiu úroveň emisií CO2. Novinka má tiež vyšší kompresný pomer (12,5:1) a spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou. BMW, niekoľkonásobný víťaz hlavnej kategórie, obsadil ďalšie dve miesta v prvej trojke. Porotu ešte stále dokáže zaujať trojlitrový diesel 3,0 d a preplňovaný osemvalec 4,4 Twinturbo.

Najlepší v kategóriách

Mercedes so 6,2 litrovým osemvalcom AMG zosadil z trónu dlhoročného držiteľa titulu najlepšieho športového motora a to BMW 5,0 V10. Motor Porsche skončil štvrtý za preplňovaným osemvalcom od Jaguaru. Najlepšie komerčné využitie ponúka zisk ocenenia za Zelený motor roka, pretože ekológia je dnes v popredí a navyše k tohtoročnému výsledku sa prihlási hneď niekoľko značiek.

Preplňovaný motor 1,4 TSI od Volkswagenu montujú viacerí výrobcovia koncernu. Najnovšie sme si ho vyskúšali v novom Seate Ibiza Cupra, kde dosahuje výkon 178 koní. Jeho "zelenosť" spočíva v dosiahnutí extrémne nízkej spotreby v pomere k vysokému výkonu. Komisiu zaujala schopnosť motora jazdiť v režime nízkych otáčok úsporne a so slušnou porciou výkonu.

Na výsledku sa podieľa kombinácia preplňovania kompresorom a klasickým turbodúchadlom. Výrobca udáva kompresný pomer 10:1 a priemernú spotrebu paliva 6,2 litra na sto kilometrov. V hodnotení sa uvádza, že Golf s motorom TSI je blízkym konkurentom Hondy Insight, ktorá s hybridným systémom vykazuje nižšiu spotrebu aj emisie, ale vychádza horšie, ak zo seba vydáva maximálnu silu.

Kraľujú svojmu objemu

V najmenších objemových kategóriách kraľuje roky Toyota a opäť získala s trojvalcovým a extrémne ľahkým motorom (67kg) ocenenie za najlepší litrový motor. Prítomnosť turbodúchadla vyniesla prvenstvo v danej objemovej triede spoločnému dielu koncernu PSA a BMW za preplňovaný štvorvalec 1,6 Twin-scroll. Agregát poháňa športové verzie modelov MINI a Peugeot vo viacerých stupňoch výkonu. Opäť ide o príklad vyváženého pomeru medzi spotrebou a výkonom. "Tento motor predstavuje jeden z najlepších príkladov downsizeingu motorov" povedal druhý šéf poroty súťaže, Dean Slavnich.

Medzi dvojlitrami sa veľa nezmenilo, opäť zvíťazil motor 2,0 TFSI od Audi. V o stupeň vyššej objemovej triede pribudol nový víťaz, opäť preplňovaný turbodúchadlami. Dve turbá a priame vstrekovanie nafty urobili z 2,1 litrového štvorvalca Mercedes 250 CDI kráľa medzi naftovými motormi danej kategórie. Diesel so vstrekovacím tlakom 2000 barov existuje v dvoch verziách. Malé vysokotlakové turbodúchadlo, zaradené priamo do výfukového potrubia, dokáže vyvinúť 215 000 otáčok za minútu.

Iba tri centimetre kubické pod stanovenou trojlitrovou hranicou je svojim objemom prepĺňaný šesťvalec od BMW. Výkon cez 300 koní a krútiaci moment 400 Nm odovzdáva modelom 335i, X6, Z4 a 730i. Rovnaký úspech vo svojej triede dosiahol štvorlitrový osemvalec BMW, ktorý poháňa BMW M3. Motor je o dva kilogramy ľahší ako šesťvalec, ktorý nahradil v minulom roku. Na vrchole štvor a viac litrových motorov stojí skvost dielne AMG. Každý osemvalec 6,2 AMG má svojho osobného konštruktéra a výkon od 451 do 518 koní v závislosti od modelu, do ktorého ho pod označením C63 montujú.


Najlepší motor roka 2009

Porsche 3,8 DI Flat


Zelený motor

Volkswagen 1,4 TSI


Najlepší športový motor

Mercedes AMG 6,2 V8

SME jazdili...

S výnimkou absolútneho motora roka od Porsche sme jazdili so všetkými víťazmi kategórie. Pomyselné hlasy by sme dali bavoráckemu trojlitru 335i, a dvom preplňovaným štvorvalcom VW 1,4 TSI a PSA BMW 1,6 twin-scrool.
Víťazi objemových kategórií

do 1 litra Toyota 1,0
od 1,0 do 1,4 litra Volkswagen 1,4 TSI
od 1,4 do 1,8 litra BMW PSA 1,6 Twin-scroll Turbo
od 1,8 do 2,0 litra Audi 2,0 TFSI
od 2,0 do 2,5 litra Mercedes 2,1 CDI
od 2,5 do 3,0 litra BMW 3,0 TwinTurbo
od 3,0 do 4,0 litra BMW 4,0 V8
nad 4 litre Mercedes AMG 6,2 V8

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  3. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  7. Škola môže vyzerať aj inak!
  8. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  9. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  10. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Vo Francúzsku platí vysoká výstraha pred teroristickým útokmi.

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.