BREZNO. Len desať percent z predaja modelov Suzuki Grand Vitara pripadne v našich podmienkach na verziu s benzínovým šesťvalcom. Približne s rovnako desaťpercentným nadšením sme sadali za volant šesťvalcovej Grand Vitary. Ovplyvnení náladami na trhu hľadáme odpoveď na otázku, kto by si vôbec kupoval šesťvalec a ešte s automatickou prevodovkou. Prvé kilometre dávajú za pravdu Suzuki, že túto verziu sa oplatí vyrábať.
Kde sú konkurenti? Akciové ponuky favorizujú diesel a benzínový dvojliter, avšak bez automatickej prevodovky. Diesel v porovnateľnej výbave stojí o nezanedbateľné tri tisícky eur menej a bez praktickej skúsenosti musí byť jasné, že bude mať nižšiu spotrebu ako šesťvalec.
Na asfaltových cestách nepatrí k vykrajovačom zákrut. Po nerovnom povrchu jazdí výborne. Najmä pohon všetkých kolies zodpovedá terénnemu autu.
Grand Vitara 3,2 V6 ukrajuje prvé kilometre inak, ako sme čakali. Ľahko zo seba vydáva silu a napriek vyššej stavbe si udržiava dobrú stabilitu a nízky hluk vo vysokej rýchlosti. Po jazdeckej stránke na cestách nikdy nedosiahne úroveň BMW X3 alebo Mercedesu GLK, ale tiež stojí podstatne menej a skôr menovaného schová v teréne do vrecka.
Hľadať riešenie v modeloch Suzuki je veľmi jednoduché. Buď si niekto kúpi diesel alebo siahne zaľúbený po šesťvalci.
Ostatní konkurenti v cenovom intervale podobný šesťvalec neponúkajú, preto je pozícia šesťvalcovej verzie dominantná. Ťažšie bude rozhodovanie v rámci značky Suzuki. Bez možnosti výberu Jemné dokrášlenie smerovkami v zrkadlách a inými drobnosťami Grand Vitare prospelo a zároveň nepošliapalo jej klasický výraz. Aspoň nevyzerá tak sladko ako ostatné SUV, medzi ktoré patrí iba čiastočne. Rezervné koleso ostalo na zadných dverách, teda treba počítať s väčším priestorom pri otváraní.
Jeden stupeň vybavenia nedáva zákazníkovi možnosť špekulovať. V aute je v podstate všetko, čo treba.
Akurát dažďový senzor chýba.
Grand Vitara 3,2 V6 JLX-EL je len jedna, v jednej konfigurácii výbavy a s koženým poťahom sedadiel. S výnimkou nanútenej kože je zostava prvkov veľmi prijateľná. Z nášho pohľadu sú dôležité xenónové svetlá, ESP, sada šiestich airbagov a dvojzónová automatická klimatizácia. Do úvahy prichádza iba mobilná navigácia a vo výbave chýba dažďový senzor. Dobrý pomer ceny a výbavy ešte umocňuje ponuka stáleho a redukovaného pohonu všetkých kolies.
Vrcholná Grand Vitara 3,2 V6 stojí 29 500 eur. Konkurenta v tejto cenovej hladine s podobným motorom nemá.
Interiér tvarmi neprekračuje tvarovú jednoduchosť Suzuki, ale je japonsky pekný a mimoriadne kvalitne urobený. Dotykové LCD by sa sem rozhodne nehodilo. Zaujímavé, ako dokáže jednoduchosť dnes nadchnúť, možno je to individuálne, ale v Grand Vitare sme sa cítili veľmi, veľmi príjemne. Trafil sa do spotreby Podľa papierových údajov pod prednou kapotou nie je starý chromý šesťvalec, ale moderný motor s výkonom 171 kilowattov a krútiacim momentom 291 Nm. Na športový trojliter málo, na Grand Vitaru akurát. Prvé kilometre vyvolávajú pocit, akoby bola táto Grand Vitara z iného sveta, lebo ide výrazne tichšie ako diesel. Pri dobre položenom krútiacom momente môže aj prevodovka pracovať ležérne a nie je nutné počítať milisekundy preradenia. Hoci istá časť sily motora zaniká v preklze meniča, reakcie sú rýchle.
Palubný počítač ukazoval na konci testu spotrebu iba o desatinu väčšiu ako priemer výrobcu.
Pre dobrý pocit z jazdy je najdôležitejšie, že motor na plyn reaguje okamžite a automat zbytočne nepodraďuje, ale snaží sa využívať krútiaci moment. Týždňový redakčný test končil s rovnakou spotrebou ako udáva výrobca, hoci podiel jazdy mimo mesta bol dominantný, nevynechali sme skúšanie v teréne, kde je šesťvalec na nezaplatenie. Ľahko a bez turba Na rozblatenej a nespevnenej ceste lesom sa ide lepšie so šesťvalcom a automatom. Meter po metri ukrajuje Grand Vitara s takmer nehlučným motorom z blatistej cesty a konečne máme pocit moci nad plynovým pedálom.
Pri tomto pohone možno bez váhania použiť označenie 4x4.
Presne možno dávkovať tichú silu, netreba čakať na fúknutie turbodúchadla a počúvať otravný diesel. Silný motor ukázal v teréne, v čom je jeho pridaná hodnota. Radosť oželieť spotrebu Grand Vitara s redukčnou prevodovkou a vlastnosťami v teréne presahuje vlastnosti bežných SUV. Na ceste sa vyrovná priemerným. Model so šesťvalcom vzbudil dôvodné podozrenie, že to nie je Grand Vitara, ale niečo iné, pretože vo verzii 3,2 V6 sa javí úplne inak, lepšie.
Pre Grand Vitaru môže byť terén pracovným prostredím, nie iba miestom občasného výletu.
Je to klasik, ktorý vo svojej cenovej triede nemá konkurenta s obdobným motorom. Pôvodné, iba desaťpercentné nadšenie z testovania sa zmenilo na presvedčenie kúpiť si radšej V6 ako diesel. Jediným mínusom je spotreba reálne vyššia o dva litre oproti nafte, plusov je podstatne viac. Technické parametre – Grand Vitara 3,2 V6 Motor -
Typ N32A
Zdvihový objem (cm3) 3195
Výkon (kw/k) 171/232
Pri otáčkach (ot./min.) 6200
Krútiaci moment (Nm) 291
Pri otáčkach (ot./min) 3200
Emisie CO2 (g/km) 245
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4500
Šírka vpredu (mm) 1810
Výška (mm) 1695
Pohotovostná hmot (kg) 1677-1753
Objem palivovej nádrže (l) 66
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) ???
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 14,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,4
Kombinovaná spotreba 10,7
Servisný interval verzie 15 000 km
Záruka na vozidlo 3 roky alebo 100 000 km
Cena verzie 29 500 eur