BREZNO. Len desať percent z predaja modelov Suzuki Grand Vitara pripadne v našich podmienkach na verziu s benzínovým šesťvalcom. Približne s rovnako desaťpercentným nadšením sme sadali za volant šesťvalcovej Grand Vitary. Ovplyvnení náladami na trhu hľadáme odpoveď na otázku, kto by si vôbec kupoval šesťvalec a ešte s automatickou prevodovkou. Prvé kilometre dávajú za pravdu Suzuki, že túto verziu sa oplatí vyrábať.
Kde sú konkurenti?
Akciové ponuky favorizujú diesel a benzínový dvojliter, avšak bez automatickej prevodovky. Diesel v porovnateľnej výbave stojí o nezanedbateľné tri tisícky eur menej a bez praktickej skúsenosti musí byť jasné, že bude mať nižšiu spotrebu ako šesťvalec.
|
Na asfaltových cestách nepatrí k vykrajovačom zákrut. Po nerovnom povrchu jazdí výborne. Najmä pohon všetkých kolies zodpovedá terénnemu autu. |
Grand Vitara 3,2 V6 ukrajuje prvé kilometre inak, ako sme čakali. Ľahko zo seba vydáva silu a napriek vyššej stavbe si udržiava dobrú stabilitu a nízky hluk vo vysokej rýchlosti. Po jazdeckej stránke na cestách nikdy nedosiahne úroveň BMW X3 alebo Mercedesu GLK, ale tiež stojí podstatne menej a skôr menovaného schová v teréne do vrecka.
|
Hľadať riešenie v modeloch Suzuki je veľmi jednoduché. Buď si niekto kúpi diesel alebo siahne zaľúbený po šesťvalci. |
Bez možnosti výberu
Jemné dokrášlenie smerovkami v zrkadlách a inými drobnosťami Grand Vitare prospelo a zároveň nepošliapalo jej klasický výraz. Aspoň nevyzerá tak sladko ako ostatné SUV, medzi ktoré patrí iba čiastočne. Rezervné koleso ostalo na zadných dverách, teda treba počítať s väčším priestorom pri otváraní.
|
Jeden stupeň vybavenia nedáva zákazníkovi možnosť špekulovať. V aute je v podstate všetko, čo treba. |
|
Vrcholná Grand Vitara 3,2 V6 stojí 29 500 eur. Konkurenta v tejto cenovej hladine s podobným motorom nemá. |
Trafil sa do spotreby
Podľa papierových údajov pod prednou kapotou nie je starý chromý šesťvalec, ale moderný motor s výkonom 171 kilowattov a krútiacim momentom 291 Nm. Na športový trojliter málo, na Grand Vitaru akurát. Prvé kilometre vyvolávajú pocit, akoby bola táto Grand Vitara z iného sveta, lebo ide výrazne tichšie ako diesel. Pri dobre položenom krútiacom momente môže aj prevodovka pracovať ležérne a nie je nutné počítať milisekundy preradenia. Hoci istá časť sily motora zaniká v preklze meniča, reakcie sú rýchle.
|
Palubný počítač ukazoval na konci testu spotrebu iba o desatinu väčšiu ako priemer výrobcu. |
Ľahko a bez turba
Na rozblatenej a nespevnenej ceste lesom sa ide lepšie so šesťvalcom a automatom. Meter po metri ukrajuje Grand Vitara s takmer nehlučným motorom z blatistej cesty a konečne máme pocit moci nad plynovým pedálom.
|
Pri tomto pohone možno bez váhania použiť označenie 4x4. |
Radosť oželieť spotrebu
Grand Vitara s redukčnou prevodovkou a vlastnosťami v teréne presahuje vlastnosti bežných SUV. Na ceste sa vyrovná priemerným. Model so šesťvalcom vzbudil dôvodné podozrenie, že to nie je Grand Vitara, ale niečo iné, pretože vo verzii 3,2 V6 sa javí úplne inak, lepšie.
|
Pre Grand Vitaru môže byť terén pracovným prostredím, nie iba miestom občasného výletu. |
Technické parametre – Grand Vitara 3,2 V6
Motor | - |
Typ | N32A |
Zdvihový objem (cm3) | 3195 |
Výkon (kw/k) | 171/232 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6200 |
Krútiaci moment (Nm) | 291 |
Pri otáčkach (ot./min) | 3200 |
Emisie CO2 (g/km) | 245 |
Emisná norma | EURO 5 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2640 |
Dĺžka (mm) | 4500 |
Šírka vpredu (mm) | 1810 |
Výška (mm) | 1695 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1677-1753 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | ??? |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 14,7 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 8,4 |
Kombinovaná spotreba | 10,7 |
Servisný interval verzie | 15 000 km |
Záruka na vozidlo | 3 roky alebo 100 000 km |
Cena verzie | 29 500 eur |