BRATISLAVA. Po vyhlásení výsledkov súťaže o najlepší motor roka sa s tlačovými správami automobiliek roztrhne vrece. Každý výrobca preferuje svoju kategóriu a prinesie svoj pohľad na zisk titulu. Najväčší dôvod na radosť má však v tomto roku iba Porsche, ktoré si odnieslo cenu v hlavnej kategórii.
Plochý šesťvalec s objemom 3,8 litra je vybavený priamym vstrekovaním paliva, štyrmi ventilmi na valec, variabilným časovaním ventilov a je najlepším motorom vo všeobecnosti. Šesťvalec s atmosférickým nasávaním a výkonom 385 koní dostal ocenenie za pomer výkonu a spotreby.
Nárast objemu šesťvalca oproti minulej generácii o 200 centimetrov kubických priniesol 30 koní naviac a o 15 percent nižšiu úroveň emisií CO2. Novinka má tiež vyšší kompresný pomer (12,5:1) a spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou. BMW, niekoľkonásobný víťaz hlavnej kategórie, obsadil ďalšie dve miesta v prvej trojke. Porotu ešte stále dokáže zaujať trojlitrový diesel 3,0 d a preplňovaný osemvalec 4,4 Twinturbo.
Najlepší v kategóriách Mercedes so 6,2 litrovým osemvalcom AMG zosadil z trónu dlhoročného držiteľa titulu najlepšieho športového motora a to BMW 5,0 V10. Motor Porsche skončil štvrtý za preplňovaným osemvalcom od Jaguaru. Najlepšie komerčné využitie ponúka zisk ocenenia za Zelený motor roka, pretože ekológia je dnes v popredí a navyše k tohtoročnému výsledku sa prihlási hneď niekoľko značiek.
Preplňovaný motor 1,4 TSI od Volkswagenu montujú viacerí výrobcovia koncernu. Najnovšie sme si ho vyskúšali v novom Seate Ibiza Cupra, kde dosahuje výkon 178 koní. Jeho "zelenosť" spočíva v dosiahnutí extrémne nízkej spotreby v pomere k vysokému výkonu. Komisiu zaujala schopnosť motora jazdiť v režime nízkych otáčok úsporne a so slušnou porciou výkonu.
Na výsledku sa podieľa kombinácia preplňovania kompresorom a klasickým turbodúchadlom. Výrobca udáva kompresný pomer 10:1 a priemernú spotrebu paliva 6,2 litra na sto kilometrov. V hodnotení sa uvádza, že Golf s motorom TSI je blízkym konkurentom Hondy Insight, ktorá s hybridným systémom vykazuje nižšiu spotrebu aj emisie, ale vychádza horšie, ak zo seba vydáva maximálnu silu.
Kraľujú svojmu objemu V najmenších objemových kategóriách kraľuje roky Toyota a opäť získala s trojvalcovým a extrémne ľahkým motorom (67kg) ocenenie za najlepší litrový motor. Prítomnosť turbodúchadla vyniesla prvenstvo v danej objemovej triede spoločnému dielu koncernu PSA a BMW za preplňovaný štvorvalec 1,6 Twin-scroll. Agregát poháňa športové verzie modelov MINI a Peugeot vo viacerých stupňoch výkonu. Opäť ide o príklad vyváženého pomeru medzi spotrebou a výkonom. "Tento motor predstavuje jeden z najlepších príkladov downsizeingu motorov" povedal druhý šéf poroty súťaže, Dean Slavnich.
Medzi dvojlitrami sa veľa nezmenilo, opäť zvíťazil motor 2,0 TFSI od Audi. V o stupeň vyššej objemovej triede pribudol nový víťaz, opäť preplňovaný turbodúchadlami. Dve turbá a priame vstrekovanie nafty urobili z 2,1 litrového štvorvalca Mercedes 250 CDI kráľa medzi naftovými motormi danej kategórie. Diesel so vstrekovacím tlakom 2000 barov existuje v dvoch verziách. Malé vysokotlakové turbodúchadlo, zaradené priamo do výfukového potrubia, dokáže vyvinúť 215 000 otáčok za minútu.
Iba tri centimetre kubické pod stanovenou trojlitrovou hranicou je svojim objemom prepĺňaný šesťvalec od BMW. Výkon cez 300 koní a krútiaci moment 400 Nm odovzdáva modelom 335i, X6, Z4 a 730i. Rovnaký úspech vo svojej triede dosiahol štvorlitrový osemvalec BMW, ktorý poháňa BMW M3. Motor je o dva kilogramy ľahší ako šesťvalec, ktorý nahradil v minulom roku. Na vrchole štvor a viac litrových motorov stojí skvost dielne AMG. Každý osemvalec 6,2 AMG má svojho osobného konštruktéra a výkon od 451 do 518 koní v závislosti od modelu, do ktorého ho pod označením C63 montujú.
Najlepší motor roka 2009 Porsche 3,8 DI Flat
Zelený motor Volkswagen 1,4 TSI
Najlepší športový motor Mercedes AMG 6,2 V8
SME jazdili...
S výnimkou absolútneho motora roka od Porsche sme jazdili so všetkými víťazmi kategórie. Pomyselné hlasy by sme dali bavoráckemu trojlitru 335i, a dvom preplňovaným štvorvalcom VW 1,4 TSI a PSA BMW 1,6 twin-scrool.
Víťazi objemových kategórií
do 1 litra Toyota 1,0
od 1,0 do 1,4 litra Volkswagen 1,4 TSI
od 1,4 do 1,8 litra BMW PSA 1,6 Twin-scroll Turbo
od 1,8 do 2,0 litra Audi 2,0 TFSI
od 2,0 do 2,5 litra Mercedes 2,1 CDI
od 2,5 do 3,0 litra BMW 3,0 TwinTurbo
od 3,0 do 4,0 litra BMW 4,0 V8
nad 4 litre Mercedes AMG 6,2 V8