BRATISLAVA. ej nehody. Upozornil, že kombinácia energetického nápoja s alkoholom môže mať až toxický účinok.
Užívanie energetických nápojov za volantom neodporúča ani riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Milan Anjel. Podotkol, že práve mikrospánok je častým dôvodom ťažkých dopravných nehôd. Bukovský vysvetlil, že kofeín nie je stimulant ale "odbrzďovač únavy", ktorého účinky pretrvávajú tri až päť hodín. Podľa jeho slov sa pri dlhých cestách vodičovi môže stať preto osudné to, že kofeín zrazu nebude stačiť.
Najväčšiu hrozbu však naďalej predstavuje požívanie alkoholických nápojov pred jazdou. Hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre medicínu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica odporúča pred jazdou nepiť 24 hodín. Poznamenal, že rovnako nebezpečné ako šoférovanie pod vplyvom alkoholu je aj šoférovanie "po opici." Priblížil, že alkohol ovplyvňuje reakčný čas a výrazne znižuje správnosť rozhodnutí. Alkohol okrem iného spôsobuje zúženie zorného poľa, tzv. tunelové videnie.
Podľa štatistík Policajného zboru sa alkohol podpísal pod dopravnú nehodu vo viac ako v 3.000 prípadoch v minulom a podobne aj v predchádzajúcom roku. Ako uviedol Anjel, celkový počet dopravných nehôd mierne klesol, naopak počet vinníkov nehôd, u ktorých bol zistený alkohol, vzrástol. Upozornil, že problémom nie je iba alkohol, ale aj užívanie drog, ktoré však polícia v súčasnosti nemôže vzhľadom na chýbajúcu legislatívu diagnostikovať.
Na bezpečnosť jazdy vplýva aj vybavenie automobilu. Viceprezidentka spoločnosti AAA Auto Karolína Topolová priblížila, že pre ženy je jedným z top kritérií pri výbere auta práve jeho bezpečnosť. Muži dávajú, naopak, prednosť značke a spotrebe. Či sa však táto opatrnosť žien pri kúpe prenáša aj do spôsobu jazdy, zatiaľ nie je preukázané. Ako vysvetlil Anjel, v súčasnosti nie je známy počet žien - vodičiek, ktoré spôsobili dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu či drogy. Takéto štatistiky by mali byť k dispozícii až od budúceho roka.