SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Kto vyrába najlepšie motory roka 2009?

Motor od Porsche dostal najviac hlasov odborníkov a vyhral súťaž Engine of the year 2009. Dominanciu vo svete motorov opäť potvrdilo BMW, koncern Volkswagen a Toyota.

(Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Po vyhlásení výsledkov súťaže o najlepší motor roka sa s tlačovými správami automobiliek roztrhne vrece. Každý výrobca preferuje svoju kategóriu a prinesie svoj pohľad na zisk titulu. Najväčší dôvod na radosť má však v tomto roku iba Porsche, ktoré si odnieslo cenu v hlavnej kategórii.

Plochý šesťvalec s objemom 3,8 litra je vybavený priamym vstrekovaním paliva, štyrmi ventilmi na valec, variabilným časovaním ventilov a je najlepším motorom vo všeobecnosti. Šesťvalec s atmosférickým nasávaním a výkonom 385 koní dostal ocenenie za pomer výkonu a spotreby.

Nárast objemu šesťvalca oproti minulej generácii o 200 centimetrov kubických priniesol 30 koní naviac a o 15 percent nižšiu úroveň emisií CO2. Novinka má tiež vyšší kompresný pomer (12,5:1) a spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou. BMW, niekoľkonásobný víťaz hlavnej kategórie, obsadil ďalšie dve miesta v prvej trojke. Porotu ešte stále dokáže zaujať trojlitrový diesel 3,0 d a preplňovaný osemvalec 4,4 Twinturbo.

Najlepší v kategóriách

Mercedes so 6,2 litrovým osemvalcom AMG zosadil z trónu dlhoročného držiteľa titulu najlepšieho športového motora a to BMW 5,0 V10. Motor Porsche skončil štvrtý za preplňovaným osemvalcom od Jaguaru. Najlepšie komerčné využitie ponúka zisk ocenenia za Zelený motor roka, pretože ekológia je dnes v popredí a navyše k tohtoročnému výsledku sa prihlási hneď niekoľko značiek.

Preplňovaný motor 1,4 TSI od Volkswagenu montujú viacerí výrobcovia koncernu. Najnovšie sme si ho vyskúšali v novom Seate Ibiza Cupra, kde dosahuje výkon 178 koní. Jeho "zelenosť" spočíva v dosiahnutí extrémne nízkej spotreby v pomere k vysokému výkonu. Komisiu zaujala schopnosť motora jazdiť v režime nízkych otáčok úsporne a so slušnou porciou výkonu.

Na výsledku sa podieľa kombinácia preplňovania kompresorom a klasickým turbodúchadlom. Výrobca udáva kompresný pomer 10:1 a priemernú spotrebu paliva 6,2 litra na sto kilometrov. V hodnotení sa uvádza, že Golf s motorom TSI je blízkym konkurentom Hondy Insight, ktorá s hybridným systémom vykazuje nižšiu spotrebu aj emisie, ale vychádza horšie, ak zo seba vydáva maximálnu silu.

Kraľujú svojmu objemu

V najmenších objemových kategóriách kraľuje roky Toyota a opäť získala s trojvalcovým a extrémne ľahkým motorom (67kg) ocenenie za najlepší litrový motor. Prítomnosť turbodúchadla vyniesla prvenstvo v danej objemovej triede spoločnému dielu koncernu PSA a BMW za preplňovaný štvorvalec 1,6 Twin-scroll. Agregát poháňa športové verzie modelov MINI a Peugeot vo viacerých stupňoch výkonu. Opäť ide o príklad vyváženého pomeru medzi spotrebou a výkonom. "Tento motor predstavuje jeden z najlepších príkladov downsizeingu motorov" povedal druhý šéf poroty súťaže, Dean Slavnich.

Medzi dvojlitrami sa veľa nezmenilo, opäť zvíťazil motor 2,0 TFSI od Audi. V o stupeň vyššej objemovej triede pribudol nový víťaz, opäť preplňovaný turbodúchadlami. Dve turbá a priame vstrekovanie nafty urobili z 2,1 litrového štvorvalca Mercedes 250 CDI kráľa medzi naftovými motormi danej kategórie. Diesel so vstrekovacím tlakom 2000 barov existuje v dvoch verziách. Malé vysokotlakové turbodúchadlo, zaradené priamo do výfukového potrubia, dokáže vyvinúť 215 000 otáčok za minútu.

Iba tri centimetre kubické pod stanovenou trojlitrovou hranicou je svojim objemom prepĺňaný šesťvalec od BMW. Výkon cez 300 koní a krútiaci moment 400 Nm odovzdáva modelom 335i, X6, Z4 a 730i. Rovnaký úspech vo svojej triede dosiahol štvorlitrový osemvalec BMW, ktorý poháňa BMW M3. Motor je o dva kilogramy ľahší ako šesťvalec, ktorý nahradil v minulom roku. Na vrchole štvor a viac litrových motorov stojí skvost dielne AMG. Každý osemvalec 6,2 AMG má svojho osobného konštruktéra a výkon od 451 do 518 koní v závislosti od modelu, do ktorého ho pod označením C63 montujú.


Najlepší motor roka 2009

Porsche 3,8 DI Flat


Zelený motor

Volkswagen 1,4 TSI


Najlepší športový motor

Mercedes AMG 6,2 V8

SME jazdili...

S výnimkou absolútneho motora roka od Porsche sme jazdili so všetkými víťazmi kategórie. Pomyselné hlasy by sme dali bavoráckemu trojlitru 335i, a dvom preplňovaným štvorvalcom VW 1,4 TSI a PSA BMW 1,6 twin-scrool.
Víťazi objemových kategórií

do 1 litra Toyota 1,0
od 1,0 do 1,4 litra Volkswagen 1,4 TSI
od 1,4 do 1,8 litra BMW PSA 1,6 Twin-scroll Turbo
od 1,8 do 2,0 litra Audi 2,0 TFSI
od 2,0 do 2,5 litra Mercedes 2,1 CDI
od 2,5 do 3,0 litra BMW 3,0 TwinTurbo
od 3,0 do 4,0 litra BMW 4,0 V8
nad 4 litre Mercedes AMG 6,2 V8

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 038
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 165
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 654
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 521
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 327
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 923
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 493
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 491
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 349
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 14 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 8 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  2. Zuzana Cascino: Striptér duše
  3. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  4. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  5. Viktor Pamula: Spišiaci stále nohami na zemi
  6. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  7. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  8. Víťazoslav Würschner: A snívať môžeme ďalej...
  1. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 595
  2. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 5 467
  3. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 778
  4. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 187
  5. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 814
  6. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 795
  7. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 746
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 170
  1. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  2. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  3. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  4. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  5. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  6. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  7. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
Skryť Zatvoriť reklamu